Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvis du skulle tatt med en kilo ekstra?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Tenkte på dette under forrige tur. Hva ville jeg tatt med om jeg skulle hatt med et kg ekstra i sekken?

 

Måtte tenke litt på det da de 4,8 kiloene i sekken eksl mat egentlig var nokså tilstrekkelig, men svaret ble et ekstra par sokker og gassbrenner istedenfor Esbit. Det hadde vel ikke blitt mer enn snaut 500 gram ekstra da, men...

Sokkene hadde imidlertid blitt like våte de som de jeg hadde på meg etter kort tids bruk så gleden der hadde vært nokså kortvarig. Men Esbit har jeg et litt hat/elsk forhold til. Sparer mye vekt, men er knotete, lukter vondt og tar lang tid. Er så greit å bare ha gassbrenneren klart rett utenfor teltet på morgenen og koke morgenkaffen mens en enda ligger i soveposen.

 

Hva ville du brukt den ekstra vektkvoten på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gassbrenner!!! Esbiten røk for noen turer siden. 

Normalt tar jeg med en 100 grams boks som veier 200. Brenneren veier 87 gram, så 387 ekstra. Så må du trekke fra esbit, brenneren og evt. vindskjerm, så det blir sånn ca 200 - 300 gram ekstra.

I tillegg har jeg med et par sealskinz vanntette sokker som veier det samme som et normalt par med sokker (63 gram tror jeg). Disse brukes i camp når skoene er våte. De puster ikke så godt så de blir ikke mye brukt ved vandring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbrenner!!! Esbiten røk for noen turer siden. 

Normalt tar jeg med en 100 grams boks som veier 200. Brenneren veier 87 gram, så 387 ekstra. Så må du trekke fra esbit, brenneren og evt. vindskjerm, så det blir sånn ca 200 - 300 gram ekstra.

I tillegg har jeg med et par sealskinz vanntette sokker som veier det samme som et normalt par med sokker (63 gram tror jeg). Disse brukes i camp når skoene er våte. De puster ikke så godt så de blir ikke mye brukt ved vandring.

 

Ja, det blir ikke mye mer enn 200 gram i tillegg (esbit brenneren min pluss vindskjerm veier under 30 gram). Får jo gassbrennere ned i 44 gram også. En 100 grams gassboks tilsvarer vel mer enn 100 gram esbit også da gass brenner litt mer effektivt, men dette regnestykket kommer jo litt ann på turlengde. Skal en brenne effektivt med gass må det også være vindstille eller mann trenger en liten vindskjerm.

 

Sealskinz er nok ikke dumt nei, har vurdert å sy meg noen sokker i cubenfiber til å bruke i camp og om en må ut i løpet av natta og skoene er våte så en slipper å fukte sovesokkene. Regner med å få de under 30 gram. Et par brødposer kan jo også gjøre nytten her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir ikke mye mer enn 200 gram i tillegg (esbit brenneren min pluss vindskjerm veier under 30 gram). Får jo gassbrennere ned i 44 gram også. En 100 grams gassboks tilsvarer vel mer enn 100 gram esbit også da gass brenner litt mer effektivt, men dette regnestykket kommer jo litt ann på turlengde. Skal en brenne effektivt med gass må det også være vindstille eller mann trenger en liten vindskjerm.

 

Sealskinz er nok ikke dumt nei, har vurdert å sy meg noen sokker i cubenfiber til å bruke i camp og om en må ut i løpet av natta og skoene er våte så en slipper å fukte sovesokkene. Regner med å få de under 30 gram. Et par brødposer kan jo også gjøre nytten her.

Har ikke alle tallene i hodet akkurat nå, men jo lengre turen blir jo bedre blir regnestykket for gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt på pakkelisten din på forrige tur. Der er en del elektronikk du kanskje kan kutte ut som kompensasjon? ;)

 

Ja, kunne spart litt der. Spotten var med siden jeg gikk alene og det er en grei trygghet selv om den stort sett ligger ubrukt i sekken. Kindlen er luksus, men den velger jeg å ha med i luksuskvoten. Ikke minst grei å ha slik som forrige tur når det var noen timer på buss og tog før turen :)

 

Både iphone og kamera er jo også luksus, men gode bilder er uansett også mye verdt i ettertid så velger også ha la et kamera fylle litt av luksuskvoten :)

 

GPS'en hadde jeg greit klart meg uten på en slik tur, men likevel kjekk å ha og bruker den mye (kanskje litt for mye...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kunne spart litt der. Spotten var med siden jeg gikk alene og det er en grei trygghet selv om den stort sett ligger ubrukt i sekken. Kindlen er luksus, men den velger jeg å ha med i luksuskvoten. Ikke minst grei å ha slik som forrige tur når det var noen timer på buss og tog før turen :)

 

Både iphone og kamera er jo også luksus, men gode bilder er uansett også mye verdt i ettertid så velger også ha la et kamera fylle litt av luksuskvoten :)

 

GPS'en hadde jeg greit klart meg uten på en slik tur, men likevel kjekk å ha og bruker den mye (kanskje litt for mye...)

 

Høres ut som om du har fyllt opp den "en kilo ekstra på tur" - kvoten allerede,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle tallene i hodet akkurat nå, men jo lengre turen blir jo bedre blir regnestykket for gass.

 

Største ulempen ved gass synes jeg er å vite akkurat hvor mye mann må ha med. En 100 gram boks er nok for kortere turer, men for lengre turer så kommer mann litt i grenseland. Vanskelig å vurdere hvor mye mann har igjen. Med Esbit kan man planlegge nøyaktig hvor mye brensel en trenger for en ukestur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kamerra er jo ikke luksus, det er jo en nødvendighet. (snakker IKKE speilrefleks selvfølgelig, men et vanntett og støtsikkert kompaktkamera) ALDRI en tur uten. :)

 

Vanntett ja... Mitt var ikke vanntett og tok dessverre kvelden på siste tur så siste dagen ble det kun iphone bilder.

 

Neste kamera blir nok likevel ikke vanntett da jeg ikke har sett noen vanntette kamera som tar tilstrekkelig bra bilder i litt krevende lysforhold. Skal mann først bære med seg et kamera må det ta vesentlig bedre bilder enn jeg kan ta med iphonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntett ja... Mitt var ikke vanntett og tok dessverre kvelden på siste tur så siste dagen ble det kun iphone bilder.

 

Neste kamera blir nok likevel ikke vanntett da jeg ikke har sett noen vanntette kamera som tar tilstrekkelig bra bilder i litt krevende lysforhold. Skal mann først bære med seg et kamera må det ta vesentlig bedre bilder enn jeg kan ta med iphonen.

 Litt OT. Ta en titt på denne siden. Forfatteren tar så langt jeg vet alle bilder med en panasonic FT-3. Nå er riktignok mye opp til hvem som tar bildene, men denne karen overrasker over hva han får til med et vanntett kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har fyllt opp den "en kilo ekstra på tur" - kvoten allerede,

 

hehe, godt poeng. Hadde havnet på 4,1 kg uten de luksus tingene... Kunne også droppet ekstra ulltrøye som kun ble brukt som hodepute, da hadde jeg vært rett under 4.

http://lighterpack.com/r/3mob76

 

vs

 

http://lighterpack.com/r/rwdbh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Litt OT. Ta en titt på denne siden. Forfatteren tar så langt jeg vet alle bilder med en panasonic FT-3. Nå er riktignok mye opp til hvem som tar bildene, men denne karen overrasker over hva han får til med et vanntett kamera.

 

Tydelig at han er dyktig med komposisjon ja. De fleste bildene der kunne nok også vært tatt med en iphone. Veldig ofte vil jo det også være nok da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å ha en lav "base"-vekt på utstyret, er at du kan fylle opp med "unødvendig" luksus som du vil. Whiskyen blant annet :)

 

Ja, man kjøper seg plass på en måte :)

 

Det viktigste er vel å tenke godt igjennom hva man tar med. En flaske whisky gir mye hygge om man er et par kamerater på telttur, men er mann på tur alene klarer mann seg greit uten. Klarer mann å unngå å ta med de tingene som ikke bidrar til en bedre turopplevelse så har mann gjort mye rett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Største ulempen ved gass synes jeg er å vite akkurat hvor mye mann må ha med. En 100 gram boks er nok for kortere turer, men for lengre turer så kommer mann litt i grenseland. Vanskelig å vurdere hvor mye mann har igjen.

 

Det er ikkje verre enn å setje den nye gassboksen på kjøkkenvekta og skrive vekta på boksen med sprittusj. Då er det enkelt å sjekke kor mykje gass som er brukt, og altså kor mykje som er att.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, godt poeng. Hadde havnet på 4,1 kg uten de luksus tingene... Kunne også droppet ekstra ulltrøye som kun ble brukt som hodepute, da hadde jeg vært rett under 4.

 

Det er vel en litt underlig måte å vurdere innholdet i sekken på? Det er vel vanskelig å vite på forhånd at den trøya bare kom til å bli brukt som hodepute. Hvis det var hele din sikkerhetsmargin, vil jeg si at jeg ville brukt den ekstra kiloen på klær. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.