Gå til innhold
  • Bli medlem

8 jegere politianmeldt for dyreplageri


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article10168070.ece

 

Jeg forundres stadig over enkeltes brutalitet. Hvilket miljø ferdes man i når man trener hundene til dette - og deretter filmer det for å skryte til andre om det. Stygg sak.

 

http://www.dyrsrettigheter.no/underholdningsindustri/jakt-og-fangst/noah-avslorer-flere-tilfeller-av-ulovlig-jakt/

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke jegere, dette er mennesker uten noen form for empati for andre levende vesner. Håper disse 8 menneskene dømes hardt. Frata dem retten til å jakte å bære våpen for minst 10 år. De bør heller ikke få lov til å eie hund. Hvis de lærer opp hunder til å drepe dyr er ikke veien lang for en hund til å ta livet av andre. Dette er ikke hundenes feil, kun eierne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeger (fugl) og hundeeier (strihåret vorsther) blir man naturlig nok opprørt når man ser det, og at folk skryter av det. Det er jo åpenbart at etisk sett har man tabbet seg ut. Men når det er sagt; hva mener man at de ansvarlige skulle gjort i en del av situasjonene? Minken i felle kunne man unngått, men terrierne er jo, sammen med dachs og andre, avlet opp for å gå inn i hi, det gjør de uten å nøle, og det er jo fordi man har avlet på de individene som mer eller mindre vettløst gikk inn i reve- og grevlinghi for å presse dyret ut til jegeren. (Det er ikke uten grunn at man ser på terrieren som en hissig hund, at noen forsøker å ha den som veskehund, med dertil manglende oppdragelse er jo også "interessant").

 

Hva skulle jegerne egentlig gjort når en støver og en terrier sitter fast i hver sin  ende av en mink? Bikkjene kommer garantert ikke til å slippe på kommando, mulig det går an å gå fysisk til verks, men jeg ville ikke satt handa mi i nærheten av den kampen, siden verken terriere eller støvere er kjent for å være spesielt "snille". Man bør også stille spørsmål om hva som har skjedd før dette, har man vært i nærheten når minken ble gravd ut (husk at jakt foregår som regel med løs hund) eller har man kommet til når skaden alt var skjedd? Utover det, det er skammelig at de filmer det, og at de ser på det som tøft, når de har tabbet seg ut så fullstendig. Men det er ikke sikkert at de kunne gjort noe. Det de kunne gjort er å la være å filme det.

 

Reven som sitter på svaberget kan man jo nesten synes synd på; forslag til hva man skal gjøre? Jakt på rev er lovlig, også med de hunderasene, i motsetning til rådyr hvor kravet er under 42 cm høyde. Hundene virrer rundt på nært hold, reven kommer ingen steder, man kan kanskje klare å trekke to av de vekk, men vi ser jo ikke terrenget bak hundene, ei heller hvor mange som er rundt. Skyte reven og risikere å ta en hund samtidig? Hvis noen tror de jakthundene der kommer til å gå vekk fra den frivillig er det kanskje på tide å innse at jakthunder er ikke noe kosedyr, de er temmelig tøffe på jakt, om de er aldri så snille hjemme.

 

Hundeierne kan godt være i et dilemma - om hunden stoppes eller korrigeres for uønsket atferd når den har sporet opp et dyr, hva gjør du egentlig da, jo du forteller den at den ikke skal gjøre det, men hunden har jo kun gjort det den er avlet fram til, spore opp og finne dyret. Du kan således risikere å ødelegge hunden som jakthund om du går hardt til verks, og det må du om du skal løse opp i den situasjonen...  

 

Ser jo i rasebeskrivelsen på canis.no, at min kjære, snille, barnevennlige, strihårede vorsther omtales som notorisk kattedreper i rasebeskrivelsen, og må derfor holdes i bånd i områder med katter.  Tenkt situasjon; hunden kommer seg løs på et eller annet vis (liten sannsynlighet for at det skal skje riktignok, kjetting, wirer og karabinkroker sjekkes jevnlig, men jeg kan jo alltids ramle og miste båndet), treffer en katt som ikke raskt nok kommer seg opp i et tre, katten rives i filler. Har jeg da opptrådt uetisk, har jeg vært uheldig, fortjener jeg straff for at hunden gjorde det den fant naturlig etter 100 års avl på nettopp jaktegenskapene? Nå ville jeg aldri i verden lagt ut en video eller skrytt av hunden for å ta en katt, men jeg er ikke enig i at jeg da plutselig ville vært uegnet til å ha hund om så hadde skjedd. (Å oppmuntre til det ville vært noe helt annet.)

 

   

 

Når vi ser naturfilmer på tv får vi av og til se rovdyr som tar byttedyr, det er heller ikke vakkert, men da ville det vært uetisk for fotografen å gripe inn, fordi man da ville forbrutt seg mot naturens gang. Hundene gjør bare det de finner naturlig. Den minken har nok forøvrig sloss om levende bytte med artsfrender selv...

 

Provoserer jeg for mye nå...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell kan skje, slik at en hund kan komme til å avlive vilt som det jaktes på. Opplevde selv at en harehund faktisk fikk tak i haren han loset på, og slikt er ikke kjekt. Ikke blir det noen hare for jegeren å ta med hjem heller , når hunden har maltraktert den. Jeg har sett noen av disse hund/mink filmene før, og på noen av dem virker på det på meg som at situasjonen er ønsket og ikke uønsket, når man hører kommetarene. Jeg er enig at dette bør det reageres på. Men en annen ting er jo at når to hunder sloss om en mink, er det ikke mulig å skyte minken. Og ikke noe poeng i heller. Den dør fort mellom ett par hundekjever, selv om det ikke ser pent ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo undres om hvor forståelse for moral og samfunn ligger, når de synes det er en god ting å legge dette ut som skrytevideoer på sosiale medier. De skyter ikke bare seg selv i foten, det rammer også en hel skare av jegere som forsøker å drive forskriftsmessig og korrekt jakt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo undres om hvor forståelse for moral og samfunn ligger, når de synes det er en god ting å legge dette ut som skrytevideoer på sosiale medier. De skyter ikke bare seg selv i foten, det rammer også en hel skare av jegere som forsøker å drive forskriftsmessig og korrekt jakt.

Ja - jeg er helt enig med deg.

 

Jeg ser jo at han som ble anmeldt har gode forklaringer. Men når de går til angrep på personene bak anmeldelsen - kaller dem usaklig for "dyrevernekstremister" - så får de i hvert fall ikke høyere anseelse. 

 

De bør diskutere saken og ikke de som melder i fra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För inte så länge sedan så fanns det en Turrapport att läsa där insändaren beskrev hur hans hund hade dödat en massa Lemmel på en fjälltur. Kan inte påminna mig att någon där kritiserade hundägaren. Men jag kanske minns fel?

Min personliga åsikt är att det inte är ok att låta hunden döda något djur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven som sitter på steinen kan man nesten syntes synd på, og jakthunder er heller ingen kosedyr er det en som her skriver. Hos meg er det ingen tvil om hvor

sympatien sitter når jeg ser dyr som er jaget og skremt til siste skanse.

Kan først som sist si at jeg ikke liker små sinte gneldrebikker som river mink i to.

Men dette er hundeeiere flinke til og forklare med at slik skal det være og dette er endel av naturens gang

Ja` jeg liker hundeeiere men ikke jakthundene deres, men dette er det knapt lov og si høyt,,

Hadde jeg kommet over situasjonen med hundene og reven på steinen hadde jeg slått hundene til vanns med tung kjepp.

Dette er mitt naturlige instinkt , kan vel kalle det naturens gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven som sitter på steinen kan man nesten syntes synd på, og jakthunder er heller ingen kosedyr er det en som her skriver. Hos meg er det ingen tvil om hvor

sympatien sitter når jeg ser dyr som er jaget og skremt til siste skanse.

Kan først som sist si at jeg ikke liker små sinte gneldrebikker som river mink i to.

Men dette er hundeeiere flinke til og forklare med at slik skal det være og dette er endel av naturens gang

Ja` jeg liker hundeeiere men ikke jakthundene deres, men dette er det knapt lov og si høyt,,

Hadde jeg kommet over situasjonen med hundene og reven på steinen hadde jeg slått hundene til vanns med tung kjepp.

Dette er mitt naturlige instinkt , kan vel kalle det naturens gang.

 

Litt snodig tankegang dette.Du ville selv slått hundene til vanns da dette er ditt naturlige instinkt....når du ikke klarer å styre ditt instinkt, kan du ikke forlange at hundene klarer det. Jeg tror det ville vært smartere å tatt kontakt med eigeren når han dukker opp, og sakt hva du mener. Det er langt mer alvorlig at mennesker mishandler dyr, enn at dyr mishandler dyr I dette tilfellet bruker menneske dyr som redskap i mishandlingen. Fælt å se på.... Dessuten kan det være direkte helseskadelig å gå til angrep på jakthunder som forsvarer sitt bytte. Da kan de fort bite seg fast i minken din.

 

Huff jeg ser en ny 'Monsen Den Store' tråd her. Siste ord fra meg er sakt    :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor går grensa for kva som er lovleg under jakt? I staden for å koble inn autopiloten med beskuldningar om ekstremisme så burde heller jegerane vere takknemlige for at det no blir vurdert kva som er lovleg eller ikkje ved slik type jakt med hund.  

ASI skriv følgjande:"Hvis noen tror de jakthundene der kommer til å gå vekk fra den frivillig er det kanskje på tide å innse at jakthunder er ikke noe kosedyr, de er temmelig tøffe på jakt, om de er aldri så snille hjemme."   Dette har han  rett i, spørsmålet blir da: Er dette lovleg? Såvidt eg forstår hundeloven så skal ein ha kontroll på hundane også når det ikkje er båndtvang, ein annan ting er om dette er human jaktutøvelse, altså at viltet ikkje skal lide unødvendig under jakt. Kanskje like greitt å la dei som har greie på lovverket avgjere dette. Om politiet er den rette til å avgjere dette har eg likevel mine tvil om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor går grensa for kva som er lovleg under jakt?

 

Hvis man i heletatt er nødt til å spørre seg om dette når man skal utøve jakt så bør man virkelig ikke jakte! Å jakte er ingen menneskerett. Skal man utøve jakt etter vilt er man pliktig i å sette seg inn i det gjeldene lovverket, vanskeligere enn det er det virkelig ikke! Her er noen få punkter i Viltloven

 

 

 § 19. (human jakt)

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

§ 23. (bruk av hund under jakt)

Bruk av løs, på drevet halsende hund er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man i heletatt er nødt til å spørre seg om dette når man skal utøve jakt så bør man virkelig ikke jakte! Å jakte er ingen menneskerett. Skal man utøve jakt etter vilt er man pliktig i å sette seg inn i det gjeldene lovverket, vanskeligere enn det er det virkelig ikke!

Nåja, det er mye der som er avveininger og vurderinger den enkelte jeger må gjøre.

Når det er sagt så ville ikke jeg vurdert denne videoen i forhold til jaktlovgivning alene. Regner med der er andre lover som også kan være gjeldene i denne sammenhengen. Om ikke det vi ser finnes å være lovstridig så bør det nok bli det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Gammel denne men tre av disse er fra området.

Kanskje nærmere enn man tror.

 

http://www.helg.no/Rystet_av_dyremishandling-5-24-28726.html

 

Liker selv ikke dette.

 

Bruke hund til å lete frem Mink, og spore Rev - ja det er greit, men dyra bør tvert avlives med skytevåpen.

Ikke utsettes for som det heter stress og unødige lidelser.

Kunne godt tenkt meg selv hund til sporing av Mink, og annet vilt for øvrig.

 

Men siden jeg er en kattemann og hunder er noen idioter som går rundt seg selv tre ganger før de legger seg :D , så er det uaktuelt for tiden.

Liker heller ikke bilder i media der man har skutt 60-100 Grågjess eller Ærfugl.

Mulig alle blir fortært, men tviler på dette.

Har ikke sansen for at dyr fungerer som blinker.

Skal de felles, skal de fortæres og bruk gjerne både bein, sener og skinn slik at fellingen har en mening.

 

Må også bemerkes at disse "jegere" hadde tid til å betjene videokamera/mobil til filming - i stede for å sette ett avlivende skudd.

For egen del må jeg si at verken kamera eller kikkert er der som oftes når jeg trenger dem mest.

Her hadde disse "jegere" både tid og kamera til bruk for denne geskjeft.

 

At hunder biter seg fast i alskens er greit, men man bør vite hva man gjør når en slipper slike løs.

Jeg liker ikke Mink, har sett hvilke skade den har gjort i skjærgården helt fra 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv igjen her igjen? Kom bare på ett par elghunder jeg kjenner og hvordan de reagerer når de kommer fram til elgen som ligger der. Akkurat som disse hundene det diskuteres her gjør med minken. De gjør så godt de kan for å drepe elgen en gang til. Og jeg har mer enn en gang vært første mann framme med elgen, før hundeeier kommer for å koble hunden, og jeg ville ikke engang prøvd å få hunden vekk fra elgen. For en av hundene er det slik at jeg ikke vil gå for nær en gang, av frykt for at hunden skal gjøre med meg som med elgen. Hundene stritter med alt de har av pels, og viser meg alle de hvite , og forteller meg i klar tekst at hvis jeg prøver meg på elgen deres så dreper de meg. Til og med hundeeier er forsiktig når han kommer og må koble hunden slik at vi kan begynne å slakte. Det er nok samme instinktene som hundene viser overfor minken. Ikke lett å gripe inn når minken først er mellom tennene deres. Likevel vil gjerne senere samme dag ha oppmerksomhet og kos fra meg. Men dele elgen med meg kommer ikke på tale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ingen forlanger at noen skal krype inn i en 3 meter lang gang og få fjernet hunden fra en mink.

Men ingen kryper inn i den 3 meter lange gangen og tar hendelsen opp på video.

 

For å gjøre alt klokkeklart fra første stund!

 

Det er ikke hundene som blir kritiserte her av meg.

Hunder er som hunder flest.

Det er eierne som blir kritiserte og eierne som blir dradd inn i rettsystemet - ikke hundene.

Blir nesten som den lista som UP la ut for en rekke 10-år siden.

 

Bilulykken var kua,s skyld,hadde bilfører notert på skademelding - fordi eier - bonden - hadde sagt at kua var åndssvak.......................

 

En annen ting er hunder som river lugg av en død Elg eller Rådyr.

Er ikke det folk reagerer på.

 

Når man har skadefelt ett dyr, så avliver man det tvert, man går ikke på do først, eller en tur hjem for å se en video før det skadelidende dyret blir avlivet.

Eller for den del, tar opp en video av sine jaktkamerater, enten disse er mennesker på to bein eller hunder på fire bein.

 

Når man kan ta slikt opp på video, så kan man ta hunden i kobbel, eller avlive det dyret det blir jaktet på.

Her gjøres det ikke forsøk en gang, videoen viser jo hva som skjer.

For øvrig måtte undertegnede ta flere tlf. da en slapp løs en Jack Russel terrier her på privat eiendom Mai måned for ett par år siden.

Den gikk etter katt, og eier påstod det var en mink.

Jeg fant ikke katta før etter 10 timer under en stein ved fjæra.

Den hadde kilt seg fast med hele ryggen klar.

Hadde hunden nådd den hadde den bitt katta helselaus i bakenden.

Katta har men av episoden enda, den var så vidt året da dette skjedde.

Skal ikke forundre meg at en av disse godgutter som filmet denne "jakt" er eier av denne hund.

 

Det er eier som er ansvarlig.

Gjør en hund fra seg på gulvet, eller kaster opp er det eier som må gjøre reint ikke hund.

Det er eier som er ansvarlig for hund, se til at den får mat og vann, helsestell ved behov osv.

Ikke hunden sitt ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er ikke uenig i noe av de du skriver her . Jeg har sett filmene og disse " jegerne" fortjener en smekk for dette. Og en ekstra for å ha så ufattelig dårlige sosiale antenner at de legger ut dette som en morrosak på nettet . Jeg har selv sett en daks drepe en mink , som vi jaktet på sammen med daksen . Akkurat da var det ikke mulig å gjøre noe med det. Hunden var så liten at den rakk inn til minken under steinen og dro den ut. Men hunden blødde også før det var over....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg selv hund til å spore Mink, hvis jeg hadde mulighet.

For øvrig tror jeg to eller flere hunder, hvis de når Minken før jegeren, ganske raskt tar livet av denne.

Noe annet blir det når det gjelder rev.

 

Første rev jeg skjøt, ble skadeskutt, skjøt på for langt hold.

Jeg sprang som gal mot reven og fikk satt ett nytt skudd som felte reven.

Da var jeg 16 år og hadde ikke den store jegererfaring.

Nå en evighet etter vet jeg bedre.

 

Hunder er ett effektivt middel på jakt.

Både for å søke etter vilt før felling, men også etter skadeskutt vilt.

Bruker selv feller på Mink, ikke tvil om at hund hadde gjort dette mye lettere.

Denne hadde gjennomsøkt små holmer og skjær på ett øyeblikk.

Men bruker feller, og en Mink mindre uansett kjønn og alder - er en Mink mindre.

 

Så jeg er ikke i mot bruk av hund under jakt.

Men når man prioriterer bruk av videokamera/mobilkamera fremfor å få avlivet vilt der jaktes på, så har jeg ikke sansen for dette.

 

Ble vist en film på NRK for ett par uker siden, om Mink og Minkjakt på Frøya?

Der viste man den skade Mink gjorde på Ternekolonier osv.

Der ble det jaktet med hund, og Minken ble raskt avlivet med hagle.

Hunden/e lete fram Minken, drev den frem hvis mulig, og jegerne skjøt den så raskt de kunne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeger (fugl) og hundeeier (strihåret vorsther) blir man naturlig nok opprørt når man ser det, og at folk skryter av det. Det er jo åpenbart at etisk sett har man tabbet seg ut. Men når det er sagt; hva mener man at de ansvarlige skulle gjort i en del av situasjonene? Minken i felle kunne man unngått, men terrierne er jo, sammen med dachs og andre, avlet opp for å gå inn i hi, det gjør de uten å nøle, og det er jo fordi man har avlet på de individene som mer eller mindre vettløst gikk inn i reve- og grevlinghi for å presse dyret ut til jegeren. (Det er ikke uten grunn at man ser på terrieren som en hissig hund, at noen forsøker å ha den som veskehund, med dertil manglende oppdragelse er jo også "interessant").

 

Hva skulle jegerne egentlig gjort når en støver og en terrier sitter fast i hver sin  ende av en mink? Bikkjene kommer garantert ikke til å slippe på kommando, mulig det går an å gå fysisk til verks, men jeg ville ikke satt handa mi i nærheten av den kampen, siden verken terriere eller støvere er kjent for å være spesielt "snille". Man bør også stille spørsmål om hva som har skjedd før dette, har man vært i nærheten når minken ble gravd ut (husk at jakt foregår som regel med løs hund) eller har man kommet til når skaden alt var skjedd? Utover det, det er skammelig at de filmer det, og at de ser på det som tøft, når de har tabbet seg ut så fullstendig. Men det er ikke sikkert at de kunne gjort noe. Det de kunne gjort er å la være å filme det.

 

Reven som sitter på svaberget kan man jo nesten synes synd på; forslag til hva man skal gjøre? Jakt på rev er lovlig, også med de hunderasene, i motsetning til rådyr hvor kravet er under 42 cm høyde. Hundene virrer rundt på nært hold, reven kommer ingen steder, man kan kanskje klare å trekke to av de vekk, men vi ser jo ikke terrenget bak hundene, ei heller hvor mange som er rundt. Skyte reven og risikere å ta en hund samtidig? Hvis noen tror de jakthundene der kommer til å gå vekk fra den frivillig er det kanskje på tide å innse at jakthunder er ikke noe kosedyr, de er temmelig tøffe på jakt, om de er aldri så snille hjemme.

 

Hundeierne kan godt være i et dilemma - om hunden stoppes eller korrigeres for uønsket atferd når den har sporet opp et dyr, hva gjør du egentlig da, jo du forteller den at den ikke skal gjøre det, men hunden har jo kun gjort det den er avlet fram til, spore opp og finne dyret. Du kan således risikere å ødelegge hunden som jakthund om du går hardt til verks, og det må du om du skal løse opp i den situasjonen...  

 

Ser jo i rasebeskrivelsen på canis.no, at min kjære, snille, barnevennlige, strihårede vorsther omtales som notorisk kattedreper i rasebeskrivelsen, og må derfor holdes i bånd i områder med katter.  Tenkt situasjon; hunden kommer seg løs på et eller annet vis (liten sannsynlighet for at det skal skje riktignok, kjetting, wirer og karabinkroker sjekkes jevnlig, men jeg kan jo alltids ramle og miste båndet), treffer en katt som ikke raskt nok kommer seg opp i et tre, katten rives i filler. Har jeg da opptrådt uetisk, har jeg vært uheldig, fortjener jeg straff for at hunden gjorde det den fant naturlig etter 100 års avl på nettopp jaktegenskapene? Nå ville jeg aldri i verden lagt ut en video eller skrytt av hunden for å ta en katt, men jeg er ikke enig i at jeg da plutselig ville vært uegnet til å ha hund om så hadde skjedd. (Å oppmuntre til det ville vært noe helt annet.)

 

   

 

Når vi ser naturfilmer på tv får vi av og til se rovdyr som tar byttedyr, det er heller ikke vakkert, men da ville det vært uetisk for fotografen å gripe inn, fordi man da ville forbrutt seg mot naturens gang. Hundene gjør bare det de finner naturlig. Den minken har nok forøvrig sloss om levende bytte med artsfrender selv...

 

Provoserer jeg for mye nå...

 

bla bla bla bla bla bla

 

Tror ikke det er noen i hele verden som tviler på at en hund klarer å drepe en katt. Hvis man ikke klarer, uten forbehold og bortforklaringer, å fordømme holdningene i denne saken, mener jeg man burde holde seg unna jakthunder og våpen. Disse kara er tidenes dårligste representanter for jakt. Håper du er enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

bla bla bla bla bla bla

 

Tror ikke det er noen i hele verden som tviler på at en hund klarer å drepe en katt. Hvis man ikke klarer, uten forbehold og bortforklaringer, å fordømme holdningene i denne saken, mener jeg man burde holde seg unna jakthunder og våpen. Disse kara er tidenes dårligste representanter for jakt. Håper du er enig.

Fint om du svarer på de spørsmålene jeg stiller først:

Hva skulle jegerne egentlig gjort når en støver og en terrier sitter fast i hver sin ende av en mink?

Skyte reven og risikere å ta en hund samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at flere ser helt bort fra at hundens eiere er de ansvarlige.

Derfor burde disse lukes ut som dyreeiere og kanskje også som jegere/våpeneiere.

 

Håper som flere skriver - at disse "jegere" får som fortjent på sin pels.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du svarer på de spørsmålene jeg stiller først:

Hva skulle jegerne egentlig gjort når en støver og en terrier sitter fast i hver sin ende av en mink?

Skyte reven og risikere å ta en hund samtidig?

Hvorfor skal jeg svare på det? Jeg kommenterte holdningene til disse "jegerne", ikke praktiske løsninger. Ser du forskjellen? 

 

 

 

 

Hundeierne kan godt være i et dilemma - om hunden stoppes eller korrigeres for uønsket atferd når den har sporet opp et dyr, hva gjør du egentlig da, jo du forteller den at den ikke skal gjøre det, men hunden har jo kun gjort det den er avlet fram til, spore opp og finne dyret. Du kan således risikere å ødelegge hunden som jakthund om du går hardt til verks, og det må du om du skal løse opp i den situasjonen..

 

Har du lest artikkelen? Her er et utdrag: «Å, du var flink! Å, du var flink!» hører man en person si mens hundene han har med på jakt river ihjel en mink. 

Du skisserer jo et dillema som er helt irrelevant. Problemet i denne saken er jo ikke at de ville ha  "ødelegt" hundene som jakthunder ved å gripe inn og stoppe dem, de roser jo bikkjene for totalt uakseptabel adferd.

 

Hvis noen tror de jakthundene der kommer til å gå vekk fra den frivillig er det kanskje på tide å innse at jakthunder er ikke noe kosedyr, de er temmelig tøffe på jakt, om de er aldri så snille hjemme.

 

Hvis man synes terreiern sin er så skummel at man ikke tør å gripe inn fordi den står og bjeffer mot en rev, bør man også kanskje revurdere hundeholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.