Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av brukt pulk


Offpissed82

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig sjeldent det kommer brukte fjellpulker for salg, som regel er det barnepulker som kommer for salg når ungene er så store at de går selv på ski. Hva som er fornuftig pris må du vel finne ut av selv, ut i fra om hva du ønsker å betale for en pulk. Selv kjøpte jeg en ny fjellpulk for noen år tilbake, dyrt? tja, kanskje.. Angrer jeg? absolutt ikke! Kan laste dobbelt så mye å vel så det som i sekk. Pluss at skuldrene mine fikk det kosligere på tur:) Lykke til med pulkkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte nettopp 500 for en usett pulk av ukjent opprinnelse og årgang. Syns det var for mye da jeg fikk se doningen, den er hjemmelaget, og skeiv... Men kanskje god likevel? Venter bare på snøen. Hva du er villig til å betale kommer helt an på hvor gammel pulken er. For meg er draget viktigst, de gamle har ikke fjæring, og det vil jeg ikke ha, uansett pris. Men noen tusinger under det du må betale på xxl ervkanskjw en grei pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat investert i en splitter ny acapulca featherlite. Har riktignok ikke fått den enda, men håper og er ganske sikker på at jeg kommer til å bli fornøyd, selv om det gjorde vondt å dra kortet. Men det va veldig OT... :D

En brukt pulk kan jo være så mye rart. Hvor ferdes du mest på tur? En pariserpulk har holdt for meg på alle mine turer hittil. Da har jeg gått med både stivt drag og taudrag. Den er jo ikke i nærheten av så dyr som en pulk er, men det er jo ikke sikkert den passer til ditt bruk. :)
Ellers synes jeg prisen på pulken avhenger av hvordan den er brukt. Er den full av riper og glir dårlig, er det jammen som å ha med seg fandens oldemor på tur. Da vil jeg heller legge noen lapper mer i det for å få noe man faktisk har glede av å ha med seg, istedenfor at pulken skal bli et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten umulig å komme med en fornuftig pris på brukt pulk, alt avhenger av slitasje og modell, så prisen må vurderes i hvert tilfelle.

 

En Paris-pulk vil for folk flest være tilfredstillende (Blir også brukt til Grønlands kryssing), så en ide kan være å teste ut en slik før man eventuelt kjøper noe dyrere. Men ikke glem en god sele, selv foretrekker jeg Acapulka, men også Fjellpulken er bra. Drag kan du mekke selv med ett par karabiner og tau, men ferdes du i kupert terreng ville jeg gått for et stivt drag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor trenger du? Om du venter til evt venners venne salg på XXL kan du sikkert få en av de mindre til Fjellpulken ganske billig.

 

http://www.xxl.no/vintersport/skidsporttillbehor/barne-og-fjellpulken/fjellpulke-varepulk-x-country-118-snerten-komplett/p/1024043_1_style

 

25% rabatt på den over ville jo vært en grei pris.

 

Ulempen med så korte pulker er at det er vanskelig å pakke pulken flat, og det er ikke plass til arctic bedding og telt hvor stengene bare er lagt dobbelt.

 

Paris pulken er et godt alternativ, men du må legge til litt for en pakkpose og evt drag om du ikke bruker taudrag.

http://www.fjellsport.no/paris-expedition-varepulk.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ulempen med så korte pulker er at det er vanskelig å pakke pulken flat, og det er ikke plass til arctic bedding og telt hvor stengene bare er lagt dobbelt.

 

Det med at lasta vert for høg, er eit stort problem, for det ender med velt, velt og atter velt. Det er utruleg irriterande. Derfor anbefaler eg ingen å kjøpe for liten pulk.

Teltstengane er det bare å dele i 3 (2 som er så lange som mogleg, og så ein tredje og ytterste del for resten., så det problemet er bagatellmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Paris pulken må jeg dele stengene i 3. På en kort pulk på 120 cm måtte jeg nok delt i 4  om ikke noe skulle stikke utenfor (øker sjansen betraktelig for å knekke stenger).

 

Har lyst på ny pulk selv, og da blir det sannsynligvis fjellpulken 168, men som trådstarter synes jeg det er noe dyrt så klarer meg nok med paris pulken en vinter til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paris pulk fungerer fint så lenge det ikke er for kupert. Jeg har laget et slags drag av tau, plastrør og karabiner(Kostnad ca kr 85). Så er det en reim som holder rørene i kryss, synes trekk fungerer bedre da. Har også laget automatisk bremsetau på den så den ikke dytter så hardt nedover. Jeg bruker tursekken som sele. Har jeg litt tunge og volumting i pulken og en del ting i sekken. Synes ikke Paris pulk er så god når den blir altofr tung, derfor har en fordeling fungert fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg vurderer å selge Paris Pulken min da jeg ikke er like flink til å dra meg ut på vinteren. Den ble kjøpt fra skipulk.com og ble levert klargjort med sele og drag.

Pulken har også noen "finner" under som kan monteres dersom man ferdes i skrått terreng, slik at pulken ikke sklir sideveis.

 

Gi lyd hvis det skulle være av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backcountry with Split Poles

http://skipulk.com/index.php/products-and-components/paris-sled-based-systems

Jeg har den med Full harness(sele som du har mellom benene, rundt livet og over skuldre)

Draget er to-delt(split poles), veldig kjekt ved frakt i vanlig bil.

 

Har ikke bag, men det får du kjøpt ganske billig.

 

Noen bilder jeg tok da den ankom: http://e-strand.net/pulk

 

Jeg betalte 3200,- for pakken, hva er evt. en grei pris? Ingen skambud er du grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.