Gå til innhold
  • Bli medlem

Rask tur til Askevannet!


Walle

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig bra rapport, @Walle !

 

Artig å se minisatan på nært hold og hvordan den knekker av seg vingene,(Hæ, SA jeg virkelig det?)

 

Kul og bra dokumentert brukererfaring om wood stove'n også. Hvor kjapp var den, dvs. hvor lang tid gikk det fra du fyrte opp til vannet kokte? (anslagsvis 6-7 dl, ikke sant?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra rapport, @Walle !

 

Artig å se minisatan på nært hold og hvordan den knekker av seg vingene,(Hæ, SA jeg virkelig det?)

 

Kul og bra dokumentert brukererfaring om wood stove'n også. Hvor kjapp var den, dvs. hvor lang tid gikk det fra du fyrte opp til vannet kokte? (anslagsvis 6-7 dl, ikke sant?)

 

Det blir litt tipping siden jeg kun så på klokka når vannet begynte å koke, og det hjelper jo lite  :-)

 

Men under 10 minutter.  Skal ta tiden neste gang - da med 1 liter vann.

 

 

 

 

Er overhengende fare for at den blir en slik Wood gas stove på meg etter hvert. Men først skal jeg teste ut Dandy Wood stove i helgen.

Finfin liten rapport :)

 

Om det ikke er noen som har vært der i dag å brent bål, så ligger det ferdigbrukket kvist til deg i det ene hjørnet av sittegruppa rundt bålet.  ;)  

I tillegg ligger det noen kubber med ved for første opptenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt tipping siden jeg kun så på klokka når vannet begynte å koke, og det hjelper jo lite  :-)

 

Men under 10 minutter.  Skal ta tiden neste gang - da med 1 liter vann.

 

Synes vi skal ha en offisiell boil-off på henget i helgen hvor alle brennerene deltar

0,5 liter vann f eks.

Kjelene burde ha nogenlunde lik diameter så det blir lik forutsetning

 

Jeg stiller med følgende brennere:

  1. Optimus Vega (gass)
  2. THAI (Tonican© H2O(g) Activation Instrument) (rødsprit)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler for konkurransen:

 

Lokk på kjele og vindskjerm er tillatt da dette ofte er en forutsetning for at brenner skal fungere optimalt.

Tidtaking fra man setter ild til drivstoff og til vannet damper og koker (må koke skikkelig - ikke bare begynne å frigi småbobler)

Man kan gjerne ta med totaltid fra man begynner montering bare for moro skyld (for ved brennere betyr det før man har sanket ved med mindre man slår to fluer i en smekk og plukker med seg på vei inn til camp. Det får være opp til hver enkelts samvittighet hvordan man vil beregne totaltiden :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler for konkurransen:

 

Lokk på kjele og vindskjerm er tillatt da dette ofte er en forutsetning for at brenner skal fungere optimalt.

Tidtaking fra man setter ild til drivstoff og til vannet damper og koker (må koke skikkelig - ikke bare begynne å frigi småbobler)

Man kan gjerne ta med totaltid fra man begynner montering bare for moro skyld (for ved brennere betyr det før man har sanket ved med mindre man slår to fluer i en smekk og plukker med seg på vei inn til camp. Det får være opp til hver enkelts samvittighet hvordan man vil beregne totaltiden :thumbsup:

Som nevnt i Høstheng-tråden ble det ikke noe av Boil-off'et, men det kommer en egen tråd for det snart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har ikke vært inne i Østmarka iløpet de siste 3 ukene, så jeg vet dessverre ikke.    

Håper bare det er få igjen av de nå i slutten av Oktober når jeg kommer hjem fra jobb og skal ut i marka. 

 

Vet ikke hvilke temperaturer som har vært i Oslo/Østmarka i det siste, men hjortelusflua skal etter sigende bli nesten fraværende etter at man har hatt noen netter med temperaturer mot 0 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.