Gå til innhold
  • Bli medlem

Viking Tyin II - Viking Stetind


jacoblues

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke noen erfaring med modellene du nevner selv om jeg har 3 par forskjellige av Viking, er veldig fornøyd med Viking sine støvler og sko generelt. Kan tipse deg om at de jeg bruker er på et skikkelig tilbud om dagen - Viking Vetti II. Knallgode støvler rett og slett.

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/TUR--OG-FRITIDSBEKLEDNING/Sko/Tursko/Herre/Viking/Viking-Vetti-II-GTX-Black-Charcoal-155326-p0000086754

 

XXL har de også og lagt seg på enda noen kroner billigere:

 

http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/fjellsko/viking-viking-vetti-ii-gtx-fjellsko-71-nord/p/1090926_1_style

 

Her er de på Viking sin hjemmeside:

 

http://www.vikingfootwear.com/en/mens/active-outdoor/vetti-ii#41

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt noen av de modellene, men derimot Viking Vetti II. Den er litt lettere, og mer enn kraftig og stabil nok til krevende turer med tung bør. De to modellene du vurderer har samme såle som Vetti, og den sitter som limt på de fleste underlag. Det virker som en meget solid og velkonstruert fjellstøvel. Husk at Viking generelt har nokså bred lest i sine støvler, i motsetning til f.eks. La Sportiva som er kjent for å ha smal lest. Du bør uansett prøve aktuelle modeller før du kjøper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow! har fullstendig oversett denne... har tenkt å kjøpe noen sko som jeg også kan bruke på lengre turer fra og med neste vår... har dere prøvd Vetti II på lengre turer? tenker spesielt om på regntunge dager / holder den vann ute som lovet? :)

prisforskjellen er jo enorm.. har det noe å si for kvaliteten?

 

skal dra ned til xxl i morgen og prøve denne (Y) (Y) (Y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow! har fullstendig oversett denne... har tenkt å kjøpe noen sko som jeg også kan bruke på lengre turer fra og med neste vår... har dere prøvd Vetti II på lengre turer? tenker spesielt om på regntunge dager / holder den vann ute som lovet? :)

prisforskjellen er jo enorm.. har det noe å si for kvaliteten?

 

skal dra ned til xxl i morgen og prøve denne (Y) (Y) (Y)

 

Jeg har ikke gått i timesvis i regn og vått terreng, men jeg har gått litt i myr og krysset noen bekker uten antydning til vannintrenging. Men som med alle sko med membran vil membranen slites etterhvert, og da er de ikke lenger vanntette. Sko med overdel av glatt lær kan impregneres ganske effektivt så de blir vannavstøtende, men det er i hovedsak membranen som sikrer vanntetthet. Sko med stoffoverdel eller semsket skinn bør impregneres med spray, og den er mindre effektiv og mindre holdbar enn impregnering som smøres inn og pusses etterpå. Noen sko er sydd sammen av flere små deler, det betyr mange sømmer, og min erfaring er at sømmer er et svakt punkt med tanke på både slitestyrke og vanntetthet. Jeg har Lowa-sko der sømmene ryker lenge før skoen er å regne som utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i timesvis i regn, myr og vadet over elver med dem hvor membranbuksa er strammet til ved ankelen. Ingen tegn til å bli våt på føttene ennå. Etter tur er det viktig å la dem tørke skikkelig og børste av skitt og møkk etterpå. Spray dem med impregnering før hver langtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tyin 2 men tyin 1. Har hatt de noen år nå og de fungerer supert. De var litt stive over vristen ny så de krevde et par dager på å gåes inn. Supert grep på de, beste jeg har testet på sleip underlag. Blitt litt slitasje på mine etterhvert men de holder veldig bra selv etter mye bruk. Fremdeles vanntette, kan vade med.

jeg vet ikke hva som er forskjell på modell 1 og 2 annet enn at 2 er nyere.

vetti har jeg ikke men har et par salomon som er ganske like, litt tynnere såle dog så de er mindre vridningstive.

krever litt spraying med impregnering jevling, viking blir litt mer vedlikeholdsfri. Viking vil holde bedre da de ikke blir like slitt ved f.ekw rift mot steiner. Der er støvler i stoff mer utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par Viking Alpha som jeg finner veldig myke i sålen (de har blitt mykere med tiden) og har dermed lyst på en støvel som er stivere. 

Viking støvlene passer meg godt siden de er rimelig brede over lesten, så kanskje Vetti ville passet bra ?

 

@Martin HJ ;  Vil si at Vetti er en "stiv" støvel? Hvordan har de holdt seg iløpet av årene du har hatt dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetti er absolutt en stiv støvel ja, robust og sitter godt. Syns de har holdt seg godt og funker ypperlig ennå. Har hørt om noen som hadde opplevd at membranet gikk lekk etter bare noen måneder, men det kan vel være en feil med den ene støvelen kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen! ville bare si takk for hjelpen! for et kupp! :) fantastisk sko, til en syk (rimelig) pris.

 

bestilte Viking Vetti på skittfiske.no (som anbefalt :) ) og fikk skoene 2 dager senere i posten. ble umiddelbart overrasket over hvor robust skoen var. synes ikke den så noe spess ut på bildene.. :P

 

fikk prøvd skoene skikkelig samme helgen, tilsammen circa 40-45km. Sålen er veldig stiv, noe som var uvant i begynnelsen (lenge siden jeg hadde sko med en såpass stiv såle). jeg overtråkket i sommer og var derfor på utkikk etter sko med god ankelstøtte, noe disse oppfyller helt.

 

prøvde skoene i nærområdet på Inderøy. alt fra vanlige skogsstier, steinfjæra og på "fjelltur liknende" områder (?!) :P ... skal du bare bruke dem til å gå tur med hunden i skogen, blir disse skoene overkill - synes jeg. men ellers: vanntett (det regnet skikkelig helgen jeg prøvde dem) og ingen problemer på våt underlag (stein...).

 

alt i alt: 900kr - for en latterlig bra pris for disse skoene! :)

 

 

 

Jeg har gått i timesvis i regn, myr og vadet over elver med dem hvor membranbuksa er strammet til ved ankelen. Ingen tegn til å bli våt på føttene ennå. Etter tur er det viktig å la dem tørke skikkelig og børste av skitt og møkk etterpå. Spray dem med impregnering før hver langtur :)

 

lurer bare på en ting: hva bruker du til å impregnere dem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.