Gå til innhold
  • Bli medlem

øks til bålsesongen


kactus

Anbefalte innlegg

Annonse

Da jeg åpnet pakken for å se på øksa så jeg at eggen var chippet i et stykke på ca. to cm. øverst. Ellers var eggen veldig skarp. Men denne chippingen ergret meg. Trodde først at øksa var brukt og at det var naglene i eggbeskyttelsen som lå blottet slik at eggen ble skadet når den ble satt på. Da jeg studerete det nærmere så jeg små hakk i trykknappen til låsereima på innsiden. Noen må ha sett på øksa flere ganger og vært borti knappen med eggen. Jeg vet at det var den siste øksa de hadde på lager, og den kan ha blitt sett på av andre kunder i butikken. Litt bryning ordnet saken, men det er kjedelig å finne på ei helt ny øks man pakker ut hjemme.

Ellers virker øksa veldig god å holde i, med et hode som virker akkurat passe stort/tungt til enklere oppgaver på tur. Bedre enn å bruke en stor kniv og batonering, noe jeg er i ferd med å gå bort fra. Bedre med en mindre kniv til knivoppgaver, og ei lita øks til økseoppgaver, supplert med ei god sammenleggbar sag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott vekt, men Hege P.s innlegg bekrefter vel mine fordommer mot Øyo. Nei, jeg får holde meg til Fiskarsøksen. Kanskje ikke mye villmarkssus over en oransje plastikksak, men tviler på at jeg ødelegger den med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vel strengt tatt ut som en øks som hører mer hjemme som rekvisitt under det årlige Spelet om Heilag Olav på Stiklestad enn til praktisk bruk på skogstur.

Edit: Rettet til Øyo-øksen altså.

Endret av foroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg tror det er lenge siden jeg har sett så seriøs og rettferdig omtale turutstyr generelt. Her er det ikke noe som muligens er useriøst i det hele tatt ;-) 

 

Jeg oppdaget noen av de samme tingene med min øks, blant annet skjevheten i slipingen og skarpheten. Jeg regnet med at jeg bare hadde truffet et litt uheldig eksemplar og ga den en omgang på slipesteinen. Etter dette syntes jeg at den fungerte bra. Den ligger godt i hånda og er kvass nok for mitt bruk. I innslaget, seriøst eller ikke, så nevnes det at øksa er konveks, men jeg vil vel heller kalde den konkav. Den er veldig smal fra eggen og helt til du kommer opp mot hullet for feste av skaftet. Altså en øks bedre egnet for felling av tre enn for kløyving. Men jeg sjekket ikke flere økser, og hvis det er riktig at disse øksene er produsert med en så dårlig finish så er dette noe Øyo burde bli gjort oppmerksom på. Hvis de har laget denne som en suvenir så kunne de lagt litt mer flid i finishen, men hvis den er ment å være en bruksøks så burde den vert litt kvassere og litt jevnere slipt.

Jeg likte den og betalte faktisk ikke mer enn litt over 300 kroner for den. En helt akseptabel pris. 

Jeg har også en turøks fra Øyo, en øks som har fulgt meg trofast i mange år og den vil nok helt sikkert fortsette med det en god stund enda.

post-4220-0-64616400-1411027865_thumb.jpg.3803edfc789f5685a1252ad4d6532968.jpg

https://www.fjellforum.no/forums/topic/33377-øks-til-bålsesongen/

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎09‎.‎2014 den 21.58, kactus skrev:

tenker å innvestere i en god øks til turbruk , sett på fiskars sin turøks som veier halvkiloen ,men tror kanskje den blir for spinkel. noen som har erfaring med den ? eller har noen andre å anbefale ?

Jeg går ut fra at tråstarter @kactushar anskaffet seg en øks nå.  Sier jeg som er oppvokst i en tid da øks var det eneste kutteredskapet som var praktisk mulig å bruke.  Og for noen år siden kom jeg over en øks som hensatte meg 1000 år tilbake i tid, og den måtte jeg bare ha. 

--------------------------

Men etter hvert synes jeg at øks var for arbeidkrevende, i motsetning til sag.  I tilegg synes jeg den var et farlig redskap, særlig i en skiten og våt hånd en beksvart natt.  

Men som nevnt ovenfor; årsaken til at den ble pensjonert var at den var for lite effektiv. For hadde jeg ikke kommet på guttedagens kløvemetode.  kniv og en grein.

Og dermed fikk disse to øksens plass

591d42319a3ef_586eae6a0ac6a_P1050062(640x360).jpg.a06e5e5a02c4e8b285c66a0ef44d788a1.jpg.bd7889f5da91df646bca0afe43ae49c3.jpg591d425a7d470_P5180010(640x146).jpg.3440219feac609601aa5d143bd977982.jpg

Det første kløveredskapet var et metallstykke, med de vitale mål:  350 x 30 x 3 mm.  Etter en forsiktig omgang med en sliperondell på vinkelsliperen for at stålet ikke skal bli blått og deretter en ditto omgang med en fil og litt gadffatape som håndtak så vips såvinleurre en del gaffatape til håndtak, og så vips hadde jeg et utmerket kløveredskap.

Senere tok jeg en gammel "cutlas", som vi kalte dem i Liberia.  Lot den lide vanskjebnen, kuttet av 20 cm og dermed hadde jeg et mer sofistikert våpen, dog lite vakker med skjemmende isolaasjonsbånd rundt håndtaket og et slire av avispapir.  Men hva gjør vel det, eller i et knipetak har jeg enda litt til opptenning. - eller til forbinding.

591d4524aad4d_P5180012(640x196).jpg.f087194c3a4b1392f26fc2a5b8f7bcec.jpg

Konklusjon.  Min erfaring etter utallige "netter ved bålet" - som hører til høydepunkter i mitt friluftsliv.  Større sikkerhet - mer arbeidbesvarende.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er også at øks krever mye mer jobb når det kommer til å kappe opp ved enn en god sag.
Har ofte med god foldesag/samekniv når det kun er kaffebål i planen men skal det fyres litt skikkelig så er det buesag og øks.
Øksa kan med fordel ha bedre kløyveegenskaper enn huggegenskaper. ☺️
Og der er Wetterlings Les Stoud øksa suveren med sitt mer kileformede hode.

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kombinasjonen liten turøks og foldesag, som passer fint på siden av sekken, er nydelig til høst- og vårturer i skogen når man sjeldent trenger noe gigantbål for å holde varmen. Til kaffebålet holder kniven i massevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en kombinasjon av Fiskars X7 og Gerber Freescape Camp Saw (12"). Bruker øks til å felle døde trær, kutter i biter med sagen og kløyver derette kubbene med øksen. Til kvistbrenneren trenger jeg ikke noe redskap, fyrer kun med pinner som jeg knekker for hånd, samt kongler ol.

 

Øksen er litt liten til kløyving av større kubber, og den setter seg faktisk fast en god del, men der bruker jeg en god kubbe med en solid grein på som jeg kapper til med sagen, så holder jeg i greinen og slår med den bak på øksehodet, noe som fungerer mye bedre enn å snu øksen med kubben i bladet og slå øksehodet i bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.5.2017 at 5:04 PM, foroll said:

Flott vekt, men Hege P.s innlegg bekrefter vel mine fordommer mot Øyo. Nei, jeg får holde meg til Fiskarsøksen. Kanskje ikke mye villmarkssus over en oransje plastikksak, men tviler på at jeg ødelegger den med det første.

Det er vel ikke så dumt med en lett synlig øks i leir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 18.5.2017 den 0.54, REs skrev:

Jeg oppdaget noen av de samme tingene med min øks, blant annet skjevheten i slipingen og skarpheten. Jeg regnet med at jeg bare hadde truffet et litt uheldig eksemplar og ga den en omgang på slipesteinen. Etter dette syntes jeg at den fungerte bra. Den ligger godt i hånda og er kvass nok for mitt bruk. I innslaget, seriøst eller ikke, så nevnes det at øksa er konveks, men jeg vil vel heller kalde den konkav. Den er veldig smal fra eggen og helt til du kommer opp mot hullet for feste av skaftet. Altså en øks bedre egnet for felling av tre enn for kløyving. Men jeg sjekket ikke flere økser, og hvis det er riktig at disse øksene er produsert med en så dårlig finish så er dette noe Øyo burde bli gjort oppmerksom på. Hvis de har laget denne som en suvenir så kunne de lagt litt mer flid i finishen, men hvis den er ment å være en bruksøks så burde den vert litt kvassere og litt jevnere slipt.

Jeg likte den og betalte faktisk ikke mer enn litt over 300 kroner for den. En helt akseptabel pris. 

Jeg har også en turøks fra Øyo, en øks som har fulgt meg trofast i mange år og den vil nok helt sikkert fortsette med det en god stund enda.

post-4220-0-64616400-1411027865_thumb.jpg.3803edfc789f5685a1252ad4d6532968.jpg

https://www.fjellforum.no/forums/topic/33377-øks-til-bålsesongen/

 

Jeg kontaktet Øyo og informerte om hva som er kommet frem om denne øksen og de kunne fortelle at de nå har endret noe på denne øksen og at dagens modell nok er noe bedre. Som takk for bryderiet mottok jeg i dag en helt ny øks fra Øyo og den må jeg bare si at jeg var mer fornøyd med enn den første. 

Den største endringen ligger i måten eggen er utformet på. Tidligere var stålet i eggen brettet og slipt, nå er den bare slipt, og så er beskytteren endret. 

Tidligere utforming:

07510_2.thumb.jpg.16fae8c0c55ca343da4527198c77c832.jpg

 

Ny utforming:

 

 

CIMG8233.JPG

CIMG8234.JPG

CIMG8236.JPG

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var riktig interessant informasjon. Jeg tror nok også den nye "modellen" er bedre. Imidlertid hørtes det ut som om det største problemet med den gamle var kvalitetskontrollen under produksjonen, og hvis den nye koster det samme og produseres samme sted, er det vanskelig å forestille seg at akkurat dette punktet skal ha blitt bedre. 

Gratulerer med ny øks, og Øyo skal ha all ære for kundeservicen, høres det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, foroll skrev:

Det var riktig interessant informasjon. Jeg tror nok også den nye "modellen" er bedre. Imidlertid hørtes det ut som om det største problemet med den gamle var kvalitetskontrollen under produksjonen, og hvis den nye koster det samme og produseres samme sted, er det vanskelig å forestille seg at akkurat dette punktet skal ha blitt bedre. 

Gratulerer med ny øks, og Øyo skal ha all ære for kundeservicen, høres det ut som.

Nå har jeg jobbet store deler av mitt yrkesaktive liv med produksjon av elektroniske 3D modeller og tegninger for produksjon av utstyr til olje- og gassindustrien og et gjennomgående problem både er og har vert kvalitetskontroll av både tegninger og det ferdige produkt. Så lenge dette utføres av mennesker og hvis ikke de punktene som skal kontrolleres er tydelig spesifisert så har du ingen garanti for at ikke relativt store feil kan passere. Derfor er det også krav om tredjeparts verifikasjon (sjekk av en godkjent nøytral tredjepart, f.eks. Veritas) av alle konstruksjoner hvor feil kan ha alvorlige konsekvenser for liv, helse, verdier og miljø. Jeg tror ikke dette gjelder for en øks av denne typen, men med den kundeservicen som jeg opplever fra Øyo, så vil jeg ikke være redd for å kjøpe deres produkter i tiden fremover.

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Har både Gränfors og Fiskars økser til turbruk (og ei som alltid ligger bilen)., Her er en som har nokså klare meninger om dyre økser:

Expensive Axe Buyer's Guide (SPOILER ALERT, Don't Buy One) www.youtube.com/watch?v=q9BifhPJV1U

Han har mange videoer på kanalen sin som omhandler økser og bruken av dem, en skikkelig "økse nerd" - om det kan sies slik..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.