Gå til innhold
  • Bli medlem

FJELLSKI. Tips?


GuttPåTur

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe meg et par fjellski som er stødigere enn de vanlige langrennskia. Merker dette godt når jeg går med full oppakning 110L sekk på fjellet i variert terreng.

Har inntrykk av at Madshus sine fjellski er ganske bra etter det jeg hører. Er det noen som har erfaring med dem? Intersport selger dem for ca.2000. Dersom jeg betaler 3000 får jeg en full skipakke med binding og et par hærlige sko også som kjentes meget gode ut.

Jeg har aldri gått på fjellski så jeg er litt usikker på hva jeg kan forvente i forhold til mine vanlige ski. Løser det mine forventninger? Fischer selger en 'kombiski' som er en smal ski med stålkanter, noe lettere enn Madshus sine. Går antagelig kjappere, men hvem trenger DET med 110L sekk på ryggen?? :wink: Jeg må ihvertfall ha noe som tåler en støyt og som oppleves som noe mere stabilt enn vanlige langrennsski. Dersom fjellski ikke er noe særlig bedre får jeg heller sjangle videre med mine gamle langrennsski :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ! Madshus har gode fjellski. Jeg har to par som jeg er godt fornøyd med. Jeg har også et par Fischer av eldre modell som også er ok , men smurningen sitter litt dårlig under visse forhold. Jeg har sett flere klage på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bare gode erfaringer med Åsnes' fjellski.

Har akkurat fått montert kortfell-lås på mitt Nansen-par, men har ikke fått testet kortfellsystemet ennå - venter på en oppbyggingsplate fra Rottefella før jeg monterer bindingene igjen.

Åsnes har mange modeller med varierende spenn og innsving alt etter bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg fjellski - du kommer ikke til å angre! Spesielt på våren når skara er hard vil du merke at stålkanter er gode å ha. Kjørte skjorta av fader'n sist vi var på tur... Men det begynner å bli ei stund sia :(

Fjellski er tyngre å gå med, men mye stødigere. Jeg kjøpte et par Rossignol fjellski med Rottefella bindingerfor evigheter siden, og har ikke hatt bruk for noe annet. (Er ikke så superflittig i bakken heller...) De har vært gode nok til vanlige skiturer på fjellet - med og uten sekk eller Pariserpulk.

Nå driver kjerringklubben jeg er med i og bearbeider meg for at jeg skal kjøpe telemarkski. :wink: Snakker om kjøpepress! Vi får se om jeg ombestemmer meg etter første skitur til Rødtind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, jeg vil anbefale ski fra Åsnes. De har spesialisert seg på fjellski. Avhengig av hva dø ønsker så er Rago og CCC gode valg. Har selv rago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående binding. Er det rottefella BC som er et bra valg? Så det stod beskrevet et sted noe om en 75mm binding, men at den var ENDA mere solid. Kan kanskje bli noe drøyt, har egentlig ikke sett den i real life, men jeg har sett BC og den så da meget solid ut så langt jeg kunne se.

Jeg skal som nevnt ha et par egne fjellski for bruk oppe på fjellet med større oppakning, har egne ski for å gå i marka med. MEN jeg skal heller ikke gå til Nordpolen, ikke dette året hvetfall :D

Forresten, takk så mye for all tilbakemelding alle sammen. Flott med så mange erfarne friluftsfolk samlet på et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg ønsker å kjøpe meg et par fjellski som er stødigere enn de vanlige langrennskia. Merker dette godt når jeg går med full oppakning 110L sekk på fjellet i variert terreng.

Har inntrykk av at Madshus sine fjellski er ganske bra etter det jeg hører. Er det noen som har erfaring med dem? Intersport selger dem for ca.2000. Dersom jeg betaler 3000 får jeg en full skipakke med binding og et par hærlige sko også som kjentes meget gode ut.

Jeg har aldri gått på fjellski så jeg er litt usikker på hva jeg kan forvente i forhold til mine vanlige ski. Løser det mine forventninger? Fischer selger en 'kombiski' som er en smal ski med stålkanter, noe lettere enn Madshus sine. Går antagelig kjappere, men hvem trenger DET med 110L sekk på ryggen?? :D Jeg må ihvertfall ha noe som tåler en støyt og som oppleves som noe mere stabilt enn vanlige langrennsski. Dersom fjellski ikke er noe særlig bedre får jeg heller sjangle videre med mine gamle langrennsski :)

Kjøp et par gamle fjellski på f.eks loppemarked for 25kroner, evt få av noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har akkurat kjøpt meg nye fjellski selv. Første råd jeg vil gi er å unngå de store kjedene (Gsport, XXL, Intersport, Antonsport) for disse har som regel elendig utvalg når det gjelder fjellski. De prøver å gi inntrykk av noe annet selvfølgelig, for de vil jo gjerne selge. Men de har som regel få ski, kun BC bindinger og lite utvalg i støvler. Finn en butikk som har litt utvalg, i Oslo er det for eksempel Oslo Sportslager, Skandinavisk Høyfjellsutstyr og Sportsnett. Disse blir gjerne dyrere, men det er lurt å stikke innom og prate med dem så har du i det minste bedre oversikt over hva som finnes.

Når det gjelder ski så ser det ut til at Åsnes, Fischer og Madshus har gode fjellski. Fjellski skal ha stålkanter og være bredere enn langrennski. Generelt kan man si bredere ski = bedre kjøreegenskaper, men betyr også tyngre ski og at de ikke passer i løyper.

Av bindinger bør man vurdere enten BC bindinger eller 75mm bindinger. 75mm er den varianten hvor støvelen har kraftig "tupp" foran og bindingene fester denne til skien. 75mm kan også ha vidje, dvs at det går en løkke rundt bak på støvelen. Generelt så er 75mm bindinger og støvler stivere og gir bedre kontroll i nedoverbakkene, men til gjengjeld tyngre.

Selv endte jeg opp med et par Åsnes Nansen med Rottefella Riva III binding, oppbyggingsplate med hælløfter og Varg Skavl 75mm støvler. Men som karen i butikken sa, det var omtrent det dyreste alternativet de hadde, så dette er ikke noen økonomiløsning. Fikk testet dem på heller dårlig føre nå i helgen, og må si førsteinntrykket er veldig bra.

Hvis du vil vite litt mer om fjellski så ta en titt på www.oslosportslager.no, de har litt av hvert og har bilder av de forskjellige bindingene og støvlene.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, det som å banne i kjerka, men jeg vil spørre likevel!

For ca. 5 år siden kom Fischer med mosjonski i alpelandene i short-cut modeller og i en variant de kaller Nordic cruising. Dvs. at de er kortere og noe breiere enn vanlige marka/treningski og er forsynt med doppelt innsving!!

Jeg har ennda ikke sett de i Norge, men her hvor de fleste er født med ski på beina er man kanskje litt konservative med ny skityper??

Folk brukte de mye og trivdes tilsynelatende med disse ski på beina - gikk ikke veldig seint heller.

Klart de ikke er konkurranse eller trennigski.

Ennda verre blir det vel hvis jeg spør inn til smørefri ski?? Klister er alltså noe herk og ikke til å unngå til påsken.

Fischer gjør en ekstra brei Backcountry modell av slik nordic cruising ski med stålkant og smørfri. Lengste modell til > 85 kg = ca. 1,85 m. Jeg er litt hooked på denne for letvint skigåing.

Er dette en skimessig revolusjon innen turski motsvarende carvingskia for de gamle lange slalomski??????

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv endte jeg opp med et par Åsnes Nansen med Rottefella Riva III binding, oppbyggingsplate med hælløfter og Varg Skavl 75mm støvler. Men som karen i butikken sa, det var omtrent det dyreste alternativet de hadde, så dette er ikke noen økonomiløsning. Fikk testet dem på heller dårlig føre nå i helgen, og må si førsteinntrykket er veldig bra.

Johannes

Har selv Åsnes Nansen med fellelås, men har inntil nå bare brukt Rottefella Super Telemark binding på disse. Savner litt mere kontroll på skiene nedover, så jeg vurderer andre alternativer, evt. i kombinasjon med oppbyggingsplate.

Er det noen som har erfaringer med de litt med kraftige variantene til Rottefella, f.eks. Riva 3, Riva Z, Chilli eller Super Telemark med Vidje? Gjerne en beskrivelse av opplevde styrker/svakheter.

Mine turer går ofte mye bortover i tillegg til opp og ned, så bindingene må være komfortable å gå bortover med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaringer med de litt med kraftige variantene til Rottefella, f.eks. Riva 3, Riva Z, Chilli eller Super Telemark med Vidje? Gjerne en beskrivelse av opplevde styrker/svakheter.

Jeg skal ikke skryte på meg noen stor erfaring med skiene etter en helgs bruk, men en forskjell merket jeg mellom mine gamle fjellski med tåbinding og de nye med vidjebinding da jeg vasset i en halv meter med løssnø. Når du løfter foten med tåbinding blir bakparten av skien igjen nede i snøen, mens med vidje så følger hele skien med opp. En annen ting var at kortfellene kom til kort i løssnøen hvis ikke det pakket seg godt nok når du trødde ned.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først av alt vil jeg anbefale deg å kjøpe ski med kabelbinding, dvs. binding der du har en wire som går rundt foten. Disse gir mye bedre stabilitet og forhindrer også at skoen (etter en tids bruk) kan knekke.

Rottefella Riva3, Riva Z, Riva 412 og Chili er bra alternativer, her rangert fra mykest til stivest(kraftigest).

Når det gjelder ski er Åsnes Nansen o.l. modeller veldig bra. Vil også tilføye Fischer sin Europa 109 som er en suveren fjellski. Meget behagelige å gå på. Bra innsving (til nedoverturen) og forholdsvis lett vekt. Min favoritt! Vil du ha en litt kraftigere og breiere variant bør du se på Fischer Boundless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fischer gjør en ekstra brei Backcountry modell av slik nordic cruising ski med stålkant og smørfri. Lengste modell til > 85 kg = ca. 1,85 m. Jeg er litt hooked på denne for letvint skigåing.

Er dette en skimessig revolusjon innen turski motsvarende carvingskia for de gamle lange slalomski??????

Hilsen

Elgen

har prøvd denne tror eg,,, under navnet fischer jakt,,, er ei treig ski som er fin på nettopp jakt,,, det står nesten stille nedover, og går rett oppover,,, er som ei ski med dårlige permanente feller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk Jarle!

Men Fischer si jaktski er 98 mm bei på tuppen!! Nordic Cruising explorer bare 60 mm på tuppen og så begge med noe innsving. Så det kan ikke være samme ski.

Men interessant! Ser en på Fischer sin hiemmeside må en klikke på nasjon. Vel, i norske varianten opptrer Nordic Cruising ski IKKE i det hel tatt!!! Men på Sverige og Danmark, Tyskland mv. Finland var på på uforståelig finsk.

Bemerkelsesverdigt!! Kanske de virkeligen vurderer, at alle norske er født med ski og derfor ikke vil bry sig om slik amatørmessige geier??

Det er klart ikke raske konkurranse ski, men kan jo derfor være fine til mosjon. Smørefri er jo alltid langsommere uansett.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Styr unna BC bindinger! De pakker seg fort med snø og is, og når

du står på snaufjellet i 15-20 minus og det føyker er ikke bindingen

moro å tukle med! Det eneste som duger da er god gammel 75 mm.

Selv byttet jeg ut de gamle Madshus (Telemark?) med et par Åsnes

Nansen (fra Oslo sportslager) og er knakende godt fornøyd. Det

duger helt fint med vanlig 75 mm tåbinding uten wire til hæl eller

klosser.

Forøvrig vurderte jeg Fischer men droppet disse da de er litt lavere

i såla og jeg vet av erfaring at dermed skrubber bindingene når du

går i oppkjørte spor (med mindre du bygger opp med klosser - men

det synes jeg blir ustødig på et par fjellski).

Mvh

Håvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Angående bindinger. BC ser greit ut for mitt bruk. MEN det skremmer meg litt det jeg leser om at de iser fast slik at skoa ikke løsner. Dette har skjedd meg selv med den gode gamle NNN bindingen med automatisk lås. Jeg ser for meg at dette er problematisk med BC bindinger der du setter skoa ned i og at den fester seg AUTOMATISK. Men er det noen som har erfart dette også med BC bindinger der du må låse skoa MANUELLT? Jeg har aldri opplevd dette med mine NNN bindinger med manuell lås.

Fint om noen kan gi meg erfaringene sine før jeg går til innkjøp selv :?

Finnes det slike manuelle BC bindinger med ok kvalitet? Ser at Rottefella selger en type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som har erfart dette også med BC bindinger der du må låse skoa MANUELLT? Jeg har aldri opplevd dette med mine NNN bindinger med manuell lås.

Det skal visstnok være større problem med fastising og Riva 3 enn en manuell BC binding. Sportsnett har forøvrig en bra en: Salomon XA BC/SNS Manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips vedr fastising av bindinger:

Ta med låsoljeflaska som ligger i bilen når du drar avgårde. Drypp på noen dråper hver gang du tar på deg skiene. Rødsprit funker ògså noenlunde.

BC kontra 75mm:

Kommer litt an på hvor man stort sett går synes jeg. Er det oppkjørt spor og/eller mye flatt (les steder som sentrale Hardangerviddan etc) storparten av turen synes, jeg BC er langt å foretrekke.

Foregår derimot turene i terreng (mot tropper) som resulterer i skiene på ryggsekken og trasking på beina, er BC håpløst glatte å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Akkurat kjøpt Åsnes CCC (Combi Combat Cap). Prisen er vanvittig stiv, men til gjengjeld så får du feller og åsnes sitt geniale fellelåssystem for kortfeller med på kjøpet.

Ski er også eminent for å gå med tung sekk. Da med tanke på det kraftige spennet på skiene.

Kjørte i alpinbakke med dem i fjor med forsvarets vaierbinding og standard lærsko og skia imponerte virkelig. Selv med "dårlig" utstyr så var det ikke sååå gæli kontra plastsko og linken binding.

Har en kamerat som har Åsnes Rago. Han sier den er ypperlig, og er langt billigere.

Er du villig til å betale litt mer så kjøp combi combat cap. Forskjellen mellom disse er bredden og spennet. Som en kamerat sa; "skal du grønland på tvers så kjøp Rago. Skal du ha noe som fungerer både bortover, oppover og nedover så kjøp CCC"

Åsnes Rago er et bra og rimelig alternativ til CCC.

Sportsnett.no har en seriøst bra pris på begge alternativene.

NB! Det finnes gode fjellski fra andre merker også, men jeg er så storfornøyd med Åsnes at jeg ikke gidder å prøve noe annet engang.

Bindinger:

Velger du 75mm;

- sjekk ut en binding som heter Voilè. Akkurat kjøpt disse selv. sålangt svært fornøyd. 500 kroner billigere enn rottefella super telemark.

Velger du BC så er det bare en sko som gjelder. Den er derimot superduperbra.. Alfa Skarvet XA GTX. Koster 1800,- på sportsnett.

Kjøper du ikke disse skoene så mener jeg at du kan drite i å kjøpe BC, og heller kjøpte 75mm binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe fjellski, og det blir Åsnes på meg også. Men jeg kjøper nok Sondre, da Rago ikke anbefales for lette jenter. Noen som har erfaring med disse skiene?

Om man skal ha Alfa sko, noe jeg gjerne vil da jeg bare har positive erfaringer med fjellskoene til Alfa må man velge Salomon sine SNS bindinger (BC). Hvordan er disse i forhold til Rottefella sine BC bindinger? Og bør man ha manuell eller autobindinger (for både Rottefella og Salomon)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg måtte gi litt tilbakemelding på hva jeg endte med tilslutt..

Jeg har forsøkt å lese endel på nettet om erfaringer fjellfolk har gjordt seg. I tillegg har jeg hørt med endel kammerater osv. Jeg endte altså opp med:

-Fisher Europe99 fjellski med stålkanter helt rundt. Ikke alt for bred, ikke alt for tunge slik at jeg som regel kan gå i preparerte løyper som er noen dager gamle. Skia går dermed både i og utenfor løypene. Skia skal visstnok være bra og er brukt over 'hele verden' og burde således være gjennomtestet. Bindingen er BC MANUELL selvsagt, ikke automatisk som kan fryse fast. Merk at MANUELL er hakket vassere men likevel ikke noen garanti mot at støvelen fryser fast. Når det gjelder bindinger har en ofte ikke så mye valg. Når du har bestemt deg for type sko så gir gjerne valget av binding seg selv, butikkene har gjerne noen typer de har standardisert og stoler på som de anbefaler. Det går muligens å spesialbestille men det er jeg litt usikker på. Min egen erfaring er hvertfall at jeg bestemte meg for binding-prinsipp (BC) først, deretter valgte jeg støvel og dermed så ga valget av binding seg selv.

-Alfa Skarvet skistøvel. Trengte en BC støvel, ikke 75mm for den går ikke i trikkespor (for bred). Støvelen er meget komfortabel og er testet ut Norge på langs osv. av mange ekspedisjoner og har fått meget bra kritikk så langt jeg kan se. Et annet viktig kriterie for meg var at skoa skulle være varm og god å gå med uten ski også, noen ganger blir en tvunget til det også.

Da krysser jeg fingrene for at det ramler ned mye snø snart og at det nyinnkjøpte utstyret står til forventningnene. Har dessverre ikke fått testet det ennå, men gleder meg... Håper det kommer en periode med 20 blå så jeg får testet støvlene også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ingen som føler seg kallet til å skrive litt om valg av bindinger? ;)

Hva med Rottefella standard tåbinding 75mm og extra vaierfeste til hælen hvis forholdene tilsier det? Har sett en del sånne og det ser ganske praktisk ut.

Forresten går det greit med 75mm i trikkespor, jeg har 47 i sko og opplever ikke noe problem med Rottefella sine Riva 2 bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Rottefella standard tåbinding 75mm og extra vaierfeste til hælen hvis forholdene tilsier det? Har sett en del sånne og det ser ganske praktisk ut.

Forresten går det greit med 75mm i trikkespor, jeg har 47 i sko og opplever ikke noe problem med Rottefella sine Riva 2 bindinger.

Jeg syntes at mine Rottefella Super Telemark gå litt mye friksjon når jeg gikk i harde spor. Men etter at jeg bygde de opp med 10 mm plater er det ingen problemer. Jeg monterte også wire ("vidje") på disse rett før jul, og mine erfaringer er så langt bare positive.

Jeg hekter wiren bak oppbyggingsplata når jeg går bortover og får dermed tåbindingens fleksibilitet og lite gåmotstand. Når jeg skal kjøre nedover er det fort gjort å feste wiren og få bedre kontroll på skiene. Oppbygginsplatene gjør også skiene litt lettere å kante.

I tillegg er det egentlig to komplette bindinger som gir stor sikkerhet på lengre utflukter. :)

Men det er ikke til å komme fra at dette er en dyr løsning. Bindingen var egentlig tatt ut av produksjon hos Rottefella, men ble tatt inn i varmen igjen etter press fra bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.