Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjetholen - jakt?


ostr

Anbefalte innlegg

Madammen og jeg tenkte oss en tur på Snippkoia og lurer på om noen vet om det bedrives mye jakt her for tiden? Anbefales det å unngå dette området nå for tiden? Er hytta mye besøkt av jegere? Bør vi ta med telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg vet er det få jegere som besøker HHT-hyttene, men jeg tror det bedrives jakt i området. Uansett gjelder jo DNT-reglene ang tildeling av seng, nye gjester som er medlemmer har fortrinnsrett foran de som allerede har sovet en natt. Jeg ville ikke tatt med telt i utgangspunktet, men nå er det jo også høstferie. Det er jo kort vei til hyttene fra vei, så muligheten for å prøve en annen hytte om det er fullt er jo tilstede. :) Hyttebøkene tilsier at både Sandfløten, Halgutusveen og Snippkoia er lite besøkt generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snippkoia er ulåst og åpen for alle, og jeg har sett at den er mer besøkt enn hva som står i hytteboka. Jeg ville tatt med telt. Evt dnt nøkkel og gått til målia om det er opptatt på snippkoia.

Det finnes også et par ljørkoier og en del åpne koier av det enkle slaget i gangeavstand fra gjetholen :-) jeg kan sikkert spandere en omvisning om ønskelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok turen i går, og det var ingen der. Det var virkelig et flott terreng med skikkelig trolsk og skjeggete gammelskog. Koia var nokså trivelig, men litt mer slitent/skittent enn vi hadde forventet. Må allikevel si at det står en en flott, stor og gammel ovn som virkelig fikk varmen i koia. Synes dessuten hytta står i stil med skogen rundt, gammelt innvendig, i positiv forstand. Tok også turen innom Målia. Dette må jeg si var en skikkelig flott hytte og det var tydelig at den var en hytte ment for vinterbruk med vedovn både i oppholdsrommet og i begge soverommene, der det ene også er ment for folk med hund. Er jo kanskje også litt trivelig å våkne med utsikt til Vidda, men dette er vel også en smakssak. Vi var utrolig uheldige med turværet, i form av tåke. Dette resulterte at vi ikke fikk noe mer utsikt enn et par hundre meter før vi var fremme ved bilen. Der lysnet det derimot virkelig. Man må allikevel si at å tåken står i stil med naturen. Trolsk og magisk.

 

Høres spennende ut, Anders_80! Da jeg er ganske ny i området (bodd her et år), vil jeg gjerne bli mer kjent. Synes det er fantastisk av HHT at de står på så mye som de gjør og ordner med så mange hytter til en så billig penge over et område som egentlig ikke er så voldsomt stort. Vil også fremheve Gammelsaga, som jeg har vært innom før. Kjempeflott hytte som nesten ikke besøkes. Mange jeg har pratet med har denne høyt oppe på favorittlisten av DNT-hytter. Dette kommer også frem i hytteboka der. Hele denne innsatsen til HHT gjør nok også at det blir lettere for barnefamilier å komme seg ut og bruke naturen og sove et annet sted enn hjemme. Også veldig stilig at de bruker mange gamle tømmerkoier og andre hytter på plasser med historiske røtter. Dette gjør jo at lokalhistorie naturlig blir innbakt i turene, kjempebra og viktig!. Klarer ikke å unngå å bli fylt med ærefrykt når jeg tenker på levesettet til disse tømmerhoggerne som levde dette livet på skogen med svært lite kontakt med omverdenen, og særlig med tanke på familie og venner, i store deler av vinterhalvåret.

 

Også en flott innsats som er lagt med med tanke på diverse plakater rundt omkring på Hedmarken som omtaler steder med spesiell historisk bakgrunn. På denne turen var det Torshovgråen som ble passert, svært spennende å tenke på at dette stedet har vært et viktig sted i lokal folketro i århundrer, hvis ikke årtusener. Torshov viser jo da at dette var Tors Hov, altså en lokal offerplass for Tor, og gråen er visst et kallenavn man hadde på Den Onde (Beelsebub). Denne steinen har altså både vært en gammel, norrøn offerplass og et lokalt Blokksberg. Finnes jo også et enormt forsvarsanlegg i Furuberget som er datert til folkevandringstiden (rundt 500 e.Kr.) med flere meter høye og tykke steinmurer som jeg tror strekker seg flere kilometer totalt. Her står det også en plakat om dette ved toppen rett i nærheten av kalkbruddet(som også har masse gammel historie). Forferdelig synd at det ikke er lettere å finne mer informasjon om dette, f.eks. på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.