Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av langrennski


2ne

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp og råd angående hvilke ski jeg skal kjøpe meg.
For det første så må de være uten stålkant, siden jeg har hund.
Kunne også tenke meg smørefri, men har blitt anbefalt av flere å ha smøreski ?

 

har kikket på Fischer og breidablikk sine fjellski.

 

Så er det bindingene, her  vet jeg ikke hva jeg bør velge. Noen som kan hjelpe? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Breidablikk med Rottefella magnum binding og det funker bra på fjellet og i skogen. Ikke like praktisk i løypene. Fordelen med disse bindingene er at de er manuelle så du risikerer ikke at du ikke får de på etter en pause fordi de har fryst. Fordelen med Åsnes er du kan ha på kortfeller. Jeg har nesten alltid fellene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredablikk er for bred for spor/trikkeskinner.

Jeg ville sjekket ut Fischer sine markaski med trekjerne. Selv bruker jeg Fischer Powerlite Wax, men de har stålkant.

Så eventuelt en BC Manuell binding.

Husk at disse er såpass smale at de egner seg dårlig i puddersnø. Men ellers tipper jeg du vil klare deg på en og annen snartur i løssnøen. Du vil nok fort finne ut at du trenger 2 par fjellski ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski til løyper og utenfor løyper er egentlig to forskjellige ting.

Smalere fjellski ala åsnes amundsen er vel noe som kan fungere greit men de har stålkant igjen.

beste mer så klart to par ski. Min mening er at det er bedre med to par billige ski som fyller hvert sitt bruk enn et dyrt par som i beste fall passer et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski til løyper og utenfor løyper er egentlig to forskjellige ting.

Smalere fjellski ala åsnes amundsen er vel noe som kan fungere greit men de har stålkant igjen.

beste mer så klart to par ski. Min mening er at det er bedre med to par billige ski som fyller hvert sitt bruk enn et dyrt par som i beste fall passer et sted.

Helt enig, men nå har jeg til gjengjeld å se noen billige fjellski uten stålkant. Det er stort sett en dyr affære. Spesielt mtp at langrennski og fjellski krever forskjellige binding og sko(i prinsippet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en "Markapakke", det er langrennski som er noen få mm bredere enn racingski. Da får du ski som de normalt måler spennet ditt på, de går bra og du kan gå med litt langrennsteknikk. De kan du fint bruke i oppmerkede løyper på fjellet. Tradisjonelt koster pakkene like under 3000,- og du får en god manuell Rottefella, ski fra Fisher eller Madshus, styr unna Alpina støvlene og ta med støvler fra Madshus i stedet. Jeg er lei av å være våt på beina, derfor er jeg ferdig med Alpina.

Så kjøper du deg to par staver, ett par lette i carbon og etter hvert ett par fjellskistaver, gjerne teleskop med lærtrinse og kun ett ledd. Skal du gå utenfor løypene, og ikke trenger å gå først, er det stavene som er avgjørende fordi løypestaver ikke funker i løssnø, men blir for tunge i spor.

Du ser ingen i preparerte løyper med fjellski lenger, og du slipper å bli forbigått av alle som er ute i løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellskibindinger på mine markaski så da kan jeg bruke samme støvel til begge skia. Men man kan nok like godt kjøpe en pakke. Eneste grunnen til at jeg byttet binding var fordi jeg ikke finner noen skistøvler som er gode og som ikke er plastikk, så jeg ville heller bruke fjellskistøvlene. Breidablikkskia fikk jeg rimelig på Oslo Sportslager siden det var fjorårets modell. Så det er mulig å få de rimelig, man må bare ha litt flaks :)

Men om man hovedsaklig skal gå på preparerte løyper stemmer jeg også for markaski. Jeg har vært i løssnøen mange ganger med de skia og det går helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke ut markaskia.
Det blir nok mye mer løyper enn utenom løypene. De skiene jeg har nå må jeg gå i nedoverbakkene, men nå vil jeg ha meg ski som går fremover og så en kan få litt fart med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei! 

Jeg har dansk blod i årene og det gjør seg utslag i dårlig skikunnskap. Jeg er som den unge damen over ute etter langrennsski. Hovedsaklig til bruk i preparerte løyper for mosjon/trening. Ser i nyeste XXL-avis at de reklamerer for "markapakke" til knappe tusenlappen som fås i både smøre- og smørefri utgave. Hva tenker de som har peiling? Jeg har forøvrig ikke motivasjon om birken eller noe i den dur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har gode erfaringar med Fisher country wax. Det er dei beste fjellskia eg har hatt. Dei er ikkje breiare enn at dei går i dei fleste preparerte løypene. Men dersom du skal bruke dei i skogen, vil du kanskje ha betre flyteevne. På fjellet fungerer dei godt. Smørefriversjonen heiter country crown. Men gå får smøreski, det er det som gjev mest skiglede i lengda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp skikkelige langrennski for oppkjørte spor. Kjøp så bra/dyre ski du har rå til. Om du har lite skierfaring og er ustø i nedoverbakkene, pass på å kjøp turski,, ikke racing, da turski er litt lettere å svinge med. 

 

Så kjøper du fjellski senere. Et kompromiss vil gi lite skiglede i oppkjørte spor og ofte komme til kort på fjellet. Fjellski trenger ikke nødvendigvis være så dyr og det er lettere å gjøre gode bruktkjøp da spenn ikke er så viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gått en del på og skal gå i preparerte spor; kjøp racingski. Du vil garantert få en mye bedre skiopplevelse. For all del ikke smørefrie! //Tore,  NSF kurslærer

Her er jeg litt uenig. Mange klassiske racingski er båtformede, dvs bredest på midten, eller like brede hele veien. Disse kan føles litt ustabile i sving. Jeg ville gått for en lett innsvingt markaski av god kvalitet. Som Fischer superlight eller Madshus Birkebeiner. Litt bredere, men fremdeles lette ski med kvalitetssåle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet sett for meg markapakken XXL reklamerer for denne uken til 799,-, men etter en tur dit frarådet selgeren meg de skiene da de har for lite spenn. Han anbefalte meg heller Fischer Sportglass-skiene inkl. sko og binding til 2000. Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i utgangspunktet sett for meg markapakken XXL reklamerer for denne uken til 799,-, men etter en tur dit frarådet selgeren meg de skiene da de har for lite spenn. Han anbefalte meg heller Fischer Sportglass-skiene inkl. sko og binding til 2000. Noen som har erfaring med disse?

Det er nok ikke så usannsynlig at rådet er godt angående billig-skiene men det høres samtidig ut som sleske selgertriks av XXL. Jeg har ikke noen erfaring med Fischer-skiene du nevner, men har et par Fischer ski jeg er veldig godt fornøyd med. Godt spenn som gjør at smørningen ikke blir slitt bort og jeg beholder godt feste lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fremdeeles ikke funnet meg noen ski. Så har jeg skiftet litt mening. Det beste er nok med stålkant og smøreski alikevel tror jeg.
De skal brukes i skiløypa, gjerne til å få litt fart med, men også brukes på langtur som 1 uke.

 

Men kom over Åsnes Holmenkollen, hvordan er de?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Landsem

Deter bare tull å kjøpe slike mellomløsninger. Ser enkelte subber rundt på de og det kan umulig være noe boozt når selv små unger freser forbi både opp og ned bakker. Det er rett og slett ikke mulig å bruke disse optimalt i løypene. For bruk i løyper og litt utenfor er det beste enten noe kortere racingski eller markaski, som er noe breiere og med lengre spenn for sikrere feste. Disse kan du kave litt utenom løypene og. Det viktigste er å komme mye ut. Folk som er raske i sporet er i all hovedsak også motorisk overlegne utenfor, slik var det ihvertfall i gamle dager. Så veien til gode skipplevelser er er mye fart og mil i løypa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.