Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen som har gått i Sylarna(sylane)


Alexander Larsen

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurte på om det er noen som har gått i sylarne

Er det töffe forholde der oppe eller er det lett vandra

er det langt mellom hyttene ,jeg tenker att gå på sommern /hösten

Jeg har gått en dele oppe i Lappland (kebnekajse området)

men nå tenkte jeg att pröv litt nermere der jeg bor .

skulle bli glad om noen kunne fortelle meg om det

takk på for hand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alexander Larsen skrev:

Hei jeg lurte på om det er noen som har gått i sylarne

Er det töffe forholde der oppe eller er det lett vandra

er det langt mellom hyttene ,jeg tenker att gå på sommern /hösten

Har vel gått oftere på vinteren enn på sommeren, men har da et par turer der oppe på sommerstid. Etter min mening er det et lett terreng å gå i, selv om det er temmelig vått over enkelte myrer. Det er heller ikke langt mellom hyttene hvis du benytter hytter på begge sider av grensen.

Hvis du vil ha større utfordringer kan du jo ta en tur på StorSylen, men den kan lett nås uten klatring eller kliving.

Hvis du går inn på http://andnorm.no/Fjellturer/dorstokkmila/ kan du lese om en tur fra Storerikvollen til Stugudal via Sylstationen i Sverige og Nedalshytta i Norge. For å komme til Storerikvollen tok jeg toget til Storlien og taxi videre til Rundhögen og gikk derfra til Blåhammeren Fjellstation, men ikke den korteste veien som er ca. 10 km. Fra Blåhammeren til Storerikvollen er det ca 16-17 km og mye nedoverbakke og lettgått. Tror ikke jeg brukte stort mer enn 4-5 timer.

Det finnes et godt kart som dekker hele området, men jeg tror det er kommet en ny utgave så pass på at du får den siste.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg var der i slutten av juni et år (1998) og gikk opp på Tempelet fra Nedalshytta eller hva den heter. Med unntak av enkelte snøleier var det bart innover viddene, men med tiltakende snøfenner oppover ryggen mot toppen. Men helt kurant for fottur den gangen, men dette er sikkert ting som forandrer seg mye år for år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål men uansett:

Snøsmelting og bruer. Er det sammenheng mellom når hyttene åpnes og når sommerbruer legges ut? Ser at de betjente hyttene åpner den samme dagen som jeg tenkte å starte..

Håper å få til en topptur også, og kombinere med tur over kjølen om vi rekker det. Sylstastionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver skrev:

Hvordan er forholdene i dette området i slutten av Juni mon tro?

Jeg tenker da på Væktarstua, Nedalshytta og Storerikvollen.

Har så vidt vært der i begynnelsen av juli og tror ikke at det skal være noe problem å gå der i slutten av juni. Men det avhenger selvfølgelig av litt varmere vær enn de siste dagene.

I det området du nevner, tror jeg ikke sommerbruer er problemstilling, men vær forberedt på en del myrgåing og fuktige forhold. Når det gjelder topptur, så er jo Storsylen(1762) et bra mål, men det er en forholdsvis lang anmarsj, så det vil vel avhenge av formen til poden.

Ellers kan du se litt fra en tur jeg var på i juli 2002 på: http://andnorm.no/Dorstokkmila/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nyttig info det der Anders. Poden har vært på Storsylen en gang før og var bare sånn passe motivert for en tur opp dit igjen... ungdommen sier nå jeg.. :)

Jeg kommer til å forske litt mer på dette opplegget, men turen deres var jo et alternativ til topptur egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av stugorna i Sverige är det väl Storulvån som öppnar tidigast och där kan det vara folk kanske en vecka

förde det officiella öppningsdatum (jag ringde en gång till Sylstationen och blev kopplad vidare dit).

Ofta har någon hunnit vara ute och känna på förhållandena. Kanske folket

i Vålådalen vet ännu tidigare.

Varje år bjuder på sina överraskningar. 1997 kunde bron över Sylälven inte läggas ut

p g a en stor snödriva som låg i vägen. En bro i Härjångsdalen hade förstörts

av vårfloden, men jag hittade stengång vid ett utlopp. Någonstans i trakten

av Ljungans källsjöar (Ljungsjöarna?) blev det också ett mindre vad.

Det här var andra veckan i juli. Jag hörde om folk som haft stora svårigheter

vid midsommar (St. Hans). Det vanliga, alltså!

Överlag är Sylarna lättvandrade, med beskedliga höjdskillnader och

lätt terräng (men det är sumpigt ställvis!).

Bortser man från själva Sylmassivet och Helags

så kan man lägga rutten på tvären mot stigarna, över bergskammarna. Jag bestiger

nästan aldrig toppar, men Helags ha jag varit på, en vilodag, och det var en enkel

promenad till toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.