Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips/opplæring til sikring på toppturer.


Geir1973

Anbefalte innlegg

Ønsker at noen i Oslo området hadde tid og interesse, av å lære opp ett par karer i sikring/klatring på toppturer.

Tenker da på turer som Uranostind, ol.

Vi er usikre på hva slags utstyr vi skal kjøpe for å starte med, og ikke sikre på hvordan vi skal bruker det.

Det er jo en jungel der ute i forskjellig utstyr... Blir mer og mer usikker, jo mer jeg leter.. Hjelp!

Tenker først litt utstyrsopplæring, knuter, sikringsutstyr, og bruk av dette.

 

Hvis noe i Oslo området har lyst på et par "elever" er det bare å legge igjen e-post adr/mobilnr, så tar jeg kontakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kurs. Lær håndverket på en det grunnleggende metodisk og sikker måte. Du kan treffe flinke folk som lærer bort, eller en sånn fyr jeg traff som omtrent knøt kjerringknute med sløyfe istedenfor åttetallsknute når fyren skulle "lære" meg klatring første gang. (Heldigvis hadde jeg såvidt vært borti en vegg før og skjønte tegninga før det gikk gale)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter slike kurs? hvor finner man dem? syns ofte det er plagsomt mye hemmelighetskremmeri rundt denne typen sikring, finnes minst en tråd her på forumet der noen lurer på hvordan slik sikring foregår, og svaret er alltid ta kurs... er det klatrekurs på naturlige sikringer det er snakk om?

Jeg liker å lese om ting, og vite hvordan ting foregår, uten at jeg er "dum" nok til å tro at jeg kan noe bare fordi jeg har lest det. Går man med tau på samme måte som på bre? bare at man sikrer i fjell i steden for is/snø? eller sikrer man som i sportsklatring, en om gangen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter slike kurs? hvor finner man dem? syns ofte det er plagsomt mye hemmelighetskremmeri rundt denne typen sikring, finnes minst en tråd her på forumet der noen lurer på hvordan slik sikring foregår, og svaret er alltid ta kurs... er det klatrekurs på naturlige sikringer det er snakk om?

Jeg liker å lese om ting, og vite hvordan ting foregår, uten at jeg er "dum" nok til å tro at jeg kan noe bare fordi jeg har lest det. Går man med tau på samme måte som på bre? bare at man sikrer i fjell i steden for is/snø? eller sikrer man som i sportsklatring, en om gangen?

Er ingen klatreekspert, men:

Det kjem nett an på. Det er difor ein skal ta kurs, for å kunne vurdere dette.

På rein klatring sikra ein oftast på vanleg vis med standplass.

Men ein kan også gå løpande, ofte brukt på parti som Ikkje er klatring men som er eksponert. Til dømes ryggar.

Eg har gått mest som andremann, med unntak av korte strekk i eksponert terreng der eg har fått trent meg litt på løpande med og utan sikring sett.

Har vore litt pysete på dette med å lede, men har bestemt meg for at neste år er året for å få dette på plass.

Skal då ta kurs. Dette til tross for at eg har vore med noko som andremann, elles ledar innendørs og utendørs på felt, og har brukt tau ein del i forbindelse med breaktivitet. To grunner til det for meg: Det å sette skikkelige standplass.

Det å lære seg rett og gunstig bruk av halvtau.

Få mengdetrening i å sette sikringer.

Vil også gå boltaruter og miksruter på felt og trene på og sette sikringer innimellom. Hemmeligheitskremmeri synes eg ikkje det er, men folk er forsiktige med å kome med tilrådingar innafor noko som krev ein slik grad av sikkerheit og rutine for å være trygt. Med rette. Og så er det avogtil slik at spm avslører kunnskapsnivå. Ikkje alltid, men avogtil.

Og då vegrer folk seg endå meir for å gi råd. Dersom ein vil ha lesestoff kan ein kanskje leite etter metodebøkene brukt på kurs?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe hemmelig med dette? Slike kurs arrangeres av mange aktører, DNT og diverse klatreklubber har kurs i med fokus på bruk av naturlige sikringer.

I Oslo er det f.eks dette: http://www.kolsaas.no/kurs-treningsgrupper/utekurs/kilekurs/

Sesongen går mot slutten nå, men det er sikkert fortsatt mulig å få noe dersom dere sjekker litt rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke det er spesielt mye hemmelighetskremmeri, men det er jo langt mindre mijø som driver med naturlig sikring kontra sportsklatring. Dere har kurs i naturlig sikringer som både Kolsås og Oslo klatreklubb samt DNT holder i Osloområdet. Hvis dere har lyst til å ferdes i fjellet finnes det gode fjellsportkurs om sommeren. DNT, bre og fjell, det finnes en rekke aktører. Så tar det litt tid å utvikle ferdigheter i dette, mye handler om erfaring. Anbefaler kurs, så kan dere heller prøve å finne noen med litt erfaring til å gå med dere på treningsøkter, for eks Vardåsen i Oslo. Da kan dere bruke den hjelpen til å få tilbakemeldinger og vurdering av hvordan dere håndterer sikringshåndtverket. 

 

Hvis man vil lese litt først så anbefaler jeg boken Mountaineering: Freedom of the hills. Klatreboka av Ragnar Bell kan også gjøre nytte. Men erfaring er alfa omega i dette gamet, ingenting erstatter det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at øvelse og erfaring er helt nødvendig, men det jeg synes har vært vanskelig å finne ut av, er hva slags kurs man skal se etter. Det kommer fram lenger opp i tråden at det er kilekurs det er snakk om. Tusen takk! Selv har jeg både brattkort og brekurs, men de kilekursene som har vært aktuelle for meg å delta på(tidspunkt og beliggenhet) krever et ferdighetsnivå på sportsklatring som jeg ikke innehar, og som er vanskelig for meg å oppnå. Jeg har heller ikke sett en kursbeskrivelse på kilekurs som sier noe om fjellsport, de er veldig rettet mot klatring, og da er det ikke lett for en noob å finne ut hvor man skal starte... Men det er jo derfor man har fjellforum! :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at øvelse og erfaring er helt nødvendig, men det jeg synes har vært vanskelig å finne ut av, er hva slags kurs man skal se etter. Det kommer fram lenger opp i tråden at det er kilekurs det er snakk om. Tusen takk! Selv har jeg både brattkort og brekurs, men de kilekursene som har vært aktuelle for meg å delta på(tidspunkt og beliggenhet) krever et ferdighetsnivå på sportsklatring som jeg ikke innehar, og som er vanskelig for meg å oppnå. Jeg har heller ikke sett en kursbeskrivelse på kilekurs som sier noe om fjellsport, de er veldig rettet mot klatring, og da er det ikke lett for en noob å finne ut hvor man skal starte... Men det er jo derfor man har fjellforum! :-)

 

Anbefaler deg å stikke på fjellsportkurs hvis det er det du ønsker å drive med. Der får du innføring i naturlig sikring, litt bre(men det har du jo) men ikke minst vært med på klatreturer i fjellet hvor man får prøve seg in action og ikke minst observere erfarne instruktører med alle sin smarte tips og løsninger. Fordel å kunne klatre litt for der går det i fjellstøvler og oppakking. Men på ingen måte hard sportsklatring. Man må fort sette av en uke til et slikt kurs men det er det verdt etter min mening. Det var et sånt kurs som ga meg grunnlaget for å starte med tindesport.  

 

Etter det kan man hoppe på kilekurs hvis man ønsker grundigere innføring i klatring på naturlige sikringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare delvis enig med @rangleren. Jeg var på DnT's grundlæggende fjellsportkursus på Krossbu i 1999, klatrekursus i Innerdalen i 2001 og videregående fjellsportkursus på Turtagrø i 2005. Det videregående fjellsportkursus var egentlig ikke med i min plan, men jeg havde meldt mig på en anden tur i Hurrungane, som blev aflyst, og så måtte jeg finde på noget at bruge tiden på. Det er muligt, indholdet i disse kurser er ændret, siden jeg deltog; - i forbindelse med evalueringen foreslog jeg i hvert fald nogle ændringer, som kanske er blevet taget til følge - man kan i det mindste håbe. Den gang jeg deltog, var der - efter min mening - for lidt fokus på systematisk læring. Det meste gik op i tur og oplevelser, og det kan også være fint nok, men det giver for lidt udbytte til deltagerne i form af kvalifikationer til at klare sig selv. På disse kurser var kun ganske lidt instruktion i brug af naturlige sikringer. Hvis det er det, man vil lære, skal man hellere melde sig til et kursus, som går mere målrettet på det. Min melding her er baseret på, hvordan kurserne var den gang, jeg deltog - det kan være anderledes i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse kursholdere finn du på www.fjellsportforum.no under medlemmer.

Om du vil klatre i fjellet, går du etter fjellsportskurs, eller "klatrekurs i høgfjell" - ta kontakt til kurs arrangøren for å finne ut hva de tilbyder.
Men det er jo lurt å ha en vis erfaring med klatring og selve håndverket i lavlandet, innen en kaster seg ut på turer i høgfjellet.

På klatrekurs og fjellsportskurs er det vanlig å bare være 2-3 personer pr. instruktør. Dersom du har en makker, går det jo fint å ta kontakt til en kursholder og få et kurs som er tilpasset nøyaktig det dere vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det å gå løpende sikring uten mellomforankring er vel godt kjent som metoden som brukes i alpene og av tindevegledere? Men mener å ha lest en rapport hvor de mente at dette var mer falsk trygghet og førte gjerne til mer dødsfall en om man gikk uten tau. Tanken var at sikringen er god i teorien, men blir svært vanskelig praktisk og at en dermed ender opp med at en tar med seg flere i fallet. 

 

Noen som har denne rapporten liggende eller tar jeg helt feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tager ikke feil, tau er livsfarlig om det brukes feil. Korttauing krever mye erfaring og kjennskap til effekt/begrensninger for metoden, det samme for vandretaulaget som me kjenner fra nordisk breferd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det å gå løpende sikring uten mellomforankring er vel godt kjent som metoden som brukes i alpene og av tindevegledere? Men mener å ha lest en rapport hvor de mente at dette var mer falsk trygghet og førte gjerne til mer dødsfall en om man gikk uten tau. Tanken var at sikringen er god i teorien, men blir svært vanskelig praktisk og at en dermed ender opp med at en tar med seg flere i fallet. 

 

Noen som har denne rapporten liggende eller tar jeg helt feil her?

Info om kortaumetoden ligger på http://nortind.no/no/faglige-artikler. Kort sagt har den både fordeler og ulemper. 

 

Om du ikke kjenner noen som er villig til å lære deg opp har du to alternativer: Ta kurs, eller prøv deg på egenhånd. Du trenger litt naturlig klatreutstyr, noen kamkiler og noen nøtter til å begynne med. God instruksjonsbøker er allerede nevnt. Begynn forsiktig og øk på etterhvert. Kom deg inn i et klatremiljø og lær av å være med i miljøet.

 

En annen løsning er selvfølgelig å hyre en guide og la han/hun hjelpe dere på tur første gang. Det er mye lærdom i det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gå løpende sikring uten mellomforankring er vel godt kjent som metoden som brukes i alpene og av tindevegledere? Men mener å ha lest en rapport hvor de mente at dette var mer falsk trygghet og førte gjerne til mer dødsfall en om man gikk uten tau. Tanken var at sikringen er god i teorien, men blir svært vanskelig praktisk og at en dermed ender opp med at en tar med seg flere i fallet. 

 

Noen som har denne rapporten liggende eller tar jeg helt feil her?

 

Er vel ikke mange vanlige tinderanglere i Norge (altså utenom guider) som i praksis bruker løpende sikring uten mellomforankring?

 

Løpende sikring med mellomforankringer er imidlertid vanlig og ofte meget effektivt men det krever litt erfaring det også for å gjøre det sikkert, så jeg anbefaler at man mestrer vanlig klatremetode og forstår mulighetene og begrensningene med tau, slynger og sikringer før man begynner med løpende forankring.

 

Et kurs med klatring på naturlig sikring er absolutt å anbefale å ha for all ferdsel med tau i fjellet. Å lære av "gamle røvere" er i hvertfall ikke å anbefale, er utrolig mye feile metoder og uvaner, noen direkte livsfarlige, å se ute i fjellet og på bre. Jeg fikk selv min intro til naturlig sikring ved å klatre sammen med en selvskulert "røver", funka fint det men jeg ville jeg lære det ordentelig og tok derfor et dnt-kurs for noen år siden. Fikk røyka ut en del vranglære der gitt.... "Klatreboka" av Ragnar Bell og Hans Petter Haakonsen er også absolutt å anbefale. Veldig grundig som håndbok/oppslagsverk for metoder, og dekker svært mye av det som er relevant av taubruk i fjellet, sommer som vinter, men den erstatter egentlig ikke basiskunnskapen og praksisen som et kurs gir.

 

Å lære naturlig sikring på egenhånd er etter min mening (og erfaring) ikke særlig lurt. Det er utrolig mye viktige begrensninger med utstyret og metodene som er lett å misforstå, undervurdere eller rett og slett ikke få med seg, dersom man ikke har basiskunnskapen skikkelig i bunn.

 

Og til slutt, det er ikke nødvendig å være flink å klater sport i utgangspunktet før et slikt kurs. Det holder med kunnskap tilsvarende brattkort for inneklatring, dvs kunne knyte seg inn, bruke sikringsbrems, og vite hvordan man klatrer på led.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.