Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavmål i terrenget


Hege P.

Anbefalte innlegg

Jeg lurer i grunnen på om denne drittsekken vet hvem han har stjålet utstyr fra? Jeg mener, Villmarksjenta er en kjent og populær offentlig person. Saken er allerede delt mye på Facebook, og før eller senere blir det snappet opp av nettavisene. Sjansen for å bli tatt er altså mye større enn om noen for eksempel hadde stjålet fra meg. Noen kan jo ha sett den blå ryggsekken hennes med en fremmed fyr på, men ikke reagert fordi tyveriet ikke var kjent. Nå, derimot, kan folk begynne å tenke etter. Nettopp derfor er det ekstra tåpelig å stjele utstyr fra "kjendiser".

På facebook skriver hun følgende:

 

"Turstart på fredag, så nå er jeg i gang med pakkingen!

Vil i den forbindelse rette en stor takk til Villmarksbutikken på Jessheim som har hjulpet meg med en del utstyr til turene mine. Jervenduken blir nok god å ha i gapahuken og under jakta, og disse kameraene vil forhåpentligvis sørge for artige filmklipp som jeg kan dele med dere senere." Medfølgende bilde av dyrt utstyr.

 

Deretter:

"Da er jeg i gang med den tredje langturen dette halvåret. Nå skal jeg være ca. 30 dager på Øståsen på Hadeland. Jeg skal lage en basecamp ved et vann hvor jeg skal bo i gapahuk. Fra i morgen skal prøve å leve kun av den maten jeg kan finne i naturen, så dette kommet til å bli veldig spennende."  Bilde av vannet.

 

Neste post er bilde av hvordan gapahuken ser ut.

 

Hun har med andre ord laget en oppskrift til tyver. Med så mange som 30000 følgere på facebook er det egentlig ikke overraskende at dette har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hjelpe å ha en sånn gapahuk langt fra allfarvei for å hindre pøbler i å komme seg dit mht i helgener osv. Er man kjendis, så er det veldig kjent at noen av de kan få såkalte Stalkere på seg. Dette er noe man skal observere og notere ned med hendelse og tid, slik at et mønster på dette kartlegges og framvises politiet. I mellomtiden kan en noe aggressiv Alaskan malamute være en god kammerat på turene inntil dette er oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare forberede deg på å kjøpe nytt eller sette tingene på ønskelisten til jul.

 

Hun får nok nytt utstyr uten å betale ei krone for det, det er fordelen med å være kjent, da blir man sponset. Men det er vel ikke tingene i seg selv som er problemet her.

Som andre er inne på, det er idioti å legge ut på sosiale medier, hvor man skal på tur. Ihvertfall når du har en fb-side som er åpen for alle. Vedkommende som stjal fra henne vet nok utmerket godt hvem hun er og det er vel derfor hun ble valgt ut. For det første slapp han gå rundt og lete etter telt/gapahuker, for så å finne ut at teltet ikke hadde noen verdisaker. Villmarksjenta har nok totalt sett høyere verdier med seg på tur enn de fleste andre. Og seriøst, hvem ville tenkt "åh...han/hun er garantert kjeltringen, villmarksjenta hadde en sånn sekk!"  Hun er ikke den eneste i dette landet med en blå kajkasekk.

 

Det som er trist her er at hun nå føler seg usikker og antageligvis vil få det litt tøfft på noen soloturer fremover. De har tatt litt knekken på frihetsfølelsen. Også kan de jo gjerne sende henne dette minnekortet. Andre verdisaker får hun erstattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebook skriver hun følgende:

 

"Turstart på fredag, så nå er jeg i gang med pakkingen!

Vil i den forbindelse rette en stor takk til Villmarksbutikken på Jessheim som har hjulpet meg med en del utstyr til turene mine. Jervenduken blir nok god å ha i gapahuken og under jakta, og disse kameraene vil forhåpentligvis sørge for artige filmklipp som jeg kan dele med dere senere." Medfølgende bilde av dyrt utstyr.

 

Deretter:

"Da er jeg i gang med den tredje langturen dette halvåret. Nå skal jeg være ca. 30 dager på Øståsen på Hadeland. Jeg skal lage en basecamp ved et vann hvor jeg skal bo i gapahuk. Fra i morgen skal prøve å leve kun av den maten jeg kan finne i naturen, så dette kommet til å bli veldig spennende."  Bilde av vannet.

 

Neste post er bilde av hvordan gapahuken ser ut.

 

Hun har med andre ord laget en oppskrift til tyver. Med så mange som 30000 følgere på facebook er det egentlig ikke overraskende at dette har skjedd.

Om jeg skal tolke hva overnevnte skriver vil det bli taust her på forumet.  Utstyret vårt betyr mye for oss og er derfor ofret mye spalteplass her på forumet.  

 

Og ofte er dette utstyr av høy kvalitet og priset deretter.  Når vi skriver er naturopplevelsen, mestringen det viktigste, og da er det ikke til å unngå at vi priser utstyret i tekst og bilder..

 

Dette gjør oss også sårbare for potensielle tyv som driver med "bestillingsoppdrag"  For jeg tviler påp at det er friluftsinteresse som driver dem.  Det skal ikke mye recurch her på forumet for å identifisere hverandre selv om vi til en viss grad skjuler vår identitet.  Om noen ikke har ærlige hensikter er det bare å finlese og se på bilder for å danne seg et bilde av oss, og hvor vi f eks bor.

F eks ble det arrangert en lettvektstur i høst åpen for alle, og behørig bekjent her på forumet.  Om jeg ikke hadde rent mel i posen var det bare å møte opp og være med en liten periode.

Men når det er sagt håper jeg at vi fremdeles står frem som vi gjør, og ikke gir etter for frykten.  Og det sier jeg som akkurat er blitt svindlet på finn.no.  (Saken selvfølgelig henlagt selv med kjent gjerningsperson.

 

Edit.  Når det er sagt la meg ikke bli tatt til inntekt for at det kun er kostbart utstyr som gir den rette turopplevelsen. Har akkurat gjennomført en liten ukestur på Hardangervidda med en sekk kjøpt på et loppemarked til kr 50. Og den fungerte utmerket.  På samme måte som en billig plastpresenning fra Biltema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebook skriver hun følgende:

 

"Turstart på fredag, så nå er jeg i gang med pakkingen!

Vil i den forbindelse rette en stor takk til Villmarksbutikken på Jessheim som har hjulpet meg med en del utstyr til turene mine. Jervenduken blir nok god å ha i gapahuken og under jakta, og disse kameraene vil forhåpentligvis sørge for artige filmklipp som jeg kan dele med dere senere." Medfølgende bilde av dyrt utstyr.

 

Deretter:

"Da er jeg i gang med den tredje langturen dette halvåret. Nå skal jeg være ca. 30 dager på Øståsen på Hadeland. Jeg skal lage en basecamp ved et vann hvor jeg skal bo i gapahuk. Fra i morgen skal prøve å leve kun av den maten jeg kan finne i naturen, så dette kommet til å bli veldig spennende."  Bilde av vannet.

 

Neste post er bilde av hvordan gapahuken ser ut.

 

Hun har med andre ord laget en oppskrift til tyver. Med så mange som 30000 følgere på facebook er det egentlig ikke overraskende at dette har skjedd.

 

Jeg er enig med deg. I stedet for å poste hva man har tenkt å gjøre - er det bedre å poste hva man han gjort i ettertid - det er jo det som teller. Som 18 årig jente i skogen alene - ville jeg kanskje vært ekstra oppmerksom på hva jeg legger ut på forhånd. De materielle skadene her er jo egentlig bare småtteri i forhold til hva som faktisk kan gå galt.

 

10644918_787051021333839_627881939099147

 

 

Jeg klarer heller ikke helt å likestille en slik gapahuk med et tilsynelatende forlatt telt som står for seg selv en kort periode mens man er på topptur f.eks.. En slik sak som dette innbyr til "innbrudd". Det kan jo hende at de som har tatt dette har trodd at de har stjålet fra andre riktige "uteliggere" - for alt vi vet. Altså at de trodde det var tyvegods e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal tolke hva overnevnte skriver vil det bli taust her på forumet.  Utstyret vårt betyr mye for oss og er derfor ofret mye spalteplass her på forumet.  

 

Og ofte er dette utstyr av høy kvalitet og priset deretter.  Når vi skriver er naturopplevelsen, mestringen det viktigste, og da er det ikke til å unngå at vi priser utstyret i tekst og bilder..

 

Dette gjør oss også sårbare for potensielle tyv som driver med "bestillingsoppdrag"  For jeg tviler påp at det er friluftsinteresse som driver dem.  Det skal ikke mye recurch her på forumet for å identifisere hverandre selv om vi til en viss grad skjuler vår identitet.  Om noen ikke har ærlige hensikter er det bare å finlese og se på bilder for å danne seg et bilde av oss, og hvor vi f eks bor.

F eks ble det arrangert en lettvektstur i høst åpen for alle, og behørig bekjent her på forumet.  Om jeg ikke hadde rent mel i posen var det bare å møte opp og være med en liten periode.

Men når det er sagt håper jeg at vi fremdeles står frem som vi gjør, og ikke gir etter for frykten.  Og det sier jeg som akkurat er blitt svindlet på finn.no.  (Saken selvfølgelig henlagt selv med kjent gjerningsperson.

 

Edit.  Når det er sagt la meg ikke bli tatt til inntekt for at det kun er kostbart utstyr som gir den rette turopplevelsen. Har akkurat gjennomført en liten ukestur på Hardangervidda med en sekk kjøpt på et loppemarked til kr 50. Og den fungerte utmerket.  På samme måte som en billig plastpresenning fra Biltema.

Sannsynligheten for at noen skal stjele fra hverdagsturisten er nok fortsatt svært liten. Det at hun hadde et stort publikum har nok hatt mye å si, samt at hun skulle være alene på samme sted i en måned.

 

De fleste tyverier skjer ved at det er beleilig. Her var det åpent kjøleskap som tyven kunne forsyne seg av uten å bli sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble jo som skrevet på forumet før, frastjelt noen kilo musli i sommer i Femundsmarka mens vi sov noen meter fra gapahuken!

 

Tidligere har jo Trond Strømdahl skrevet om en en pulk som ble stjålet etter å ha ligget ute etter at skiføret forsvant. Det var vel også bladet Villmarksliv som testet et jakttårn, og de konkluderte med at det var så bra at det i tillegg ble stjålet mens testen pågikk!

 

Jeg har flere ganger gått fra telt og slikt ute i naturen mens jeg har fisket, gått tur osv. men det har aldri vært uten en gnagende frykt for at ting blir stjålet. Særlig allyene har jeg vært veldig redd for. Yndede tyveriobjekter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som slår meg... Det å miste utstyr er jo fryktelig kjedelig. Det gjør også innhogg i økonomien som en ikke ønsker. Men som også jenta påpeker er det tryggheten som er det vanskeligste, det å få problemer med å ikke tørre å reise på tur. Det å ikke ha godfølesen når en ligger å titter på stjernene. Det er fryktelig tragisk. Hvertfall for personer som liker tur og natur. Kan ikke kjøpe seg ut av skrekken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva hun har postet eller ikke postet på blogg og FB; dette er et absolutt lavmål. Fjellfolk eller skogsfolk? Neppe. Jeg håper iallefall ikke det, for de er ikke verdig en slik titulering i tilfelle. 

 

Som noen skriver her: én ting er hva hun har mistet av verdier. Det er nok ikke problemet, for hun får erstattet der fra sponsorene sine, men tryggheten og gleden over å ferdes ute alene er også mistet. For alltid? Jeg håper inderlig ikke det, men hun har nok en jobb å gjøre med seg selv før hun er tilbake der hun var for noen dager siden. 

 

Min gjetning er at vi kommer til å høre mindre fra Maria (Villmarksjenta) i forhold hva hun planlegger å gjøre og hva hun gjør i nåtid - fordi hun er tvunget til taushet av noen idioter. Forhåpentligvis får vi fortsatt være med på turene hennes i ettertid. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper lite å poste egne aktiviteter i ettertid når andre finner ut ditt turmønster likesågodt. Kutt ut blogging og facebook, spesielt når man er kjendis, så slipper du at noen stjeler tingene dine som vinningstyveri, suvenir eller sjikane.

I 2014 tror jeg det blir vanskelig å leve av hobbyen sin hvis man melder seg ut av det "digitale samfunnet". Det er noe litt annet med etablerte villmarkinger som kan bruke et par år på en ekspedisjon og selge filmen/ serien, men selv de holder navnet sitt varmt (all PR er god PR, Monsen). Inntill du når den statusen må du delta for å spre ordet om deg sjøl.

 

Hjelper sikkert at hun er en søt, pen og sjarmerende ung dame, og jeg merker at selv med ganske høy aktivitet her på forumet er jeg ikke blitt kjendis enda, så jeg vet det ikke er så lett :ike: Nå har jeg ingen ambisjoner av å leve av friluftsliv heller - bare glad når jeg har overlevd en tur :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer vel innbrudd i både privat og DNT-hytter flere ganger i året, at noen utnytter en gapahuk er derfor dessverre ingen overraskelse. På en måte "håper" jeg at dette bare er et eller annet svin som har lyst til å tjene noen slanter på å selge tyvegods. Hvis det derimot er en eller annen "stalker" slik som hun mistenkte og som ligger og spionerer på henne er det i grunn bra at han/hun bare stjeler utstyret og ikke gjør verre ting.

 

Det som jeg derimot frykter, er at det dette er en eller annen grunneier og/eller person i lokalbefolkningen som ikke liker at hun har satt opp en gapahuk i naturen. Den "naturlige" tingen da ville vel kanskje vært å revet ned gapahuken, men å stjele utstyret gir vel en like stor bekjed/trussel om å komme seg vekk.

 

Uansett må det være både kjipt, irriterende og ubehagelig. Håper dette får konsekvenser for tyven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rent lite naivt av Villmarksjenta å nærme seg sivilisasjonen såpass som hun gjorde med denne gapahuken, og være så åpen om sted, utstyr osv. Så mange følgere som hun har, og så kjent som hun er, så er det veldig enkelt for de som måtte ønske det, å finne henne og ta materiellet hennes (eller gjøre verre ting). Så antagelig er dette lærdom for henne. Bitter lærdom. Og ja - selvsagt er det ekstremt lavmål av vedkommende degenererte idiot som utførte det. Vil bare understreke at jeg egentlig ikke er så veldig overrasket, og dette er noe Villmarksjenta burde ha tenkt.. Eller noen burde ha fortalt henne det på forhånd. Menneskerasen er i stand til det aller meste. 

 

Hun kom for nært sivilisasjonen og var for åpen om det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rent lite naivt av Villmarksjenta å nærme seg sivilisasjonen såpass som hun gjorde med denne gapahuken, og være så åpen om sted, utstyr osv. Så mange følgere som hun har, og så kjent som hun er, så er det veldig enkelt for de som måtte ønske det, å finne henne og ta materiellet hennes (eller gjøre verre ting). Så antagelig er dette lærdom for henne. Bitter lærdom. Og ja - selvsagt er det ekstremt lavmål av vedkommende degenererte idiot som utførte det. Vil bare understreke at jeg egentlig ikke er så veldig overrasket, og dette er noe Villmarksjenta burde ha tenkt.. Eller noen burde ha fortalt henne det på forhånd. Menneskerasen er i stand til det aller meste. 

 

Hun kom for nært sivilisasjonen og var for åpen om det. 

 

Hun er bare ungdommen enda. De er pr. definisjon naive. Var vi ikke alle det på hennes alder? 

Uansett... hun har nok lært "the hard way" og kommer garantert ikke til å gjøre noe lignende i fremtiden. 

Jeg håper virkelig at hun ikke gir opp soloturene sine pga. dette. Jeg velger å tro at man fortsatt kan dra alene på tur og være trygge - bare man tar noen forholdsregler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt 1.  Drittsekken blir ikke tatt.  Saken blir henlagt!  Min dyrekjøpte erfaring, selv med kjent gjerningsmann

Pkt 2.  Dekker forsikringen?

Pkt 3.  Hvis ikke har vi rikinger en hundrelapp eller to å avse.  Jeg tar gjerne initiativet til å opprette en konto med f eks tak på kr 20000.

Uansett hva hun har postet eller ikke postet på blogg og FB; dette er et absolutt lavmål. Fjellfolk eller skogsfolk? Neppe. Jeg håper iallefall ikke det, for de er ikke verdig en slik titulering i tilfelle. 

 

Som noen skriver her: én ting er hva hun har mistet av verdier. Det er nok ikke problemet, for hun får erstattet der fra sponsorene sine, men tryggheten og gleden over å ferdes ute alene er også mistet. For alltid? Jeg håper inderlig ikke det, men hun har nok en jobb å gjøre med seg selv før hun er tilbake der hun var for noen dager siden. 

 

Min gjetning er at vi kommer til å høre mindre fra Maria (Villmarksjenta) i forhold hva hun planlegger å gjøre og hva hun gjør i nåtid - fordi hun er tvunget til taushet av noen idioter. Forhåpentligvis får vi fortsatt være med på turene hennes i ettertid. 

Ang pkt 3.  Etter det jeg har lest av innlegg og fått informasjon om via PM hevdes det med stor sikkerhet at hun vil få erstattet sakene sine, uten å betale for dem. 

Men om  så ikke skjer vil jeg være svært takknemlig for tilbakemelding slik at en konto kan opprettes. 

Det er også hevdet at det er en force å være pen og ung.  Men slike kriterier må ikke være avgjørende for å strekke ut en hånd. 

 

Edit:  Sier jeg som aldeles ikke er ung og penheten  har nok også avtatt med årene.  Så sier i hvert fall speilet. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pkt 3.  Etter det jeg har lest av innlegg og fått informasjon om via PM hevdes det med stor sikkerhet at hun vil få erstattet sakene sine, uten å betale for dem. 

Men om  så ikke skjer vil jeg være svært takknemlig for tilbakemelding slik at en konto kan opprettes. 

Det er også hevdet at det er en force å være pen og ung.  Men slike kriterier må ikke være avgjørende for å strekke ut en hånd. 

 

Edit:  Sier jeg som aldeles ikke er ung og penheten  har nok også avtatt med årene.  Så sier i hvert fall speilet. :flowers:

 

Men profilbildet ditt sier noe annet, torø :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir av og til mobbet litt for å ha skrevet med tusj og risset inn navnet mitt med kniv på utstyret. Min tanke er at det er større terskel for å ta noe da..

 

Ungene er ikke så glade for at vi merker sekker, sykler etc, men jaggu er de glad når de får sakene tilbake! Som du nevner så har det ikke minst hatt en preventiv virkning mot at saker forsvinner i første omgang.  

 

Må kanskje bli flinkere til å merke egne saker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.