Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i Trondhjemsområdet


Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er mange fine plasser i Bymarka. F.eks ved Kobberdammen i Bymarka er det fint å telte bare noen minutters gange fra bilen. Er du villig til å gå en halv time eller mer fra bilen er det flere plasser. F.eks gapahuken i nordenden av Kvistingen. Jeg har teltet flere ganger på begge steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvikmarka. Ligger visstnok fine teltplasser rundt vannet man passerer på vei opp til Jervfjellet. Helt sikkert mindre folk der enn rundt Kobberdammen også.
Hvis du vil telte veldig nært bilen din, er det fint ved Lauglovannet på Ringvål.
Helt sikkert fine plasser i Estenstadmarka også- uten at jeg kan gi deg tips der......mange år siden jeg var 12 år og fartet på den sia av byen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har teltet mye i Bymarka og det skumleste vi har opplevd var noen uhyggelige vræl en tidlig morgen ved en myr. Tror det var hjort muligens, vi var ikke raske nok ut av teltet til å se hva det var. Ellers er det veldig fredelig der...

Håper engang å få sett nordlys når vi telter jeg da :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips!! :)

Dumt spørsmål - er det bare å slå opp telt "overalt"? Eller må man spørre grunneier om lov eller noe? Er kun for ei natt av gangen... :)

 

Her er "Lov om friluftslivet" ganske greit oppsummert: http://www.aktivioslo.no/info/allemannsretten/

Kort og godt kan man gå og campe der man vil i utmark. Man setter ikke opp mer eller mindre permanent leir i dagesvis uten grunneiers samtykke, man holder teltet unna bebyggelse og man går ikke over åkeren til noen, såfremt det ikke er vinter (åker=innmark).

 

Angående teltplass vil jeg nevne Lauglovannet, det brukes av barnefamilier til telting ser jeg. 10-15 minutter å gå på grusveg fra parkeringa ved skianlegget/barnehagen på Ringvål til midt på sørsida av vannet hvor folk telter. Hvis det er folk der er det sikkert mulig å finne en plass på nordøstsiden av vannet.

Vil man campe alene er det bare å gå 3 kilomteter (raskeste veg er å ta av nordover fra grusvegen ved Vellikvatnet og gå siste kilometeren på myr) nordover til Bjørktjønna. Her møter man omtrent ikke folk. Jeg har aldri vurdert teltplass der og det er litt vått rundt vannet, men man finner nok en plass. Der er det forresten en utrolig fin opparbeidet rasteplass som heter Bjørkhylla. Den ligger i nordvestenden og har tak, benker og ildplass.

 

Kanskje dere vil til fjells? Da går det jo an å vurdere området rundt Våvatnet (på tur mot Hitra). Femti minutter å kjøre fra byen, man parkerer såvidt på tregrensa og så er det bare å labbe opp i snaufjellet så langt man orker før man slår leir. Det er fint å parkere rett innenfor innkjøringa i krysset hvor man tar av til Kyrksæterøra.

 

Og ja, unngår man de mest befolka stedene i bymarka (området i triangelet Elgsethytta-Trolla-Sverresborg) og i tillegg unngår å slå leir mer eller mindre midt i stien, så unngår man nok slike episoder som ble nevnt i nyhetssaken lenger opp.

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sender en mail til de som drifter skileiken i Bymarka og spør pent om å få låne en av gammene deres med ildplass så pleier de å la folk få låne de bare man rydder opp etter seg :) Jeg og noen venner lånte en av de i vinter og lå der. Det er gåavstand fra den største parkeringen på toppen ved skistua :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for masse tips og informasjon! :)

 

Saken er den at det er mannen som har lovet begge guttene våre (på 8 og 10) ei natt i telt hver for seg i år. Vi bor i Stjørdal, men mannen jobber i Trondhjem og har noe aktiviteter der, så han vurderer å ta flere fluer i en smekk her... ;) Men for det første har vi bare bodd her et par år, og er derfor bare litt kjent i Stjørdalsområdet (det kommer seg, litt etter litt) og enda mindre i Trondhjemsområdet. I tillegg er vi forholdsvis ferske innen friluftsliv (tar tid å endre livsstil), så dørstokkmila er noe lang til tider... Men jeg har lest endel her inne, og sett at det er flere fra Trondhjem og omegn, så derfor jeg tenkte det var greit å høre med dere! Og dere informerer, motiverer og inspirerer igjen - tusen takk! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjelbreia (og sannsynligvis nedre og øvre Leirsjøen) er det heller ikke lov å slå opp telt rundt (drikkevann-reserve enn så lenge). Kvistingen er jo koblet på samme vassdraget, men da jeg leste at telting ved Skjelbreia ikke var lov kan jeg ikke huske å ha lest at Kvistingen var nevnt. Kvistingen er langt fra bil-parkering dog. Er Kvistingen innenfor rekkevidde er også Bosbergheiene det - der må det være plenty med plass å kunne slå opp telt på, selv om mye er vått og myr...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leirsjøene, Bjørktjønna, Svartvatnet, Kvistingen, Skjelbreia og Vintervatnet er samme vassdrag og har samme begrensning, men det er gode nyheter på gang for de som ønsker bynære teltopplevelser:

 

Neste år kan nemlig Leirsjøen bli åpnet for friluftsliv når den ikke lenger er reservevannskilde for drikkevann til Trondheim. Da blir dagens forbud mot camping, bading og fiske sannsynligvis opphevet. (http://www.adressa.no/sport/sprek/article9869941.ece, 1. juli 2014)

 

 
Antar at dette henger sammen med tidsplanen for vannledningen mellom Jonsvannet og Benna.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig ved Herberndammen i Bymarka, og kort vei å gå fra parkering innerst i Tømmerdalen. Et annet nydelig sted er Svarttjønna (lett tilgjengelig fra Trolla). Mye mindre folk her enn i mer "sentrale strøk" i Bymarka. Kobberdammen er relativt overbefolket. Vi spiste lunch der en godværslørdag, og bare mens vi satt der, kom det 2 familier med telt, og vi møtte ytterligere en på vei inn idet vi gikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Kjenner ikke skiløype-nettet i strøket, men ut ifra sommerforholdene ville jeg sagt nordsiden av Kobberdammen. 100m fra tursitien rundt vannet (på innsiden) og 700m fra parkeringsplass. Stort sett er det telting der om sommeren, men vil tro det er stor sjanse for å finne plassen ledig om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

Det er mange fine steder å telte i Trondheim, og dersom du ikke er så kjent er det lett å finne frem med kart på nettet og GPS på mobilen. Bymarka og estenstadmarka er fine steder. Men som folk sier, mye folk. Men hva med midtsandtangen på Malvik? Ligger rett ved havet og har grillsted man kan bruke. Ellers er det fint opp mot jervfjellet (kjøre mot statskog/jonsvannet) og går ca 10 min rett opp til fine leirplasser, ikke så mye folk. Fin utsikt er det også:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 17.9.2014 at 20.04, HegeJohnsen skrev:

Nydelig ved Herberndammen i Bymarka, og kort vei å gå fra parkering innerst i Tømmerdalen. Et annet nydelig sted er Svarttjønna (lett tilgjengelig fra Trolla). Mye mindre folk her enn i mer "sentrale strøk" i Bymarka. Kobberdammen er relativt overbefolket. Vi spiste lunch der en godværslørdag, og bare mens vi satt der, kom det 2 familier med telt, og vi møtte ytterligere en på vei inn idet vi gikk. 

Heisan,en eldre tråd. Men kunne du forklart veien til svartjønna via Trolla? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.