Gå til innhold
  • Bli medlem

Syv personer savnet på Buerbreen. Bra spot-reklame :-)


TEEDJAY

Anbefalte innlegg

Annonse

Ble litt forundret etter å ha lest følgende i artikkelen du linker til:

 

 

 

 

Det første varselet kom klokken 21.09, og inneholdt beskjeden «glacier, cold, dark».

 

 

 

40 minutter senere kom neste varsel, der det sto at gruppen på syv personer var samlet, at de hadde problemer, og at de trengte hjelp.

 

 

Trodde man bare kunne sende forhåndsskrevene meldinger med SPOT?   Jævla spooky om personen som eide SPOT'en på forhånd viste hva som kom til å skje…..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, det forklarer jo litt.  Ser på sidene at SPOT nå også tilbyr en satelitttelefon.   Virker som det bare er SPOT Connect som kan kobles opp til mobil.

 

Uansett, fint å lese en slik gladhistorie der det gikk såpass bra, og ikke minst se at folk faktisk bruker sikkerhetsutstyret de har kjøpt inn.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å leie satelittelefoner, også slik messenger. ST Utleie tilbyr bl.a InReach. Der velger du type abbonement de trenger. Enkleste koster 290 for en uke. Da har du begrenset antall sms til 10, ubegrenset med SOS meldinger og forhåndsdefinerte sms. Så finnes det leiepakker for mer aktiv bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å leie satelittelefoner, også slik messenger. ST Utleie tilbyr bl.a InReach. Der velger du type abbonement de trenger. Enkleste koster 290 for en uke. Da har du begrenset antall sms til 10, ubegrenset med SOS meldinger og forhåndsdefinerte sms. Så finnes det leiepakker for mer aktiv bruk.

Joda, men jeg kunne nå heller tenkt meg å betale 2-3 tusen for et produkt som bare kunne ligge i sekken i tilfelle nødsituasjon. Så kunne jeg heller betalt 500, 1000, 1500 eller noe ved bruk. Da kunne den vært med på alle slags turer uten for mye stress og penger. Har jo veldig sjeldent faktisk bruk for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg kunne nå heller tenkt meg å betale 2-3 tusen for et produkt som bare kunne ligge i sekken i tilfelle nødsituasjon. Så kunne jeg heller betalt 500, 1000, 1500 eller noe ved bruk. Da kunne den vært med på alle slags turer uten for mye stress og penger. Har jo veldig sjeldent faktisk bruk for den.

 

De hadde vært mye bedre enn slik det er i dag. Jeg betaler i hauger og lass for en Iridiumtelefon jeg knapt bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg kunne nå heller tenkt meg å betale 2-3 tusen for et produkt som bare kunne ligge i sekken i tilfelle nødsituasjon. Så kunne jeg heller betalt 500, 1000, 1500 eller noe ved bruk. Da kunne den vært med på alle slags turer uten for mye stress og penger. Har jo veldig sjeldent faktisk bruk for den.

Da kjøper du en vanlig nødpeilesender (en FastFind f. eks.) Den er perfekt for det formålet. Kun en stor rød knapp som går direkte til HRS, 5 års garantert batteritid. 600,- i årlig lisens til PT. Hadde jeg ikke tilfeldigvis fått en inreach SE nylig hadde jeg kjøpt en slik. Ingen mulighet for å sende meldinger og slikt, men du er omtrent garantert å bli funnet raskt om du virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er på utkikk etter noe som varsler redningsenhetene - altså en "stor rød knapp" - kan man vel bare kjøpe en personlig nødpeilesender?

 

Jeg har med min Spot på de lange turene mine og syns den er genial for å gi meldinger morgen og kveld. Den er en ekstra sikkerhetsbarriere som jeg gledelig betaler 100 Euro i året for og den veier jo veldig lite også. Det er også veldig OK at hun hjemme kan følge med hvor jeg er hele tiden. Å kun ha en enhet som man skal kunne stole på i nødsfall ville jeg kanskje begynt å tvile på. Virker den virkelig?

 

Jeg har peronlig ikke sansen for å bruke Spot sammen med Iphone o.l., men jeg har aldri prøvd det og kan egentlig ikke uttale meg om det. Vet bare så alt for godt hvor fort min telefon tømmes - spesielt i kulde, men det er tydeligvis det de har brukt i denne situasjonen og som har fungert utmerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har peronlig ikke sansen for å bruke Spot sammen med Iphone o.l., men jeg har aldri prøvd det og kan egentlig ikke uttale meg om det. Vet bare så alt for godt hvor fort min telefon tømmes - spesielt i kulde, men det er tydeligvis det de har brukt i denne situasjonen og som har fungert utmerket

 

Nødknappen virker uansett da selv uten telefon, men da får man ikke mulighet for å sende ut en tekst samtidig med nødmeldingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.