Gå til innhold
  • Bli medlem

FF Høstheng (Oslo) 2014


7homas

Anbefalte innlegg

FF Høstheng (Oslo) 2014

Fredag 19. - søndag 21. september

 

Etter litt diskusjoner, avstemninger og dertil flytting av dato var det igjen på tide med et nytt FF treff. Denne gang var det hengerne som skulle dingle litt. Som sist vi hang organisert, gikk turen til Oslos østmark, og denne gang Askevannet. Her er det viktig å ha tunga i riktig munn, for det er flere Askevannet i Østmarka. Det nærmeste ligger 4,65km øst/sør-øst.

 

Fredag

 

Som første mann parkerte jeg på den store parkeringa omtrent 500 meter sør for Askevannet, men jeg rakk ikke å gå ut av bilen engang før nr. 2 parkerte ved siden av. En rask introduksjon og vi labbet inn i myra; @Pettrus og jeg. Stien går oppover i en bitteliten sølete dal og det er ikke noe problem å komme frem til bålsirkelen med våte føtter om man ikke er forsiktig.

 

sSSL23256_zpsd738e9f8.jpg

 

Dette er en veldig populær plass som benyttes av mange grupper. Hvem som har bygget bålsirkelen vet jeg ikke, men det er sikkert de samme som har lagt kloppene i bakgrunnen. Det er skikkelig forseggjort, om enn litt for stort om det hadde vært litt kjøligere. Enten måtte vi hatt et sertifisert Monsen-bål, eller så hadde vi hatt iskalde baksider all sammen.

 

Men, som så ofte ellers, er det førstemann til mølla og siden vi var de første fremmøtte, kunne vi finne oss de feteste plassene. En liten runde med radie på rundt 100m så var området kartlagt. Minisatan (hjortelusfluer) ble plukket fra klærne og advarsler til hverandre om å holde seg unna skauen og ikke minst toppen av høyden nord for bålsirkelen ble gjentatt til alle nyankomne hele kvelden.

 

Jeg valgt meg slutt det første stedet jeg "spottet" og begynte monteringen (les: reserveringen)

 

sSSL23257_zps339a621c.jpg

 

 

Utsikt var reservert, og halvtimen seinere var en rimelig proff utedass bygget 56 meter øst for bålsirkelen. Vi fant noen stokker og kappet til litt ved også, men jeg hadde hatt tanker om litt skinnydippin' hele dagen og siden solen skinte og vi hadde slept litt stokker og granbar var det tankene et annet sted. Termometeret på sekken viste 14oC så det hastet litt å få det overstått, så det var bare å kaste seg uti.

 

Dette med bading var litt lite gjennomtenkt...for det første er det mye gamle trær som ligger utover fra bredden og en del skarpe stein ligger begravet i mudderet. I tillegg hadde jeg ikke med håndkle, men tenkte som så at det var sol ihvertfall 30 minutter til på den lille odden jeg hadde bestemt meg for å bade fra. Grasiøs som en lekk søppelkomprimator kom jeg meg etterhvert uti. Det var jævlig kaldt. Overraskende ettersom vi har hatt en så bra sommer. Mens jeg delvis svømte og delvis spasmet meg utover forbi de sunkne stammene med de korte, skarpe greinene kom jeg på at selv om det var varmt i juli betyr ikke det at det er varmt i september...108826d1392165973t-i-beat-mr-fox-using-m

 

Jeg fikk iallefall tatt en seiersrunde mens det dukket opp noen soppplukkere på motsatt bredd, og akkurat idet jeg ålet meg FORSIKTIG tilbake over greinene og opp på land ringte telefonen min. Etter litt slåsskamp med våte fingre på mobilen fikk jeg til slutt tatt den. Det var @tronn. Han var i stereo. Det viste seg at det var han og @Adelheid som gikk på den andre siden av vannet. De startet på turen rundt vannet mens jeg begynte soltørking av det bleikfeite legemet. Man tørker ganske sakte når det begynner å bli høst i lufta, men for å spare dem for det værste fikk jeg iallefall dratt på meg bokseren før de kom helt bort for å håndhilse.

 

 

 

 

------------------------

[Plutselig gikk serverne til Photobucket offline - hvertfall den der min konto ligger - så da får jeg fortsette senere når jeg har tilgang til bildene]

------------------------

 

.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag fortsetter...

 

 

Den femte som ankom var lettvekts- og hengekøyeguru @Tor Magnus. Han hadde varslet at det ble komfort fremfor lettvekt denne gangen siden det bare var 500 meter å gå fra parkeringen. Ut av (den store lettvekts-) sekken med det rare i dukket det opp de....vel...egentlig ganske normale ting; ett Leca pipeelement, en gul frisbee og litt annet stæsj.

 

 

sSSL23260_zpsa0c1c075.jpg

 

 

Det var blitt litt utpå sen ettermiddag/ tidlig kveld, så flere og flere dukket opp. Det ble diskutert og organisert, montert og fundert og i noen tilfeller demonter og remontert og til slutt bare kapitulert.

 

Noen har hengt litt tidligere og har mer eller mindre opphenget på greip, mens andre, som jeg, er ganske ferske med eget utstyr også har vi de som hang for første gang i lånt utstyr. Ganske utrolig at det i et så lite miljø faktisk er opptil flere som har mulighet til å låne bort køyer og quilter selv om de deltar selv :thumbsup:

 

Etter hvert var alle reder montert og kokkeleringen kunne begynne. Igjen var det mange varianter, fra dehydrert til ferske grønnsaker, men jeg fikk inntrykk av at pølse var det mest populære denne gangen. Det så jo litt fristende ut å få seg en pølse i lompe noen få minutter etter at satt seg ned istedetfor 20 minutter grønnsakskapping med påfølgende steking og baking av potet. .... men jeg velger å tro at mine biter av svinekjøtt med bakt potet, kryddersmør og grønnsaker sautert i en fransk villsopp saus var bedre :D

 

Som seg hør og bør skal krigshistorier fortelles, utstyr skal diskuteres, varmt vann skal deles, snacks skal sendes rundt og ølbokser skal tømmes.

 

God stemning

 

På forrige heng var det stor overvekt av mannfolk, og selv om @virrma "held her own" er det gøy at flere jenter henger seg på. Totalt var det 4 jenter som var med på henget.

 

@Pettrus og @Adelheid

 

sSSL23265_zpsf8ee67e4.jpg

 

@Adelheid, @ost og @ybysos

 

sSSL23264_zpsb440c917.jpg

 

 

@ybysos @tronn @gaupreaa @Hengern @Tor Magnus et moi derrière la caméra

sSSL23263_zps48bec791.jpg

 

 

 

 

 

Forts. følger

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag

 

 

Etter en overaskende lite komfortable natt i køye (= omtrent en vanlig natt i telt) våknet jeg til lav tåke over vannet. Det var litt rått i lufta og jeg kjente det litt midt på ryggen. Ble mye kluss den natta med å forsøke å juster en lite villig under quilt og liggestilling. Til slutt bar turen ut i mørket for å prøve å justere litt, det funket bare sånn nogenlunde så venstre skulder forble litt kald, men høyre skinke var iallefall varm halve natta.

 

Men lydene fra bålsikelen levnet ikke tvil - folket hadde stått opp. Prat og latter i en fin harmoni med lett saging og dertil kløyving er deilig å våkne til.

 

Nede ved sirkelen møtte jeg et kjent, men nytt ansikt - 'Jøss, er DU her. NÅ?' spurte jeg [@member=Rolf_E]

 

sSSL23268_zps13d73df3.jpg

 

Det var jo forholdsvis tidlig lørdag morgen fortsatt. Rolf kunne fortelle at han ruslet inn i campen ved 01.00 tida etter å ha tatt toget fra Drammen etter 50års lag for sjefen sin. Det kaller jeg dedikasjon til turlivet !

 

At det var litt kjøligere nå på morgenen var lett å se. Det var luer og jakker rund baut, men alle smilte og det virket som om det hadde gått bra å dingle for første gang. En bodde i telt og en hang. Trenger vel ikke si noe om hvem som gjorde hva.... hahaha (ikke noe vondt ment, Heidi)

 

sSSL23267_zpsdabc1be6.jpg

 

Etter hvert datt det hengere ned fra alle trærne stemningen sto i taket. Det ble stekt egg og bacon all mas, en hadde glemt bacon så det ble pizza på ham istedet ([@member=Tor Magnus]), men med bare 500 meter til parkeringa var veien kort til butikken for å hanmdle bacon.... eller være barnevakt mens kona løp Oslo maraton eller hva det var han skulle. Rolf kjørte speilegg med flytene plomme mellom to skiver brød. Det gikk som det måtte. Greit å være utendørs. Greit å ha vaskemaskin.

 

Den tidlige brusnjen var ikke mer enn ryddet bort før det plutselig rant inn med folk og bikkjer, store og små av begge raser. Lederen i passene signal gul jakke strenet rett over og proklamerte at de pleide å være her. Gikk det greit om de lånte bålet litt? Ja de skulle først ut i terrenget rundt å kurse hundene i sporing, men etterpå. Om det gikk greit om de lånte bålet til å grille litt pølser og sånt? Om de kunne sette sekkene sine her mens de holdt på i skogen før de kom tilbake for å låne bålet....de pleide å være der. 'Det kommer en gruppe i morgen også. Går det bra?'

 

Vi sa at det gikk bra. De sa det bare var snakk om et par timer trening også en time grilling eller noe sånt. Personlig ville jeg nok sett meg om etter ett annet sted hvis jeg kom til et sted som allerede var opptatt, men det er kanskje bare meg. Noen av foreldrene OG ALLE BARNA var veldig interessert i hengekøyene som var spent opp i trærne rundt omkring og siden Tor Magnus hadde reist lot vi alle som ville få prøvehenge i hans køye. Vi passet godt på så de ikke ødela for mye eller griset til med for møkkete sko*. Gelden var STOR da vi fikk plass til hele fem barn i køya på en gang. God stemning.

 

sSSL23298_zps6a0a7a27.jpg

* hehe, bare kødder, vi brydde oss ikke om de hadde møkkete sko.

 

Så da det rant inn med bikkjer og folk til pølsefesten tok jeg en runde for å se på hotellrommene.

Det var masse forskellige løsninger ute og gikk, alt fra helt standard som leveres med køyene til en blanding hvor man har byttet ut enkelt-komponenter og beholdt andre til helt custom oppsett med enkelt-komponenter handlet inn fra omtrent like mange forskjellige steder. Den mest poplæte tarpen må ha vært Warbonnet Superfly (4 stk - alle i SilNyl) og så vidt jeg vet var det kun en cuben-tarp tilstede. Av køyer er jeg litt usikker, men jeg så iallefall Hennessey Explorer (2 eller 3 stk), Dream Hammock (2 stk) i tillegg til Warbonnet Blackbird og Ticket to the moon. Var det en DD der også ? Tor Magnus har bedre overikt enn meg.

 

sSSL23283_zps74d9b848.jpg

 

sSSL23284_zpse36fa9a5.jpg

 

sSSL23273_zpsef7fc173.jpg

 

sSSL23279_zps29e11bef.jpg

 

sSSL23280_zpse738f970.jpg

 

sSSL23286_zps56d65571.jpg

 

Det var flere løsninger på isolasjon. Bildene over her viser under quilts, men flere brukte også også fjellduk også var det et Hennessy SuperShelter.

Fjellduken ble rigget som enomsluttende pose, kun med lufting ifbm gjennomføring av suspension.

 

sSSL23276_zps71424bed.jpg

 

Supershelteret; folie, skum og vindtett

 

sSSL23290_zps76df5bc7.jpg

 

sSSL23291_zpsd0a83b87.jpg

 

Noen av løsningene på suspension

 

sSSL23292_zps4a8e9494.jpg

 

sSSL23289_zpsd574ee8c.jpg

 

sSSL23302_zps254bbff8.jpg

 

sSSL23301_zpsc4547816.jpg

 

På min runde fikk jeg et gløtt av FF banneret sånn en uinvidd vandrer ville sett det. De fleste kom fra andre siden og så bare "/\/\_ murofllejF"

 

sSSL23295_zps21e421a4.jpg

 

Det var noen som kun hadde anledning til å være med fra fredag til lørdag og de hadde reist avgårde omtrent likt med Tor Magnus og etterhvert som både hunder og eiere forsvant var vi atter igjen en liten gjeng entusiaster. Pluss én. I alt kaoset hadde det lurt seg inn en henger i campen, rukket å rigge opp og finne seg til rette før jeg oppdaget henne iallefall.

 

ybysos og Pettrus var på en geocaching-runde og med Tor Magnus på et bacon-run. Så vi som var igjen så ingen annen løsning enn å ta den etterhvert programfestede lørdagsturen rundt vannet vi hadde campet ved.

 

tronn, Rolf, @Mossy og undertegnede la avgårde i det deilige været

 

sSSL23303_zps7bc574dc.jpg

 

Måtte ta et bilde for å prøve å fange inntrykket

 

sSSL23304_zpsa93e7689.jpg

 

20 minutter senere var vi tilbake til campen (det er et lite vann :D ) og jeg tok en runde opp for å justere rommet.

 

sSSL23297_zps5334d7b3.jpg

 

Fant ut at jeg hadde litt for bratt vinkel på suspension så køya hang litt lavt (for mye bue), men de ble enkelt strammet siden jeg har montert whoopie slings.

 

Lokasjon og utsikt var det ikke noe i veien med

 

sSSL23282_zps25bb9abd.jpg

 

sSSL23308_zps6f55ea99.jpg

 

Nede i skråningen var det liv med både nyankomne og tilbakevendnde hengere som hadde vært på perm. Og jeg så noe kjent: en som henger opp og tre som bidrar med hint, tips og meninger :ike::frantics::D

 

sSSL23310_zpsc065db64.jpg

 

Men det var ingen sure miner så langt jeg registrerte.

 

sSSL23311_zps35ef4fa2.jpg

 

Etterhvert var de nyankomne rigget ferdige og vi inntok igjen formasjon rundt bålet. Det ble igjen kokkelert og alle så ut til å nyte livet

 

@hesthov og @Mossy

 

sSSL23320_zps1b2ed4d0.jpg

 

Igjen ble det delt villig vekk av alt snackset alle hadde tatt med til seg selv og de andre. Det blir veldig mye godteri på sånne turer... :hyper:

 

Og med alle tv seriene de siste åra vet alle et stort bål

 

sSSL23322_zps4617bc42.jpg

 

Holder Zombiene på avstand. Nettopp derfor er første skogvettregel å være kjent med de forskjellige tresortenes egenskaper for å time vedsankingen

 

sSSL23319_zpsfb9f6f00.jpg

 

med brennrate i bålgropa, så man unngår ubehagelig stemning

 

sSSL23318_zps2444cc1e.jpg

 

Som nevnt tidligere var her ingen som ikke var kjent med alle skogvettreglene så det var god stemning hele helga

 

Nyankomne @uppis dro ei skrøne for Mossy mens Hesthov og Tor Magnus holdt utkikk etter Zombier.

 

sSSL23313_zps0f1616c8.jpg

 

Pettrus ser at tronn er i en overgangs fase lenge før jeg gjør det

 

sSSL23315_zps9545de9f.jpg

 

sSSL23321_zps026f31a0.jpg

 

 

Tidligere på ettermiddagen fikk jeg hjelp av Tor Magnus til å montere under quilten riktig, hvilket i kombinasjon med hengevinkel hjalp betraktelig på nattesøvnen, selv om det begynte å regne i det jeg gikk å la meg.

 

sSSL23341_zps63a0e7be.jpg

 

 

 

Søndag

 

Jeg våknet til lett regn og svære droper som ble blåst ned fra trærne rundt og smalt i tarpen. Heldigvis dro jeg ned det ene hjørnet på porch mode'n før jeg la meg, så alt vannet rant bare rett av og laget ikke en stor dam på taket. Jeg åpnet luka og tok en tidd ut på verden. Vått.

 

sSSL23334_zps92f46839.jpg

 

tronn hadde heller ikke stått opp enda så jeg tnekte at 10 minutter til ikke ville skade

 

sSSL23336_zps27ede4fd.jpg

 

Annet enn litt ekstra vekt i form av hette på soveposen, føler jeg ikke noe akkutt behov av å kjøpe en over quilt med det første. Jeg bruker den som et over-teppe eller dyne, altså uten å dra igjen glidelåsen.

 

sSSL23330_zps52757ae0.jpg

 

 

Det ble en litt amputert morgen med regn så jeg tok en enkel frokost før jeg pakket og da alle var klare (jeg var sist klar), spaserte vi ned til parkeringa igjen etter nok et velykket heng.

 

Og om vi ikke så ses vi på neste FF treff, håper jeg vi ser mange dere igjen samt nye ansikt på Julehenget i slutten av november !

 

sSSL23285_zpsdeb7150f.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk. Prøver å ikke skrive så mye, men så bare renner det på :hyper:

Whopie sling er kort fotalt et tynt tau av amsteel som trukket gjennom seg selv sånn at det er justerbart, men selvlåsende så snart det belastes. Dvs, det vil ikke røre seg når man ligger i køya, men er lett å justere når man står ved siden av bare ved å dra i den ene retningen eller den andre.

 

Du har muligens hørt om en kar som heter Sean "Shug" Emery. Han har masse bra videoer på youtube som forklarer det meste du lurer på om alt som er hengekøye og mye annet du ikke lurte på i det hele tatt

 

Begynn med denne f.eks :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh neste gang det skal være treff i nærheten skal jeg prøve å få slengt meg på. Så lenge det fremdeles er lov å ligge på bakken da :) Og ut i fra bildene lærte jeg jo at en jeg trodde var dame faktisk var et mannfolk :P

Rolf eller tronn ? :D

 

Så bra - det er lettere å prate face to face også. Ironi og sarkasme blir så lett borte når man prater online. Du får bare slenge deg med på Julehenget, det er i nærheten av Drammen  (akkurat som dette var) :fear::yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf eller tronn ? :D

 

Så bra - det er lettere å prate face to face også. Ironi og sarkasme blir så lett borte når man prater online. Du får bare slenge deg med på Julehenget, det er i nærheten av Drammen  (akkurat som dette var) :fear::yes:

Må se an være litt. Blir det sånn vinter som i fjor er jeg med. Ikke noe vintermenneske så kommer det snø går jeg i hi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas du skulle hatt deg ned på bakken. Sov utmerket der nede. Ingen kalde skuldre, ingen overvarme skinker, ingen ting som skal stilles på, ikke noe kludder eller funderinger på om du har gjort det rett eller ikke, bare enkelt liggeunderlag og sovepose rett på bakken. Lett som bare det. Selv du skulle klare det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se an være litt. Blir det sånn vinter som i fjor er jeg med. Ikke noe vintermenneske så kommer det snø går jeg i hi :)

På Vinterhenget i 2013 som var siste helga i november/ første i desember (tror 1/12 var lørdag) hadde vi ca minus 8-9C, men det blåste også bortimot storm (rapporter sier det var storm den siste natta), men jeg tror ingen frøys nevneverdig etter at de hadde gått og lagt seg. Men skal innrømme at der var litt kaldt på ryggen da vi satt rundt bålet hele kvelden.

 

@7homas du skulle hatt deg ned på bakken.

......

Har hatt meg på bakken før   :thumbsup:  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.