Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med hund etter TPLO operasjon


ruella

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter anbefaling fra veterinær ble det utført en tplo operasjon på hunden min for 4 dager siden, hunden var i god form og godt trent og er 8 år.

Hunden er ingen brukshund (ikke kløv, pulk, etc. men en god turkamerat).

Håper jo at det skal gå bra og at om ikke annet at hunden vil fungere på dagsturer i skog og mark etter endt rehab.

Jeg lurer på om noen her på forumet har erfaringer med overnevnte operasjon og har noen tips og råd vi kan ta med oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke veterinær, men har annen medisinsk bakgrunn. Kjenner derfor til tplo (Tibial Plateu Leveling Osteotomy) som operasjonsmetode.

 

Dersom du har fått positive tilbakemeldinger på operasjonen, bør dette ha all grunn til å bli bra, men det er et stort inngrep i leddet som krever rekonvalesenstid med riktig trening etterpå. Søk gjerne råd fra en fysioterapeut med tanke på opptreningen av leddet. Korsbåndet er nå avlastet permanent, men innfestninger og fysiske endringer i leddet krever varsom oppkjøring mot normal belasting igjen.

 

Med en rehabiliteringstid som følges opp på riktig måte tror jeg du og hunden din fortsatt kommer til å få mange fine turer sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikke egen erfaring med TPLO, men drever'n min røyk korsbåndet for et par år siden. Han ble operert med TTA. De valgte det siden det var en mindre hund. Tipper at om du er nøye med å være forsiktig nå i starten, og kjører et fornuftig program for opptrening så går det helt fint. Min er totalt jaktidiot og løper i timesvis uten problemer. Jeg var til behandling en gang i uka i 3 måneder. Svømming, laser og akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.