Gå til innhold
  • Bli medlem

Såler


Obelixz

Anbefalte innlegg

Jeg har Alfa Bever sko som jeg er kjempe fornøyd med. Men når jeg brukte dem på Glomfjellet så fikk jeg vondt i foten. 

Har da funnet ut at det er pga mye berg og fjell at jeg har fått vondt og ønsker derfor å kjøpe meg bedre såler. 

Jeg er en stor mann som er noe overvektig, men på tur ned i vekt. Så langt i år har jeg lakt igjen 50 kilo på fjellet. 

Den lokale sportforetningen hadde disse inne Sidas gel double comfort , er dem bra eller burde jeg se etter noe annet?  

Dem kunne støpe såler til meg, men dem sa at det ble dårlig demping i dem. 

Trenger hjelp :-) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Alfa Bever sko som jeg er kjempe fornøyd med. Men når jeg brukte dem på Glomfjellet så fikk jeg vondt i foten. 

Har da funnet ut at det er pga mye berg og fjell at jeg har fått vondt og ønsker derfor å kjøpe meg bedre såler. 

Jeg er en stor mann som er noe overvektig, men på tur ned i vekt. Så langt i år har jeg lakt igjen 50 kilo på fjellet. 

Den lokale sportforetningen hadde disse inne Sidas gel double comfort , er dem bra eller burde jeg se etter noe annet?  

Dem kunne støpe såler til meg, men dem sa at det ble dårlig demping i dem. 

Trenger hjelp :-)

50 kilo...  Imponerende. Det må ha kostet mye svette og må medført en del lange turer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slike støpte såler og kan bekrefte at de gir dårlig demping, men de fordeler trykket mye bedre enn flate såler og vil derfor likevel kunne være bedre. Anbefaler deg å prøve ut støpte såler, eller bare ferdige såler med god form og støtte (vi er ikke alle så unike som enkelte vil ha det til). Om det er plass i skoen er det jo også en mulighet å ha en dempende såle i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til Fjellforum Obelixz.

Først; gratulerer med vekt lagt igjen i fjellet :-) Godt jobba!

 

Nå har jo jeg en annen kroppsmasse enn deg men likevel:

Jeg har brukt Sidas og Sole såler i fjellstøvler i mange år, Dette gir en stabil "fotseng", dersom sålen er tilpasset din fotform (gjøres ved å varmes opp, enten i butikk eller hjemme).

Etter at jeg begynte med denne type såler har jeg mindre vondt i føtter ved lange turer, slike såler kan også hjelpe ved gnagsårproblematikk,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støpt såler til mine støvler. De gir en god foreling av belastning på foten men de demper ikke veldig mye.

En kompis har slike Sidas med gelpute og er fornøyd med de. Næmeste jeg har hatt av slike selv er Viking Comfort(noe slikt de heter) De har gelpute og demper bra men samtidig bygger den veldig høyt slik at hæl får litt for høy plassering. Dette vil nok variere litt fra sko til sko hva det er plass til og hva de var levert med orginalt. Men ta med sålene og støvlene når du skal kjøpe og sammelign nye mot gamle i forhold til tykkelse og test hva det er plass til i støvel. Bygger den for høyt kan støvel begynne gnage på hælen, slik det var tilfelle når jeg teste Viking sålene.

 

Årets tur i Femunsmarka gikk jeg med de støpte sålene. Ingen tegn til gnagsår eller noe. Var litt mør i beina etter etappen fra Krokåthåen til Haugen men det hadde jeg nok vært uansett såle. Jeg har ofte "litt" last på ryggen, den etappen var det 21 kilo sånn ca.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med borgern. Ta med skoene i butikken og prøv. Jeg ville ha prøvd varianter med gel-demping først, dersom det er plass til dem i skoene. Husk å ta ut innersålen som allerede er der.

Medicus Plesner og andre lager såler, men prisen blir jo deretter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Sidas gel double Comfort idag for 299.-.  Vis ikke det fungerer skikkelig, så skal jeg kjøpe såler som blir støpt etter foten. 

Skal ut på en fjell tur i morgen å teste dem ut. Håper inderlig at dem tåler en godt voksen mann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på en tur i fjellet på 14km og til nå fungerer ny sålene kjempe bra.

Var enda sliten og vond i føttern etter siste tur, men syns at det gikk utrolig bra med dem nye sålene.

Deilig å få lakt igjen enda mere svette igjen i fjellet hehe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Må oppdatere denne . 

Etter mye smerter i lang tid å bytte av såler å sko osv. 

Så fant jeg ut at det ikke er bare sålene eller skoene sin skyld at jeg har hatt smerter i foten når jeg har gått turer å spesielt på lange turer. 

Etter å ha vært i Røntgen og MR så har dem funnet ut at jeg har alvorlig plantar fasciit. Har fått spesial såler som gjør det bedre å jeg får behandling på sykehus og fysio.

Men jeg gir ikke opp å gå turer , elsker tur livet å vil ikke slutte med det. 

Jeg er veldig sta av meg å har bestemt meg for at jeg skal ikke slutte bare fordi det til tider er sinnsykt vondt.

Så nå må jeg bare prøve ut flere typer sko osv for å lette på smertene .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags smertelindring gir de deg? Kun fysio? Har du prøvd trykkbølgebehandling? 

Jeg har kroniske betennelser (bursitt) i føttene, men får faktisk ikke smertelindring av ortoped. Og de sålene ortopeden har gitt meg, er med på å forverre tilstanden. Så her må jeg gå til private for hjelp :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Hva slags smertelindring gir de deg? Kun fysio? Har du prøvd trykkbølgebehandling? 

Jeg har kroniske betennelser (bursitt) i føttene, men får faktisk ikke smertelindring av ortoped. Og de sålene ortopeden har gitt meg, er med på å forverre tilstanden. Så her må jeg gå til private for hjelp :P 

Har prøvd  trykkbølgebehandling ,det funket ikke. 

Så nå er jeg på sykehuset å tester ut en ny behandling der dem tar blod å så setter det tilbake i området som er vondt,men syns ikke det funker noe særlig.

Har ikke funnet noe som hjelper. 

Korsn hjelp får du privat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Obelixz skrev:

Har prøvd  trykkbølgebehandling ,det funket ikke. 

Så nå er jeg på sykehuset å tester ut en ny behandling der dem tar blod å så setter det tilbake i området som er vondt,men syns ikke det funker noe særlig.

Har ikke funnet noe som hjelper. 

Korsn hjelp får du privat ?

Auch. Jeg vurderer trykkbølgebehandling. Men å gå igjennom den prosessen uten resultater, frister ikke. Høres spennende ut med blodet. 

Per nå har vi ikke kommet lengre enn at jeg skal ta UL av føttene for å kartlegge betennelsene bedre. Det gadd ikke ortoped. Ortoped ville bare kutte opp kneet mitt uten noen forundersøkelser. Ergo stakk jeg fra han. 

Blir antagelig kortison men jeg er skeptisk til dette. 

Er litt oppgitt fortiden. Kan jo ikke gå normalt jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Auch. Jeg vurderer trykkbølgebehandling. Men å gå igjennom den prosessen uten resultater, frister ikke. Høres spennende ut med blodet. 

Per nå har vi ikke kommet lengre enn at jeg skal ta UL av føttene for å kartlegge betennelsene bedre. Det gadd ikke ortoped. Ortoped ville bare kutte opp kneet mitt uten noen forundersøkelser. Ergo stakk jeg fra han. 

Blir antagelig kortison men jeg er skeptisk til dette. 

Er litt oppgitt fortiden. Kan jo ikke gå normalt jo. 

Er ikke lett når det er vondt på den plassen.

Overlegen ville ikke operere meg i det heile store,han mente det bare ville blir verre. 

Men jeg vurderer å prøve å henvise meg til et annet sykehus for å få høre en annen lege.

Har også fått nei på å få smertestillende fra fastlege,han viste ikke hva som ville fungere hehe.

Man blir noe oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Obelixz skrev:

Er ikke lett når det er vondt på den plassen.

Overlegen ville ikke operere meg i det heile store,han mente det bare ville blir verre. 

Men jeg vurderer å prøve å henvise meg til et annet sykehus for å få høre en annen lege.

Har også fått nei på å få smertestillende fra fastlege,han viste ikke hva som ville fungere hehe.

Man blir noe oppgitt

Jeg var nylig hos en privat fysioterapeut med spesialfelt i fotanalyse. Der ble føtter sjekka veldig grundig. Han kunne også bekrefte at sålene til ortopeden ville gjøre ting verre. Så man kan jo begynne å lure :P han frarådet også ortopedens ønske om å skjære meg opp. Men nå er jeg i hvert fall i en prosess for å fikse ting. Først ut er UL. Denne prosessen blir nok vanvittig dyr.  Men det er verdt det håper jeg :) 

#dagenssutring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg var nylig hos en privat fysioterapeut med spesialfelt i fotanalyse. Der ble føtter sjekka veldig grundig. Han kunne også bekrefte at sålene til ortopeden ville gjøre ting verre. Så man kan jo begynne å lure :P han frarådet også ortopedens ønske om å skjære meg opp. Men nå er jeg i hvert fall i en prosess for å fikse ting. Først ut er UL. Denne prosessen blir nok vanvittig dyr.  Men det er verdt det håper jeg :) 

#dagenssutring 

Ikke lett når man får flere forskjellige beskjeder.

Men funker det litt så e det bedre en ingenting .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om dette blir relevant for noen av dere to med fotproblemer, Obelixz og Gittiamo, men here goes: 

Jeg har hatt store problem med rygg og ene kne. Så var jeg så heldig at min fysio-venninne ville behandle meg siden ingen annen fysio/kirop. hadde noe å komme med. Fysiovenninne brukte Bobath-metoden for å rette opp i div feilstillinger i kroppen min, blant annet i føttene. Kneet kom på rett akse, muskler i sete, rygg, lår og, ikke minst, i føttene, har kommet i aktivitet. Dermed har rygg- og knesmerter så å si forduftet og fremtiden som vandrer i fjellet ser meget lys ut.

Som sagt, vet ikke om dette har noen relevans for dere, men kanskje mulig å finne en fysio som driver med Bobath og høre om det er hjelp å få?  Jeg er fortsatt overlykkelig over endelig å kjenne at kroppen er i vater og jeg kan trene meg sterk og seig igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sigri absolutt av interesse :) dette skal jeg sjekke ut :) 

Jeg tok røntgen og MR av et kne igår men jeg vil nå tro at de plagene kommer fra føttene, og at det også forplanter seg hele veien opp til hårfeste :P kroppen er jo en enhet som henger sammen. 

Ergo trener jeg mye for å holde kroppen sterk og fleksibel for å minske plager av skjevheter og tull. Men den siste resten må jeg få hjelp til. 

Jeg har vurdert osteopat, men skal gi dagens fysioterapeut en sjans, selv om han koster en høyre arm og et halvt kongerike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo  Det var en åpenbaring for meg å oppdage hvor skeiv/ubalansert kroppen min faktisk var. Selv om jeg har trent feks Pilates, gått på ski og fjellturer, så viste det seg at føttene pronerte (fører til skeivhet oppover i skjelettet), en lilletå og en storetå var fullstendig inaktive (som kommer av og påvirker måten man går på), setemuskelen var stort sett inaktiv og hele høyre siden ble lite brukt mens jeg kompenserte med å bruke venstresiden mer - ergo sterkere på venstre enn høyre side. Så når jeg trente, fortsatt jeg bare å bygge opp under disse skavankene.

Bobath-metoden jobber med å stimulere hjernen/nervesystemet til å ta i bruk musklene som er satt i "pausemodus". Så dette er en metode som går på "underbevisstheten", ikke pasientens aktive deltakelse ved bruk av et sett øvelser feks. Det er en underlig opplevelse å ha blitt trykt og gnidd og bøyd på en times tid, for så å merke nye muskler tas i bruk når man beveger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sigri jeg leser om metoden nå og det er jo virkelig noe sånt jeg har hatt behov for :) så dette er veldig spennende. I motsetning til deg, lander foten min kun på hel og lilletåa. Resten treffer ikke bakken. Så det blir mye belastning på lite område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo  Akkurat sånn har min venstre fot landet, fra hel til lilletå. Men nå er stortåa i gang og jobber hardt. Stiv og støl i den muskelen de siste 2-3 ukene.  Høyre fot hadde motsatt problem og der er det nå lilletåa som har fått begynne å jobbe. Jeg har sett på meg selv som i relativt grei form, men nå blir en haug "ukjente" muskler stive og støle hver dag, og da har jeg ikke trent noe spesielt. Gleder meg til styrken er på plass og jeg spretter avgårde, med spenst i steget! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bortsett fra egentlige ortopediske såler eksperimenterer jeg litt med såler. "Fabrikks sålene" som kommer selv med bedre støvler er relativ dårlige, noen dog bedre enn andre.

Som regel bruker jeg Viking Comfort såler, som gir god demping og bra grep i hælen, men som alle andre sådanne "form såler" er de av kunststoff og dermed litt klamme. Forleden fellet jeg treer og la en tykk filtsåle i støvelen for varmen. Fint varmt og tørt! Men ikke mye støtte i hælen. 

Nå prøver jeg en tynn filtsåle i bunn for isolasjon og en tynn "formsåle" på topp. Ganske bra, men lite gran klamt pgr av kunststoffet. Passelig med støtte i hælen. 

Jeg skal teste det gamle kjerringrådet med papp såle eller avispapir i bunn og så formsåle på topp. Skal gi tilbake melding om dette, når jeg har funnet passende papp bit.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.