Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Helium 55L


Duckboot

Anbefalte innlegg

Annonse

Den är på tok för stor för dagstur om du inte skall släpa med dig massor av saker.

 

Hytte-hytte: Likadant där, stor. OK om du skall ha med dig sovsäck, extra kläder och så. Bra som hytte-hytte-säck på vintern då man ofta har med sig extra mycket kläder + annat som behövs eftersom nödsituationer snabbt kan bli kritiska på vintern.

 

Säcken funkar bra på sommaren för tältturer. OK annars också, men det styrs mycket av storleken på sovsäcken. I mitt fall så tar vår/höst-sovsäcken upp för mycket plats. Kan alltså gå helt OK, men hänger på vad du har för saker i övrigt. Den är för liten för längre turer då du måste ha med mycket mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne og den passer godt til bruket du skisserer. Jeg har brukt den på en del helgeturer med telt og på lange dagsturer. Bærsystemet blir for spinkelt om vekten overstiger 12-14 kilo. Jeg er veldig fornøyd med sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe meg denne til allroundsekk. Er det en grei sekk for både dagsturene og hytte-til-hytte turer? Kanskje til og med en helgetur med telt?

Jeg har hatt sekken i et par år, og brukt den omtrent som du nevner. (Ikke telttur, her bruker jeg en sekk på125liter.)

Sekken er god den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske mange når vi først er på tur - 2 voksne og 3 barn, og jeg får lett med det vi trenger til dagstur, og enda litt til i vår Helium.

Er man alene vil jeg tro den blir i største laget, men den kan strammes inn nokså mye, så om man vil ha bare en sekk til forskjellig bruk tror jeg den vil gjøre nytten helt greit. Vi er fornøyde i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den på hytte til hytteturer i 4 år. Sommer og vinter. Passer til teltturer også. Vekt må ikke over totalt 12 kg synes jeg. Fungerer også greit til dagstur, men foretrekker en mindre sekk til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir nok litt stor til dagstur men den veier jo lite uansett. Om den ikke er stappa full så gjør ikke det så mye for komfort når det alikvel er få kilo på ryggen det er snakk om. For meg blir den for liten til turbruk da jeg har med en del stæsj. Alternativ jeg hadde til den kan være Osprey Exos seirien. De har en slags ramme i ryggen som gjør den stiv til å være så lett. Siste års modell er oppgradert med litt kraftigere hoftebelte og reimer, det var litt vel spinkel før.

Finnes vel i 38, 48 og 58 liter. Sekken var god å bære med opptil 10-12 kilo vekt, altså om trent samme som Helium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är man fräck så kan man köpa Helium 55an och ha som allround-säck och sedan ligga på lur inför salg i någon butik och köpa en liten (ca 25 liter) dagstursäck billigt. Man kan få en bra för några 100-lappar om man inväntar rätt tillfälle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne sekken noen år nå, og her er mine erfaringer: 

 

Hytte-til hytte sekk: Helt super! 

 

Dagstursekk: For stor, men det går. Jeg bruker den på dagsturer fra teltleiren siden jeg ikke har med meg noen annen sekk da. Ikke optimal, men det går helt greit. 

 

Telttur: Lite egnet. Med mindre du har ekstremt lett utstyr med lite pakkvolum, vil du slite med å få meg deg alt utstyret. Jeg klarer det, men kun for en helg på tur, og da er det ikke plass til noen form for luksus. Middagen er f.eks Real turmat, og pålegg begrenset til et par sorter, og ekstra klær er kun det aller nødvendigste. En annen ting er at bærekomforten på sekken blir dårlig om vekta tipper 11-12 kg. Går greit om du ikke skal gå så langt, men jeg ville ikke ha lagt ut på noen langtur med denne sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant bæresystemet ikkje er avhengig av at sekken er passe full, må sekken vera ideell som dagstursekk.

Å ha god plass i sekken, gjer det mykje lettare å få tak i det ein skal ha. I ein romsleg sekk er det fullt mogleg å stikke handa ned til botn å fiske opp det som ligg der, utan å måtte tømme heile sekken som ein må dersom sekken er stappa full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en liten, men innimellom irriterende detalj. Kom på det når jeg så afe sin kommentar. Helium'en har kun toppåpning. Ingen sideglidelås eller bunnåpning. Det betyr at man titt og ofte tømmer sekken for å få tak i det man trenger når sekken er fullpakka. Man får ikke alt når vekta betyr mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en liten, men innimellom irriterende detalj. Kom på det når jeg så afe sin kommentar. Helium'en har kun toppåpning. Ingen sideglidelås eller bunnåpning. Det betyr at man titt og ofte tømmer sekken for å få tak i det man trenger når sekken er fullpakka. Man får ikke alt når vekta betyr mye.

Min helium har gliselås langs hele siden av sekken fra topp til bunn så jeg kan åpne hele hovedrommet uten problem. Mulig det er en ny/gammel modell (jeg kjøpte den ubrukt på finn.no av en privatperson så jeg vet ikke hvor gammel den er).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min helium har gliselås langs hele siden av sekken fra topp til bunn så jeg kan åpne hele hovedrommet uten problem. Mulig det er en ny/gammel modell (jeg kjøpte den ubrukt på finn.no av en privatperson så jeg vet ikke hvor gammel den er).

 

Da har du trolig en nyere modell enn meg. Jeg kjøpte min ganske kort tid etter at den kom på markedet, og den har ikke sideglidelås. Savner det innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 6 år gammel, og har glidelås langs siden...

(Hadde den når jeg hilste på Amelie00 på Bjørnholia :)

 

Jeg hadde min helium med på den turen også :-) 

Uten glidelås i siden. Makan... har jeg fått en mandagsmodell?? ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min helium er 2-3 år og har sideglidelås. Jeg er veldig fornøyd med sekken, og bruker den på fjellturer opptil 10 dager, men da er den i minste laget og pakkes nok godt over 10 kilo med desto mindre bærekomfort. 

Ellers gode løsninger og mange festepunkter utenpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er litt enten eller her i forhold til denne sekken. Tror jeg kjøper den. Og så plukker jeg opp en liten dagstursekk når de kommer på supertilbud. Og hvis jeg skal en gang finne på å dra på skikkelig langtur, så kjøper jeg en >100L.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er for det meste Helium 55 som diskuteres her, men likevel:

Har en Gregory Alpinisto 50, den veier riktignok 1.6kg (kan om ønskelig strippes ned til ca kiloet), er veldig fornøyd med sekken. Har fint bært 15-17kg med den, uten at jeg følte at det var opp mot det maksimale den kan håndtere, den har også sideglidlås. Det jeg spesielt er fornøyd med er hvor bra passformen er til bruk på ski. Utformingen av blant annet skulderstroppene gjør at sekken ikke på noen måte begrenser bevegelse av armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ser det er en stund siden denne sekken ble diskutert, men etter litt surfing rundt på nettet og lest om nytt utstyr for 2016 fra diverse internasjonale friluftsmesser begynner jeg å bli rimelig forvirret men begeistret: Bergans slipper nå to-tre nye modeller av Helium, og har tydeligvis "splittet" sekken etter denne trådens respektive brukergrupper.

Gammel modell?
194766.jpg

Gammel Helium 40?:
Bergans.970055.jpg.2612047.jpg

Den "gamle nye" modellen, e.g. i allefall 2013 (når jeg kjøpte min):
WEB_Image%20Helium%2055L%20Red%20Black%2

Tilsynelatende ny modell, kalt Helium PRO 55. Her er det tydeligvis vinterbrukerne som skal ivaretas: godt med fester og kraftige remmer. Jeg gjetter på at sekken kanskje blir litt tyngre(?) enn den eksisterende modellen. Ser allikevel ingen D-ringer til pulkfeste (jf. Gamme og Skogs antarktisekspedisjoner), men Bergans har jo før tilbudt å sy dette på for de som ønsker det.
berghaus-pack.jpg

 

Så, sekken(e) jeg kanskje sikler mest på (Nei, nei -- jeg vet: trenger ikke ny sekk... men...). Ekte lettvektere!
Nye Bergans Helium 55:
4716_AthensBlue-SolidGrey.jpg 

Og nye Bergans Helium 40:
4714_SolidCharcoal-KoiOrange.jpg
Se DET var en sexy sekk, ja!

Sekken skal etter sigende veie UNDER kiloet for 55L modellen :cheer: (ref. http://www.bergleben.de/news/p/2433/a/613319/weniger-als-ein-kilo-leicht--bergans-helium-55-speckt-ab
Det ser i tilleg ut til at Bergans har forstått at når du selger lettvektssekker, så er det greit om det går an å fjerne overflødige remmer og festeanordninger fra sekken -- uten å ødelegge muligheten for å feste dem på igjen. Isøksfeste? Avtagbart. Strikkremmer oppe og nede? Avtagbare. 
Én stor glidelås i front går sannsynligvis til et ytterrom hvor man lett kan stappe inn jakke/poncho/tarp eller no'.

Sekken ser immari fet ut! Vil ha!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, fant endelig skikkelig info fra Scandinavian Outdoor Group


helium.png

Nye Helium kommer for salg fra andre kvartal 2016:

Quote

 

Lightweight expedition backpack now with adjustable back length feature

The Helium backpack is extremely light yet very robust. It is particularly popular with mountaineers and on expeditions, and it has been an integral part of the Bergans backpack range for a long time. It has now been completely redesigned for the 2016 season and the new adjustable back length feature has been added. The new feature is based on the newly developed and comfortable Quick Adjust™ PRO back system, which can be adjusted in an instant to the wearer’s desired position.

The robust yet slim backpack still only weighs in at one kilogram – with a volume of 55 liters and a considerable load capacity of up to 17 kg. The small 40-liter version only weighs 940 g, but has as much load capacity as its bigger brother. Both sizes are available for women and men; the backpack’s back length, shape of shoulder and the 3D hip belt allow for the differences in male and female anatomy.

Other unique selling points of the new Helium backpack by Bergans include the long and user-friendly zip opening at the front (for easy access to the main compartment), a removable and height-adjustable top lid and the flexible adjustment mechanisms of the slim, diagonally arranged compression straps (depending on use and load).

 

FEATURES

Fabric:                       Nylon 210D Velocity, Nylon 420D Velocity, Nylon 100D Ripstop

Volume:                   55l, 40l

Weight:                    1 kg (55l); 940 g (40l)

Load capacity:        up to 17 kg

Body height:           160-185 and 195 cm (men 40l and 55l); 155-185 cm (women)

Retail price:             200,- € (55l); 180,- € (40l)

 

Helium PRO kommer til høsten:

4734_SolidCharcoal-KoiOrange-800x800.jpg
 

Quote

 

Helium Pro 55

CATEGORY: HARDWARE

PRIMARY INNOVATION FEATURES

Lightweight, but solid and comfortable winter alpine backpack with user-friendly Bergans QuickAdjust™ PRO carrying system with adjustable torso length and dedicated compartment for safety gear as well as ski attachments.

INTENDED SPECIFIC END USE

Helium PRO is a lightweight technical backpack with 55 l volume for Alpine style climbing and skiing. The backpack is available in both men’s and women’s model.

SPECIFIC FEATURES

Full vertical opening at the side makes the main compartment easily accessible and manageable. Large zip pocket at the front for climbing skins, crampons and other crucial safety equipment. Dedicated attachment points for ice axes and ski attachments at the side. 3D-formed hip belt. Detachable and adjustable top lid.

AVAILABLE IN STORES: Fall 2016.

RECOMMENDED RETAIL PRICE IN SEK/EURO: € 245

 

Ser bra ut detta..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.