Gå til innhold
  • Bli medlem

Trykte på den store røde knappen i dag.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Kona og meg var rundt og samlet inn noen lokale topper i dag. Utpå ettermiddagen gav vi oss i kast med den tredje for dagen.

Vegbeskrivelsen var grei nok. 22 km fra Evje sentrum og opp på heia i kommunens sydvestre hjørne. Så til fots på bommveg 1,6 km til slutten på vegen og deretter 200 meter syd til toppen. Trodde dette var en enkel affære så sjekket ikke kartet. Siden det ikke var mobildekning la vi igjen telefonene i bilen. Tilfeldigvis var det en bomveg 200 meter før den riktige vegen og vi tok inn feil veg. Etter sikkert 3 km sa kona at dette måtte være feil og sa hun ville snu. Jeg derimot ville prøve noen hundre meter til og sveipe oppover i skogen.

Etter kort tid ombestemte hun seg og gikk etter meg. Jeg derimot gikk en stor sving rundt henne og kom tilbake på vegen. Følgte denne tilbake til bilen og ventet at hun var der. Negativt, så jeg kjørte nedover vegen mot bygda og forventet å finne henne på vegen. Men den gang ei. Kjørte helt hjem i tilfelle hun hadde fått haik, men ingen hjemme. Siden det begynte å bli mørkt så var det bare å ringe politiet etter en stund og etterlyse. Og ganske raskt ble hun funnet gående på vegen nedover. Gjett om det var en som ble glad. Tenkte selfølgelig det værste hadde skjedd siden det skulle være klin umulig at hun var bak meg. Første gang jeg har trykt på den store røde knappen, men jeg var svært nervøs en stund.

 

Den etterlyste og svært sakna på dagens andre topp i flotte høstfarger:

d8WJu9.jpg

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det er greit jeg ler litt av denne historien. Er den virkelig sann, du gikk fra kona og ringte politiet for å etterlyse henne? :) Godt du fikk henne tilbake hvertfall!

 

Hvordan er stemningen i stua i kveld? :) Kjenner jeg stua JEG sitter i rett så ville det vært særs dårlig stemning om det var vi som var hovedpersonene i denne fortellingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ringer ofte en del bjeller rundt forbi når du trykker på "den røde knappen".

Fant du kona de selv eller rullet det ut noen titalls tusen fra statskassen før hun ble funnet?

Det er ingen god følelse når noen plutselig blir borte.

Jeg opplevde det på en dykkertur sammen med min kone, før hun ble min kone.skulle ha et helt vanlig 20 meters "krabbedykk" og hun brukte en del mer luft enn meg. Plutselig pekte hun på manometeret og ga tegn til at vi skulle gå opp, men jeg skulle absolutt plukke noen flere kamskjell nede på noe over 30 m.

Med skjellene trykt plassert i fangstnettet snudde jeg for å gå opp sammen med kona, men hun var selvfølgelig borte.

På overflaten speidet jeg i alle retninger uten å se henne og jeg ble mer og mer overbevist om at hun var borte.

Den følelsen som jeg da hadde i magen unner jeg ingen å oppleve. Prosedyre for å varsle dykkerulykke ble repetert gang på gang mens jeg svømte inn til land. Vel oppe på land løp jeg opp på en liten knaus for å få litt bedre oversikt, og da så jeg et svart og rødt hode som lå og duppet i kanten av svaberget i en liten vik ca. 50 - 60 m borte.

Det var min kone som hadde drevet med strømmen og havnet et helt annet sted enn der vi hadde startet, og der hadde hun sittet en stund også.

Jeg tror aldri at hun har vert så forbannet på meg noen gang siden, og vi har vert sammen i snart 30 år.

Jeg tåler å få litt kjeft, men det verste var at denne gangen hadde jeg ingen ting å si til mitt forsvar. 

Jeg hadde all skyld, brutt en masse sikkerhetsregler og det vet sikkert alle som har tatt dykkersertifikat.(Hvis det ikke er et PADI sertifikat fra et lynkurs i syden da.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en politimann med meg i bilen oppover. Og en politibil var på veg bak oss. Her følte jeg i ettertid at mine skattepenger ble brukt på en grei måte :-)

Det var ikke på grunn av at jeg var bekymret for skattepengene, men pengebruken illustrerer bare omfanget av aksjonen.

Heldig vis så har ikke slike aksjoner budsjett. De øser rett fra statskassen.

Her er resultatet viktigere enn utgiftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mørket kom sigende....

 

Ok, litt spenning er greit, men ...

 

(Jeg tror det hadde tatt en stund før bestyrerinnen igjen var helt fornøyd med tingenes tilstand, om det hadde vært meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en annen henvisning til "Å trykke på den stor røde knappen" på det danske forumet Outsite.

 

Og jeg hadde aldri hørt uttrykket før...

 

 

(Diskusjonen på det danske forumer går til en vis grad på redningstjenesten i Norge. http://www.outsite.org/index.php/vandreforum-og-outdoorforum-for-friluftsliv/velkomst-og-info-fra-redaktionen/3419-hvornar-behover-du-hjaelp-i-fjellet )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.