Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke på budsjett


Tutto

Anbefalte innlegg

Jeg har de senere årene brukt en vinter jakke jeg i hovedsak kjøpte kun fordi den så bra ut, med til i vinter vil jeg ha en dunjakke som holder bedre på varmen og som kan brukes til mer en til fra jobb aktiviteter. Setter budsjettet til ca 2000 om det er oppnåelig. Den vil være jakke nr 1 og bli brukt til alt gjennom vinteren.

Om jeg skal gå inn i en butikk å velge jakke vet jeg ikke hva mer en utseende jeg skal se etter så derfor håper jeg å få noen tips her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kriterier for gode dunjakker er ting som fyllgrad og type dun. FOr min egen del er egenvekt og ikke minst passform veldig viktig.

 

Får man ikke dunjakker med tykkere ytterstoff lenger ? Jeg ser av Bergans jakka @ost linker til og med min H/H dunjakke at de har tynne, glinsende ytterstoff, noe jeg selvsagt også har merket meg de siste 7-8 åra etter at dun ble poplært i hverdagsjakker igjen.

 

Men jeg har også en Fjällreven dunjakke anno ca 1982 (med tilhørende snitt). Denne har tykt "militær stoff", og tåler garantert hardere bruk, ikke minst å sitte rundt bålet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp denne til en god pris http://www.outnorth.no/no-norrona/lyngen-lightweight-down750-jac-l-caviar-50.0.206996.5.php

Blir denne for tynn og lett til å være en alrounder?

 

 

Det kommer veldig ann på hva slags vinterbruk du tenker. Er det høyfjellet i 30 minus så er det litt lite dun, men som et varmende plagg en kald vinterdag i byen eller skogen så bør den være varm nok. Har en Mountain Equipment jakke med omtrent samme fyllmengde og den er ihvertfall varm nok ned til -15. På fjellet vinterstid har jeg en med litt mer fyllmengde. Fordelen med en tynnere dunjakke er at den kan gå under skalljakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok neppe noen høyfjellsturer med 30- men den bør holde hele vinteren til daglige aktiviteter. Er det noe mer en 20- er jeg sjeldent ute over lengre tid. Men si at den bør være varm nok til å være ute i opptil 20- uten fryktelig mye aktivitet og uten om å ha noe mer en normale klær under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det viktig at den går nedenfor rumpa. Man kan ha verdens beste dunkvalitet, men det hjelper lite hvis jakka stopper ved beltespenna.. Skal du bruke den ned i minus 20 må du ha en med hette. Se etter at passformen på hetta er god.

Se etter når de henter frem vintertøyet for sesongen (om ikke så lenge). Da kommer det gjerne salg på fjorårets modeller til halv pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får man ikke dunjakker med tykkere ytterstoff lenger ? Jeg ser av Bergans jakka @ost linker til og med med H/H dunjakke at de har tynne, glinsende ytterstoff, noe jeg selvsagt også har merket meg de siste 7-8 åra etter at dun ble poplært i hverdagsjakker igjen.

 

 

Joda, det finnes :) men kanskje ikke til 2000 kr. Denne har jeg og den kan du fint gå igjennom tett kratt uten å ødelegge :)http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-arktis-parka-new-p-3952-c-148.aspx Var lur og kjøpte den på våren med 60% rabatt :) Gikk hele sommeren og gledet meg til sprengkulda. Ellerså har du f.eks denne http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-greenland-down-jakke-p-5257-c-148.aspx men det er fortsatt langt over 2000 kr.

 

@Tutto Om det ikke finnes veldig mange varianter av Lyngen dunjakke så har jeg den du linket til + en som er tynnere og uten hette. Den du linket til er veldig fin under en skalljakke, men jeg ville ihvertfall ikke brukt den alene som ytterjakke. Den virker ikke solid nok ut i stoffet. Jeg hadde heller ikke holdt meg varm med den alene i -15 og ved lav aktivitet. Men med en litt tykk ulltrøye under og skalljakke utenpå så holder du nok varmen. Men som flere har nevnt, skal den holde deg varm i -20 så bør den rekke over rumpa så jeg ville nok heller sett meg om etter en parkas med solid ytterstoff.

Det som forteller litt om hvor varm jakka er er fyllvekt, antall % dun (f.eks 90/10, 90% dun og 10% fjær) og CUIN (oppfyllingskraft, eller hvor spenstig duna er). Jo høyere verdien er desto bedre blir isolasjonsevnen, høy CUIN gir også bedre komprimering og lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs! Høg CUIN hjelp ikkje dersom ein har vore sparsam på dunmengde. Då kan ei jakke med lågare CUIN men større mengder være like varm. Men litt tyngre, og litt mindre komprimerbar. Mi erfaring er likevel at CUIN over 600 i EU målestokk held lenge til kvardagsbruk. Why go alpine if you aint goin to the alps :P

(dårleg formulert men du skjønar. Also, mange går på ein overkill når dei skal kjøpe dunis, og trur at alle treng den lette Raben til 4500 kr)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å velge mellom, og hva du velger er avhengig av hva du selv liker. Greit å tenke på er, som Tessatroll skriver, at høy CUIN gjerne gir en dyr jakke mens lav CUIN blir tyngre og mindre komprimerbart. Dette gir utslag i pris, vekt og bruksområde.

 

Høy CUIN: Dyre jakker, høy varme til vekt forhold, høy pris, god komprimerbart.

Lav CUIN: rimelige jakker, god allsidighet, litt høyere vekt og mindre komprimerbare.

 

En lang jakke gir ekstra isolasjon når den går over baken. Greit til aktiviteter som alpintbakke, hundekjøring, teltliv og andre "rolige" aktiviteter. En kortere jakke er bedre om du skal gå på ski, toppturer, mye bevegelse. 

 

Hette er litt smak og behag og avhengig av hva annet du har. Det har lett for å bli litt mange hetter om en har det på mellomlaget, skalljakka og dunjakka. Selv er jeg ikke fan av hetta og foretrekker en god lue. Hetta på skalljakka holder når det er mye vind. 

 

 

Marmot og Northface har mange gode og rimelige dunjakker du kan finne på tilbud.

http://komplettfritid.no/product/marmot-mountain-jacket-black

http://komplettfritid.no/product/marmot-guides-down-hoody-cobalt-bluedark-azure

 

For større allsidighet liker jeg selv å kombinere en lett dunjakke med en lett syntetjakke i primaloft e.l. Da kan Lyngenjakka fra Norrøna kombinert med en Falketind primaloft være en god kombinasjon. Syntetjakka kan brukes mens en går på ski i løpet av dagen, og som ekstra isolasjon under dunjakka når det er skikkelig kaldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriterier for gode dunjakker er ting som fyllgrad og type dun. FOr min egen del er egenvekt og ikke minst passform veldig viktig.

 

Får man ikke dunjakker med tykkere ytterstoff lenger ? Jeg ser av Bergans jakka @ost linker til og med med H/H dunjakke at de har tynne, glinsende ytterstoff, noe jeg selvsagt også har merket meg de siste 7-8 åra etter at dun ble poplært i hverdagsjakker igjen.

 

Men jeg har også en Fjällreven dunjakke anno ca 1982 (med tilhørende snitt). Denne har tykt "militær stoff", og tåler garantert hardere bruk, ikke minst å sitte rundt bålet....

 

 

Det er ikke noen automatikk i at et tynt stoff er mindre robust enn et tykkere stoff.

Jeg har en Norrøna Lyngen 750 dunjakke, ytterstoffet på den er særdeles tynt, og jeg var skeptisk til hvor mye det kunne tåle. Men en dag gikk jeg meg fast i ei rosebuske av typen med massevis av torner på greinene. Jeg vil tro at rundt 20-30 torner festet seg i jakken - som var splitter ny. Heldigvis prøvde jeg ikke å rive meg løs, men jeg tok hver grein for seg og trakk tornene ut til jeg var fri.

Jakken har ikke en skramme, og ikke et eneste dun er lekket ut. Jeg ble imponert over kvaliteten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper dunprodukter prøver jeg å finne ut hvor duna kommer fra, eller rettere sagt hvordan den er plukket. Det er et faktum at man flere steder plukker dun av levende fugler, det er utrolig smertefullt for dem, og er dyreplageri av verste sort.

Seriøse produsenter oppgir hvordan duna de bruker er plukket, og jeg tar det for gitt at produsenter som ikke oppgir det, har en grunn til å skjule det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle gode innspill her. Har sett på modellene helsport har på tilbud men da jeg hadde bestemt meg for å bestille en oppdal fant jeg ut at de ikke hadde riktig størrelse. Den som da måtte bli aktuell er finse. Er det noen her inne som har den og kan fortelle hvordan den er? Den er i utgangspunktet noe lenger enn hva jeg hadde sett for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har helsport finse og bruker den både til hverdags og på teltturer vinterstid. Jeg valgte den bl.a.pga.av lengden noe jeg og baken min setter pris på :)

Ellers synes jeg den er varm i forhold til tykelse og har en god romslig hette og absolutt verdt sin outlet-pris. Min finse-jakke har sluppet noe mer dun enn bergansjakka,men ikke så mye at jeg tror det er unormalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finnes :) men kanskje ikke til 2000 kr. Denne har jeg og den kan du fint gå igjennom tett kratt uten å ødelegge :)http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-arktis-parka-new-p-3952-c-148.aspx (anm Kr 6500) Var lur og kjøpte den på våren med 60% rabatt :) Gikk hele sommeren og gledet meg til sprengkulda. Ellerså har du f.eks denne http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-greenland-down-jakke-p-5257-c-148.aspx men det er fortsatt langt over 2000 kr.

Til den prisen der burde det i det følge med happy ending. Minst.  :shocked::hyper::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.