Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen Superlight camp 3 til vinterbruk


Sbente

Anbefalte innlegg

Er fortsatt i tenkeboksen når det gjelder kjøp av telt.  Har nok blitt bitt av grambasillen og ønsker et lett telt.

 

Er det noen som ha erfaring med bruk av Helsport Fjellheimen superlight telt til vinterbruk?  Turene er planlagt både til fjells og i skogen.  

På vinteren er det stort sett snakk om helgeturer,  Vil prøve å få til en tur i måneden.

 

Har noen gode erfaringer med andre telt, kom gjerne med dem  :D Pris er jo også interessant.  Greit om det ikke koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superlight serien er ikke vintertelt. Ventilasjonen er lagt helt nede ved bakken og vil snø igjen. Løkkene til pluggene er også knapt nok store nok til snøplugger. Det er heller ikke et telt som er laget for å stå i mot storm på fjellet vinterstid.

 

Lette telt er alltid et kompromiss og skal du ha et telt som skal fungere både sommer og vinter må du gjøre kompromiss på noe annet. Det beste er å ha et dedikert vintertelt og et sommertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere vinterturer der jeg har valgt å bruke nettopp Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp.

For min del har det funket overraskende bra, både på turer i Femundsmarka, Vågslid og Nordmarka, alt fra 2-3 netter til ukesturer. Har max vært 3 dager på rad i høyfjellet, så med tanke på heftige ekspidisjoner kan jeg ikke si noe. Men til gjennomsnittlig bruk kan iallefall jeg gå god for det vinterstid, med litt fornuft og forhåndsregler kommer du langt.

 

Jeg har modifisert løkkene slik at jeg får plass til vinterpluggene og forlenget bardunene slik at man får mye flere muligheter til å stabilisere og knytte mot trær og steiner. Som alltid vinterstid, så er det lurt å bruke ski og staver som festepunkter. Husk også å ha med litt reperasjonsutstyr til teltet (dette gjelder uansett hvilke telt man bruker vinterstid).

Dette teltet tåler mer vind enn man skulle tro ved første øyekast, har testet det i kraftig vind i høyfjellet sommerstid. Hovedutfordringen er nok som Oddbjørn sier å få god nok lufting. Teltet har to ventiler som er høye nok til at de ikke snør igjen, den ene i fotenden, den andre i forteltet. Som regel lar jeg være å lukke innerteltet. Da får du mer lufting og unngår også i mye større grad kondens og påfølgende rim på sovepose, innsiden av telt osv. Dette blir riktignok ikke fullt så lunt som om å ha innerteltet lukket, spesielt hvis det er litt snøføyke.

 

Jeg bruker ofte dette teltet på soloturer om vinteren, så da får man iallefall veldig god plass til å boltre seg, lett å organisere utstyr og stort fortelt hvor det er enkelt å kokkelere og lage en kuldegrop. Med mindre man sover 3 stykker i teltet kan man fint legge på ganske store snøblokker eller steiner mellom snøpluggene og teltduken. Da får man mer eller mindre samme funksjon som om man hadde stormmatter.

Har også ligget på isen med dette teltet i to dager, pilket etter røya fra hull jeg boret i forteltet samtidig som jeg drakk kaffe, spiste sjokolade og hadde det lunt og godt i soveposen! Anbefales hvis anledning byr seg og man er trygg på at isen holder deg gjennom natta...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 28.9.2014 den 23.14, frode_fiskelykke skrev:

Jeg har vært på flere vinterturer der jeg har valgt å bruke nettopp Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp.

For min del har det funket overraskende bra, både på turer i Femundsmarka, Vågslid og Nordmarka, alt fra 2-3 netter til ukesturer. Har max vært 3 dager på rad i høyfjellet, så med tanke på heftige ekspidisjoner kan jeg ikke si noe. Men til gjennomsnittlig bruk kan iallefall jeg gå god for det vinterstid, med litt fornuft og forhåndsregler kommer du langt.

 

Jeg har modifisert løkkene slik at jeg får plass til vinterpluggene og forlenget bardunene slik at man får mye flere muligheter til å stabilisere og knytte mot trær og steiner. Som alltid vinterstid, så er det lurt å bruke ski og staver som festepunkter. Husk også å ha med litt reperasjonsutstyr til teltet (dette gjelder uansett hvilke telt man bruker vinterstid).

Dette teltet tåler mer vind enn man skulle tro ved første øyekast, har testet det i kraftig vind i høyfjellet sommerstid. Hovedutfordringen er nok som Oddbjørn sier å få god nok lufting. Teltet har to ventiler som er høye nok til at de ikke snør igjen, den ene i fotenden, den andre i forteltet. Som regel lar jeg være å lukke innerteltet. Da får du mer lufting og unngår også i mye større grad kondens og påfølgende rim på sovepose, innsiden av telt osv. Dette blir riktignok ikke fullt så lunt som om å ha innerteltet lukket, spesielt hvis det er litt snøføyke.

 

Jeg bruker ofte dette teltet på soloturer om vinteren, så da får man iallefall veldig god plass til å boltre seg, lett å organisere utstyr og stort fortelt hvor det er enkelt å kokkelere og lage en kuldegrop. Med mindre man sover 3 stykker i teltet kan man fint legge på ganske store snøblokker eller steiner mellom snøpluggene og teltduken. Da får man mer eller mindre samme funksjon som om man hadde stormmatter.

Har også ligget på isen med dette teltet i to dager, pilket etter røya fra hull jeg boret i forteltet samtidig som jeg drakk kaffe, spiste sjokolade og hadde det lunt og godt i soveposen! Anbefales hvis anledning byr seg og man er trygg på at isen holder deg gjennom natta...

Blir dette like varmt som andre telt ved primusfyring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mareng said:

Blir dette like varmt som andre telt ved primusfyring?

Duken er bitttttttttelitt tynnere og isolerer dermed sikkert bittelitt dårligere mot kulda ute, men tror ikke det er her du taper mest kulde. 


Jeg synes det er viktigere med stram duk. Løst oppsatt telt med blafrende duk har en egen evne til å "pumpe varmlufta ut". Om man koker ting som damper så ser man det faktisk ofte på dampen som flytter seg rundt i takt med blafringen. På stramt oppsatt telt er dette ikke like fremtredende. 

Og på vintertelting der vi bilr liggende er vi nøye med å tette godt over stormmattene. På et telt uten stormmatter kan du fortsatt tette godt ved å legge godt med snø på/rundt teltkantene. Ved å tette godt har man bedre kontroll på luftingen via ventilene selv. Lå på fjellet en helg der naboteltet var et Fjellheimen SL 2 og de holdt grei innetemp ved fyring de altså, men de hadde også brukt spaden godt rundt teltet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.