Gå til innhold
  • Bli medlem

Fredag - søndag telttur i Nordmarka


RSH

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi planlegger en telttur i Nordmarka med varighet fredag etter jobb (ca. kl. 16) til søndag ettermiddag.

 

Vi ønsker primært å komme oss ut for kosens skyld, men også for å teste noe nytt utstyr.

 

I utgangspunktet tenkte vi å ta t-banen til Frognerseteren og gå derfra til et egnet sted. Alternativet er å ta bussen til Sørkedalen Skole og gå derfra.

 

Foreløpig har jeg sett på Kobberhaugene, hvilket etter mine beregninger bør være enkelt å nå fra Sørkedalen skole før det blir mørkt på fredag. Fordelen her er nettopp at det ligger på en topp og således kan by på fin utsikt både kveld og morgen. Er det noen som vet om en av Kobberhaugene er egnede teltplasser? (har et Hilleberg Keron 4 GT, så det tar litt plass). Ulempen er kanskje at det ikke ligger ved et vann, slik at vi vil være avhengige av å ta med oss det vi trenger av dette?

 

Har dere forslag til andre steder som kan være egnet å nå en fredag etter jobb, før det blir helt mørkt? Vi ønsker oss et sted hvor vi kanskje er så heldige å ikke møte på alt for mye folk, og helst på en liten kolle eller alternativt et litt åpent og fint sted ved et vann / tjern.

 

Lørdag flytter vi gjerne på oss til en ny plass. Målet er å være tilbake i Oslo innen kl. 17 på søndag da vi har planer på kvelden.

 

Tusen takk for alle eventuelle tips og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du kan sjekke denne tråden med mange tips om overnattingsplasser og utsiktspunkter i Nordmarka: http://www.fjellforum.no/topic/13170-teltplasser-ved-vann-og-utsiktspunkter-i-nordmarka/page-3#entry301029

Er en stund siden jeg har vært på Kopperhaugene, men er det ikke egnede teltplasser på toppen skal det visstnok være teltplasser ved Kobberhaughytta. 

Skriv gjerne en turrapport i samme tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyungen og Fagervann er overbefolket. Gå i tilfelle inn til Gåslungen eller Rottungen, der det er litt lenger mellom teltene.. Ved Kobberhaughytta lukter det skikkelig dritt fra utedassen. Legg deg et stykke unna.

Jeg ville tatt toget til Movann, gått opp til Ørfiske, derfra langs Langdalsvann og opp til Holmetjern eller aller helst Manntjern. Det er et stykke, men du kommer høyt og fint i marka, uten for mye folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger!

 

Jeg ble litt fristet av @Lompa sitt forslag om å ta toget til Movatn og gå derfra. Det blir således en mulighet til å gå tilbake til byen på søndag.

 

Ville det vært gjennomførbart å for eks. gå til Manntjern eller Glotjernskollen på fredag ettermiddag for så å gå til Bjørnsjøen og leie en kano på lørdag? Manntjern - Bjørnsjøen er jo ikke langt - så her kan det legges inn en omvei - men tenker da på muligheten for å overnatte på en av øyene i Bjørnsjøen?

 

Er det noen som kan si om Glotjernskollen egner seg for å sette opp telt?

 

Igjen - takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de vanna nærmest Skar bør unngås. Har heller aldri vært alene ved Rottungen, det er greit å være der med barn, men når det bare er voksne på tur er det fint å gå lenger inn i marka. Forslaget til Lompa er fint. 

Ellers har jeg lest om folk som har campet på Kobberhaugen, altså på toppen. Så det skal være mulig. Men vet ikke om det går med stort telt. Jeg har også lest om folk som har campet på Kikuttoppen, så det går kanskje også an. I begge tilfellene må du bære med deg en del vann, ikke så ille opp fra Kobberhaughytta, litt lenger opp til Kikuttoppen. 

Ellers er det også fint å telte ved Oppkuven. Også her må du bære vann, men ikke veldig langt. Det tar ca. 3-4 timer å gå opp fra endestasjonen i Sørkedalen, hvis du ikke har for tung sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har teltet ved Kikuttoppen, og det er flere fine, men små teltplasser der. Men den grommeste og mest spektakulære utsikten får dere om dere fortsetter fra Kikuttoppen mot Sandungskollen. Den turen tar rundt 30-40 min fra Kikuttoppen, og utsiktsplassen er rett ved blåstien. Se bilder her: http://www.fjellforu...e-3#entry301029 Her kunne jeg altså telle fire fine teltplasser.

 

Tar dere turen til Sandungskollen anbefaler jeg blåstien fra Fyllingen som er mye slakere og hyggeligere enn blåstien fra Kikutstua. Med tung sekk er det ikke så moro å klyve på alle fire for å få feste. Husk å fylle på vann før dere begynner oppstigningen.

Fra Sandungskollen til Sørkedalen café hvor det går buss til Røa er det litt over 13 km om man følger denne ruta: http://runkeeper.com...ivity/418585685 

Jeg kan forresten ikke anbefale Holmetjern som @Lompa tipset om. Det er bratt og utilgjengelig på vestsiden av vannet og ganske vått og myrete på østsiden. Da jeg var der for noen år siden var det kun en liten flekk på østsiden som var egnet å telte på selv om det visstnok skal være flere teltplasser rundt vannet. Her er et bilde av den beste teltplassen på øststiden: http://www.skiforeningen.no/cgi/newimgshow.cgi?id=1074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er Kalvsjøen et greit alternativ om dere tar toget til Movatn. Var der i sommer og tok dette bildet, men har ikke teltet der selv.:

Uk42LzJr.jpeg

 

Mellomkollen sør for Kalvsjøen tror jeg er fint om dere isteden foretrekker utsikt. Mener å ha lest at det skal være ett sted å sette opp vinylboligen der, men kan ikke gå god for det siden det er mange år siden jeg var der sist, og da brydde jeg meg ikke så mye om teltplasser...

 

På Glotjernskollen har jeg ikke vært, men kollen virker egnet for camping: http://www.kjentmannsmerket.org/Joranlid/Glotjernskollen.mj.htm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.........

Jeg kan forresten ikke anbefale Holmetjern som @Lompa tipset om. Det er bratt og utilgjengelig på østsiden av vannet og ganske vått og myrete på vestsiden. Da jeg var der for noen år siden var det kun en liten flekk på østsiden som var egnet å telte på selv om det visstnok skal være flere teltplasser rundt vannet. Her er et bilde av den beste teltplassen på øststiden: http://www.skiforeningen.no/cgi/newimgshow.cgi?id=1074

Jeg hadde tenkt til å kommentere det selv - Holmetjern ligger nedi ei gryte med bratt og tett skog på alle kanter unntatt i sørende der hvor elva renner ut, men her kommer grusveien helt opp til vannet så det er ikke så koselig å telte her.

 

Men på "halvøya" i motsatt ende går det helt fint å telte. Er et par bålplasser her og minst en fantastisk fin teltplass, men det er mye skygge. Vi var ved Holmetjern på denne turen

Det er sikkert mye finere å ta toget til Movann og gå til Holmetjern herfra enn fra Hakadal som vi gjorde.

 

Fin plass, også for telt

 

sSSL23175_zps25e3e43b.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig ang Holmetjern. Har ligget her flere ganger, både sommer og vinter. Nå er ikke jeg en sånn som skal ha paddeflate gressletter med ferdiglagde bålplasser. På de stedene får man aldri ligge alene. Den halvøya 7homas snakker om er fin. På østsida er det ok, og bare litt til høyre for der veien ender så går det fint å ligge oppå kollen.

En annen grunn til at jeg foreslo disse vannene, er at de er gode fiskevann. Har fått fisk over kiloen i Manntjern, og tålig bra størrelse i Holmetjern også. Svarten er også OK. I fjor så jeg ei fiskeørn ta ørret der. Det var en sterk opplevelse.

Men hvis du som startet tråden gjerne vil leie kano, hvorfor ikke gå direkte til Bjørnholt på fredagen? Da kan dere padle inn et stykke og ligge på ei av øyene i Bjørnsjøen. På lørdagen kan dere padle inn Fortjern og bære det korte stykket opp til Helgeren (ca 500m? på vei). Godt fiskevann med mange fine teltplasser (i mine øyne). Helgeren har røye, så dorging med røyeblink etter kanoen er kjempegøy. Ingen problem å padle tilbake til Bjørnholt på søndagen. Veldig fint å fiske også i Lille Gørja (og i vika hvor bekken/kanalen fra Gørja kommer ut i Helgeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottungen er som regel godt befolket på sommern, litt campingplass. SIkkert en del midnre folk nå i september. Ikke fått ørret der men det er et vann med grov abbor.

Har fått fin ørret på flue inne i Rottungsrumpa eller hva det nå heter.. Der inne er det et par fine teltplasser, og man ligger mye mer usjenert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig ang Holmetjern. Har ligget her flere ganger, både sommer og vinter. Nå er ikke jeg en sånn som skal ha paddeflate gressletter med ferdiglagde bålplasser. På de stedene får man aldri ligge alene. Den halvøya 7homas snakker om er fin. På østsida er det ok, og bare litt til høyre for der veien ender så går det fint å ligge oppå kollen.

Ja, jeg er nok kresen med valg av leirplass, men gress er det sjelden jeg har luksusen å telte på, og bålplass har jeg den senere tiden ikke brydd meg noe særlig om. Om jeg ankommer sent til en leirplass prioriterer jeg heller å reise teltet og fyre opp gassbrenneren enn å bruke tid på å lete etter døde kvister/ved til bålet.

 

Nordsiden av Holmetjern skal jeg imidlertid sjekke ut om jeg er på de traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips og tilbakemeldinger - det settes veldig stor pris på!

 

Slik det ser ut nå, regner jeg med at vi går til Bjørnholt og leier en kano fredag kveld, for så å padle ut på en av øyene i Bjørnsjøen og ta natten der. Jeg har forstått det slik at Hammeren er nærmeste bussholdeplass, med ca. 8-10 km gange frem til Bjørnholt. Tid er en viktig faktor da vi vil nå frem og få opp teltet før det blir alt for mørkt - som i disse dager er ca. åtte - halv ni. Vi belager oss derfor på å gå grusveier, mer eller mindre som en transportetappe, for å spare tid. Vi kommer også til å ha relativt tung sekk med mye utstyr og mat.

 

Dersom vi skulle bli forsinket, eller av en annen grunn se at vi ikke når frem i tide (til å leie kano, padle, finne en egnet øy etc.) er planen å brekke av og komme seg opp på en av Kobberhaugene.

 

Dag 2 ser Sandungskollen ut som et godt alternativ. Klarvær og fin utsikt hadde virkelig vært fine greier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips og tilbakemeldinger - det settes veldig stor pris på!

 

Slik det ser ut nå, regner jeg med at vi går til Bjørnholt og leier en kano fredag kveld, for så å padle ut på en av øyene i Bjørnsjøen og ta natten der. Jeg har forstått det slik at Hammeren er nærmeste bussholdeplass, med ca. 8-10 km gange frem til Bjørnholt. Tid er en viktig faktor da vi vil nå frem og få opp teltet før det blir alt for mørkt - som i disse dager er ca. åtte - halv ni. Vi belager oss derfor på å gå grusveier, mer eller mindre som en transportetappe, for å spare tid. Vi kommer også til å ha relativt tung sekk med mye utstyr og mat.

 

Dersom vi skulle bli forsinket, eller av en annen grunn se at vi ikke når frem i tide (til å leie kano, padle, finne en egnet øy etc.) er planen å brekke av og komme seg opp på en av Kobberhaugene.

 

Dag 2 ser Sandungskollen ut som et godt alternativ. Klarvær og fin utsikt hadde virkelig vært fine greier!

Det er fullt mulig å ringe Bjørnholt på forhånd, da kan dere sikkert få lagt av kano og det dere trenger slik at dere ikke er så avhengig av tiden. 

 

@tronn og jeg lå på en øy i Bjørnsjøen på denne turen, benevnt som brannodden på noen kart, på nordspissen,  Lenger sør, på Brenteøya var det fine teltplasser i sydenden. Også på den lille øya på koordinat

 

 6666513.456, 259009.702 (UTM sone 33, hentet fra Norgeskart) 

 

var det fine plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen fra en liten øy i Bjørnsjøen!

Utrolig stille!

For 30 minutter siden:

post-15256-1410594684,5464_thumb.jpg

Det letter raskt på:

post-15256-1410594763,0865_thumb.jpg

post-15256-1410594777,7116_thumb.jpg

Takk for alle tips og råd her - så lagt har det vært helt fantastisk i Nordmarka denne høsthelgen i september!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei @StianOslo ! Vi kom oss ikke helt frem dit, men stoppet på en høyde like før, hvor det også var spektakulær utsikt syd, vest og nordvest. Vi ville rett og slett få litt mer tid i camp før det ble mørkt; et kjapt måltid før innsamling av ved, oppsett av telt osv!

 

Alt i alt en helt fantastisk tur - og et nydelig sted å tilbringe kvelden, natten og en påfølgende morgen med lang frokost og utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne legge ved et par bilder til.

Teltplassen ligger på Askehøgda, hvilket ligger mellom Kikuttoppen og Sandungskollen. Høyden er på 550 moh, som er ca. 50 m lavere enn Sandungskollen. Til gjengjeld er det meget bratt og åpent vestover, noe som gir flotte utsiktmuligheter. Det er faktisk så bratt at enkelte steder på høyden må kunne kalles et stup.

Vi har et stort telt, Hilleberg Keron 4 GT, så det å finne en stor nok og egnet teltplass er en utfordring. Teltet ble plassert rett ved kanten/stupet, men så lenge vi begge visste hvor vi ikke skulle gå i mørket var vi komfortable med plasseringen.

 

Så vidt jeg vet er det ingen vann eller bekker i nærheten, så man er avhengig av å ta med seg det man trenger av vann for oppholdet. Vi tok med alt for lite og fant fort ut at vi måtte være bestemte og nøyaktige med forbruket. Tidlig morgenen etter ble det kaffe - og da var det tomt. Tatt i betraktning at det var den varmeste septemberhelgen i manns minne hadde vi begge sandpapir i munnen da vi kom ned til nærmeste vann senere i 15-tiden. Det er selvfølgelig ingen krise, men det er langt i fra kos og komfort. Man lærer mens man lever.

 

Trykk på bildene for å forstørre.

 

Pannekaker før oppsett av telt og innsamling av ved:
post-15256-1418388278,2467_thumb.jpg

Telt satt opp. Delvis fjellgrunn fordrer alternative festemåter fremfor bare plugger.
post-15256-1418388303,5991_thumb.jpg

Utsikt vest / nordvest:
post-15256-1418388348,0158_thumb.jpg

Fyr på bålet - risotto underveis:
post-15256-1418388365,0186_thumb.jpg

Takk for alle tips her i denne tråden og ellers på forumet - det settes stor pris på!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da campet dere på samme plass som meg :)

Fin plass! Tar gjerne turen inn dit igjen.

Hvordan er det lenger inn på Sandungskollen? Like åpen utsikt og flate steder egnet for større telt?

Kan tenke meg at man vil kunne være nokså i fred oppe på disse høydedragene om vinteren? Opp og ned fra Kikut til Kikuttoppen - de to korteste veiene - må vel være tilnærmet umulig på ski; vi måtte klyve/klatre den den bratteste veien. Stien vi gikk langs toppen var også stedvis nokså krunglete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved blåstien er det ikke noe bedre egnet sted enn der dere campet, for utifra bildene ser det ut som dere teltet noen meter unna der jeg var. Godt mulig det er et høydedrag som er like bra eller bedre, men da må man bort fra blåstien. Dere havnet nok midt i smørøyet :) Det er det beste utsiktspunktet ved blåstien, ingenting lenger nordover langs blåstien mot Sandungen kan matche det. Legger ved link til et bilde, så kan dere dobbeltsjekke at dere campet samme sted som meg: http://bildr.no/view/OE1jODFi

Tror ikke det akkurat er folksomt der oppe om vinteren nei. Det er uansett en fantastisk plass.

Det er klart bedre å gå blåstien fra Østre Fyllingen enn den bratte blåstien fra Kikustua. Den er ikke bratt og langt mere trivelig og åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ingen vann eller bekker i nærheten, så man er avhengig av å ta med seg det man trenger av vann for oppholdet. Vi tok med alt for lite og fant fort ut at vi måtte være bestemte og nøyaktige med forbruket. Tidlig morgenen etter ble det kaffe - og da var det tomt. Tatt i betraktning at det var den varmeste septemberhelgen i manns minne hadde vi begge sandpapir i munnen da vi kom ned til nærmeste vann senere i 15-tiden. Det er selvfølgelig ingen krise, men det er langt i fra kos og komfort. Man lærer mens man lever.

Nærmeste bekken er nok retning Store Sandungen. Da jeg gikk blåstien mellom Store og Lille Sandungen til Sandungskollen (dvs. Askehøgda, men for meg er den klippen Sandungskollen), så passerte jeg denne bekken. Vil anslå den er ca. 1 km nord for Sandungskollen (like etter at stien deler seg i to), men den blåstien blir etterhvert kronglete fordi man må klyve over endel døde trær. Når stien deler seg er den imidlertid fin å gå på.

aE02TnYr.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.