Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjoring av hunden om natten?


Vandrerjenten

Anbefalte innlegg

Etter mange tråder her inne (hund i hytte/ skutt hund/ div. vask og allergitråder osv..) har jeg forstått det slik at mange frilufts- og hundefolk overnatter i telt. Jeg liker godt å sove i telt, og velger ofte telt når bisken også skal få bli med.

Noen ganger ligger hunden i innerteltet andre ganger i "ytterteltet" avhengig av vær og vind.

 

Det jeg lurer på er hvordan dere tjorer bisken når du tar kvelden, eller ligger den "løs" i forteltet? Har tatt bisken min i å prøve og krype under teltduken ett par ganger. Til nå har jeg pleid å feste kobbelet i hoftebelte på sekken, men man blir jo litt bekymret for at han skal klare å stikke av likevel.. Har vurdert jordskrue.. Er det noen andre hundefolk som vil dele erfaringer hvordan dere tjorer hunden om natten i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer ann på terreng. Enten wire festa i tre eller stein, eller wire med jordskrue. Her ligger bikkja ute, kan evnt gå inn i forteltet, er sjelden inne i innerteltet. Liker også å lage en løpeline mellom to trær. Med andre ord, alltid tjora i et eller annet, mulighet for å rekke fram til forteltet om det ikke er annen mulighet for ly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte når jeg anskaffet meg hunden jeg har nå at han skulle ha sin plass i forteltet. Det varte ganske nøyaktig syv og et halvt minutt før han var å finne i innerteltet. Heldigvis sier jeg! Det er såpass trivelig med rakkaren ved sin side kontra yttertelt eller utenfor dette også at det blir nok aldri noen vurderingssak heller i fremtiden.

 

Når det er sagt, om jeg ligger under åpen himmel eller ved andre anledninger der det er behov pleier jeg å tjore han fast. Da er det som det skrives over her enten et tre eller jordskrue.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en jordskrue, og tenkte at hunden skulle ligge i forteltet. Hunden var ikke enig i det, så hun camper i innerteltet, og nå har hun fått sin egen pose også.... Ute tjorer jeg henne i et tre eller rundt en stein, har som regel alltid en langline med.

post-9033-0-20674600-1412964726_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordskrue eller det som er tilgjengelig på sommerstid. Så spørs det hvilke hund(er) jeg har med, men i de fleste tilfeller bruker jeg wire eller kjetting. På vintertid har jeg med to planker eller snøanker som jeg graver ned med wire i mellom.

Var på reinsdyrjakt nå i høst og da våknet vi med telttuken i ansiktet etter at min ene trofaste isbjørnhund hadde dradd med seg to jerrykanner med parafin over til teltet og gnagd løs halvparten av bardunene. Han var ensom....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hengekøyetur jeg tok med buhunden tenkte jeg på kvelden at kanskje jeg kunne la henne holde på som hun ville helt uten tjoring - hun er jo rett i nærheten mens vi beveger oss - men radiusen hennes ble etterhvert (mens jeg rigget opp leiren) farlig stor, og med alt for lang tid mellom innsjekkene.

 

Da jeg la meg tjoret jeg henne med en 15m langline (sporline) jeg hadde med, knyttet til det ene køye-feste-treet, og la meg til å sove med henne i utgangspunktet oppå grevlinghiet på presenningen under køya. Det resulterte i at jeg måtte ut av køya tidlig på natten pga klynking for å lede henne rundt diverse bjørkestrangler og tilbake til jervehiet. Da kortet jeg inn lina til 2 meter. Sikkert ikke en like fornøyd hund, men jeg slapp å gå ut av køya igjen pga opptvinnet line i alle fall. Oppdaget dagen etterpå ekskerementer som kan ha vært årsaken til at hun stakk litt ut midt på natten, men det virket som om hun hadde andre planer enn å sove når hun var i terrenget og ikke lå på jervehiet. Hun lot seg stort sett alltid lokke tilbake til jervehiet med en godbit eller to, dog.

 

Tror nok terrenget skal være rimelig spesielt for at jeg skal sove med henne løs i friluft i alle fall (sannsynligvis vil det aldri skje). På teltturer med tunnellteltet vil hun sannsynligvis være i innerteltet. Drar jeg på tur med MSR Hubba 1-manns-teltet vil jeg ha med jervehiet til bikkja og ha henne tjoret fast rett i nærheten, med relativt kort line.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jerry cans er glatte selv om de er tunge! Så en husky sleper dem lett. Jeg vil ikke bære på ekstra jordskrue, når jeg også skal ha noen meter tynn kjetting med til den ene hund som gnager.

 

Jeg tjorer med karabin til min gode gamle- og tunge rammeryggsekk, som jeg heller ikke tømmer helt.De kan sikkert slepe den, men med alle rør og remmer gjør den masse motstand. 

Hundene sover inne i teltet og varmer godt langs siden samtidig med at det er veldig koselig.

 

På siste telt tur for 14 dager siden var det bra, at de var tjore for en rev startet å gjø utenfor - så tett at jeg kunne høre den gå i lyngen. Den ene hunden forsvant straks under teltduken, men jeg rakk akkurat å gripe siste snippen av trekkselen den hadde på.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er inne  teltet og er da helt rolig. Prøvde oss på hammock camping i sommer og da måtte han ligge under køye tjora fast i ene treet. Det funka dårlig for da var vaktinstinktet hans igang hele natta og jeg ble vekket hver gang en mus rørte seg i en kilomerters omkrets.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tarp på sist tur. Da hadde jeg ei 5 meter line som jeg bandt i treet jeg spente opp tarpen etter. Bikkja lå ca inne i navlen min hele natta, men liker sikkerheten med at han er i bånd. Nå ble vi også vekka av at det sto en sau å så på oss på morraen så greit med bånd da :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite jeg ikke er alene om å ha nattaktiv hund med utforskertrang Dere som har prøvd jordskruer, hvordan fungerer den på høyfjellet med litt tynt jordsmonn? Selvfølgelig er det mest koselig med bisken i innerteltet, men det kan bli litt varmt midt på sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går med jordskrue på fjellet og, men jeg fant også ut at jeg gidder ikke ta med den neste gang, veier for mye. bruker heller steiner, sett dem i spenn. i skogen er det lett å sette opp løpeline så lina ikke setter seg fast i alt, litt vanskeligere på fjellet. greit å korte inn litt da ja, og waiern setter seg ikke like lett fast som vanlig tau. kjetting syns jeg blir for tungt å drasse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er inne  teltet og er da helt rolig. Prøvde oss på hammock camping i sommer og da måtte han ligge under køye tjora fast i ene treet. Det funka dårlig for da var vaktinstinktet hans igang hele natta og jeg ble vekket hver gang en mus rørte seg i en kilomerters omkrets.

Var mye knurring på bikkja mi også, spesielt fordi jeg la meg lenge før de som campet på andre siden av vannet (som lagde bål og brukte lomme- og hodelykter) gjorde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde to ganger i sommer at bikkja, en alaska husky, som sto tilsynelatende trygt festet 10 meter unna teltet, om morgenen lå pent rett utenfor teltdøra. Har også opplevd at bikkja har kommet løpende med jordskruen etter seg når jeg fiska litt bortenfor teltet. En kombinasjon av selskapsyk og masse energi. Nå har han flytta inn og er rolig hele natta. Best for alle parter!

I vinter lå han i teltet med masse rein ruslende utenfor. Hverken han eller den andre alaskahuskyen (lånt) jeg hadde med brydde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder han i meg når vi sover ute. Sover vi i telt så er han med inn. Når jeg er våken og kan følge med så er han for det meste løs. Men om han hele tiden prøver å utvide horisontene sine så havner han i langline. Samme hvis det er sau eller reinsdyr i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker halsbånd fra seleverkstedet.

 

det røde er med liten ring og det gule er med stor ring, stor ring er mye bedre å håndtere.

ulempen er at det med stor ring blir trangere i medium størrelse ,b,g,b kroker.

stupebåndet er vell kjøpt i en elle annen dyrebutikk, sikkert noe de fleste har.

det er bare når jeg vil ha ekstra sikkerhet jeg bruker strupebånd i tillegg til vanlig halsbånd.

 

post-8614-0-88262100-1413118287_thumb.jp

post-8614-0-92089400-1413118295_thumb.jp

post-8614-0-58132900-1413118304_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har god erfaring med å fylle stein i kløv på snaufjellet, men må da være rikelig med stein, utrolig hvor mange kg de kan dra avgårde med om det er rein eller lignende. Ellers har jeg gode erfaringer med å ha de inne i teltet i dårlig vær, utrolig hvor rolige de er da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er regelmessig på overnatting med en harahund (smålandstøver) og en sjæfer. Harahunden stikker så fort han har mulighet, men sjæfertispa ønsker bare å henge med undertegnede. Under båndtvangen kjorer jeg begge. Men ellers lar e sjæferen varme beina mine av fri vilje. Er det noen særskilt grunn til å binde henne? Etter min erfaring er hu mer stressa i bånd enn fri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund (flatcoated retriver-tispe) ligger utan band i innertältet, hon ligger gärna där helt till jag river tältet på morgonen.

När vi sover under tarp ligger jag med bandet fäst runt min hand i soveposen, heldigvis ligger hon oftast i ro natten igenom, men om det kommer djur eller människor nära vill hon gärna löpa ut och undersöka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har ligget i teltet sammen med meg. Det er rett og slett trivelig. Siden de har sterke jaktinstinkter har jeg båndet på når vi er i områder med reinsdyr eller sau. Jeg legger båndet under liggeunderlaget mitt og fester det til ryggsekk e.l. på andre siden. Da innbiller jeg meg at jeg får litt tid til å reagere hvis de begynner å grave seg ut av teltet.

 

Jeg velger teltplass etter mulighet for tjoring. Kveld og morgen vil jeg gjerne ha fred når jeg koker og steller, og jeg stoler ikke på egenmekkede løsninger. Å feste i ryggsekk, pulk eller kløv mener jeg er det samme som å miste utstyret sammen med bikkja. Det er utrolig hvor sterke de er når de vil dra etter dyr. Er det ikke trær leter jeg etter store steiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på gapahuktur med broderen og hundan forige helg og utnytta muligheita til å prøve la de være lause om natta. Var veldig spent på harahunden, men den viser seg å være mørkeredd samt ikke spesielt glad i minusgrader. Broderen våkna ett par ganger av at harahunden satt seg på annsiktet hans men ellers gikk det veldig greit. Sjjæfertispa lå oppå fotenden hele natta og varsla da en nyskjerrig elg var litt for nærgående. Litt trangt med to kara og en harahund i jervemduken xl, men var godt og varmt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.