Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan håndheve hundeforbudet på hyttene til STF?


REJOHN

Anbefalte innlegg

Er ikke medlem av DNT (selv om det har vært vurdert) ser det er veldig forskjellig praksis på hvor mye informasjon man gir i forhold til hund.Sultjelma og omegn skriver om hva du gjør med hunden på alle sine: http://sulitjelma.turistforeningen.no/cabin.php?gr_id=47&fo_id=4313 mens hos Bodø og omegn var det noe vanskeligere å finne.

 

Tatt i betraktning hvor mange friluftsfolk som har hund finner jeg det merkelig at man ikke har pønsket ut noenlunde vettuge løsninger de fleste steder, vindfulle uthus og å sove ute er ikke et alternativ for mange raser, inkludert de fleste fuglehundrasene (så fremt de ikke er herdet på det - kjenner en med allergisk kone og som hadde 4 breton + noen huskyblandninger, alle hundene bodde ute hele året i Alta.). Nå er det vel egentlig ikke det dette handler om, men hvor er egentlig "rausheten" overfor andres levesett (sett fra begge sider - jeg ville aldri tatt med hunden inn på ei hytte det ikke var lov, men jeg ville forsåvidt ikke gått inn selv heller...)? Evnen til å forstå at man kan jenke seg litt på begge sider og få til en harmonisk løsning?

 

Så noen betraktninger om konsekvens:

 

Det sier seg jo egentlig litt selv at om DNT i områder stenger den hundeeiende delen av befolkningen ute, så bidrar det til at terskelen for at noen med hund i disse områdene, uten friluftslivserfaring,  skal ta steget ut av sofaene blir høyere. Jeg ser generelt på DNT - friluftslivet som litt nybegynnerfriluftsliv (dvs. kan du ikke bruke telt, primus, kart og kompass - så har du et alternativ, og er klar over at mange sikkert er uenige i det.). Poenget mitt er vel egentlig at om man har klart dette i sannsynligvis betraktelig mindre foreninger, som Sulitjelma, burde det være mulig for de store å klare det,  enten med begrensinger på hvor i hytta eller små hytter i tillegg - hundeeierne betaler jo for seg de også, om de får et tilbud, således er det ikke sånn at de uten hund subsidierer, man får jo ikke inntekten fra hundefolket om de ikke får lov til å være "kunder". (Noe Den Norske Turistforretning sikkert bør forstå). Og som Elisabeth - 81 sier - allergikere kan ta en tablett, har selv en jaktkamerat med ekstrem hundeallergi (+ alt annet med pels), når han overlever (på tabletter) uten besvær i de jakthyttene vi bruker om høsten, hvor det har oppholdt seg 4-5 fuglehunder de siste 4-5 ukene, og skikkelig rengjøring skjer når vi drar... samt i telt når det er aktuelt, bør det være mulig for de aller, aller fleset som fungerer i samfunnet å overleve en hund i anneks eller i et rom tilknyttet inngangsdøra til hytta.

 

(Ps. er dette igjen et eksempel på noe man klarer å lage problem av på Vestlandet og i hovedstaden, men som fungerer utmerket i resten av landet...? Tipper det, må være noe med mentaliteten.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke avhengig av lovene i SFT ihvertfall så da er det vel bare de generelle ordensreglene vil jeg tro.

 

Slik jeg oppfatter deg @REJOHN så er det i hovedsak vaskingen som er problemet. Ihvertfall hvis man legger til grunn at hundene kan være i ett anneks.

 

Jeg foreslår at det fremgår tydeligere på hyttene at de må rengjøres skikkelig, og at dersom man for eksempel bruker hytten mer enn to netter så tar man i tillegg en "ekstra ting" - som og rengjøre doene. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har gått laus på toalettene når jeg har sovet over en natt på hytter. Det har liksom ikke slått meg helt når man sover over såpart kort. Dersom det klargjøres litt mer at det er forventet at de som bruker hyttene rydder og vasker skikkelig så kan det kanskje ordne mye.

 

Så er det jo likevel grenser hvor rent og ryddig det blir på en hytte som brukes av folk med vidt forskjellige definisjoner av hva som er rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett ønsker du da altså forslag til hvordan man skal få folk til å holde seg til reglene. Vel, dere får vel sette opp ei kakebu, dele ut bøter, svarteliste og hva enn det er som har blitt brukt opp gjennom tidene for avstraffelse. Kanskje sette opp ei gapestokk, så kan alle spytte på de som ikke har fulgt reglene. Jeg vil vel tørre påstå at det er lettere å tilrettelegge, men det virker ikke som det forslaget blir tatt godt imot. 

 

 

 

Og med det sarkastiske innlegget, prøver du å få si at så lenge det ikke er tilrettelagt så er det bare til å dure på som en vill? 

 

 

Ja, det er veldig mange med allergi. De fleste kan bare ta en pille (som faktisk er helt ufarlig for kroppen) og ikke bli særlig plaget. De som er så ille at de ikke tåler hundehåret bak lista kan desverre ikke dra noe sted hvor andre mennesker oppholder seg uten å risikere å bli dårlig. Eierene til hundene er jo ikke nektet tilgang og en hundeeiers klær er skjeldent frie for hår

 

Og hva da med alle de som er en mellomting? Pillen tar ikke vekk plagene, men lindrer noe (pollenallergikere begynner å ta medisin mange måneder før sesongen. Man må nemlig ta medisin sammengende over tid for å få god effekt). Sviende øyne, tett nese, nysing og tretthet vil fortsett være gjeldende. At man klarer å være på hytten med disse plagene er en ting, men oppholdet blir lite hyggelig. Særlig maten og det å legge seg blir veldig lite lystbetont. 

 

Når det er sagt så er jeg veldig for at man finner en løsning der man kan ta med hund. Sikringsbod med soverom, kjøkken og hundebur er selvsagt det optimale. REJOHN forteller at hos dem blir hunden vist til skuten, noe man også skulle tro var greit. Børster hundeeier av klærne sine før han går i gang med matlagingen, slår seg til i stuen eller legger seg på soverommet, har han gjort det han kan gjøre (innenfor rimelighetens grenser) for å ta hensyn til de andre gjestene. Opplyses dette på nettsidene, vet både hundeeier, allergikere, hunderedde og andre hva de har å forholde seg til og kan heller legge turen til annen hytte med bedre tilrettelegging om ønskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom de grunnene som STF gir for å beholde hundeforbudet - allergi og redsel for hunder, så har jeg personlige grunner.

Mitt arbeid som hyttetilsyn betyr mye arbeid med renhold.

 

 

De siste årene har det blitt færre og færre som vasker etter seg. (Dette gjelder selvsagt både hundeeier og for andre.)

Men min erfaringen med hundeiere, som tar hunden inn i hytta, er dårligere enn snittet.

 

Og det er vel ikke særlig uenighet om at bikkjer rent generelt skitner til og røyter.

 

Hyttene vil bli skitnere, og vedlikeholdet mer arbeidskrevende. Jeg ønsker selvsagt ikke mer arbeid på hytta enn nødvendig.

Kongsberg og Omegn Tf har hunderom eller anneks for hund på alle sine hytter.  Hver hytte har 8 tillitsvalgte som deler ansvaret for hytta; med 2 årlige fellesdugnader og et delt ansvar for månedlig oppfølging. Kanskje en driftsform som sprer belastningen mer enn det du antyder REJOHN.

 

Det er en jobb for valgkomiteen å skaffe mange til alle hyttene, men hos oss tar folk gjenvalg i årevis. Det er hytteansvarlige som har 20 års fartstid i hyttestyrer!

 

Å innføre systemet er nok en årsmøtesak, men det kanskje lettere for årsmøtet å se fordelene.

 

Lykke til!

EirikW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med det sarkastiske innlegget, prøver du å få si at så lenge det ikke er tilrettelagt så er det bare til å dure på som en vill? 

 

 

 

Og hva da med alle de som er en mellomting? Pillen tar ikke vekk plagene, men lindrer noe (pollenallergikere begynner å ta medisin mange måneder før sesongen. Man må nemlig ta medisin sammengende over tid for å få god effekt). Sviende øyne, tett nese, nysing og tretthet vil fortsett være gjeldende. At man klarer å være på hytten med disse plagene er en ting, men oppholdet blir lite hyggelig. Særlig maten og det å legge seg blir veldig lite lystbetont. 

 

Når det er sagt så er jeg veldig for at man finner en løsning der man kan ta med hund. Sikringsbod med soverom, kjøkken og hundebur er selvsagt det optimale. REJOHN forteller at hos dem blir hunden vist til skuten, noe man også skulle tro var greit. Børster hundeeier av klærne sine før han går i gang med matlagingen, slår seg til i stuen eller legger seg på soverommet, har han gjort det han kan gjøre (innenfor rimelighetens grenser) for å ta hensyn til de andre gjestene. Opplyses dette på nettsidene, vet både hundeeier, allergikere, hunderedde og andre hva de har å forholde seg til og kan heller legge turen til annen hytte med bedre tilrettelegging om ønskelig.

 

Sarkasme var det faktisk ikke. Eller kanskje litt. Men du har ikke forstått sammenhengen. Og jeg har ikke sagt at det bare er å dure fram. Du har tydeligvis ikke lest innleggene mine. Dette du fant her er i tillegg tatt ut av sammenheng med bakgrunn i flere innlegg. Man skal være litt forsiktig med å ta en liten ting ut av en stor sammenheng, det blir skjeldent riktig ;)

 

Ehh...du. Du snakker med en pollenallergiker her så vær forsiktig med overdrivelsene dine. Noen allergimedisiner bør man begynne å ta 1-2 uker før sesongen starter, men veldig mange har ikke en preventiv effekt og kan tas i det man merker plagene. Samme er det med øyedråper og nesespray. Ingen vanlige allergimedisiner skal tas mange måneder i forveien. Vaksine kalles det og det er et stikk man får i armen og ikke noe man tar fordi man skal på en hytte hvor det kanskje er hund. Du skal i tillegg være rimelig ille om ikke et par piller gjør jobben. Joda, oppholdet kan bli litt mer slitsomt og mindre lystbetont, men enten det eller at oppholdet til hundeeieren blir slitsomt og lite lystbetont. Igjen...jeg forstår GODT at hunder ikke skal inn i stue og soverom, men når det er så mange turgåere med hund burde de være like høyt prioritert som allergikere.

 

Jeg har forstått det slik at på den hytta REJOHN er vakt har ikke hunder adgang inn i skuta engang eller om det var den hytta som ikke hadde skute. Mulig jeg har misforstått der. Samme hva det er bare det er mulighet for varme og at hundeeier kan sove på samme rom som hund. Hadde du lest alle innleggene og kunnet nok om allergi hadde du kunnet spart deg det siste innlegget. I bunn og grunn er vi nok ganske enige skjønner du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarkasme var det faktisk ikke. Eller kanskje litt. Men du har ikke forstått sammenhengen. Og jeg har ikke sagt at det bare er å dure fram. Du har tydeligvis ikke lest innleggene mine. Dette du fant her er i tillegg tatt ut av sammenheng med bakgrunn i flere innlegg. Man skal være litt forsiktig med å ta en liten ting ut av en stor sammenheng, det blir skjeldent riktig ;)

 

Ehh...du. Du snakker med en pollenallergiker her så vær forsiktig med overdrivelsene dine. Noen allergimedisiner bør man begynne å ta 1-2 uker før sesongen starter, men veldig mange har ikke en preventiv effekt og kan tas i det man merker plagene. Samme er det med øyedråper og nesespray. Ingen vanlige allergimedisiner skal tas mange måneder i forveien. Vaksine kalles det og det er et stikk man får i armen og ikke noe man tar fordi man skal på en hytte hvor det kanskje er hund. Du skal i tillegg være rimelig ille om ikke et par piller gjør jobben. Joda, oppholdet kan bli litt mer slitsomt og mindre lystbetont, men enten det eller at oppholdet til hundeeieren blir slitsomt og lite lystbetont. Igjen...jeg forstår GODT at hunder ikke skal inn i stue og soverom, men når det er så mange turgåere med hund burde de være like høyt prioritert som allergikere.

 

Jeg har forstått det slik at på den hytta REJOHN er vakt har ikke hunder adgang inn i skuta engang eller om det var den hytta som ikke hadde skute. Mulig jeg har misforstått der. Samme hva det er bare det er mulighet for varme og at hundeeier kan sove på samme rom som hund. Hadde du lest alle innleggene og kunnet nok om allergi hadde du kunnet spart deg det siste innlegget. I bunn og grunn er vi nok ganske enige skjønner du.

 

 

Et generelt ønske fra de fleste er jo at ALLE holder seg til reglene, men desverre er det alltid noen som bryter dem. Hundeeiere er hverken bedre eller dårligere på det området.

 

De er verre.Og du beviser det. Denne fortreffelige indignasjonen som kommer fra deg når noen mener at dere skal/kan ta hensyn til andre levner ingen tvil.

Kunne dere ikke i det minste ta hensyn til hundene? For det er jo denne holdningen som gjør at hunder blir skutt av illsinte bønder når de jager sauer. Regler er ikke for hundefolk. Dere vil bare ikke. Bare replikken din om at det finnes medisiner , slik at hundeeierne kan slippe å ta hensyn , forteller at det i grunn ikke er noe håp om redusert konfliktnivå. Håper du ikke bor i jordbruksområder…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

.... For det er jo denne holdningen som gjør at hunder blir skutt av illsinte bønder når de jager sauer. Regler er ikke for hundefolk. Dere vil bare ikke. Bare replikken din om at det finnes medisiner , slik at hundeeierne kan slippe å ta hensyn , forteller at det i grunn ikke er noe håp om redusert konfliktnivå. Håper du ikke bor i jordbruksområder…. 

Sorry, dette er noe av det mest usaklige jeg har lest på forumet noen gang.... :roll:

 

Dette handler om hvordan DNT kan inkludere en stor gruppe friluftfolk, barn, ungdom, han og henne, men som også har hund, og som ellers naturlig gjester DNT-hyttene. Inkludere på en måte som ikke skaper konflikter slik som REHJON opplevde.

 

Jeg har stor respekt for jobben REJOHN gjør, men å nekte folk er alltid negativt ladet.   For noen er "plikt & nekt"   og vanskelig å forstå, hundeeiere eller ikke.   Møter man smil og velvillighet, er det alltid lett å smile igjen :)

 

Samtidig er det så mange gode eksempler på hytter som har kjempefine løsninger for de som kommer med hund. Det enkleste av alt er å tilrettelegge for begge grupper, men i forskjellige bygg, verre er det ikke. Samtidig er det konfliktfritt og inkluderende. Vinneren ville sikkert vært DNT og lokallaga som plutselig hadde fått mange flere medlemmer ... og kanskje noen fordommer kunne begraves i begge grupper.

 

Hvis Robinson så hadde holdt seg langt vekk, høres det ut som full harmoni for meg :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...du. Du snakker med en pollenallergiker her så vær forsiktig med overdrivelsene dine. Noen allergimedisiner bør man begynne å ta 1-2 uker før sesongen starter, men veldig mange har ikke en preventiv effekt og kan tas i det man merker plagene. Samme er det med øyedråper og nesespray. Ingen vanlige allergimedisiner skal tas mange måneder i forveien. Vaksine kalles det og det er et stikk man får i armen og ikke noe man tar fordi man skal på en hytte hvor det kanskje er hund. Du skal i tillegg være rimelig ille om ikke et par piller gjør jobben. Joda, oppholdet kan bli litt mer slitsomt og mindre lystbetont, men enten det eller at oppholdet til hundeeieren blir slitsomt og lite lystbetont. Igjen...jeg forstår GODT at hunder ikke skal inn i stue og soverom, men når det er så mange turgåere med hund burde de være like høyt prioritert som allergikere.

 

Jeg har forstått det slik at på den hytta REJOHN er vakt har ikke hunder adgang inn i skuta engang eller om det var den hytta som ikke hadde skute. Mulig jeg har misforstått der. Samme hva det er bare det er mulighet for varme og at hundeeier kan sove på samme rom som hund. Hadde du lest alle innleggene og kunnet nok om allergi hadde du kunnet spart deg det siste innlegget. I bunn og grunn er vi nok ganske enige skjønner du.

 

Jeg har hatt allergi mot pollen, katter og hunder i 25 år. Har gått flere år hos spesialist. I en periode av livet mitt da allergien var spesielt ille, begynte jeg med medisiner et halvt år i forveien av pollensesongen. Jeg får fortsatt best effekt ved å ta medisiner regelmessig over tid (uker), Tabletter, øyendråper, innhallator og nesespray opplever jeg ikke som noen kvikk fiks som fjerner alle problemer der og da. Det er også bivirkninger med medisinen, som f.es trøtthet. Tror heller at allergien fortoner seg forskjellig (og i forskjellig grad) fra personer, enn at jeg er så veldig kunnskapsløs. (Jeg har ikke forsøkt vaksinasjon.)

 

Det er også stor forskjell fra hund til hund hvor mye (hvorvidt) man reagerer.

 

Dette blr en voldsom avsporing fra tråden å snakke om mine plager, men jeg må kunne svare for meg når jeg blir anklaget for kunnskapsløshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig i dine synspunkter. Hund er greit. Hunde-eier derimot....

Jeg vil legge til en ting. Eiere av store hunder, har stort sett greie på hva de holder på med.

Som en av disse en gang sa. "Jeg har aldri problem med hunden. Det er kjetting som gjelder."

Og denne bikkja bet tauverk tvert av.

 

Ikke helt enig. Jeg har en dvergschanuzer, og mener meg selv ganske bevisst på mitt hundehold. Og jeg kjenner mange med små/ spinkle hunder som har god greie på hva de driver med.

Bra hundehold har INGENTING med størrelsen på hunden å gjøre, men med antallet velfungerende hjerneceller til eieren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler er for å respekteres. Jeg ville aldri tatt med bikkja uten å forsikret meg om at den fikk overnatte sammen med meg. 
Noen snakker om at de ikke vil betale for det ekstra renholdet hundene vil forårsake, og jeg er enig i at det må vi hundeeiere betale for.
Jeg har selv stått igjen med renholdet på selvbetjente hytter mens de andre på 4 mannsrommet trasket avgårde på tur, og jeg skjønner veldig godt at hyttevakter blir lei av at folk ikke innretter seg og følger de regler som gjelder. 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha med hunden min og gå fra hytte til hytte i fjellet. Og jeg kunne tenke meg et rom uten hundehår fra forrige gjest. Og nesa mi rekker så langt at det ville jeg tenkt på når jeg forlot hytten, at nestemann som kom skulle få en god opplevelse, ergo hadde jeg gjort jobben min og rengjort rommet.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tross av alle gode ønsker fra hundeeiere om nye regler, så er mitt spørsmål hvordan vi skal få overholdt dagens regler.

Spørsmålet om nye regler er egentlig en avsporing.

Man må vel legge igjen medlemsnr/ andre opplysninger for å overnatte? Saftig bot for de som ikke overholder dagens regler? Eller er det tungvint å følge opp? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsberg og Omegn Tf har hunderom eller anneks for hund på alle sine hytter.  Hver hytte har 8 tillitsvalgte som deler ansvaret for hytta; med 2 årlige fellesdugnader og et delt ansvar for månedlig oppfølging. Kanskje en driftsform som sprer belastningen mer enn det du antyder REJOHN.

 

Det er en jobb for valgkomiteen å skaffe mange til alle hyttene, men hos oss tar folk gjenvalg i årevis. Det er hytteansvarlige som har 20 års fartstid i hyttestyrer!

 

Å innføre systemet er nok en årsmøtesak, men det kanskje lettere for årsmøtet å se fordelene.

 

Lykke til!

EirikW

Med hunder på hyttene, vil det kunne bli bedre besøk, jeg ser det. Likevel vil jeg ikke gå inn for en slik endring. Men min stemme teller i en slik sammenheng ikke mye.

Skulle STF bestemme seg for å tilrettelegge for hund (Gud forbyde) vil jeg selvsagt lojalt følge opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel legge igjen medlemsnr/ andre opplysninger for å overnatte? Saftig bot for de som ikke overholder dagens regler? Eller er det tungvint å følge opp?

Et godt forslag, men noe vanskelig å følge opp.

(Og det vil helt sikkert bli bråk, noe ingen egentlig er tjent med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt forslag, men noe vanskelig å følge opp.

(Og det vil helt sikkert bli bråk, noe ingen egentlig er tjent med.)

Det blir det jo uansett ser det ut som?

Konfrontasjoner vil det bli for de som skal håndheve regler.......

Tar jeg meg en røyk på et hotellrom får jeg ei bot. Kan på en måte sammenlignes i forhold til regler, allergi og renhold :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å håndtere bråkmakere uten at det blir bråk, det ligger liksom i deres natur. Korrekt reaksjon fra STF etter slik oppførsel burde vel være en skriftlig advarsel fra lokalforeningen? Navn og nummer har dere jo. Hytteoppsynet har overordnet ansvar for hytta, og har all rett til å opplyse om gjeldende hytteregler. Det blir litt søkt å si at fordi han her brukte kjeft og hadde med seg hund, så er alle hundeeiere idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, dette er noe av det mest usaklige jeg har lest på forumet noen gang.... :roll:

 

Dette handler om hvordan DNT kan inkludere en stor gruppe friluftfolk, barn, ungdom, han og henne, men som også har hund, og som ellers naturlig gjester DNT-hyttene. Inkludere på en måte som ikke skaper konflikter slik som REHJON opplevde.

 

Jeg har stor respekt for jobben REJOHN gjør, men å nekte folk er alltid negativt ladet.   For noen er "plikt & nekt"   og vanskelig å forstå, hundeeiere eller ikke.   Møter man smil og velvillighet, er det alltid lett å smile igjen :)

 

Samtidig er det så mange gode eksempler på hytter som har kjempefine løsninger for de som kommer med hund. Det enkleste av alt er å tilrettelegge for begge grupper, men i forskjellige bygg, verre er det ikke. Samtidig er det konfliktfritt og inkluderende. Vinneren ville sikkert vært DNT og lokallaga som plutselig hadde fått mange flere medlemmer ... og kanskje noen fordommer kunne begraves i begge grupper.

 

Hvis Robinson så hadde holdt seg langt vekk, høres det ut som full harmoni for meg :)

 

Er lei for å måtte si det, men det kreves nok mer enn mitt fravær for å ha harmoni på hyttene. Det behøves også hundeeiere som tar hensyn. Og hundeeieren som det dreier seg om i denne tråden , truet seg inn med hunden sin, ved agressiv oppførsel og trusler. Og nektet å forholde seg til reglene for hunder på denne hytten.  Jeg skjønner jo at du synes regler ikke skal lages for hundefolk. Det er dere som skal lage regler for oss andre. Det vil alltid være de som nekter å ta hensyn som skaper disharmoni. Skjønner ikke hvordan du kan mene at det er usaklig å hevde at dette dør hunder av. Var du ikke på minnestunden for hunden på Jæren ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt allergi mot pollen, katter og hunder i 25 år. Har gått flere år hos spesialist. I en periode av livet mitt da allergien var spesielt ille, begynte jeg med medisiner et halvt år i forveien av pollensesongen. Jeg får fortsatt best effekt ved å ta medisiner regelmessig over tid (uker), Tabletter, øyendråper, innhallator og nesespray opplever jeg ikke som noen kvikk fiks som fjerner alle problemer der og da. Det er også bivirkninger med medisinen, som f.es trøtthet. Tror heller at allergien fortoner seg forskjellig (og i forskjellig grad) fra personer, enn at jeg er så veldig kunnskapsløs. (Jeg har ikke forsøkt vaksinasjon.)

 

Det er også stor forskjell fra hund til hund hvor mye (hvorvidt) man reagerer.

 

Dette blr en voldsom avsporing fra tråden å snakke om mine plager, men jeg må kunne svare for meg når jeg blir anklaget for kunnskapsløshet.

 

Klart du får svare for deg, men du må også huske at du hører til blandt en av de mer skjeldne hyperallergiske. Du har ikke en vanlig allergi. Ikke er det vanlige allergimedisiner du går på heller og om det er det så er det placebo om du mener de virker forebyggende flere mnd i forveien.

Jeg har nevnt de som er ekstremt allergiske (altså slike som du) og at de uansett vil få et problem fordi hyttene ikke er kjemisk frie for hundehår selv om det aldri har vært en hund der. Så det det altså var snakk om var vanlige allergikere. De som tar aerius og livostin.

 

Men nå har det jo kommet fram at renholdet på disse hyttene er heller labert. Så hva med støvallergikere. De kan altså ikke dra på hytte til hytte-tur uten å sitte plaget hele kvelden.

 

Og bare for å repetere meg selv så har jeg fortsatt stor forståelse for at hunder ikke kan bli med inn i stua og soverommet, men jeg har også stor forståelse for at endel hunder ikke kan overlates til seg selv, i et bur, på er fremmed sted. Derfor syns jeg, som fler her har foreslått, at f.eks anneks brukes til de som har hund slik at de kan få være i nærheten av hunden.

 

 

 

 

De er verre.Og du beviser det. Denne fortreffelige indignasjonen som kommer fra deg når noen mener at dere skal/kan ta hensyn til andre levner ingen tvil.

Kunne dere ikke i det minste ta hensyn til hundene? For det er jo denne holdningen som gjør at hunder blir skutt av illsinte bønder når de jager sauer. Regler er ikke for hundefolk. Dere vil bare ikke. Bare replikken din om at det finnes medisiner , slik at hundeeierne kan slippe å ta hensyn , forteller at det i grunn ikke er noe håp om redusert konfliktnivå. Håper du ikke bor i jordbruksområder…. 

 

 

Og så forsto jeg så indelig godt hvorfor det blir krig i verden. Noen simpelthen bare elsker å lage kvalme og leser/hører noe helt annet enn det som blir skrevet/sagt, ev tar de ting fullstendig ut av sammenheng. Jeg kan ikke forstå annet enn at slike mennesker må elske drama og nok koser seg mye forran tven når Hotell Cesar går på skjermen.

Ut i fra dine uttalelser Robinson, kan jeg si med 100% sikkerhet at jeg tar langt mer hensyn til andre enn det du noen gang vil evne å gjøre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du får svare for deg, men du må også huske at du hører til blandt en av de mer skjeldne hyperallergiske. Du har ikke en vanlig allergi. Ikke er det vanlige allergimedisiner du går på heller og om det er det så er det placebo om du mener de virker forebyggende flere mnd i forveien.

Jeg har nevnt de som er ekstremt allergiske (altså slike som du) og at de uansett vil få et problem fordi hyttene ikke er kjemisk frie for hundehår selv om det aldri har vært en hund der. Så det det altså var snakk om var vanlige allergikere. De som tar aerius og livostin.

 

Men nå har det jo kommet fram at renholdet på disse hyttene er heller labert. Så hva med støvallergikere. De kan altså ikke dra på hytte til hytte-tur uten å sitte plaget hele kvelden.

 

Jeg har slett ikke noe hyperallergi og er heller ikke noe sjeldent tilfelle.Jeg er ikke en av dem som reagerer på et hår bak en gulvlist, ei heller har jeg måttet reise vekk i pollensesongen. Tabletter med samme virkemiddel jeg tar er tilgjengelige for hvermannsen uten resept. At jeg i en periode begynte å forberede meg på vinteren til pollensesongen, var etter anbefaling fra lege og spesialist. At de driver med placebobehandling får stå på deg. 

 

Har du en så mild allergiform at én zyrtec er nok til å fjerne alle ubehag, har du en så mild allergiform at det er ikke verdt å snakke om. Om dette representerte det store flertallet og alt annet tilhører sjeldenhetene, kan jeg ikke skjønne det store hensynet som blir tatt til allergikere idag. Dette gjelder både arbeidsplasser, overnattingssteder, studenthybler, utleie av leiligheter og ikke minst DNT-hytter. Om løsningen for Jason Ndure var å ta én zyrtec, hadde han nok ikke trukket seg fra VM heller http://www.vg.no/sport/friidrett/ndure-jeg-ville-ikke-kvalifisere-meg/a/23274214/

 

Kommentaren om støvallergikere tar jeg ikke. Fordi det ikke taes nok hensyn til støvallergikere, skal det heller ikke taes hensyn til hundeallergikere? Jeg har ihvertfall ikke sagt et ord om at folk ikke skal vaske etter seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra dine uttalelser Robinson, kan jeg si med 100% sikkerhet at jeg tar langt mer hensyn til andre enn det du noen gang vil evne å gjøre :)

 

 

Hmmm….er dette en person karateristikk ?? Men pytt, jeg er mann og tåler så pass. 

Men bare for å slå det fast, jeg er mer hensynsfull en deg, for jeg truer ingen, og sympatiserer ikke med folk som truer eller hetser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slett ikke noe hyperallergi og er heller ikke noe sjeldent tilfelle.Jeg er ikke en av dem som reagerer på et hår bak en gulvlist, ei heller har jeg måttet reise vekk i pollensesongen. Tabletter med samme virkemiddel jeg tar er tilgjengelige for hvermannsen uten resept. At jeg i en periode begynte å forberede meg på vinteren til pollensesongen, var etter anbefaling fra lege og spesialist. At de driver med placebobehandling får stå på deg. 

 

Har du en så mild allergiform at én zyrtec er nok til å fjerne alle ubehag, har du en så mild allergiform at det er ikke verdt å snakke om. Om dette representerte det store flertallet og alt annet tilhører sjeldenhetene, kan jeg ikke skjønne det store hensynet som blir tatt til allergikere idag. Dette gjelder både arbeidsplasser, overnattingssteder, studenthybler, utleie av leiligheter og ikke minst DNT-hytter. Om løsningen for Jason Ndure var å ta én zyrtec, hadde han nok ikke trukket seg fra VM heller http://www.vg.no/sport/friidrett/ndure-jeg-ville-ikke-kvalifisere-meg/a/23274214/

 

Kommentaren om støvallergikere tar jeg ikke. Fordi det ikke taes nok hensyn til støvallergikere, skal det heller ikke taes hensyn til hundeallergikere? Jeg har ihvertfall ikke sagt et ord om at folk ikke skal vaske etter seg.

 

Vel, da strides de lærde. Min spesialist mener det ikke har noen hensikt å begynne før 3-4 dager før sesongen, det samme sier astma- og allergiforbundet. I år var jeg faktisk heldig og var ikke veldig plaget. Da tok jeg pille de dagene som var ille og de virket samme dag. Det er noe helt annet med de gamle medisinene, men jeg regner ikke med at du får de fortsatt. Min søster er allergisk mot veps og hennes spesialist sa hun skulle ta to allergitabletter dersom hun ble stukket. Man får ikke en slik beskjed dersom tablettene må tas mange mnd i forveien. Og nei, en tablett alene er ikke nok, men jo, de fleste vil klare seg helt fint med vanlige allergimedisiner som du uansett bør ha med dersom du er allergisk.

 

Jason Ndure....er du seriøs? Sammenligner du toppidretsutøvere med den vanlige mann i gata. Disse menneskene er slitne bare de er litt tette i det ene nesebordet. De er avhengig av å være på et nivå som vi andre ikke kan forestille oss. Når de er slitne så er de fortsatt i veldig mye bedre form enn deg og meg. Men når det er snakk om så små marginer så kan du ikke være litt tett i nesa. Vi andre kan senke tempoet en liten smule, det kan ikke toppidretsutøverene.

 

Men for faen, hvor mange ganger må jeg si det. Jo, det skal tas hensyn til hundeallergikere, men det kan gjerne tas hensyn til hundeeiere også. Og nei, du har ikke sagt et ord om vasking. Men det er så mange som har et generelt hat mot hundeeiere at det virker som det er om å gjøre å surne til mest mulig for dem, uten å engang streife tanken at kanskje denne hunden har en litt større verdi for eieren enn man klarer se for seg. Så skal man kjempe så hardt i mot hunder, mens enkle ting som burde være en selvfølge, som f.eks. støvtørking, det er ikke så viktig for det går ikke utover de forhatte hundeeierene. Men jeg kan jo stille spørsmålet tilbake: Fordi det ikke tas nok hensyn til hundeallergikere så skal man ikke ta hensyn til støvallergikere? Jeg syns nå det tas nok hensyn til hundeallergikerer jeg da. Og det er fint det. Jeg har aldri påstått noe annet.

 

 

Hmmm….er dette en person karateristikk ?? Men pytt, jeg er mann og tåler så pass. 

Men bare for å slå det fast, jeg er mer hensynsfull en deg, for jeg truer ingen, og sympatiserer ikke med folk som truer eller hetser...

 

Jeg har da ikke truet noen, ikke kommer jeg med falske beskyldninger slik du gjør heller. Og ikke blander jeg en annen tråd, eller meninger du skulle ha om et annet tema, inn i alle andre tråder. Ikke er jeg automatisk imot alt du sier fordi jeg ikke er enig med deg i alt og jeg har ikke et stort behov for å hate deg og alle andre bønder fordi jeg syns noen har handlet feil. Din oppførsel er mer truende og hetsende enn noen annen her. Du sitter med et så enormt hat at det er på grensa til skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om reglene for forumet. Vi diskuterer ikke person - men sak. Om noen ønsker at det barberes i denne tråden så rapporter den.

 

Jeg syns for øvrig at @REJOHN gjør en flott jobb som hyttevert. Veldig viktig at han reiser debatten som er veldig  viktig. Det er jo i grunnen hytteeieren (som ikke er offentlig på noen måte) som er vert - og hundeeieren som er gjest - så saken er klar i så henseende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tas hensyn til hundeeiere..?. Man kan jobbe og lobbe for at hyttene skal tilrettelegges for hund, men enn så lenge - på de stedene det ikke er gjort - så gjelder de reglene som gjelder. Ferdig snakka.

Dette oppsummerer greit mitt eget syn på saken.

Forøvrig er enkelte innlegg på denne tråden av en slik art og har en slik tone at de bekrefter min oppfatning av enkelte hundeeiere.

Jeg velger å ikke svare på slike.

Å jobbe for bedre tilgang for hunder på hyttene er greit, men det bør gjøres med respekt for andres synspunk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra skrevet @Ullsokk!

Som nevnt tidligere, kanskje hundeeiere burde engasjere seg mer i sine lokale turistforeninger for å komme med løsninger, samt se hvilken midler og muligheter det er for tilrettelegging?

Men dersom man gjør det, så må man være litt forberedt på å møte litt motstand. Ikke alle er kjempeglad i hund, og ser ikke helt ønske eller behov for å skapa masse ekstrajobb for å tilrettelegge for hundeeiere. Der er det kanskje hundeeiere selv som må vise litt dugnadsånd.

Og Ullsokk kom med et veldig godt poeng. Å ha hund er et valg. Men jeg har ikke valgt å blir allergisk.

Og medisinen jeg tar fungerer særdeles dårlig. Så den greia med at det bare er å ta en pille, så er alt bra, må man lengre ut på landet med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.