Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakket vs tungpakket


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Og muligens dårligere for ryggen. Sekken veier 1,70 kg. Ingen lettvekter, men den har stegjernslomme og er suveren på ryggen.

Men bare muligens ;)

Jeg hadde 18-19 kg i min ULA ohm 2.0 når jeg gikk over rondeslottet med Henrik tidligere i sommer, og jeg tør ikke påstå at Osprey Aether 60 ville vært mer komfortabelt.

Men så er det ikke dette det dreier seg om...

TS: med denne turen som utgangspunkt må det jo bli lettere å møtes på midten neste gang.

Jeg kan fortelle deg at det ikke er moro å henge etter på tur, og konstant være den som sliter.

Med litt innspill og vennlige råd samt bedre samkjøring, så tror jeg neste tur kan ha noe mer for seg. Selvsagt, dersom dere begge er blitt gammel og sær, så blir ting ikke noe enklere ;)

Jeg har selv vært på tur med en gjeng lettpakkende Speedy Gonzaleser, og vanskelige prinsipielle tungpakkere. Selv finner jeg meg selv som dritten i midten, og trives best der. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt med på tur uerfarne som har slitt på den første turen. Det kan alltids oppleves som irriterende å måtte vente, men det positive er at folk lærer av sine erfaringer.

Flere har kommet igjen på nye turer siden med bedre bør på ryggen og i mye bedre form - og jeg har fått nye og gode turvenner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......den hippe, urbane UL-mafiaen her oppe.....

.......i hip og urban UL-stil. .....

 

Ærlig talt :no:

 

    

Når man er i god form, og er utrustet med et minimum av urgammel nordisk viljestyrke, så er det ikke noe problem å bære med seg noe mer enn en titaniumsmugge og noen poser med pulvermat.

Right....

 

 

.......Med riktig UL sekk klarer man å gå 30-40 km per dag......

Seriously?!

Det hadde jeg ikke klart uten sekk engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av gærningene i thru-hiking har en gjennomsnitshastighet på over 50km dagen på stier som Appalachian trail og Pacific Northwest Trail.

 

Med litt trening og en god lydbok på øret så merker man jo såvidt distansene.

 

I gamle dager var det vesentlig vanligere å gå veldig langt, enn det vi er vant med nå. Se i brosjyren om tømmerarbeidet i Femundsmarka. Der beskrives en kar hvor han bare inn til Käringsjöen på bursdagsfest, og går 20km inn dit på kvelden før han returnerer på jobb som skoghugger om morgenen etterpå. Det er 40km + fest + arbeidsdagen.

 

Kroppen vår er jo designet for å tilbakelegge distanser.

 

http://discovermagazine.com/2006/may/tramps-like-us

 

 

 

He and Bramble argue that not only can humans outlast horses, but over long distances and under the right conditions, they can also outrun just about any other animal on the planet—including dogs, wolves, hyenas, and antelope, the other great endurance runners. From our abundant sweat glands to our Achilles tendons, from our big knee joints to our muscular glutei maximi, human bodies are beautifully tuned running machines. "We're loaded top to bottom with all these features, many of which don't have any role in walking," Lieberman says. Our anatomy suggests that running down prey was once a way of life that ensured hominid survival millions of years ago on the African savanna.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny K. Blake er forfatter av fire morsomme bøker. Jeg har de to første, og har nett bestilt de to nyligste :-)

 

http://www.aftenposten.no/kultur/I-love-the-hytte-7337122.html

 

Her er enda flere smakebiter. Gleder meg til å lese i hytteboka hennes!

 

 

 

Det er ikke ofte jeg finner bøker som er "nye", men du kom med et godt tips.  Takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg som 16-åring tuslet 3 mil på 2 dager på rad med 35 kg ++ i ryggsekken, en Lill - Sport Speidersekken 82 l og fikk gnagsår på hver side av ryggsøylen, samt på hver hoftekam var konklusjonen at sekken ikke holdt mål. Etter 16 år til, hvor man skulle tro at vettet steg noe, så er fremdeles konklusjonen at Lill Sport sekken var dårlig. Det er jo stor forskjell på å bære tungt i en sekk som er beregnet på det og en skrotsekk som ikke er det. 35 kg i en Bergans Alpinist er det det må være, 35 kg i en Lill - Sport Speidersekken (og enhver annen Lill - Sport) er asketisk selvplaging på høyt nivå som aldri skal gjentas.

 

Synes den ene sekken på det første bildet ser litt mindre proff ut enn den andre... Be kameraten kjøpe seg en 130 liter så er problemet løst. 30 liter vann i sekken og vandring med omvei til og fra jobb bør løse eventuelle formmessige problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var før vi trosset Darwin og avlet videre på dårlige gener og fikk defekte mennesker som meg selv :hmm::D

 

Gradvis tilvenning så kan de fleste klare lange distanser. Men klart om mann starter uten trening eller kun har noen få lange turer i året blir det ikke særlig behagelig.

 

Men mye vekt på ryggen (eller magen) er ikke særlig bra i lengden og selv om mann kan trene seg opp til å bære det så skaper det stor slitasje på knær og hofter over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gradvis tilvenning så kan de fleste klare lange distanser. Men klart om mann starter uten trening eller kun har noen få lange turer i året blir det ikke særlig behagelig.

 

Amen      :flowers:

 

Jeg ble påminnet iløpet av første dagen på årets langtur, at oppladingen bla ikke burde bestå av å se 6 sesonger av Big Bang Theory og spise Doritos på lugaren* de siste 4 ukene før turen starter.  :logik:

 

 

* må vel nesten ta med at jeg jobber på båt med 1/1 skift system.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt spesielt å bli irritert på kompiser som ikke er like fjellvante som en selv.. Enig med den over her som sa at de 7 kiloene neppe hadde utgjort den store forskjellen. Det viktige er at turkompisen tydeligvis er langt mindre turvant. Da hadde han neppe tatt med seg vann(!)og annet unyttig. Han hadde trolig hatt en bedre sekk, og han hadde vært i form. En feilvurdering å ha ham som turkamerat på denne typen tur, men er det bare hans feil at matchen ble gal? Var det lagt opp til tyngre tur enn han egentlig var klar for?

Ikke meningen å kritisere deg Dag G. -Bare å trekke diskusjonen i en litt annen retning enn bare lettpakking. I løpet av et langt turliv har vel de fleste vært i lignende situasjoner? (Sannsynligvis på begge sider..) Jeg har kompiser av alle typer. Noen må jeg lesse på flere kilo ekstra i sekken for at vi skal holde sånn noenlunde tritt. Med andre så er det jeg som må ta en mye større del av utstyret. Med noen blir jeg hengende etter som et slips, med andre så er det jeg som tråkker løype. Da må jeg passe på at jeg ikke drar på feil tur med feil folk..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mantraet på tur i grupper eller med folk som har ulike føresetnader er for meg "at me alle skal være like slitne" i staden for "me skal alle yte det same". Og det fins ulike løysingar for å få dette til.

Tja, jo, men jeg ser det urettferdige i at én kommer med 30kg og én med 6kg og så skal de liksom dele vekten likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten på sekken er ikke problemet, her er "problemet" stor forskjell i kondis og forventning til tempo. 7kg forskjell i vekt på sekk burde ikke være utslagsgivende.

  

Synes det er litt spesielt å bli irritert på kompiser som ikke er like fjellvante som en selv.. Enig med den over her som sa at de 7 kiloene neppe hadde utgjort den store forskjellen...

7 kilo er etter min mening ganske mye. Det er stor forskjell på 13 kilo og 20 kilo.

For å sammenlikne med noe helt annet....

Handycaping av hester (som antakelig veier 500 kg) er maks 6 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

7 kilo er etter min mening ganske mye. Det er stor forskjell på 13 kilo og 20 kilo.

For å sammenlikne med noe helt annet....

Handycaping av hester (som antakelig veier 500 kg) er maks 6 kilo.

Om 7kg i forskjell er mye eller ikke er jo forsåvidt en ting, men det har vel ingenting med handycapping av hester å gjøre? Der skal rytteren veien x antall kg, hvis rytteren veier for lite, så skal man legge på vekter for å komme opp i x kg. At de har satt maksvekten på vektene til 6kg har vel ingen sammenheng med vekten på sekker å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 7kg i forskjell er mye eller ikke er jo forsåvidt en ting, men det har vel ingenting med handycapping av hester å gjøre? Der skal rytteren veien x antall kg, hvis rytteren veier for lite, så skal man legge på vekter for å komme opp i x kg. At de har satt maksvekten på vektene til 6kg har vel ingen sammenheng med vekten på sekker å gjøre?

Jeg er ikke helt sikker på om vi er på samme jorde..

Muligens jeg som er på feil jordet, men når 6 kilo gjør en forskjell for hester (som veier noe mer en meg) burde 7 kilo gjøre det for "oss".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om vi er på samme jorde..

Muligens jeg som er på feil jordet, men når 6 kilo gjør en forskjell for hester (som veier noe mer en meg) burde 7 kilo gjøre det for "oss".

Vet ikke helt om du fikk med deg hva handikappingen på hester gjorde? Den utlignet vekten til rytteren? Men de har en maksgrense på hvor mye "utligningsvekt" de kan bære. Tipper det er fordi det lønner seg å ha så lette ryttere som mulig, med så mye ballast som mulig. Det er samtidig snakk om så lite som et hestehode for at de bryr seg. Ikke akkurat sammenlignbart med fjelltur? Poenget mitt var at kondisen har vesentlig mer å si enn om man har +/-7kg i sekken. (Relatert til TS utsagn om "Turen gikk mildest talt tregt med masse pustepauser i motbakkene") Hvis du trenger masse pustepauser med 20kg på ryggen når du går oppover, så vil du trenge masse pustepauser med 13kg på ryggen også.

 

Over en lang tur, så vil du bli vesentlig mer sliten med 20kg vs 13kg på ryggen, hvis du er vant til å bære 13kg. Hvis du er vant til å bære 0kg, så tror jeg du blir veldig sliten samme hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over en lang tur, så vil du bli vesentlig mer sliten med 20kg vs 13kg på ryggen, hvis du er vant til å bære 13kg. Hvis du er vant til å bære 0kg, så tror jeg du blir veldig sliten samme hva.

Der fant du de ordene jeg lette etter. Veldig enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over en lang tur, så vil du bli vesentlig mer sliten med 20kg vs 13kg på ryggen, hvis du er vant til å bære 13kg. Hvis du er vant til å bære 0kg, så tror jeg du blir veldig sliten samme hva.

 

Der fant du de ordene jeg lette etter. Veldig enig!

 

Jeg tror nok du blir mye fortere sliten og at det senker tempoet mer med 20kg enn med 13kg. Uansett hvor mye du er vant til å bære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.