Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå fra Besseggen til Galdhøpiggen


Borgers

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og en venn skal gå tur i Jotunheimen i helga. Hensikten med denne turen er at den skal være fin, krevende, utfordrende, koselig (til en viss grad :P) og lærerik. Dette er ikke en tur vi skal gå opp Galdhøpiggen og ned igjen med gjendekjeksen i baklomma. Vi skal ha med tung pakning, sove i telt og gå om nettene dersom det er nødvendig for at vi skal komme i mål.

 

Jeg lurte på om det er noen rute fra Besseggen til Galdhøpiggen? Hva slags utstyr trengs til dette? Hvor langt er dette? Og hvor lang tid vil denne turen ca ta? Jeg leste at det var ca. 26 km i luftavstand, men dette er ikke sikker kilde.

Andre løyper og tips tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om dere ønsker å følge merkede stier, eller om dere går utenom, f.eks. over breer og fjellrygger osv.

 

Uansett er det en temmelig lang tur å tilbakelegge på en helg. Om dere går T-merkede stier tror jeg den raskeste ruta er å ta av mot Glitterheim etter at dere har gått over Besseggen, og så fra Glitterheim via Skautflye til Spiterstulen, og opp Galdhøpiggen derfra. En annen mulighet er å gå til Memurubu og videre over Memurutunga ned til Storådalen, og derfra opp Urdadalen og Visdalen til Spiterstulen. (antar i begge disse tilfellene at dere starter med å gå over Besseggen fra Gjendesheim). Hvis dere har breutstyr kan dere ta snarveien over Vestre Memurubre i stedet for Urdadalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra, men var sykt slitsomt hehe.

 

Jeg ankom Gjendesheim midnatt til lørdag og kom i kontakt med en som drev en kiosk der. Vi fant ut at jeg det var mulig å komme meg til Galdhøpiggen innen søndag hvis jeg hadde lite pauser, men at jeg ikke kom til å komme tilbake innen søndag. Siden jeg skulle parkere bilen min på Gjendesheim og hadde jobb på mandag, måtte jeg være tilbake på Gjendesheim innen søndag!

Uansett så parkerte jeg bilen og startet å gå opp mot Besseggen rundt 00:40. Jeg var på toppen av Besseggen rundt 04-05, men det tok så sykt lang tid å finne merkene til løypa i mørket at jeg campet rett nedenfor Besseggen. Sovnet rundt 0600-0700. Våknet av fullt av folk gikk forbi teltet mitt - mot Besseggen :P Pakket sammen teltet og gikk langs Gjende vestover. Endte opp helt vest på Gjende og teltet der til søndagen. Søndagen gikk jeg til Memurubu og ble kjørt over med båt til Gjendesheim igjen.

 

Jeg gikk 4,2 mil og hadde omtrent 25-27 kilo pakning på ryggen. Det var mye tyngre å gå i fjell enn jeg hadde forventet - spesielt da med pakning. Jeg trodde ikke det skulle være så mye opp-ned gå´ing. Da jeg endelig hadde kommet meg opp en høyde, så gikk det ned med en gang og deretter opp på en ny høyde. Forventet at det skulle være et mere jevnt plan etter jeg først hadde kommet meg opp i høyden.

 

Jeg HATET livet mitt lørdags kveld og søndags morgen. Det verket i skuldrene, ryggen, beina og hoftene. Beina mine skalv når hælen ikke hvilte i bakken. Det var også noe av målet med turen. Presset kroppen min HARDT. Jeg har vært syk siden søndags kveld, men begynner å bli litt bedre nå :) Jeg spiste veldig lite i løpet av turen også. En halv nuddelpakke og en halv gjendekjekspakke. Jeg lagde "feltrasjon", men klarte ikke å spise av den. Prøvde å spise bær siste dagen også, men jeg brakk meg og kastet opp. Var heller ikke direkte sulten, men jeg merket at kroppen min trengte mat. Det er tydeligvis stor forskjell på "lyst på mat" og "behov for mat" :)
 

Noen som har noen andre fjell/turer som er litt utfordrende som jeg kan prøve meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å være festbrems, men kva med å ta nokre enkle turar før du legg ut på noko du tydelegvis ikkje har ferdigheitar til?

 

Her er jeg enig med deg, og tenkte å skrive noe tilsvarende,men jeg syntes det ble litt negativt.

Fyren forsøkte.

 

Det gikk bra, men var sykt slitsomt hehe.

.

 

Jeg HATET livet mitt lørdags kveld og søndags morgen. Det verket i skuldrene, ryggen, beina og hoftene. Beina mine skalv når hælen ikke hvilte i bakken. Det var også noe av målet med turen. Presset kroppen min HARDT. Jeg har vært syk siden søndags kveld, men begynner å bli litt bedre nå :) Jeg spiste veldig lite i løpet av turen også. En halv nuddelpakke og en halv gjendekjekspakke. Jeg lagde "feltrasjon", men klarte ikke å spise av den. Prøvde å spise bær siste dagen også, men jeg brakk meg og kastet opp. Var heller ikke direkte sulten, men jeg merket at kroppen min trengte mat. Det er tydeligvis stor forskjell på "lyst på mat" og "behov for mat" :)

 

Noen som har noen andre fjell/turer som er litt utfordrende som jeg kan prøve meg på?

Jeg tror svært mange av oss her inne har hatt en eller flere turer hvor vi har vært i kjelleren. Hvor det å spise blir et ork og alt verker.

 

For egen del, er det ikke snakk om å gjennomføre slikt nå. Det sliter for mye på kroppen og faren for skader og sykdom er for stor.

Skader og sykdom kan ødelegge for turlivet i måneder, og det er noe jeg personlig vil unngå for en hver pris.

 

Du nevner at du ble syk og at du ikke fikk spist. Dette er tydelige signaler på at kroppen ikke tåler påkjenningen.

Mer trening kan hjelpe.

Men det største ankepunktet mitt, er: Det er i slike situasjoner det blir gjort feil, som får fatale konsekvenser. Derfor bør de unngås.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med deg, og tenkte å skrive noe tilsvarende,men jeg syntes det ble litt negativt.

Fyren forsøkte.

 

Telte litt på knappane sjølv om eg skulle skrive det, men du oppsumerar greitt kvifor nokon burde gjere det:

 

 

 

Men det største ankepunktet mitt, er: Det er i slike situasjoner det blir gjort feil, som får fatale konsekvenser. Derfor bør de unngås.

 

Han kan ikkje lese kart, er ikkje vant til fjellterreng eller gå litt tunge turar. Syns det er uansvarleg å anbefale utfordrande turar til nokon med så lite erfaring. No er Besseggen, Bukkelægeret og Galdhøpiggen av dei mest befolka rutene i landet (og i tillegg relativt enkle) så eventuelle uhell der treng ikkje ha så store konsekvensar men andre utfordrande turar kan fort få det.

Anbefaler ts å byrje med litt enkle turar og skaffe seg erfaring. Rom var ikkje bygd på ein dag... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her, men samtidig har du sikkert lært en del av denne turen. Med 25-27 kg på ryggen med bare 2 overnattinger er jeg sikker på at det var mye av utstyret du hadde med du ikke trengte. Neste gang kan du legge igjen dette med unntak av det utstyret som er med for å håndtere nødsituasjoner.

 

Angående mat er det viktig å begynne å spise tidlig slik at du ikke kommer helt i kjelleren. Det er også viktig å spise ofte slik at du ikke trenger spise så mye hver gang, da slipper du å gå med masse mat i magen. Sjokalade, energibarer, tørket frukt og nøtter er favoritter til mange for å få i seg energi underveis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv ganske skeptisk når du kom og spurte om råd før helgen. Og jeg ser det ikke er helt ubegrunnet.

Jeg har ikke noe i mot at man skal presse seg i fjellheimen, men det krever en hel del erfaring, kontroll og fysikk.

Det letteste punktet å gjøre noe med er å lære seg å pakke. Du kunne nok spart mellom 5-10kg på den oppakningen, og det har mye å si på en slik tur.

Du må ha kontroll på kroppen. Kjører du deg tom, så blir du fort sløv, og du kan fortere gå på trynet i steinura. Da ryker det fort et bein eller tre. Under marka 24 spiste vi minimum en brødskive hver time, og så lenge man er bevisst på det, og tar det rolig nok, så vil du ha igjen for et høyere tempo mot slutten av turen.

Du bør definitivt lære deg å lese kart. Det er greit å vite hva du faktisk har foran deg. Dersom du har strekt strikket litt for langt i planleggingen, så kan både en og to høydekurver føles som rene toppturer hvis du ikke har regnet med å møte på det.

 

Dersom du vil presse deg med sekk på ryggen, så anbefaler jeg Marka24 neste år. Der løper verstingene 150km på under et døgn. Jeg klarte knapt halvparten.

Ellers er fjellet fullt av utfordringer. Jeg vil ikke nevne noe spesielt, men det er bare fantasien som setter grenser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nok tull forsåvidt.

Jeg liker ikke å høres så veldig negativ ut, men jeg mener at å tøye grenser er noe man kan starte med i litt mer hjemlige og kjente omgivelser.

Jeg hadde en tur som egentlig skulle vare i noen dager over Nordmarka for over et år siden. Men det var enten for mye maur, eller for mye mygg til at jeg kunne sove uten telt eller en bedre myggløsning. Det endte med at jeg gikk 5-6 mil på 21 timer, med ca 20kg på ryggen med en sekk som ikke passet kroppen min. Det gikk jo helt fint, men jeg ble sengeliggende halvannet døgn.

Men da gikk jeg i skogen. Der er det veldig lite som kan gå galt, så lenge man har ting med seg. Man er sjelden eller aldri spesielt værutsatt.

Men på fjellet er det helt andre kår, og om man sliter seg ut der, og så blir kraftig nedkjølt, så er marginene plutselig veldig små fra å klare å sette opp telt, til å bare sette seg ned og håpe det går over.

Senest i vår så jeg en video med varmesøkende kamera hvor man ser en bortkommen person har kapitulert i det som ikke var spesielt streng kulde. Gitt opp, orket ikke mer. Heldigvis ble han funnet før det gikk galt.

Håper du får masse fine turer i fjellet framover. Mitt tips er å ta det rolig, og nyte turen. I dag går jeg som regel langt saktere enn hva DNT har oppført på sine ruter. Man har sjelden tid til hygge og kos om man skal løpe over alt hele tiden.

Eneste målet mitt er Marka24 merket neste år :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at du ikke vet at slike turer innebærer mye opp og ned! Det er jo bare opp og ned i fjellet!

 

Husker sommeren før jeg skulle på min første fjelltur. Drev og gikk opp skibakken til Vassfjellet med ved i sekken ;) Og jeg får kjeft av turfølget om jeg ikke spiser og drikker nok ( matinntaket er forøvrig sjeldent et problem :D  ).

 

Å kunne kart og kompass er en forutsetning for å ferdes alene på slike turer. Nå har jeg startet å øve meg på kartlesing. Går med kartet i hånda og skal hele tia vite hvor jeg er. Og da går jeg på merket sti med god værmelding!
Kommer ikke til å dra på langtur alene før denne kunnskapen er innabords.

Annen ting jeg også lurer på. Hva i himmelens navn hadde du i sekken, slik at den ble 27 kilo??

Du nevnte innledningsvis at du ville at turen skulle være lærerrik. Det regner jeg med den var :)

Velg noe mindre slitsomt neste gang, og NYT turen. Er ikke det hele vitsen med å være på tur?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var vist eg som rulla i gang negativiteten men eg trur ts har teke poenget no og om ikkje kjem han nok heller aldri til å gjere det.

Foreslår at tråden vris om til konstruktive innspel på alternative turar og kva ein bør tenkje på før, under og etter tur.

 

Synspunkt og innspel frå ts hadde sjølvsagt gjort det enklare og meir interessant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@Borgers: I somras gick jag från Hjerkinn till Otta som en tredagarstur, och gick vägen över Rondeslottet och Vinjeronden.

Fördelar med den turen är att det är bra markerade leder hela vägen, så det är ett bra ställe att lära sig följa med på kartan utan att riskera att gå vilse.

Det är en del upp och ner, men också en del platta bitar att aktivt vila upp sig på.

Det finns också flera utvägar och alternativa vägar om plan A med maximal ansträngning skulle gå i dassen.

Också möjlighet till större utfordring naturligtvis, varför använda 2 övernattningar? ;-)

Packvikten jag hade var ca 9 kg, då bar jag lite av hundens utstyr också, ca 1/2 kg, så 27 kg är (som du säkert märkte) onödigt att bära i tuff terräng.

Jag har satsat en del på lätt packning, men även med "standard" utstyr bör man klara sig på en 2-3 dagars tur med ca 16 kg, plus/minus 2 kg utan problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Fortsättning)

Maten är viktig, du förbränner mycket och ska äta mycket, här finns möjlighet att med gott samvete trycka i sig choklad, nötter och torkat kött och annat gott mellan måltiderna. Går du 16-18 timmar per dag bör du nog få i dig minst 4000 kcal för att fortsatt må bra, och gärna 6000 om du är någorlunda normalbyggd och håller en normal promenadtakt eller motsvarande ansträngning över de timmarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Fortsättning)

Maten är viktig, du förbränner mycket och ska äta mycket, här finns möjlighet att med gott samvete trycka i sig choklad, nötter och torkat kött och annat gott mellan måltiderna. Går du 16-18 timmar per dag bör du nog få i dig minst 4000 kcal för att fortsatt må bra, och gärna 6000 om du är någorlunda normalbyggd och håller en normal promenadtakt eller motsvarande ansträngning över de timmarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Fortsättning)

Maten är viktig, du förbränner mycket och ska äta mycket, här finns möjlighet att med gott samvete trycka i sig choklad, nötter och torkat kött och annat gott mellan måltiderna. Går du 16-18 timmar per dag bör du nog få i dig minst 4000 kcal för att fortsatt må bra, och gärna 6000 om du är någorlunda normalbyggd och håller en normal promenadtakt eller motsvarande ansträngning över de timmarna.

Og mengden kalorier man trenger er rimelig individuelt. Når jeg og dama går på tur, så kan jeg gå meg helt tom, mens hun har det helt fint, selv om jeg har spist mye mer. Er du tynn og skal på tur, så har du ikke noe sikkerhetsnett fra naturens side for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mengden kalorier man trenger er rimelig individuelt. Når jeg og dama går på tur, så kan jeg gå meg helt tom, mens hun har det helt fint, selv om jeg har spist mye mer. Er du tynn og skal på tur, så har du ikke noe sikkerhetsnett fra naturens side for å si det sånn.

Mängden kalorier man förbränner är till viss del individuellt, med variabler som muskel/fett-förhållanden främst.

Totala energiförbruket är dock väldigt avhengig av kroppens totalvikt och blir för lika tunga personer på samma tur nära lika stort.

Det finns dock stora skillnader i hur man klarar sig när den lagrade glucosen i kroppen tar slut och man får en förbränning av fett, ketonkroppar och andra alternativa energikällor.

Damer är oftare vana att gå sultna.

Dessutom utför en liten dam med lättare packning ett mindre arbete än en tyngre man med tyngre packning.

Jag känner inte till dig eller din dam, så jag utgår från genomsnitt när jag kommenterar detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke høyere BMI først og fremst gjøre seg gjeldende neste dag eller senere på turen/ holde hjulene i gang flere dager? Den lettforbrennelige energien blir vel borte på relativt kort tid (timer) uansett hvor liten eller stor man er. Har en bekjent som leder en profilert langrennsklubb på elitenivå. Han fortalte meg en gang at man har ca 1 times lettforbrennelig energi tilgjengelig før man begynner å tære på reserver, derfor var det viktig å tilføre energi allerede fra de første 20 minuttene og hvert 20. minutt om man skulle prestere lenger enn 1 time. (fordi fettreserver er tungt fordøyelige). Nå gjaldt vel det ved trening så da kan man strekke ut tiden en del ved vandring, men tyngre totalvekt vil føre til høyere belastning. Teknikk vil også ha en innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det är många faktorer som spelar in. De som går på extremt låg karbodiet, som Atkins är vana att förbränna ketoner och påverkas lite av svält, medan elitidrottsmän, paradoxalt nog ofta tål sämre att ligga i fett och ketonförbränning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Takk LightDan for gode tips. Skumleste gjennom et par av de berømte pekefingerne som prøver å sette begrensninger for meg, men de har jeg ingen kommentar til  :D

 

Jeg fikk jo ikke gått fra Besseggen til Galdhøpiggen grunnet jeg måtte på jobb samme mandagen og jeg hadde ikke en bil stående på Galdhøpiggen, så jeg måtte ha gått tilbake. Har fått med meg en kamerat som går fjellturer for samme intensjoner for meg, så vi skal 30. juli se om vi får det til. Litt usikker på hvordan vi gjør det med mat og hvile, men vi skal komme oss fra Besseggen til Galdhøpiggen så fort som mulig. Jeg tenker på å droppe telt og sovepose for å slippe den vekten, rett og slett. Forrige tur hadde jeg altfor tung sekk, og jeg skal heller prøve mer som Dan og få til 15-16 kg sekk. For å si det slik: i år skal jeg få min hevn :pirate:  

 

Så igjen: Noen som har hørt  om noen eller selv gått besseggen-galdhøpiggen og hvordan de gjorde det? Bare å komme med tips eller spørsmål om turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.