Gå til innhold
  • Bli medlem

Løfte kajakken opp på biltaket alene...


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kan noen beskrive den mest effektive og sikre måten å løfte kajakken opp på biltaket på når man er alene? Og altså ikke er en sterk mann.... Jeg klarer det forsåvidt greit etter innnfallsmetoden, men det føles ikke alltid som om jeg har full kontroll. Og jeg er helt sikker på at det finnes en smart standard-måte å gjøre det på. (Kajakken min skal altså ligge flatt på biltaket oppi de supre Thule-bøylene.)

Hilsen ensom padler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skal padle aleine tar jeg helst stasjonsvogna. Da plasserer jeg det bakerste takstativet så langt bak som mulig, og på dette stativet er Thule Hydroglide-holderen montert. Det er den filtholderen, vet du. Når kajakken skal opp på taket, legger jeg for sikkerhets skyld et teppe oppå overkanten på bakluka, og så løfter jeg baugen på kajakken opp på biltaket bakfra. Så løfter jeg opp akterstevnen og skyver kajakken framover mens den glir på filten. Fungerer greit, syns jeg.

Hvis du har standardholderne, dvs. de gummikrybbene, ville jeg forsøkt å surre noe stoff rundt dem og sett om ikke kajakken kunne gli på dette. NB: Med en sedan kommer nok takstativet for langt fram, metoden fungerer sikkert best med stasjonsvogner og kombibiler.

Et enkelt hjelpemiddel å mekke selv kunne jo være å ta bort den ene plastknotten på takstativet og stikke ei stang inni firkantrøret. Da kan kajakkbaugen legges oppå det utstikkende røret, og bakenden deretter løftes oppi den bakerste krybba. Så løftes baugen fra stanga og legges på plass i den forreste krybba.

Beklager de knotete forklaringene, det var det beste jeg greide...

Ellers fins jo ulike vektstangsystemer på markedet.

Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, ikke dumt det med en pinne inn i takgrinden faktisk, skal prøve å optimalisere den. Ellers er det den der skyve/gli-metoden jeg har brukt til nå, det går greit trass i gummikrybbene. De er jo som regel våte her vest, så da glir det jo noenlunde. Men ned igjen da, det er egentlig der jeg sliter mest. Stygg speilskade da jeg prøvde noe lite gjennomtenkt med baugen ned først etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt nevenyttig finnes det en metode som fungerer bra.

1. ta ett firkantrør (3meter, 2X2 cm) og plasser det midt under kajakkstativet (festes i både fremre og bakre takstativ), slik at det stikker ut ca 1 meter bak.

2. På enden av dette sveises en U i flattjern. I U en montes ett standard kjølhjul laget av gummi med kulelagre.

Plasser kajakken bak bilen og løft den opp slik at baugen hviler i U en. Så løfter du bakenden av kajakken opp og dytter den så langt frem du ønsker. Kombinert med Hydroglide fra Thule er dette veldig lett.

PS Det er også å få kjøpt eget stativ som kan legges ned på siden av bilen, legg kajakken oppi vugga og løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Ver litt obs når det blåser mykje!!! Skulle hive kajakken på taket ein gong(ikkje kajakkbøyler), fekk den opp, bøyde meg ned for å plukke opp snorene, det kom ein skikkeleg vindkule og kajakken deiste ned i skallen min... det var aoooo det....men det gjekk bra med oss begge!!! Berre ei lita historie til advarsel!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Løfter da kajakken opp på Caravellen selv uten nevneverdige problemer.

Det her var snakk om en dame, eller en ikke sterk mann.

Med kajakker opp mot 30 kg+ inkl. litt utstyr oppi, pluss litt vind skulle jeg likt å seg at du slenger det opp på caravellen uten problem, hvis du da ikke heter Hulken.

Med trimkajakker er jo utfordringen en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kajakken på taket alene:

Teppemetoden, enkel og billig:

- Legg et teppe rundt bakre lastebøyle og over bakre ende av taket.

- Legg du baugen på teppet.

- La eventuelt akterenden av kajakken hvile på bakken,

- Løft opp akterenden og skyv kajakkden forover på bilen, slik at baugen legger seg greit på plass i de fremre stativene (om du har). Teppet sørger for at kajakken sklir lett, samtidig som det beskytter bakre del av bilens tak.

- om du har stativ med gummi holder du akterenden nede mens du skyver, slik at baugen er litt over stativene.

- om du har stativ til kajakken fra f.eks Thule, kan du løsne på festene til det som er nærmest midten av den bakre takbøylen og skyve det til siden (dette er ikke et must).

Jeg har høy bil, Citroen Berlingo, og grublet en del på hvordan få kajakken på taket alene, uten å slite meg helt ut. Men denne metoden fungerer glimrende for meg. Jeg kjøpte Thule Hydro Glide stativ, men sluttet å bruke de når jeg hadde funnet frem til teppemetoden.

Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.