Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimstien, etappe 2 Brovoll-Lygna


Ferskinger i skog og mark

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Ferskinger i skog og mark.

Tusen takk for en super turrapport! Her oser det av turglede.

Det er gledelig å ha fulgt turene dine fra dine og Monicas første spede forsøk da du ble medlem til nå :-)

 

Hei Martin.m, takk for fine ord.

Så hyggelig å høre at du har fulgt oss fra børjan. Har jo fått litt mer erfaring nå, og hver en tur gir bare mer og mer turglede. Så eneste jeg irriterer meg over er at jeg ikke begynte før :P hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

 

Siden du spør om råd og vink så vil jeg anbefale dere å gå enda hardere over utstyrslisten neste gang. 2 dager på tur så er 21,5 kg veldig mye, spesielt når dere er to stk og kan dele på fellesutstyret. Uten å ha noe lettvektsutstyr i det hele tatt bør en greit komme ned i 15 kg på en slik tur inkludert mat.

 

Ser det står 3000 gram vann i pakklisten? Bærer dere på så mye vann hele tiden? Dette er jo det mann drikker på en hel dag og det er mye bedre å fylle på underveis. Er dere usikker på vannkvalitet når en går i jordbruksområder kan et mini sawyer filter være greit å ha i sekken eller noen rensetabletter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

 

Siden du spør om råd og vink så vil jeg anbefale dere å gå enda hardere over utstyrslisten neste gang. 2 dager på tur så er 21,5 kg veldig mye, spesielt når dere er to stk og kan dele på fellesutstyret. Uten å ha noe lettvektsutstyr i det hele tatt bør en greit komme ned i 15 kg på en slik tur inkludert mat.

 

Ser det står 3000 gram vann i pakklisten? Bærer dere på så mye vann hele tiden? Dette er jo det mann drikker på en hel dag og det er mye bedre å fylle på underveis. Er dere usikker på vannkvalitet når en går i jordbruksområder kan et mini sawyer filter være greit å ha i sekken eller noen rensetabletter.

Heisann, ja utstyret kunne med fordel vært strippa litt, vannet er en full camelback. Begynte med den full. Når vi kom til camping var det bare et par slurker igjen. På dag to fylte jeg den ikke mer enn halvfull :) mini sawyer skal sjekkes ut, takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport, mange bilder er supert!

Jeg må si meg enig med @Oddbjørn, tror det er en del muligheter for å redusere vekta her ja.

Først ville jeg foreslått å gi linken direkte til lista på lighterpack istedet for et dokument som man ikke kan klippe og lime fra på google docs.

Men så til litt mere konkret. Hvis vi ser bort fra mat og vann (putt tingene i Luksus under mat forresten), så er sekken din 28% av vekta. Altså, over en fjerdedel av vekta på ryggen din er sekken. Tenk litt på det. :)

Som @Oddbjørn sier, slutt å bær så mye vann.

1 kilo dunjakke? I september?

Skalljakke OG regntøy?

Primusen din er tung.

Uten å vite temperaturratingen på soveposen din mistenker jeg at den er syntetisk og tung, men å erstatte den kan nok bli dyrt ja. :(

Og ullsokker står oppført to ganger forresten. Hvis du har to par set quantity til 2. :)

Edit: Jeg ser at listene nesten er identiske, mistenker at noen kanskje har vært litt late med å oppdatere sin egen? Og hvis Tommy slutter å røyke så blir det nok litt mer pust til oppoverbakkene. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport, mange bilder .... er supert!

....

Og hvis Tommy slutter å røyke så blir det nok litt mer pust til oppoverbakkene. ;)

Haha, tenkte det samme og fant det samtidig morsomt at dere kjørte dehydrert middag samtidig som dere bar på boks-øl :D

Det er klart, lettere mat = tyngre luksus, men enn liten flaske ildvann for å ha i kaffen gjør stort sett samme nytte på kvelden ved bålet :thumbsup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus: ja vi har mye å lære når det gjelder pakking og vekt skal kjøpe en 60-70 liters sekk når lommeboka blir tjukkere, samt en lettere sovepose. I dag har jeg en ajungilak, forholdsvis tynn, men tung Dunjakke ble ikke brukt, så den var overflødig. Samme med regntøy. Der brukte jeg kun skalljakka. Trodde man måtte logge inn for å se pakkliste mi på Lighterpack? Hadde jo vært fryktelig mye lettere å linka direkte dit Tar med meg alle tips, så gjør jeg det jeg kan neste gang, slik at det bare er lommeboka som setter begrensninger

@7homas: Real pasta med en klunk potetmos er helt konge mat, og øl var en gode vi kosta på ryggen ellers har vi hatt med en liten lommelerke, og det blir nok det fremover også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus: ja vi har mye å lære når det gjelder pakking og vekt skal kjøpe en 60-70 liters sekk når lommeboka blir tjukkere, samt en lettere sovepose. I dag har jeg en ajungilak, forholdsvis tynn, men tung Dunjakke ble ikke brukt, så den var overflødig. Samme med regntøy. Der brukte jeg kun skalljakka. Trodde man måtte logge inn for å se pakkliste mi på Lighterpack? Hadde jo vært fryktelig mye lettere å linka direkte dit Tar med meg alle tips, så gjør jeg det jeg kan neste gang, slik at det bare er lommeboka som setter begrensninger

Hvis du åpner lighterpack og velger en liste så ser du at du har to kjettinglenker ved siden av "Signed in as ...". Før musa over den så får link og kode for å embedde lista.

Sjekk denne http://www.ula-equipment.com/product_p/circuit.htm for en ryggsekk som ikke er så dyr og behagelig nok hvis du er innenfor riktig vekt. (Har den selv og er virkelig fornøyd.)

Å få vekten lavt nok handler like mye om å vite hva du kan ta vekk som å kjøpe nye lettere ting. Kombinert blir det like sterkt som joik. ;) Ellers så har man jo mulighet til å lage utstyr selv også. Om man ikke er så ivrig på å ta frem trådskyter'n (symaskina), så det omtrent gratis å lage en spritbrenner som virkelig kan kutte vekt. Gøy er det og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.