Gå til innhold
  • Bli medlem

En interresant observasjon vedr. fart/lengde


Sonus2

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :D

Her er en litt spennede "observasjon" jeg har gjort.

Jeg har en lang og forholdsvis smal kajakk. Lengde 565 og bredde 54.

Med denne padler jeg vanligvis i ca. 7 km/t under gode forhold uten å stresse.

Har også en i familien som eier en helt annen type kajakk. Dette er en som er forholdvis kort og brei kajakk! 3.96 lang og 61 bred.

Det merkelige her er at når jeg padler med GPS, og måler farten fra den ene til den andre er forskjellen helt ubetydelig i vanlig "driftsfart".

Begge kajakkene padler jeg lett i 7 km/t på GPS'en, det rareste er at den korte kajakken er lettere en den lange å holde denne farten med!

Med unntak av toppfart, der jeg tar skikkelig i, er den korte raskere både i akselrasjon og kraften man trenger for å holde farten!

Den lengste kajakken er en Nelo Navigator.(565/54)

Den korte er en Boreal Ookpik.(396/61)

Nå tenker jeg ikke på egenskaper i dårlig vær som sagt, men under normale gode forhold er farten det jeg har vektlagt!

Kom gjerne med dine erfaringer!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Når det gjelder motstand mht fremdrift i kajakker består dette av to komponenter: friksjon mellom båt og vann, pluss bølgemotstanden som karakteristerer fortrengningsskrog.

Ved lave hastigheter er førstnevnte komponent avgjørende for fremdriften, og en kortere båt med mindre overflate vil ha lavere motstand enn en kjempelang båt. However, når hastigheten øker, vil friksjonen bli insignifikant sammenlignet med hull speed/skroghastighet som betegner maksimal hastighet for fortrengningsskrog. Hull speed er kun avhengig av lengden (proporsjonal med kvadratet av lengden).

Denne blir da for:

Boreal Ookpik: 8,59 km/t

Nelo Navigator: 10,53 km/t

Epic V10: 11,37 km/t

Dvs, ved lav kajakkfart (7 km/t) og forholdsmessig liten power input fra padleren, vil ikke en lang båt ha noen særlig fordeler, men ettersom farten øker vil kajakken gå opp mot hull speed og hastighetsøkning mot denne krever uforholdsmessig stor effekt, noe à la asymptotisk.

Så skal du padle fort over tid bør du skaffe en lang kajakk, skal du på kosetur er det ikke så nøye med lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for meget godt svar!

Det overraskende med målingen, er at jeg aldri har padlet en så kort kajakk tidligere, og var imponert over hvor lett den var å akselrere med, opptil 7-8 km/t.

Men som en ekstraopplysning, kan jeg legge til at det var ikke mulig å oppnå hastighet med den korte over 10 km/t.

Med Nelo Navigatoren kan jeg fint klare maximalt 12 km/t, men da snakker vi kun om toppfart, altså i 5-10 sekunder.....

Fordelen med den korte kajakken, forutsatt at det er gode forhold, er meget god stabilitet, lett å håndtere ettersom den faktisk er 170 cm kortere enn Neloen. Og det merkes godt når man skal flytte på den.

Men i uvær/høyebølger ville jeg heller hatt den lengste selvfølgelig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er jo også vannlinjen som teller. Det er dermed helt håpløst å snakke om kajakklengder uten å opppgi denne. De fleste kajakker har jo en god del tomgods utover vannlinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.