Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko, med eller uten ankelstøtte / tanker rundt lette og lave sko til fjells (samlet)


TomasF

Anbefalte innlegg

Det är rätt länge sen jag gick över till halvhöga kängor (alltså över fotknölarna) i viktsklass ungefär 1,1 kg. På en tur i Schweiz 2011 gav kängorna upp efter 18 dagar, strax före Splügen. Där råkar finnas en sportaffär så jag gick dit för att kolla utbudet. Men av kängor fanns bara styva, tunga pjuck i viktsklass 1,5-1,6 kg så då fick jag anledning att prova låga skor. Det blev ett par Salomon, vikt c:a 9 hekto, på de båda sista etapperna. Jag märkte inga problem med dessa skor.

Min uppfattning sedan dess är att eventuellt vriststöd sitter inte i skaften utan i sulan - den ska vara tillräckligt styv. 

Men jag har alltså programmerat bort behovet av stegjärn och har bestämt mig för att hålla packningens totala vikt under 15 kg, av många skäl (hopparknä, förbenat hälsenefäste, minskad rörlighet p g a hög ålder etc.). På min senaste tur, i Pyreneerna, råkade jag i slutet av augusti helt ovänt på ett brett snöfält på 2200 meters höjd och jag kände mig inte väl till mods på detta - det hade kanske behövts lite grövre mönster i sulan. Till obehaget bidrog också dimma, så jag retirerade och valde nästa dag en annan väg:

 

http://www.huthyfs.com/pyr14gal/images/page4.html

 

Jag kommer att fortsätta med låga skor, de få år jag har kvar i bergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Har slitt ut et par Salomon XA 3D Ultra Pro Mid, veier litt over 400 gram. Har gått i to døgn med de i relativt tøft høyfjellsterreng med sekk på 25 kg pluss, dagsetapper på rundt to mil, det gikk helt. Hadde med Crocs for å krysse elver. Funka bra. Har også fjellvandret med de nordsverige med tung sekk. Gikk fint. Har sprunget med de, jaktet fjellrype, alt funker. En fantastisk allroundsko, kombinerer ofte med OR lettvektsgamasjer. Problemet er bare at de slites altfor fort. Begynner å lekke der stortå og lilletåa starter. Noen som har forslag til andre alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko over ankelhøyde. To grunner: Kryssing av elver og siden jeg er en snublefant blir sjangsen for overtåkk hakket mindre. Men hvilken type sko man bruker avhenger vel av hvilket terreng du skal på tur i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta fick mig att byta.

Främsta nackdelen med låga skor är att man kan skrapa knölarna på foten när det är mycket sten, men annars är jag smidigare, lättare med bevegelser och gnagsår är helt borta.

Vad har ni andra för erfarenheter/tankar?

En ting som jeg også har nevnt tidligere er hva som skjer under foten. Her hos oss er det fryktelig mye stein. Dette kommer ikke bare av at siste istid la igjen disse steinene, men forvitring av fjellet i de tusener av år etter at isen forsvant. Steinene som ligger igjen etter isen er ofte slipte og avrundet, men de som er kommet fra forvitringen senere er skarpe og kantete, Her i Ryfylkeheiene er det stort sett stein over alt og når du beveger deg i slikt terreng så er det mest effektivt å gå på toppen av steinene- Hvis du har for tynne eller myke soler på skoene så tar det ikke lang tid før du begynner å få smerter under føttene. Her betyr det lite om skoene er høte eller lave. Det som tar knekken på anklene er hvis du tråkker over noen ganger og strekker leddbåndene i ankelen. Disse leddbåndene blir aldri helt som de var etter et slikt uhell og etter hvert som leddbåndene i ankelen blir slakkere er faren for nye uhell økende.

Er du ung og sterk og ikke har sparket for mye fotball så vil nok anklene holde en god stund før du begynner å få problemer.

Det andre problemet du nevner er at når du går med tung sekk så vil den belastningen som foten utsettes for bli overført til kneleddet. Hvis du ikke er passe "hjulbeint" og går med litt bøyde knær så vil kneleddet ta opp alle disse kreftene med det resultat at menisken ryker. Dette har jeg selv erfart på en ukestur hvor menisken i venstre kne sprakk og jeg måtte gå i tre dager med for tung sekk og sprukket menisk,

Dette kan skje uansett hvilke sko du bruker.

Det jeg ser på mine mange turer i fjellet er at de aller fleste går på lave fjellsko. Det er ikke ofte jeg ser at noen går på joggesko, men om sommeren når det er varmt og tørt så hender det at noen velger å gå joggesko.

Stort sett så har jeg inntrykk av at de som bruker høye fjellsko er folk som enten driver med jakt eller som liker å bevege seg utenfor stier og løyper. 

Vi lever i et relativt fritt land og hver enkelt kan jo velge sko etter hva de selv synes er best.

En gammel bekjent av meg fra tiden med Røde Kors pleide å svare på denne måten når han fikk spørsmål om klær og sko.

" De som selger slike ting sier at . . . . . . . . . . ., Men erfarne fjellfolk bruker . . . . . . . . .". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal teste ut noen lave anmarsjsko fra Adidas med veldig stiv såle i fjellet til sommeren.

http://www.fjellsport.no/produkter/fottoy/approach-sko/adidas-terrex-scope-gtx-running-wh.html

Jeg prøvde meg med joggesko i Rondane med middels tung sekk i sommer, og da fikk jeg smerter i fotsålen den 4. dagen.

Edit:

Kan også nevne det at jeg har brukt de en del turer i marka. Sålen virker forholdsvis stiv mtp å gå på spisse steiner. Det eneste jeg sliter med er gnagsår i oppoverbakker dersom jeg ikke teiper helen. Det er en søm på helen som bidrar til dette problemet.

Men har ikke testet skoa på en lengre tur, det gjenstår.

 

Har du noen mer erfaringer rundt disse nå? Slo til på noen anmarsjsko fra salewa på et 50% salg nå i vår, men har ikke fått testet de enda. Ekstremt mye stivere såle enn på Salomon skoene mine da, men redd de blir litt for stive til å gi samme frihetsfølelsen som salomon XA pro gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvilken frihetsfølelse det er du er ute etter.

Jeg kjøpte mine anmarsjsko for å ha noen sko som takler steinete underlag med sekk på ryggen bedre enn vanlige joggesko. Hadde en tur i Rondane i fjor hvor jeg fikk veldig vondt i fotsålen den 4. dagen. Det var heldigvis siste dagen på tur.

Mine anmarsjsko er jo i gtx. Så de er jo langt tettere enn sko uten. Men jeg ville ha sko med gtx for å takle småpytter o.l.

Enn så lenge føler jeg det fungerer greit. Men jeg har ikke hatt noen lengre turer i fjellet på steinete underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Salomon 3D Mid, og de er utmerket i lett og flatt terreng, og på stier. Men de er alt for myke i røffere terreng, og i skrått terreng er de direkte ubehagelige.  Til slikt bruk har jeg et par La Sportiva Trango Hike GTX:

http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/fjellsko/la-sportiva-trango-hike-goretex-tursko/p/1100487_1_style

De er stivere og sitter mye bedre på foten i litt mer krevende terreng, men kjennes like lett og behagelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Väldigt bra sammanfattning av både för- och nackdelar. Det är inga skor (eller något annat utstyr) som är bäst till ALL sorts bruk, var och en må finna sin kompromiss. :-)

Mitt mål med att berätta om mina val är att i sportbutikerna kan man fort få intrycket att höga läderkängor är det enda som fungerar på fjället. Det är falskt, men det är helt säkert det bästa eller foretrukkne valet för en del vandrare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut et par Salomon XA 3D Ultra Pro Mid, veier litt over 400 gram. Har gått i to døgn med de i relativt tøft høyfjellsterreng med sekk på 25 kg pluss, dagsetapper på rundt to mil, det gikk helt. Hadde med Crocs for å krysse elver. Funka bra. Har også fjellvandret med de nordsverige med tung sekk. Gikk fint. Har sprunget med de, jaktet fjellrype, alt funker. En fantastisk allroundsko, kombinerer ofte med OR lettvektsgamasjer. Problemet er bare at de slites altfor fort. Begynner å lekke der stortå og lilletåa starter. Noen som har forslag til andre alternativer?

 Mina synnerligen lätta och sladdriga ASICS-skor för inneträning och PT-timmar väger 430 gram, mina löparskor av märket Inov-8 drygt 500, mina låga vandringsskor av märket Salomon och Merrell  c:a 900; då (efter att ha tittat på bilder)  verkar 400 gram för ett par Salomon XA 3D Ultra Pro Mid sensationellt lätt. Och en kontroll visade att det var vikten för en sko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Väldigt bra sammanfattning av både för- och nackdelar. Det är inga skor (eller något annat utstyr) som är bäst till ALL sorts bruk, var och en må finna sin kompromiss. :-)

Mitt mål med att berätta om mina val är att i sportbutikerna kan man fort få intrycket att höga läderkängor är det enda som fungerar på fjället. Det är falskt, men det är helt säkert det bästa eller foretrukkne valet för en del vandrare.

När jag frågar efter skor i friluftsbutiker och specificerar att de ska vara till vandring i fjällen, Alperna och Pyreneerna, får jag nästan alltid svar, "du menar alltså kängor?". På kontinenten kommenterar folk ofta min utrustning - min ryggsäck (som mest 15 kg) är alldeles för stor, och mina skor är alldeles för lätta. Tydligen avviker jag också från den vanliga föreställningen att det är farligt att bli blöt om fötterna. Jag tvättar dem dagligen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det som tar knekken på anklene er hvis du tråkker over noen ganger og strekker leddbåndene i ankelen. Disse leddbåndene blir aldri helt som de var etter et slikt uhell og etter hvert som leddbåndene i ankelen blir slakkere er faren for nye uhell økende. ...

Har hørt denne påstanden før, men jeg tråkket noe helt jævelig over i en tretrapp inne, med våt snø på mens jeg tok på meg lue - så jeg hadde armene over hodet og ingenting til å ta meg for. Det gjorde jææævelig vondt, hovnet opp som faen og ankelen kjentes svak og skjør ut resten av vinteren.

 

... men så kom sommeren med masse turer i skog og fjell, stort sett i joggesko. Det tok ikke lange tida med opptrening før ankelen var like godt som før. Jeg merker ingen svakhetstegn og det er ikke mulig for meg å finne hvilken ankel jeg tråkket over med. Mao, jeg fikk ingen varige plager av å ha tråkket skikkelig over. Saken hadde kanskje vært anderledes hvis jeg hadde tråkket over flere ganger på rad uten at ankelen fikk komme seg.

 

Jeg har hatt endel plager med hofte/knær de siste to årene, men kom meg endelig til fysioterapeut (manuell terapeut?) som hjalp meg med å få et treningsprogram som strekker ut og styrker muskler/senere. Tror mange med svake ankler hadde hatt bruk for et slikt program i stedet for å ta på seg svære støvler hele tida. Jeg har ihvertfall hatt veldig godt utbytte av det.

 

tl;dr

Hvis skaden ved et overtråkk ikke er for galt, så burde det gå an å få trent opp til opprinnelig styrke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Her i Ryfylkeheiene er det stort sett stein over alt og når du beveger deg i slikt terreng så er det mest effektivt å gå på toppen av steinene- Hvis du har for tynne eller myke soler på skoene så tar det ikke lang tid før du begynner å få smerter under føttene. ..

Jeg går mye i joggesko, men i noen typer terreng, så trenger føttene litt ekstra beskyttelse. F.eks hvis steinene er spisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

tl;dr

Hvis skaden ved et overtråkk ikke er for galt, så burde det gå an å få trent opp til opprinnelig styrke.

Det finnes mange forskjellige utfall av overtråkk.

 

Ved typisk overtråkk får man en forstuing av ankelen. Det vil si at leddbåndene som holder bena fast i ankelleddet revner. Det langvarige resultatet kommer i stor grad an på hvilken grad av rift man får. Den kan få bittesmå rifter. Dette går som regel over etter noen dager opp til en uke. Eller så kan man få en delvis rift av f.eks den ene halvdelen av et leddbånd. Dette tar litt lengre tid men blir også som regel bra. Til slutt har man en fullstendig rift. Når denne skal bli bedre må endene av leddbåndene finne veien tilbake til hverandre. Da hender det at de blir lengre enn de egentlig skal være. Leddbåndene skal egentlig holde bena ganske tett sammen, men når dette skjer får man litt slark i mellom. Dette slarket gjør at leddene ikke blir like stabile og senere kan føre til overtråkk.

 

Det hører også med at det finnes ganske mange leddbånd i ankelen. Hvor vellykket det blir er også avhengig av hvor mange av disse som blir rammet og i hvilken grad hver enkelt blir skadet. Videre kan man også få benbrudd, muskler og sener kan bli skadet og deler kan erstattes av mindre holdbart arrvev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et balansebrett er veldig bra for opptrening og styrking av skadete leddbånd i ankelen. Jeg venter selv på at hevelsen skal gå ned etter siste overtråkk så jeg kan komme i gang med opptreningen igjen. 

 

Overtråkk kan skje alle når man går i sko uten ankelstøtte. Samme hvor gode leddbånd man har, og uavhengig av om man går med sekk eller ikke. Det trengs bare et lite uhell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa stemmer bra det, for min del, så synes jeg det var bra ironisk å få mitt første overtråkk innendørs, etter 37 år med utendørsaktivitet uten uhell, for det meste i lave joggesko. Når jeg gikk hytte-til-hytte med fattern, så endte "beste" fottøy opp med å være fjellstøvler + joggesko. Den ekstra vekten man får ved å ta med seg joggesko er helt klart verdt det. Hadde dårlig råd, så var en stund med joggesko/gummistøvler. Ikke å anbefale. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt denne påstanden før, men jeg tråkket noe helt jævelig over i en tretrapp inne, med våt snø på mens jeg tok på meg lue - så jeg hadde armene over hodet og ingenting til å ta meg for. Det gjorde jææævelig vondt, hovnet opp som faen og ankelen kjentes svak og skjør ut resten av vinteren.

 

... men så kom sommeren med masse turer i skog og fjell, stort sett i joggesko. Det tok ikke lange tida med opptrening før ankelen var like godt som før. Jeg merker ingen svakhetstegn og det er ikke mulig for meg å finne hvilken ankel jeg tråkket over med. Mao, jeg fikk ingen varige plager av å ha tråkket skikkelig over. Saken hadde kanskje vært anderledes hvis jeg hadde tråkket over flere ganger på rad uten at ankelen fikk komme seg.

 

Jeg har hatt endel plager med hofte/knær de siste to årene, men kom meg endelig til fysioterapeut (manuell terapeut?) som hjalp meg med å få et treningsprogram som strekker ut og styrker muskler/senere. Tror mange med svake ankler hadde hatt bruk for et slikt program i stedet for å ta på seg svære støvler hele tida. Jeg har ihvertfall hatt veldig godt utbytte av det.

 

tl;dr

Hvis skaden ved et overtråkk ikke er for galt, så burde det gå an å få trent opp til opprinnelig styrke.

Du nevner ingen ting om hvor alvårlig skaden var.

Min fetter tråkket over en gang i ungdommen. Han kom løpende gjennom gangen på skolen og tok trappa i tre steg, ja det var det som var meningen, men da han landet i trappa etter første steg så røk ankelen. Den ble ikke bare hoven, men den var nesten dobbelt størrelse med en stor veskefylt utposing på den ene siden. Den var ikke brukket.

Han humpet runt på krykker i flere uker før han kunne gå tilnermet normalt.

Han har gitt begge anklene sine denne behandlingen og måtte etter dette blant annet slutte med å gå på skøyter. Leddbånda i anklene er rett og slett for slakke.

Eneste muligheten får å endre på dette er, i følge legen, operasjon.

En skal være litt forsiktig med ankler og knær, men det som beskytter best er nok trening, helst før skaden skjer. God fysikk reduserer faren for uhell bedre enn dyre sko.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/ankel-ustabil-2742.html

 

http://www.teressorlandsparken.no/behandlinger/ortopedi/ankel/leddbandskade-i-ankelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvilken frihetsfølelse det er du er ute etter.

Jeg kjøpte mine anmarsjsko for å ha noen sko som takler steinete underlag med sekk på ryggen bedre enn vanlige joggesko. Hadde en tur i Rondane i fjor hvor jeg fikk veldig vondt i fotsålen den 4. dagen. Det var heldigvis siste dagen på tur.

Mine anmarsjsko er jo i gtx. Så de er jo langt tettere enn sko uten. Men jeg ville ha sko med gtx for å takle småpytter o.l.

Enn så lenge føler jeg det fungerer greit. Men jeg har ikke hatt noen lengre turer i fjellet på steinete underlag.

 

Gikk ukestur med broren min på Hardangervidda for endel år siden med sekker i overkant av 20 kilo. Broren gikk i joggesko, og fikk akkurat som deg smerter i fotsålene etter noen dager. Vi kalte fenomenet senebetennelse på grunn av for myke såler. Fotsålen måtte utallige ganger kompensere trykket fra spisse steiner gjennom sålen, og fikk tilslutt nok. Jeg tror veldig få norske sko-vante byføtter er sterke nok til å tåle slik belastning over tid. Selv gikk jeg i sandaler med tykk såle og hadde ingen problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er en litt underlig diskusjon, det virker som om mange i denne tråden insisterer på at det bare skal være en sko som skal passe til alt bruk og at det selvsagt skal være den skoen de har valgt.

Jeg synes det er viktig å bruke sko som er tilpasset bruken, og da er ikke løsningen en sko, men flere sko og så bytter man etter hvilket underlag man hovedsaklig regner med å møte på turen. For meg er det viktig å være tørr på beina, derfor er Gore-Tex ett selvsagt valg på skoene.

Når man er våt på beina er faren for gnagsår og infeksjoner større.

På turer på gode stier og veier, f.eks. Nordmarka og Hardangervidda foretrekker jeg enten lave sko eller relativt myke halvhøye sko.

Til dette bruket har bruker skoene Merrel MOAB og Viking Hunter.

http://www.merrell.com/US/en/moab-gore-tex®/16230M.html?dwvar_16230M_color=J87577#cgid=men-footwear-hiking&start=1

http://www.vikingfootwear.com/no/mens/active-outdoor/viking-hunter-gtx#6

På turer i skog og mark utenfor sti foretrekker jeg relativt myke halvhøye sko, da blir Merrel MOAB liggende igjen hjemme fordi det ikke går ann å gå i myr med så lave sko uten å bli våt, så da velger jeg Viking Hunter.

På tinderangling og steinete underlag må jeg ha stivere sko, når man har sko med stive såle, må også høyden på skoen økes for å gi støtte til anklene, uten tilstrekkelig støtte i anklene gjør stive sko vondt værre.

Til dette bruket bruker jeg det jeg definerer som halvstive sko.

Slike sko fungerer også fint til brevandring med stegjern.

Til dette bruket bruker jeg Nepal Trek EVO GTX.

http://www.lasportiva.com/en/mountaineering/mountaineering-footwear-sport-activities/mountaineering/details/products/nepal-trek-evo-gore-tex/#.VUsfxLE4VaQ

Dette er halvstiv versjon av den mer kjente Nepal EVO GTX.

Til klatring, isklatring og bratte breer må man ha helstive såler, problemet med helstive såler er at de ikke egner seg særlig godt å gå langt med på flatt underlag.

(Med klatring i denne sammenheng mener jeg klatring hvor man ikke kan bruke myke klatresko p.g.a. kulde, stein, is osv..)

Til dette bruket bruker jeg Salomon Super Mountain 9 Guide.

http://www.trailspace.com/gear/salomon/super-mountain-9-guide/

Til vading har jeg brukt noen billige badesko jeg kjøpte i Spania, de er ganske lette og snøres om foten, dette fungerer utmerket (når jeg gidder å ta de med....)

De ligner litt på disse:

http://våtdrakter.no/badesko.html

Når jeg bruker disse slipper jeg å gå barføtt over elver, og jeg slipper å få fjellskoene våte, og selve elvekryssingen blir mye mer bahagelig.

(Skal man kjøpe seg slike sko så vurder vekten på de først, det er enorme forskjeller i vekt på slike badesko!)

Jeg driver ikke å løper i utide, derfor her jeg ikke terrengsko til det bruket.

Uansett, det aller viktigste med sko er at DU har noen sko som passer DIN fot, føttene er forskjellige og en sko som passer meg passer ikke nødvendigvis deg.

http://www.vikingfootwear.com/no/mens/active-outdoor/viking-hunter-gtx#6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er en litt underlig diskusjon, det virker som om mange i denne tråden insisterer på at det bare skal være en sko som skal passe til alt bruk og at det selvsagt skal være den skoen de har valgt.

Jeg synes det er viktig å bruke sko som er tilpasset bruken, og da er ikke løsningen en sko, men flere sko og så bytter man etter hvilket underlag man hovedsaklig regner med å møte på turen. For meg er det viktig å være tørr på beina, derfor er Gore-Tex ett selvsagt valg på skoene.

Når man er våt på beina er faren for gnagsår og infeksjoner større.

 

 

Det jeg synes er litt underlig, er er at du kan holde deg tørr på beina. Min erfaring er at uansett om du bruker goretex eller gummistøvler, lærstøvler eller sandaler så blir du alltid våt på beina på turer som strekker seg over noen dager. I sterk kulde er kondensproblemet betydelig, eller du er våt i en eventuell dampserresokk. Enten kommer fuktigheten utenfra, eller innenfra. Blant fottøy jeg anser som egnet for fjellet og har erfaring med, er det Lundhags og sandaler som tørker raskest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så veldig underlig. Vi er alle forskjellige, og jeg holder meg fint tørr på beina i flere dager med gore-tex sko. Kroppen derimot, og særlig overkroppen, er søkk blaut omtrent fra turstart og hele turen samme hva jeg har på meg. Under tvil foretrekker jeg likevel at jeg blir våt innenfra i stedet for utenfra når det regner. Så i slike værforhold blir det oftest gore-tex der også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg opplevde da jeg kjøpte meg lette trail runners (Mammut MTR 201 Dyneema

http://youtu.be/tOMXXnz-6SQ?t=58s) var at de er ekstremt gode å gå i. Veldig behagelige å ha på føttene og de har fantastisk feste.

Problemet mitt etter å ha gått 27km (uten sekk, kun en bum bag med et par liter vann og matpakke) var at jeg fikk svære vannblemmer mellom stortå og tåballen (?) det som kalles Sesamoid på bildet under (omtrent akkurat der det går fra å være blått til "hudfarge".

Jeg har aldri opplevd å få vannblemmer på dette stedet tidligere i noen sko, hverken fjellstøvler, skistøvler eller joggesko og kan bare gjette på at det er den myke sålen som er skyld i vannblemmene jeg fikk (på begge bein) da de kom akkurat der skoen bøyer seg når man går. Med drenerte vannblemmer, et par-tre dager hvile og sportsteip på utsatte områder kunne jeg igjen gå 30km i de nye skoene

 

 

Har inntrykk av at sokker betyr mer enn sko når det kommer til blemmer og gnagsår, men det kan selvsagt hende at nye typer sko/såle har mye å si også. I løpesko sverger jeg til Drymax og Injinji-sokker. Jeg har begynt å bruke det samme i lettere anmarsjsko og fjellstøvler også (bruker fjellstøvler sjeldnere og sjeldnere, og går de fleste turene mine i lave sko med tynn såle nå), og har lite problemer med gnagsår (verre med skisko av en eller annen grunn, da har jeg lettere for å få gnagsår, spesielt på hælen).

Jeg unngår å bruke sportsteip og compid og den slags på beina mine. Jeg pleier heller godt på forhånd og etter tur, og det blir sjelden problemer. Smører gjerne beina med vaselin dagene før lengre turer, for få få myk og smidig hud. Jeg har også hørt folk bruke Care Plus Camphor Spray 2-3 uker før lengre turer, men har ikke prøvd dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt underlig, er er at du kan holde deg tørr på beina. Min erfaring er at uansett om du bruker goretex eller gummistøvler, lærstøvler eller sandaler så blir du alltid våt på beina på turer som strekker seg over noen dager. I sterk kulde er kondensproblemet betydelig, eller du er våt i en eventuell dampserresokk. Enten kommer fuktigheten utenfra, eller innenfra. Blant fottøy jeg anser som egnet for fjellet og har erfaring med, er det Lundhags og sandaler som tørker raskest.

Det er ikke så stort problem å holde seg tørr på beina, man må impregnere skoene, og det må gjøres med noe som er beregnet for typen sko og som puster, for store sko har jeg to par sokker, ett tynt par innerst av bomull og ett tykere par utenfor med ull, dette skaper nok luft i skoen til at beina får puste og skoene får kvittet seg med fuktigheten. Tykke ullsokker absorberer også endel fuktighet og slipper det ut gjennom Goretex'en når aktiviten er lavere. Dampsperresokk har jeg aldri prøvd, og det er jeg relativt skeptisk til, jeg tror det blir for tett rundt foten og at jeg da vil begynne å svette. Inn mot kroppen holder jeg meg til ull og bomull, syntetiske stoffer liker jeg ikke å ha inntil kroppen.

Enten det er sokker eller underklær begynner jeg å svette og det stinker så fælt av svette syntetiske klær, jeg har derfor ett lag bomull eller ull mellom kroppen og goretexskoene/klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tanker rundt bruk av lave fjellsko når en ellers bruker mye tid på styrking av ankler, løser opp muskulaturen/fascia, jobber med leddkapselen og bevegelighet i leddene ellers? Tenker da spesielt på faren for skader i forskjellig terreng. Jeg syntes det er enklere å gå på ur med lave og myke sko, da har jeg mer kontroll på beina, men skulle jeg tråkke over eller sette foten fast, så vil jo skaden bli mer alvorlig. Er det slik at vridningsstive sko også har minimal fleksjon (både plantar og dorsal), eller finnes det en mellomting? Tenkte å kjøpe meg et par Alfa Walk Queen, siden de satt veldig godt på mine brede føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, vrikka over i lave sko i ulendt terreng og ble timesvis med bare kødd og smerte frem til bilen. Hadde jeg hatt på fjellstøvlene mine hadde jeg garantert ikke ødelagt meg og resten av turen, samt påfølgende måneder. Er utrolig fort gjort å få et skikkelig overtråkk, og selv om det er mye diggere med joggesko/trailsko så syns hvertfall ikke jeg det er verdt det når det først smeller :)

 

Det er drit med skikkelig overtråkk, og kan potensielt stoppe turen helt. Men personlig kan jeg ikke huske sist jeg tråkket over, og jeg går (og løper) mye i ulendt terreng, stort sett alltid i lave sko. Jeg tror om man har trent opp sterke ankler så er ikke dette et stort problem. Kanskje kan man teipe for litt ekstra støtte foran ekstra tekniske ruter, men jeg ville ikke gjort det heller.

 

Men det blir vel en smakssak til syvende og sist. Jeg foretrekker å kunne bevege meg lett og ledig, og lette sko på beina er mitt første valg for å oppnå det.

 

 

Jeg går med Vivo Evo/Trail eller Inov-8 Flite195 vår/sommer/høst. Da har jeg bakkekontakt, god følelse på underlaget og sklir ikke. I disse tider med svært våt bakke og råtten snø bruker jeg ett gammelt par med halvhøye sko fra Hagløfs, og de går greit. Men nå er jeg barfotfan, og sliter med å bruke sko med tykk og stiv såle siden jeg ikke får noen god følelse på hvor underlaget går. 

 

 

Bruker du Inov-8 F-Lite i terrenget? Det er jo en fitnessko, utviklet for trening inne. De funker nok fint til asfalt og annen vei, men ville ikke brukt de i terrenget.

Jeg er veldig glad i Inov-8 sine sko, og har et kobbel med forskjellige varianter. Trailroc er nok de jeg bruker mest, de har ikk en veldig grov såle, og funker til det aller meste. Hvis det er vått og mykt underlag velger jeg derimot X-Talon.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at sokker betyr mer enn sko når det kommer til blemmer og gnagsår,

Jeg er enig med deg i dette, sokken er friksjonsonen mellom foten og skoen, dersom sokken sitter løst på foten er friksjonen på innsiden mot foten, og dersom sokken sitter godt rundt foten er friksjonen på yttersiden av sokken.

Dersom sokken beveger seg i forhold til foten får man lettere gnagsår.

Men dersom skoen er helt feil i forhold til foten vil man kunne få gnagsår uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.