Gå til innhold
  • Bli medlem

Sein høsttur i Nissedal med omegn


snilen

Anbefalte innlegg

Hmm. Dette har jeg forsøkt å sende før, men for melding om dobbeltposting. Forsøker igjen !

Etter en høst med heller lite turliv for mitt vedkommende, måtte jeg bare ut i det vakre høstværet. Sent i november er ikke noen vanlig tid å reise til fjells, men med fin værmelding for helgen med kulde og ingen snø i høyden, burde det by på gode forhold. Dagslyset blir fort et problem, men jeg kom meg da ned fra fjellet før det ble helt mørkt. En telt-tilværelse fristet ikke med så lange netter vi har nå.

På østsiden av Nisser startet jeg opp med å besøke Knarren, en liten skogtopp, før jeg tok meg opp på Fagerlihei. Fant selvsagt ikke starten av stien, men kom da opp lell og fant stien ned igjen. Bortsett fra endel glaserte partier gikk det greit å ta seg frem. Slanget meg i lyngen i solskinnet. Herlig, men det ble fort kjølig.

Den maritime attraksjonen i Nissedal måtte selvsagt forsøkes, så m/f Nissen med plass til 2-3 biler og maks 15 passasjerer ble forsøkt. En meget spesiell fergetur.

Så bar det til topps på Førheinuten(1049 m) og Sveinshei(1140 m) på vestsiden av Nisser. Hadde lyst til å gå på Hægefjell også, men dagslyset strakk ikke til. Elvekryssinger bød på problemer, det var liten vannføring, men masse tvilsom is. Lysten til å bli klissblaut her oppe i ødemarken i sprengkulde var ikke så stor, så jeg måtte finne en sikker plass å krysse. Forøvrig var det deilig å kunne lange ut over frysetørrede blautmyrer, som på andre tier av året sikkert er verre å forsere.

Nissedal er et spesielt område med gode klatremuligheter på vestsiden av Nisser spesielt. Ved Hægefjell er det klatreleir sommerstid. Forøvrig er det fantastiske strender langs Nisser for den som liker badeliv. I drøssevis av minusgrader fristet det ikke med et bad, men her er nok flott om sommeren og garantert ingen brennmaneter !

Dagen etter ble det en sving ned til Austagder der Åmli og Gjerstad kommuner fikk besøk på kommunetoppene sine. Litt mere ullent vær på søndagen.

post-480-13347440647_thumb.jpg

post-480-133474406491_thumb.jpg

post-480-133474406511_thumb.jpg

post-480-133474406535_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Liker meg godt i slikt svapreget furulandskap som vist her. Er liksom noe lunt og koselig over det, synes jeg. Lite folk også nå, tipper jeg?

Pleier å være lite folk bare man holder seg unna hyttefeltene.

Eneste problem er at alpinanlegget og hyttefeltene på Gautefall blir bygd ut. Min hemmelige perle er i ferd med å forsvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.