Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du med deg av mat på helgetur?


Anti

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke akkurat et lettpakketriks, men jeg har endret litt matvaner etter at jeg fikk meg mattermos. Er det noe som er ren luksus på tur, så er det å komme fram, sette opp teltet og pakke ut - ta fram bestikket og spise fiks ferdig mat fra termosen. Herlig å slippe forsinkelsen ved selve matlaginga! I farten kommer jeg på kvalgryte, finnbiffgryte, fruktsuppe, pastarester m/kjøttsaus, som jeg har hatt med på dette viset. Jeg er like glad hver gang, over at jeg tok meg tid til å ordne det på forhånd, sånn at jeg slipper en runde med matlaging på selve turen. Men det veier jo litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok tørrmat på helgeturer. Lettere å bære. På padletur blir det også tørrmat selv om jeg flere ganger har bestemt for at på denne turen skal jeg unne meg litt luksus.

Mattermos har jeg ikke tenkt på, så den blir satt opp på ønskelista til jul 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For helgeturer er det luksus som gjelder. Så lenge kroppen er i stand til å bære tungt, er det uaktuelt å leve på havregryn og drytech (har med en pose av sistnevnte i backup).

Jeg har alltid med egg og rikelig med bacon. Et halvt brød, rikelig med smør og et par-tre påleggstyper. Pleier å steke brødskivene i smør i stekepanna på primusen, det er gull. Om sommeren svir jeg de gjerne over bålet. Sprøstekt ostesmørbrød til frokost eller lunch er alltid suksess. Prøv gjerne snabb, chorizo eller sicilianapølser + rikelig med ost i dobbeltdekkeren. 

Til varmmat har jeg prøvd mye forskjellig.. Er glad i kraftig, feit mat med mye smak og kalorier. Det finnes ikke grenser for hva man kan putte i sekken, og trylle fram de lekreste måltider med der ute i villmarka. Scampi, laks/ørret (foretrekker naturligvis sjølfiska...), reinskav/finnbiff, strimlet storfekjøtt eller kylling, elgkjøtt (jakter elg sjøl og har bra tilgang på råvarer).. Kombinerer dette gjerne med bokser eller poser med ferdigkuttede grønnsaker. Løk, hvitløk, brokkoli, gulrøtter etc..Ta gjerne også med en avocado. Næringsrikt og særs godt. I tillegg er det bare å peise på med en boks craime fraiche eller rømme, noe godt kryddersmør/hvitløkssmør eller sennepssaus/ravigottesaus til fisk. 

I tillegg har jeg med en liten plastflaske med ketchup, salt og pepper til egg&bacon bl.a.

Obligatorisk i tillegg er noen bokser godt øl + ei flaske whisky eller cognac.  

Det er ikke komplisert å lage god mat i felt. Bare å prøve seg fram. Den ekstra vekta er så jævlig verdt det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Helgeturer= bære tungt og kose seg med god mat. 
Det er verdt det å bære litt tyngre for å kunne kose seg desto mer når man kommer frem. 
I helgen som var gikk jeg 2-3 timer frem til plassen jeg skulle være. 
Var da ute ett døgn. 
Hadde med dette: (som forøvrig også er ganske representativt for hva jeg pleier å ha med på slike turer generelt) 

1 pose potetmos 
1 pakke viltgryte 
3 Øl
1 pakke sjokoladekjeks
2 proteinbarer
hjemmelaget fruktpulver til bruk i vannet 
1 pakke cashew nøtter
1 pakke med en blanding av aprikoser og dadler
en flatpakket ziplock pose med "pinnebrød" (i realiteten er det da en vanlig brøddeig med havregryn. litt mer mat i dette.) 
2 pakker bacon

Til bikja:
700g fersk  kjøtt som han fikk vannet ut i varmt vann. 
Varm kjøttsuppe :P
Til dessert hadde han noen tørka kaninører. hehe. 
Skal jeg ha luksus på tur så skal han også,såklart :)
På lengere turer har han frysetørket kjøtt som også da serveres med varmt vann. 

Dette er luksuspakking altså. 
Går jeg lengere turer så er jeg langt mer primitiv. hehe. 
Da går det i tørket mat først og fremst,som jeg har satt sammen her hjemme og bare tilsetter vann. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.1.2017 at 12.22, Nordhauk skrev:

For helgeturer er det luksus som gjelder. Så lenge kroppen er i stand til å bære tungt, er det uaktuelt å leve på havregryn og drytech (har med en pose av sistnevnte i backup).

Jeg har alltid med egg og rikelig med bacon. Et halvt brød, rikelig med smør og et par-tre påleggstyper. Pleier å steke brødskivene i smør i stekepanna på primusen, det er gull. Om sommeren svir jeg de gjerne over bålet. Sprøstekt ostesmørbrød til frokost eller lunch er alltid suksess. Prøv gjerne snabb, chorizo eller sicilianapølser + rikelig med ost i dobbeltdekkeren. 

Til varmmat har jeg prøvd mye forskjellig.. Er glad i kraftig, feit mat med mye smak og kalorier. Det finnes ikke grenser for hva man kan putte i sekken, og trylle fram de lekreste måltider med der ute i villmarka. Scampi, laks/ørret (foretrekker naturligvis sjølfiska...), reinskav/finnbiff, strimlet storfekjøtt eller kylling, elgkjøtt (jakter elg sjøl og har bra tilgang på råvarer).. Kombinerer dette gjerne med bokser eller poser med ferdigkuttede grønnsaker. Løk, hvitløk, brokkoli, gulrøtter etc..Ta gjerne også med en avocado. Næringsrikt og særs godt. I tillegg er det bare å peise på med en boks craime fraiche eller rømme, noe godt kryddersmør/hvitløkssmør eller sennepssaus/ravigottesaus til fisk. 

I tillegg har jeg med en liten plastflaske med ketchup, salt og pepper til egg&bacon bl.a.

Obligatorisk i tillegg er noen bokser godt øl + ei flaske whisky eller cognac.  

Det er ikke komplisert å lage god mat i felt. Bare å prøve seg fram. Den ekstra vekta er så jævlig verdt det. 

signerer hvert ord her :D 
Du har skjønt det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida - tror Nordhauk har vært på tur med meg... ;-) 

Omtrent så jeg skulle sagt det selv, spesielt til vinterturer med pulk nå i mørketida så spares det over hode ikke på matkosen. Men ofte har jeg laget noe klart uavhengig av om vi skal i telt eller snike oss inn i en åpen hytte. Det øker mulighetene for litt mer avanserte retter også i kulda. 


Ikke sjelden blir det finnbiff i en eller annen form med hjemmelaget stappe, tyttebær osv... Jeg har vakuumeringsmaskin hjemme som jeg bruker mye til alt mulig og har funnet ut at å "flatpakke" mat gjør det enkelt på tur. For det første så tiner det kjappere enn en ball når dersom det skal tines og dersom det ikke er muligheter for tining så er det enkeler å knekke opp i kjelen enn å skulle røre en stor ball runt i kjelen...


Disse turene er ren batterilading så da skal det nytes ;-)


Eksempel fra forårets siste vintertelttur...

2016-04-23 20.13.02.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat på helgeturer:

Det kommer an på om det blir telt eller T-hytte. De fleste T-hyttene her vest har så gode kokemuligheter at det stort sett bare er fantasien som setter grenser. Det eneste som mangler er stekeovn, men i noen tilfeller så kan stekeovnen erstattes av en gryte på ovnen. jeg har sett folk sitte på en godt utstyrt T-hytte og spise Real turmat mens andre sitter og spiser biff og andre godsaker med både saus, vin og diverse annet tilbehør. Dette er vel litt vel primitivt spør du meg.

Men det er vel teltturen som har dårligst kokemuligheter og som trenger mest fantasi.

Selv om du bare har en primus eller et bål eller begge deler så er det fullt mulig å lage god mat foran teltet. Et lite problem kan være at turpanner og turkjeler er tynne i godset og har en tendens til å bli overopphetet eller alt for varme i midten like over brenneren. I en gammel kokebok står det at "en ovn som ikke er varm nok kan ødelegge den beste maten", men det er her forfatteren tar så fryktelig feil. Du trenger vanligvis ikke så veldig høy temperatur for å lage god mat, og spesielt kjøtt kan med fordel stekes lenge på lav temperatur. Ikke vær redd for å bære ferskt kjøtt i sekken. Pakket i papir og lagret litt luftig, gjerne øverst i sekken eller i lommen i lokket på sekken så holder det i flere dager. Skulle det derimot bli litt slimete på utsiden så er det bare å gni det godt inn med salt, la det ligge en times tid og så skyller du det i kaldt vann. Da er biffen helt fin igjen. Husk, det finnes ikke mattilsyn og datostempling på fjellet. Kjøtt kan også kokes eller stekes på forhånd, da holder det lenger og veier litt mindre.

Jeg kan komme med en enkel og god pastaoppskrift som du enkelt kan lage med en gryte og en stekepannne: (Til en person)

PASTA CARBONARA.

- En porsjon pasta, tagliatelle eller en variant som krever lite koking.

- Et stykke bacon.

- Et fed hvitløk.

- 1 dl. fløte.

- ca. 1 dl. revet lagret ost eller Permesan.

- 1 - 2 eggeplommer.

- Litt pepper.

- 1 ss Hakket basilikum, helst frisk.

- Litt sitronsaft.

Skjær bacon i terninger og stek det i pannen. Tilsett hakket hvitløk. (Hvitløken bør ikke stekes for mye, bare varmes)  Kok pasta etter anvisningen på pakken. Slå av kokevannet. Hell fløte og revet ost over den varme pastaen. Bland forsiktig og varm et par minutter. Bland inn rå eggeplomme og basilikum og smak til med pepper og noen dråper sitron. Dryss baconbitene over.

Spises rykende varmt.

______________________________

P.s.

Den desidert verste turmaten jeg har spist var en gang da jeg var turleder for en T-tur. Turleder nr. 2 var ansvarlig for maten. Valget falt på viltgryte med reinsdyrskav. Kokken kom da på noe "lurt". I frykt for at kjøttet ikke skulle tåle et par dager i sekken så ble det kuttet ut og erstattet av Joikakaker. De var jo laget av reinsdyrkjøtt og så var det lager av disse boksene på hytta som vi skulle bo på.

Hvis du lurer på hvordan dette smakte, ikke prøv uten at du er ekstremt glad i Joikakaker. Jeg hater Joika og ble ikke mett av middagen den kvelden.

_______________________________

Dette emnet har vert diskutert før og det ligger noen tips på disse sidene.

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer Nordhauk. På tur skal man ha det godt, da spiser jeg god og sunn mat, og bruker gjerne tid på å lage den. Tid har jeg jo nok av på tur uansett! ;)

Men kan ingrediensene stekes og slikt på forhånd, gjør jeg gjerne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, awesomevicc skrev:

Men altså, den "ferske" maten dere bærer med dere, er den spiselig etter 2 dager i for eksempel 17 grader?

Man spiser den minst holdbare maten først. Og så passer man på å ikke legge maten i sola :) 

Jeg har pleid å bruke frossen bacon og kjøttdeig som kjøleelementer. Dropper melk og smør (gjør jeg uansett) og bearbeidet kjøtt holder lengre. 

Men tips til oppbevaring ol er alltid kjekt. Lurer på hva andre her også gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2017 at 13.58, Umbros skrev:

Helgeturer= bære tungt og kose seg med god mat. 
Det er verdt det å bære litt tyngre for å kunne kose seg desto mer når man kommer frem. 
I helgen som var gikk jeg 2-3 timer frem til plassen jeg skulle være. 
Var da ute ett døgn. 
Hadde med dette: (som forøvrig også er ganske representativt for hva jeg pleier å ha med på slike turer generelt) 

1 pose potetmos 
1 pakke viltgryte 
3 Øl
1 pakke sjokoladekjeks
2 proteinbarer
hjemmelaget fruktpulver til bruk i vannet 
1 pakke cashew nøtter
1 pakke med en blanding av aprikoser og dadler
en flatpakket ziplock pose med "pinnebrød" (i realiteten er det da en vanlig brøddeig med havregryn. litt mer mat i dette.) 
2 pakker bacon

Til bikja:
700g fersk  kjøtt som han fikk vannet ut i varmt vann. 
Varm kjøttsuppe :P
Til dessert hadde han noen tørka kaninører. hehe. 
Skal jeg ha luksus på tur så skal han også,såklart :)
På lengere turer har han frysetørket kjøtt som også da serveres med varmt vann. 

Dette er luksuspakking altså. 
Går jeg lengere turer så er jeg langt mer primitiv. hehe. 
Da går det i tørket mat først og fremst,som jeg har satt sammen her hjemme og bare tilsetter vann. 
 

Heilmelaga fruktpulver? Fortell! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awesomevicc skrev:

Men altså, den "ferske" maten dere bærer med dere, er den spiselig etter 2 dager i for eksempel 17 grader?

3 dager med steikende sol og varme og Fjordland - helt greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, awesomevicc skrev:

Men altså, den "ferske" maten dere bærer med dere, er den spiselig etter 2 dager i for eksempel 17 grader?

"Datostemplingshysteri ?"

Du skal ikke la deg skremme av datostemplingen på maten i butikken. Kjøtt som er pakket i plast holder seg dårlig og derfor er det kort holdbarhet i butikken. Kjøtt som er pakket i papir og oppbevares litt luftig holder faktisk ganske lenge. Skikkelig tørrsaltet røkt bacon som du får hos slakteren holder mye lenger enn det vanlige baconet som bare er proppet med saltvann og dusjet med røyksyre. Noen ting holder seg bedre hvis de vakuumpakkes, men oppskårne grønnsaker utvikler så mye gass at det ikke er noen vits i å vakuumpakke dem.  Etter to - tre dager er posen oppblåst.

Ikke oppbevar brød i plastpose, da mygler det eller blir surt på et par dager. Bruk papirpose eller tøypose da tørker det bare og er spiselig i mange dager.

"Best før" dato angir bare den tiden produsenten garanterer produktet 100% og som regel holder slike ting mye mye lenger.

Generelt så kan det meste av fersk mat oppbevares i ryggsekken mye lenger enn den datoen som er stemplet på pakken, og ganske mye mat er spiselig selv om du kan se at naturen har begynt å bryte den ned. Kutt bort muggsopp på osten, aksepter at brødet ikke er ferskt og hvis kjøtt og bacon har fått et slimlag på utsiden så er det bare å gni godt med salt og skylle i kaldt vann. Kjøttdeig er litt vanskeligere å behandle for der angriper bakteriene inne i kjøttmassen. På et kjøttstykke så sitter bakteriene bare på utsiden. Hvis kjøttet ikke lukter vondt etter å ha blitt behandlet med salt og skyllet i vann så er det helt i orden. Kylling tåler litt mindre tid i sekken siden den ofte er full av skumle bakterier allerede når den ligger i butikken. (Jeg spiser helst ikke kylling av den enkle grunn at jeg vet hvordan de lever og jeg vet hvordan de dør.)

Det finnes også en del pålegg som du får kjøpt på tube. Dette holder i ukevis, og de fleste syltetøytyper og saft er så fulle av konserveringsmidler at de holder et år i sekken.

Fisk henter du i vannet eller bekken.

Tenk bare på hva bestemor eller oldemor gjorde før de fikk kjøleskap og fryseboks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, REs skrev:

"Datostemplingshysteri ?"

Du skal ikke la deg skremme av datostemplingen på maten i butikken. Kjøtt som er pakket i plast holder seg dårlig og derfor er det kort holdbarhet i butikken. Kjøtt som er pakket i papir og oppbevares litt luftig holder faktisk ganske lenge. Skikkelig tørrsaltet røkt bacon som du får hos slakteren holder mye lenger enn det vanlige baconet som bare er proppet med saltvann og dusjet med røyksyre. Noen ting holder seg bedre hvis de vakuumpakkes, men oppskårne grønnsaker utvikler så mye gass at det ikke er noen vits i å vakuumpakke dem.  Etter to - tre dager er posen oppblåst.

Ikke oppbevar brød i plastpose, da mygler det eller blir surt på et par dager. Bruk papirpose eller tøypose da tørker det bare og er spiselig i mange dager.

"Best før" dato angir bare den tiden produsenten garanterer produktet 100% og som regel holder slike ting mye mye lenger.

Generelt så kan det meste av fersk mat oppbevares i ryggsekken mye lenger enn den datoen som er stemplet på pakken, og ganske mye mat er spiselig selv om du kan se at naturen har begynt å bryte den ned. Kutt bort muggsopp på osten, aksepter at brødet ikke er ferskt og hvis kjøtt og bacon har fått et slimlag på utsiden så er det bare å gni godt med salt og skylle i kaldt vann. Kjøttdeig er litt vanskeligere å behandle for der angriper bakteriene inne i kjøttmassen. På et kjøttstykke så sitter bakteriene bare på utsiden. Hvis kjøttet ikke lukter vondt etter å ha blitt behandlet med salt og skyllet i vann så er det helt i orden. Kylling tåler litt mindre tid i sekken siden den ofte er full av skumle bakterier allerede når den ligger i butikken. (Jeg spiser helst ikke kylling av den enkle grunn at jeg vet hvordan de lever og jeg vet hvordan de dør.)

Det finnes også en del pålegg som du får kjøpt på tube. Dette holder i ukevis, og de fleste syltetøytyper og saft er så fulle av konserveringsmidler at de holder et år i sekken.

Fisk henter du i vannet eller bekken.

Tenk bare på hva bestemor eller oldemor gjorde før de fikk kjøleskap og fryseboks.

Neida, ikke "datostemplingshysteri", tro meg. Har bare veldig lite kunnskap om ferske matvarer (spesielt kjøttprodukter) og holdbarhet utenfor kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hva det er man bærer med seg. Sopp plukket i butikken feks, holder ikke lenge, ikke et døgn engang. Så er det hvordan ting er behandlet, og forsiktig med kylling og ikke ta med reker eller crabsticks da...
Men biff er feks velegnet å ha med, den blir jo mørere og bedre jo lenger man venter.

Ta en titt på Anno og matoppbevaringen der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er d havregrøt med peanøttsmør som er must :) med en dasj kanel

 

før var d nok lit tørr posemat og litt god mat. mn nå er posematn bare som ekstra proviant.

færdig pannekakerøre som blandes ut når man kommer fram er supert, og ungene liker d :)

 

mn ble med på en felles tur for første gang i fjor på en 3 dagerstur og jeg må si jeg er imponert over hva folk hadde med seg på tur. 

fulloppakkning med fårikål med onkli poteter, egg og bacon og flere 6ere med pils og masse koz mat. og mat nok til alle i sikkert 1 uke :D 

Endret av Trude Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det beste jeg tar med på helgetur er gurpi.  Reinkjøtt smurt inn med magefett fra rein og veldig røykt, så det holder seg godt. Skjær skiver og steik som burger. 

Bilde fra Hjerttind, dere finner dem og mere om samisk tradisjonsmat på Fjesboka. 

 

 

Gurpi-suovads.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Innser at jeg er en matmessig mannsjåvinist ;-)

Jeg skiller ikke på langturer eller helgeturer, men på turer hvor kona er med eller ikke :-)

Er kona med diskes det opp med skikkelig mat; Tikka Masala, Kyllinggryte, elggryte, finnebiff osv osv. Er det kun meg på tur er det Real turmat :-)

Og da skjønner dere sikkert hvem som lager mat i familien....men sant skal sies, jeg både vasker klær, tørker støv og vasker både dass og hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2017 den 17.17, Ulv! skrev:

Det beste jeg tar med på helgetur er gurpi.  Reinkjøtt smurt inn med magefett fra rein og veldig røykt, så det holder seg godt. Skjær skiver og steik som burger. 

Bilde fra Hjerttind, dere finner dem og mere om samisk tradisjonsmat på Fjesboka. 

 

 

Gurpi-suovads.jpg

Er no nesten nabo med Hjerttind Rein, så hva koster en slik pølse som det her? Kanskje jeg kan bli en matgourmet om det bare er å steike denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakum maskin er på listen min. Helt genialt å flatpakke hel eller halvfabrikata retter på denne måten. Sjelden jeg tar med mat i orginalpakninger da det ofte tar mye ekstra volum og gir mye ekstra søppel. Bruker heller litt tid med å kose meg på kjøkkenet og rigge klart det meste på forhånd, da er det enklere og varme og mikse på selve turen.

Med vakummaskin så kan man jo i prinsippet pakke ned ferdigknuste egg også? Så slipper man å bekymre seg for eggknusing :) 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.1.2017 at 8:16 AM, awesomevicc said:

Men altså, den "ferske" maten dere bærer med dere, er den spiselig etter 2 dager i for eksempel 17 grader?

Altså - ehhh, kremt...hmmmmm jeg bor i Finnmark. Det er jo fantasitemperaturer du snakker om. Her er det stort sett 2-6 grader. I juli....





Men ferdiglaget av typen jeg har avbildet over osv er stort sett med på vinterturer med pulk. Sommerstid kun sporadisk på helgeturer osv. I og med at jeg vakumpakker den typen ferdiglaget så kan det legges i vann/bekk/elv/myr for kjøling. Til lengre ryggsekkturer så kan man ha luksusmat et par dager først og så kjøre tørrforvarianter som Real osv utover i turen. Som regel baserer jeg noe av kostholdet da på fisk også. For avveksling kan man ha med fiskesuppeposer og spe med fersk fisk også....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.