Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan trenes bikjene deres?


Umbros

Anbefalte innlegg

Jeg går/trener mye med hundene her, møter også til stadighet andre med hund i varierende grad av fysisk form når vi er til fjells.
Enkelte ganger spør jeg meg om folk egentlig tenker seg om mht fysisk form på bikja før de legger ut på lange etapper med e hund som de siste månedene omtrent har bodd i sofaen.

Her er hundene familiemedlemmer i aller høyeste grad, men de er også ett viktig hjelpemiddel for oss, både ved at vi reiser rundt og hjelper bønder med sauene dems (vi har 2 border collier) og ikke minst ved og trekke på trugetur/skitur om vintureren, og bære kløv ellers i året.
Ja og ikke å forglemme er de trofaste turpartnere som ikke blir sure og grinette uansett hvor langt man har gått eller om det har regnet i 7timer :P

Så lurer jeg litt på, dere med hund som brukes primært til fjell/trekk/kløv, hvordan ser en normal uke med trening ut?
Hhva vektlegger dere og hvorfor?

Her er det litt unntakstillstander med ei lita snuppe på bare 9 uker, men hun har også godt av frisk luft så hun er med hver dag i bæresjal eller vognen sin.

En normal uke for oss innebærer variert trening.
i helgene blir det gjerne lengere turer, alt fra 2-3 timer til lengere turer med telt og kløv etc, alt avhengig av tid,vær og vind.
Vinterstid blir det mye ski og trekk i helger og fridager.
Ja også noen turer til sauejordet for trening eller arbeid selvsagt, når dette er aktuelt.

Utover lengere turer i helgene så går vi minimum 1 time daglig med hundene, vi legger opp til trekkarbeid flere dager i uka, da variasjoner mellom arbeid i utmark med bakker,eller joggeturer.

Vi går SVÆRT lite på asfalt, men går derimot veldig mye i fjell og bakker. (og noe grus).

1 dag i uka får hundene fri, viktig at de også får komme seg.
Opp mot lengere turer så økes intensiteten på turene de siste månedenn, til 2 lange økter i uka og noe lengere daglige økter på opp mot 2 timer.
Ser ann bikjene og gir de minimum 1 fridag i uka, ellers mer etter behov.
Etter lange turer får de gjerne 2-3 dager med bare rolige tisseturer og ellers ligger de og koser seg med litt rått kjøtt eller annet tenkearbeid i hunderommene sine/ute i hundegården.
De får også på Back on track dekken (magnetdekken) etter harde anstrengelser/treninger/turer, dette har vi sett kjempe effekt av og er så takknemlig for å ha tatt oss råd til å kjøpe dette til alle hundene her.
I tillegg går vi over de med hundekiropraktor ettpar ganger i året,ellers ved behov (og litt ekstra for eldstemann som har noen skader etter tøffe møter med sau og ved ett tilfelle en hest)

Nå har jeg skrevet en bok, så til dere som har orket lese gjennom alt, jeg er spent på svar :) :)
(spennede å se hvordan andre gjør ting, kjekt med inspirasjon og kanskje noen nye tanker)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan forsøke meg på et svar selv om min nok ikke i hovedsak blir brukt til tur/trekk/kløv - det er mer en del av det vi gjør. 

 

Av fysisk aktivitet så får min minst en time og vanligvis rundt halvannen time tur/utetid per dag. Da varierer det mellom jogging i trekk, gå raskt i trekk, løpe løs, kløving i oppoverbakke og tusleturer der vi hilser på dyr, ser litt på livet, kjører litt godbitsøk osv. Prøver å få til en "kløvtur" i uka, men har en kløv som er litt slitsom å få på så det er ikke alltid det stlår til. Turene er i hovedsak i skogsterreing/hei, men dersom vi er i Oslo så er det naturlig nok mer asfalt (og desverre mindre områder hvor det er mulig å slippe dyret på grunn av den forbanna skulpturparken på Ekeberg). 

 

I helgene så får han minst en lang tur - 3-4 timer i marka eller på fjellet mer i ferier. Vi har videre noen hytteturer, teltturer i løpet av året hvor han får kjørt seg litt mer. 

 

Jeg har fremdeles en ung hund, så vi kløver ikke med full vekt, men har gjort en innsats på å få han vant til kløven. Vi har heller ikke drevet noe særlig med kjettingtrekk som jeg vet en del har godt utbytte av. Ikke sykling heller forsåvidt, men det er mer fordi jeg ikke er noe spesielt glad i å sykle. Vi gleder oss ellers til vinteren for litt skikkelig skigåing og for å begynne med pulktrening. 

 

Mentalt så trener vi noen timer lydighet i uka i hundeklubb - da går vi ikke noen lang tur - ellers trener vi en del lydighet for oss selv i hagen. Vi har og gjort litt agility som er veldig morsomt. 

 

På tur er han nok bedre trent enn meg slik at det handler mer om å få han til å fordele kreftene enn at han ikke klarer turen. .Etter en dag på tur så roer han seg kraftig ned og tar det litt mer lungt når han går (ikke spurte overalt). 

 

Hvordan fungerer et magnetdekken? Hvilken effekt gir det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alaska husky og treningen varierer veldig i løpet av året. I den varme årstiden blir det rett og slett for varmt med hard trening. Da blir det mest rusleturer, lek med ball, noen fjellturer med kløv og lignende ting. Nå som det begynner i bli kaldere trener vi på kveldstid når tempen kommer ned mot 10 grader. Mest sykkel på grus og sti. Typisk uke nå er 3 sykkelturer på ca 1,5 - 2 mil. Og litt lek med ball, rusling o.l. på fridagene. Videre utover høsten blir turene lengre. Og når snøen kommer snørekjøring, kickspark og litt med hundespann (låner noen hunder ekstra)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan fungerer et magnetdekken? Hvilken effekt gir det? 

Back On Track finnes forsåvidt til både mennesker og hest også, vi bruker dette både på den 4 år gamle hoppa vår, på oss selv og også da på bikjene.

Merker effekt på oss alle sammen!

Dette fungerer på den måten at Back on Track produkter har en type pulver av keramikk, som er smeltet inn i vevet til dekkenets lag av bomull og polyester. Kropsvarmen rflekteres av denne keramikken som finnes i stoffet, i form av infrarød stråling. Infrarødt lys har en dokumentert smerte-lindrene effekt. Varmen som blir reflektert minsker spenninger i muskelaturen pågrunn av at den øker blodsirkulasjonen, Økt sirkulasjon virker forebyggende og/eller behandlende på muskulatur,ledd og sener/lignament. Dette kan påskynde den legende prosessen og få spente muskler til å slappe av ved skader, men virker også forebyggende.

Her har vi brukt det mest forebyggende men også behandlende ved flere tilfeller da bikjene fort kan få seg en strekk i vanskelig terreng eller på sauejordet.

Har hatt super effekt av dette.

Hesten har brukt dette i forbindelse med vekstperioder,sammenmed at hun også fikk kiropraktorbehandling.

Kjempe effekt på dager hun var stiv. En liten time med dekkenet på en rolig leietur så var kroppen mye bedre.

Bruker det også selv forebyggende og har også brukt dette etter å ha tråkket over.

Ingenting hjalp, før jeg tok på back on track, da gikk hevelsen ned og foten ble gradvis bedre.

Skal sies at Back onTrack må tilvennes.

Om man tar dette på seg selv/hunden uten å begynne forsiktig med korte perioder, kan det oppstå en form for forverring før det blir bedre, fordi kroppen får "sjokk".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.