Gå til innhold
  • Bli medlem

Nøtteplukking i Oslo omegn?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Hei

 

Litt usikker på hvilken del av forumet spørsmålet skal i, så moderator må gjerne flytte tråden.

 

--

 

Tilbake til spørsmålet så hadde det vært moro å ta med småfolket på en liten tur i skogen der de kan plukke og spise litt nøtter. Husker jeg gjorde dette når jeg var liten på vestlandet (hasselnøtter), men har ikke kommet over noen områder rundt oslo med litt nøttetrær.

 

Er det noen som vet om områder der jeg kan ta dem med på slik aktivitet?

 

Vet at sanking av nøtter ikke er lov, men dette er ikke for matauk formål :) Sånn sett er det billig i butikken, men det har ikke samme sjarmen for de små.

 

Vil sette stor pris på forslag! Send meg gjerne en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en hasselnøtttre i hagen. Jeg tror at fuglene spiser dem lenge før jeg kommer på tanken om å plukke dem. Når skal jeg egentlig plukke dem? Må de modnes etter at de har vært plukket?

 

Jeg har forresten også et stort eiketre som blir tømt av diverse fugl og ekorn og de henger uansett for høye for at jeg kan plukke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten også et stort eiketre som blir tømt av diverse fugl og ekorn og de henger uansett for høye for at jeg kan plukke dem.

Ikke bry deg om at det er litt vanskelig å få tak i eikenøttene. Du trenger bare å smake på en og så er du sikkert fornøyd med at du ikke plukket flere. 

Hasselnøtter derimot er noe helt annet.

Hassel vokser ofte i kulturlandskap, langs veier og steingjerder og er som regel lette å høste.

De er best like før de faller ned, men kan også hentes på bakken. 

De bør helst være brune, men smaker også ganske godt før de er blitt så brune som vi er vandt til å se dem rundt juletider.

 

post-4220-0-46322100-1411996119_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hasselnøtttre i hagen. Jeg tror at fuglene spiser dem lenge før jeg kommer på tanken om å plukke dem. Når skal jeg egentlig plukke dem? Må de modnes etter at de har vært plukket?

 

Jeg har forresten også et stort eiketre som blir tømt av diverse fugl og ekorn og de henger uansett for høye for at jeg kan plukke dem.

Så hvitt jeg vet har vi ikke fugler i Norge, som spiser hasselnøtter. Så det er nok ekornet, som høster i trærne og musa fra bakken. :) Når skallet er brunt (som på bildet til REs), kan du plukke. Du kan også plukke på bakken. Kan spises når skallet er blitt brunt, men fordel med noen mnd. lagring. 

 

Vet ikke at ekenøtter, er menneskemat. De smaker i alle fall ikke godt ubehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du må leite, finne og overvåke hasseltrærne. Viser til det bl.a REs innlegg. Og foruten å leite selv, kan du spørre naboer og turfolk de treffer på tur. Det er ikke hvert år, det er nøtter på dem. Og trærne må ha nådd en viss størrelse/alder, før de begynner å bære nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hasselnøtter er gode selv om de er grønne og jeg, har plukket mye på den tiden, og bare oppbevart dem på kjøkkenet til rundt juletider, da er de fine og brune :)

Hvis du plukker dem for tidlig, mens de er grønne, kan du risikere at nøttekjernen ikke er ferdig utvokst og da får du bare en liten tørr nøtt hvis du venter til jul med å spise dem.

Hvis kjernen er ferdig utvokst så kan de selvfølgelig spises mens de er grønne, men personlig synes jeg de er best når de er ferdige og brune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg begynte om eikenøtter, er fordi jeg har en overleve i naturen bok som nevner at de er spiselige. Det blir sagt at de er bitre at at du bør riste dem. Husker i farten ikke hva ellers du skal gjøre med dem, men de kan brukes. Det ble ikke sagt at de er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.