Gå til innhold
  • Bli medlem

Spontanturer og dørstokkmila


Lars J

Anbefalte innlegg

Har tenkt en del på at jeg bruker alt for lang tid på planlegging av - og pakking for - turene jeg tar, så fort de innebærer ordet overnatting. Det gjør dørstokkmila veldig mye lengre og gjør i tillegg, nå som mørket kommer tidlig, tursesongen i praksis mye kortere. Det vil være mørkt før jeg er klar til å gå ut døra etter å ha kommet hjem fra jobb og pakket osv. Ikke-spontane turer som planlegges dager i forvegen har selvsagt ikke dette problemet.

 

Det hadde i alle fall mtp å legge opp til å ta spontane turer vært så mye bedre om sekken var ferdigpakket for formålet, og mer eller mindre lå klar i bilen - hvor det eneste kravet for å ta en natt ute eller en helgetur hvor det nå enn skulle være var å dra fra jobb via nærmeste dagligvarebutikk for en siste proviantering av de ferskvarene man måtte ha behov for, og derfra rett ut i det fri.

 

Regner med det er folk her som har systemet klart? Noen som har "modul-system", så sekken tilpasses typen tur på et minutt eller tre (turer med fokus på fiske kontra uten, telt istedenfor hengekøye over tregrensen, ...)? Vil gjerne høre hvordan folk i såfall har lagt det opp...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg så mye erfaring at det gjør noe, men jeg lagde meg pakkliste på lighterpack. Denne har bare blitt brukt på en tur, men ting ble jo veldig mye mer oversiktlig og enkelt. Jeg pakka sekken på 10 minutt og med erfaring vil det nok gå betraktelig fortere. Jeg tenker å lage forskjellige lister til forskjellige turer en dag jeg kjeder meg litt sånn at jeg alltid har det klart. Nå har jeg også sortert turtingene i diverse esker etter om det er dagstur eller langtur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det hadde i alle fall mtp å legge opp til å ta spontane turer vært så mye bedre om sekken var ferdigpakket for formålet, og mer eller mindre lå klar i bilen - hvor det eneste kravet for å ta en natt ute eller en helgetur hvor det nå enn skulle være var å dra fra jobb via nærmeste dagligvarebutikk for en siste proviantering av de ferskvarene man måtte ha behov for, og derfra rett ut i det fri.

 

Om sekken ligger klar blir et spørsmål, men den er i hvert fall så klar at jeg i dag sto opp på vanlig tid, diskuterte tur med bestyrerinnen, og gjorde klar utstyr og sekk, og var på arbeid til korrekt tid. (nesten)

Det har med "erfaring" å gjøre. Når ting er gjort tilstrekkelig mange ganger, går det fort.

 

Etter arbeidstid, er det innom en dagligvarebutikk for innkjøp, og så rett på tur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke er så erfaren vil helt sikkert en pakkeliste gjøre det enklere å komma ut.

Personlig tager det med 15-20 min fra jeg tager beslutningen om å pakke sekken til jeg er ute av døren.
Ofte ser jeg ut av vinduet på morgenen, sjekker YR for de nærmeste dagene, da er det ned å få frokost, finne utstyret som aldri er der jeg trur det er i første omgang - og så ut av døren. Finner nesten alltid mat i huset til 2-3 dager på tur vel hjulpet av et mindre laget fra REAL, ellers er der 5 min til bui...
En god time etter jeg reiste meg fra sengen, er jeg som regel i bilen - og så er jeg så heldig, at jeg kommer meg til 3 fantastiske Nasjonalparker på mellom 10 og 45 minutter.

Nu er jeg så heldig at jeg har et fantastisk jobb, som i noen perioder gir rik mulighet for å stikke på turer alle ukens dager - så treng ikke å vente til "etter jobb".

(ville gjerne ha hatt et bilde her, men får det ikke til...)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ville gjerne ha hatt et bilde her, men får det ikke til...)

Om du trykker påknappen "bruk full editor", vil det gi deg mulighet til å legge ved filer.

(Knappen helt nede til høyre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skuff med "småutstyr" i, som skal med på de fleste turer. Der har jeg en liten vanntett pakkpose med småting som GPS, ekstra batterier, hodelykt, kniv, førstehjelpssaker, DNT-nøkkel og kanskje et lite kamera. 2 minutter å gå gjennom, evt etterfylle med noe mer.

Så blir det en tur opp i loftsboden, hvor jeg finner frem et telt, et underlag, en sovepose og et kokesett. 3 minutter.

Ned igjen for å hente klær og litt mat. Dette pakkes i vanntette poser. 5 min.

Så puttes alt i sekken, og jeg er ute av døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi ett ekstra kjempestort klesskap spekket med alt av turutstyr. Så det er bare å åpne dørene, velge ut og pakke nedi utstyr for de som skal være med. Som oftest pakker jeg for meg selv og mine to barn, men det hender seg at det bare blir meg. Uansett er forskjellen hvor stor sekken er. :) Mat blir enten plukket fra kjøkkenet eller nærmeste butikk.

 

Har "pers" på å dra fra jobb 16, hente begge barna og være i bilen på tur til klokken 17. :)

 

Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde fått sjelero med en "ferdigpakket" sekk. Da måtte jeg nesten ha forseglet den... Det er jo alltid noe som er kjekt å ha i slike sekker og så blir det ikke returnert. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.