Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det meningen at skall-/ytterjakker skal være store i størrelsen?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 1,75 og veier rett under 67 kg, så jeg er av den slanke utgaven. Jeg har prøvd en del skalljakker samt noen jakker fra Fjellreven (Skogsø, greenland), men alle virker så store i størrelsen. Armene er for lange og jakkene føles veldig vide generelt. Prøvd f.eks Norrøna Svalbard gtx i small og armene er for lange, selve jakken er veldig vid men lengden var grei. Jeg spør forhandleren om dette med størrelser og han sier at de SKAL være store. Armene skal være lange, slik at når man strekker armene over hodet skal ikke ermet krype nedover armen så det blir kaldt og man kan bli våt. Det er derfor ermene har borrelås og slikt, så man kan stramme til der så ikke jakken glir over hendene. Mange av jakkene var laget for fjellklatrere sier han, så de må være gode å bevege seg i. De skal være vide for ha plass til diverse mellomplagg, og for å være luftige.

 

Spørsmålet mitt er: Stemmer dette? SKAL skall-/friluftsjakker være store i størrelsen? Eller finnes det smalere modeller som passer meg bedre enn f.eks Fjellreven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har litt samme problem selv. Er litt over 180 høy, men i klassen "fjærlett", ihverfall etter 10 uker i fjellet i sommer/høst. Jeg bruker small i Fjellreven jakker. 

 

men over til spørsmålet ditt.. Jeg mener at en skalljakke bør være såpass stor at man kan ha på seg en tykk ullgenser under uten at det føles ubehagelig, men samtidig føles behagelig å ha på seg uten å ha mer enn en t-skjorte under. Hvis du skjønner hva jeg mener..men dette er såklart individuelt å folk er forskjellig.

 

Jeg har by the way en Tierra skalljakke nå i large som jeg er veldig fornøyd med, kjøpte den utelukkenden fordi den var til 50%. Passer meg faktisk meget bra i lengde osv, men det ser ut som jeg har stooor mage da, haha 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig mange av skalljakkene har lange ermer nettopp fordi de er laget for fjellklatring og slikt. I tillegg er mange skalljakker og bukser laget for å kunne ha utenpå isolerende klær. Men jeg skjønner frustrasjonen. Generelt finner jeg Norrøna til å ha veldig lange ermer men det er greit å ha (litt) lange ermer i skikkelig regnvær også.

 

Ta ekstra nærme titt på hva produsentene mener plaggene skal brukes til. Noen ganger prøver de å dra det litt langt at det kan brukes til "alt" men hvis det nevnes "mountaineering" o.s.v. betyr det ofte lange ermer. Se om produsenten har modeller kun laget for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal det være litt stort. Jeg har ikke så mye erfaring med skikkelig friluftbekledning, så det virket snodig. Men det har en praktisk funksjon skjønner jeg. Nå skal vel jeg mest på tur/vandre. Blir lite fjellklatring. Jeg får prøve en del forskjellig. Trodde fjellreven var mer turjakker enn klatresegmentet. Så stort er funksjonelt med andre ord. Det finnes vel en mellomting der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lange ermer er faktisk praktisk i fleire situasjonar, spes i hardt vær. Dette gjeld også på vandring. Gliper i bekledning ved pakking til dømes, er kjipern ved kuling og regn.

Har ein kompis som har ein tendens til å kjøpe vel små jakker. Brukar erte han med å seie at skallplagg er tenkt å være skall og ikkje pølseskinn

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk passformen til forskjellige jakker du. Jakker som er laget for trening, typisk active shell, norønna dri1 etc. har gjerne litt smalere "slim fit" passform. Muligens også Norønna Falketind, som komer både i Goretex og dri3. Sjekk også Hagløfs dine produkter.

Disse jakkene er jo ikke de aller mest solide, men min erfaring er at de holder fint til vanlig turbruk, ,i hvert fall om du ikke går veldig mye i tett skog og lliknende. Det er viktigere at buksene er laget av solid materiale enn at jakken er det, med tanke på kratt og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lange ermer er faktisk praktisk i fleire situasjonar, spes i hardt vær. Dette gjeld også på vandring. Gliper i bekledning ved pakking til dømes, er kjipern ved kuling og regn.

Har ein kompis som har ein tendens til å kjøpe vel små jakker. Brukar erte han med å seie at skallplagg er tenkt å være skall og ikkje pølseskinn

Ser den. Prøvde en Svalbard gtx i small i butikk (halv pris og greier), men ble usikker. Ermene gikk ned til knokene sånn ca og man kunne ta tak i jakken i front og strekke den godt ut hvis du skjønner. Så den virket for stor, men mulig at det faktisk er rett størrelse med tanke på det funksjonelle. Vil helst unngå å bli ertet på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk passformen til forskjellige jakker du. Jakker som er laget for trening, typisk active shell, norønna dri1 etc. har gjerne litt smalere "slim fit" passform. Muligens også Norønna Falketind, som komer både i Goretex og dri3. Sjekk også Hagløfs dine produkter.

Disse jakkene er jo ikke de aller mest solide, men min erfaring er at de holder fint til vanlig turbruk, ,i hvert fall om du ikke går veldig mye i tett skog og lliknende. Det er viktigere at buksene er laget av solid materiale enn at jakken er det, med tanke på kratt og slikt. 

Det skal jeg gjøre. Kjøpte Svalbard Flex 1 bukse i medium, litt lang, men den passet. Er vel overkroppen som bør trenes opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Prøvde en Svalbard gtx i small i butikk (halv pris og greier), men ble usikker. Ermene gikk ned til knokene sånn ca og man kunne ta tak i jakken i front og strekke den godt ut hvis du skjønner. Så den virket for stor, men mulig at det faktisk er rett størrelse med tanke på det funksjonelle. Vil helst unngå å bli ertet på tur :)

Hehe. Eg har den gamle varianten Svalbard (Ouslandjakka) i small.

Er 167 cm og normalvektig.

Men anar ingenting om str i forhold til den modellen du har prøvd.

Men nedpå knokane er eit krav frå meg for ei god jakke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da skal det være litt stort. Jeg har ikke så mye erfaring med skikkelig friluftbekledning, så det virket snodig. Men det har en praktisk funksjon skjønner jeg. Nå skal vel jeg mest på tur/vandre. Blir lite fjellklatring. Jeg får prøve en del forskjellig. Trodde fjellreven var mer turjakker enn klatresegmentet. Så stort er funksjonelt med andre ord. Det finnes vel en mellomting der ute :)

 

Fjellreven har veldig mange forskjellige modeller. Jeg har 4 jakker fra Fjellreven. Alle disse jakkene har forskjellige bruksområder og er veldig forskjellige i fasongen. Anorakk no.8 er diger, den skal det være plass til mye under, den skal være lang slik at det ikke er sjans til å få naken hud mot snøstorm. Den er slik at når jeg sitter så sitter jeg på jakka, noe som faktisk er ganske praktisk. Selv om denne jakka er stor så er det min favoritt av alle jakkene jeg har. Den er i str XS og er en herremodell. Eide-jakka er mer en skogsjakke og egner seg bare på fjellet når været er hyggelig. Den er litt lang i armene og ellers veldig passe lang. Den er det nok ikke plass til tykk ullgenser under, men den passer perfekt til det den skal brukes til. Det er en str S og damemodell. Den siste er Kalfjall. Det er en softshelljakke med G-1000 forran og over skuldrene. Denne skal være tettsittende og ikke noe jeg anser som en skalljakke egentlig. Den er str XS i herremodell. Den siste er en Arktis Parka så den er ikke noe å snakke om her.

Vel det jeg skulle fram til er at ikke alle jakkene til Fjellreven er like i fasongen. Det burde være mulig å finne en som passer.

 

Må si meg enig med Tessatroll, en skalljakke skal være litt lang. Det skal også være plass til det meste under den.

 

Men hva slags skalljakke skal du ha. Med eller uten membran? Skal den tåle hardt vær på fjellet eller bare bombesikre sommerturer? Skal du kunne bruke den hele året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven har veldig mange forskjellige modeller. Jeg har 4 jakker fra Fjellreven. Alle disse jakkene har forskjellige bruksområder og er veldig forskjellige i fasongen. Anorakk no.8 er diger, den skal det være plass til mye under, den skal være lang slik at det ikke er sjans til å få naken hud mot snøstorm. Den er slik at når jeg sitter så sitter jeg på jakka, noe som faktisk er ganske praktisk. Selv om denne jakka er stor så er det min favoritt av alle jakkene jeg har. Den er i str XS og er en herremodell. Eide-jakka er mer en skogsjakke og egner seg bare på fjellet når været er hyggelig. Den er litt lang i armene og ellers veldig passe lang. Den er det nok ikke plass til tykk ullgenser under, men den passer perfekt til det den skal brukes til. Det er en str S og damemodell. Den siste er Kalfjall. Det er en softshelljakke med G-1000 forran og over skuldrene. Denne skal være tettsittende og ikke noe jeg anser som en skalljakke egentlig. Den er str XS i herremodell. Den siste er en Arktis Parka så den er ikke noe å snakke om her.

Vel det jeg skulle fram til er at ikke alle jakkene til Fjellreven er like i fasongen. Det burde være mulig å finne en som passer.

 

Må si meg enig med Tessatroll, en skalljakke skal være litt lang. Det skal også være plass til det meste under den.

 

Men hva slags skalljakke skal du ha. Med eller uten membran? Skal den tåle hardt vær på fjellet eller bare bombesikre sommerturer? Skal du kunne bruke den hele året?

Ok. De hadde litt dårlig utvalg i butikken, men skal sjekke ut. Det er ment som vår, sommer og høstjakke først og fremst, men kan den brukes litt på vinter så er jo det kjekt. Den må funke i dårlig vær på fjellet, men jeg er ikke ute i storm. En ren sommerjakke er ikke aktuelt, vil gjerne ha en som kan brukes store deler av året og tåle litt ruskevær. Tenker at det kjekt med vanntet og noe vannavstøtende. Kjenner jeg er litt usikker på om jeg bør ha en type skogstur/snaufjellet type jakke som tåler en del slitasje eller lette aktiv bruk jakker for mer fjellvandringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har til gode å finne jakker som har for lange ermer, og eg driv ikkje med fjellklatring. Så dersom nokon kan tipse om produsentar som har dette, ville eg vera glad. Fjällräven og Norrøna er allereie prøvd, og etter mi erfaring har ikkje desse særleg lange ermer, i alle fall ikkje for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe jeg har en Arcteryx Theta AR, den er litt lengre i armene enn jeg normalt opplever på andre jakker. 

Har også en Marmot softshell jakke (husker ikke modell), den har de lengste armene jeg har vært borti, de er egentlig litt for lange.

Siden dette er den eneste modellen fra Marmot jeg har, så kan jeg ikke si om det også gjelder andre modeller fra Marmot også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hgmann Høres ut som at du egentlig burde ha en jakke med membran ellerså bør du være veldig flink til å imprignerer/vokse jakka. Hva tror du?

Jeg har ingen erfaring med type fjellreven g-1000 og voksing. Så jeg vet ikke hvor vannavstøtende disse er, men man må vel stadig smøre på voks har jeg skjønt. Ser at det kan kanskje bli litt styrete. Jeg bør hvertfall ha noe som er LETT vannavstøtende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at "lett vannavstøtende", t.o.m "vannavstøtende" er det kanskje fram til første vaske. Jeg har vokset noen fjellrevenjakker, men har ikke testet hvor bra det fungerer. Er været utrygt så tar jeg menbranjakke uansett. Så jeg vokser egentlig bare i tilfelle det skulle komme en skur som ingen hadde forutsett. Men ja, det må stadig smøres på. Impregnerte bommullsklær regnes som lett vannavstøtende, men de må stadig behandles for å holde seg vannavstøtende. Til gjengjeld puster de bedre enn membranjakker. Men skulle jeg hatt kun en jakke hadde jeg valgt membran. Alternativt ha med en lett regnjakke. Været slår fort om og da kan det bli surt. Ikke lenge siden jeg bare skulle en liten tur opp på Norefjell. Veien opp var varm og sola skinte. Da jeg var ca 100 m fra "målet" begynte det å hagle og blåse skikkelig. Selv bikkja syns det var på kanten ille og han er ute i all slags vær. Det var surt og jævlig de neste 5 km og da jeg var ca 500 m fra bilen så kom sola tilbake. Hadde jeg ikke hatt membranklær da så hadde det vært en mildt sagt jævlig tur, for da hadde jeg vært gjennomvåt. Turens lengde og været som var ved bilen tilsa at bukse og t-skjorte hadde vært nok og det hadde det et godt stykke, helt til det plutselig slo helt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at "lett vannavstøtende", t.o.m "vannavstøtende" er det kanskje fram til første vaske. Jeg har vokset noen fjellrevenjakker, men har ikke testet hvor bra det fungerer. Er været utrygt så tar jeg menbranjakke uansett. Så jeg vokser egentlig bare i tilfelle det skulle komme en skur som ingen hadde forutsett. Men ja, det må stadig smøres på. Impregnerte bommullsklær regnes som lett vannavstøtende, men de må stadig behandles for å holde seg vannavstøtende. Til gjengjeld puster de bedre enn membranjakker. Men skulle jeg hatt kun en jakke hadde jeg valgt membran. Alternativt ha med en lett regnjakke. Været slår fort om og da kan det bli surt. Ikke lenge siden jeg bare skulle en liten tur opp på Norefjell. Veien opp var varm og sola skinte. Da jeg var ca 100 m fra "målet" begynte det å hagle og blåse skikkelig. Selv bikkja syns det var på kanten ille og han er ute i all slags vær. Det var surt og jævlig de neste 5 km og da jeg var ca 500 m fra bilen så kom sola tilbake. Hadde jeg ikke hatt membranklær da så hadde det vært en mildt sagt jævlig tur, for da hadde jeg vært gjennomvåt. Turens lengde og været som var ved bilen tilsa at bukse og t-skjorte hadde vært nok og det hadde det et godt stykke, helt til det plutselig slo helt om.

Membran høres fornuftig ut ja. Et hav og velge i mellom. Har noen en anbefaling på membranjakke i min fasong, så flott! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Norrøna (Svalbard GTX jakke) så er det small som gjelder. Eksempelet med "Trond" er 1,74 og 64 kg. Ikke langt unna meg. Denne kjentes stor ut i butikken, men mulig jeg tar feil og den er helt rett med tanke på funksjon. Denne jakken er under Friluftslivfilteret.

post-15172-0-62688300-1410859583_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pesonlig hadde jeg vært fornøyd med en jakke som satt slik som den gjør på "Trond", selv om jeg gjerne hadde sett at den var litt lenger. Tror det er nesten umulig å finne en slik jakke som rekker godt ned på rumpa. Eneste jeg vet om er Recon, men den blir kanskje litt overkill for deg. Men, om du føler at jakka er for stor så er det muligens ikke riktig jakke for deg. Det er det bare du som kan vite. Du skal jo være komfortabel i den. Det som kan være lurt er å prøve jakka med den tykkeste genseren du tenker at du noen gang kommer til å ha under og velge en som passer da. Ofte tar man jo på seg en tykkere genser når man f.eks har pause. Har du plass til nok under kan den jo også brukes hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.