Gå til innhold
  • Bli medlem

Iphone gps app erfaringer?


Anbefalte innlegg

Annonse

Har brukt norgesserien sin app, men den støtter dessverre ikke eksport av GPX. Finnes forøvrig ganske mange GPX trackere, ulempen er at det er dårlig kartgrunnlag så om du vil bruke kartet samtidig er de dårlige alternativ.

 

Med iphone kan du ikke bruke GPS i flymodus eller på annen måte uten at GSM mottakeren står på. Du vil imidlertid spare mye strøm på bare å skru av 3G. Vet ikke hvordan dette er på android telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg sikkert gjøre, men jeg tenker at det blir som å høgge ved med spade. Feil verktøy, men det funker i nøden.

Min iphone pleier å gi tapt for strømsult etter ett døgn, kanskje to om jeg er flink til å skru den av.

 

Jeg har selv investert i en Garmin Fenix II klokke, handlet den fremfor de mer treningsrettede pulsklokkene utelukkende på grunn av "fjellfant" funksjonene. Den kan vel lagre gps spor kontinuerlig i 55 timer, men den har standbytid på 5 uker. Altimeter, trackback (følge sitt eget spor hjem), lagring av gps punkt, kan forhåndslaste ruter... Kan til og med brukes mot geocacher, om de er utstyrt med en spesiell Garmin geocache sak. Forøvrig kan man etter synkronisering eksportere ruter og informasjon fra Garmin Connect, eller dele turen direkte derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde GPS trackingen på min helt nye Samsung Galaxy S5 idag og ble ikke akkurat imponert. Etter tre timer hadde jeg gått fra 6 km til -2,1 km og jeg hadde ifølge appen spist 122 kalorier :logik: Når jeg prøver å finne frem kartet fra turen på appen så låser den seg bare og må avsluttes. Blir nok Garminen igjen på neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Ps. Iphone har sidn ios 8.3 fortsat gps aktiv når man sætter i flymode

Jeg bruger også viewranger til at tracke, til at følge mine egne ruter og positionsbestemmelse.

Jeg bruger Norgesserien eller lign til kvalitets offline kart

Jeg har en powerbank med, så jeg kan tracke og i øvrigt bruge iphone i 1 uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Mytrails (har Samsung s4 active). Veldig fornøyd (har testet denne i to-tre uker). Vet dog ikke om den er tilgjengelig til iphone.

 

Veldig god og rask respons på zooming av kart (har lastet ned gratis offline-kart, er vel samme kart som Norgeskart bruker) - og veldig stabil i gps-funksjonen under tur. Viser så godt som alltid nøyaktig hvor jeg er i terrenget, og spiller inn stabile gps-spor (erfaringer hittil).

 

Bruker selv å slå av mobiltilkoblingen under tur for å spare strøm, selv om en powerbank selvsagt "alltid" er med i lomma på turer over 5-6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk min første GPS i -96, men holder meg helst til kart og kompass.

 

For å få en pålitelig "track back" må GPS-en surre og gå, ellers får en bare en linjær løype med de farer det kan bety under spesielle omstendigheter. En sjelden gang trenger jeg å få bekreftet posisjon og til det har jeg hatt en app på androiden, men den har jeg selvsagt nettopp avinstallert uten å huske navnet på den. Men for å bekrefte posisjon bruker jeg noe så simpelt som Endomondo og uansett om jeg har androiden rundt halsen, i lårlommen eller lokket på sekken er det knapt huller i track loggen.

 

Men som sagt, jeg snubler ikke rundt med nesen i appen, bruker den for kontroll om jeg er usikker. Tror dedikerte GPS-er synger på siste verset. Mobildekningen blir bedre og bedre, mobilene likeså.

 

Mer skeptisk til kunnskapen til kart og kompassbruk og kartlesing ...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde GPS trackingen på min helt nye Samsung Galaxy S5 idag og ble ikke akkurat imponert. Etter tre timer hadde jeg gått fra 6 km til -2,1 km og jeg hadde ifølge appen spist 122 kalorier :logik: Når jeg prøver å finne frem kartet fra turen på appen så låser den seg bare og må avsluttes. Blir nok Garminen igjen på neste tur.

Høres ut som det er et problem med den appen du bruker, men det finnes jo veldig mange apper som kan gjøre dette. Du kunne prøvd med en annen app også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.