Gå til innhold
RSH

Fredag - søndag telttur i Nordmarka

Det er 1315 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi planlegger en telttur i Nordmarka med varighet fredag etter jobb (ca. kl. 16) til søndag ettermiddag.

Vi ønsker primært å komme oss ut for kosens skyld, men også for å teste noe nytt utstyr.

I utgangspunktet tenkte vi å ta t-banen til Frognerseteren og gå derfra til et egnet sted. Alternativet er å ta bussen til Sørkedalen Skole og gå derfra.

Foreløpig har jeg sett på Kobberhaugene, hvilket etter mine beregninger bør være enkelt å nå fra Sørkedalen skole før det blir mørkt på fredag. Fordelen her er nettopp at det ligger på en topp og således kan by på fin utsikt både kveld og morgen. Er det noen som vet om en av Kobberhaugene er egnede teltplasser? (har et Hilleberg Keron 4 GT, så det tar litt plass). Ulempen er kanskje at det ikke ligger ved et vann, slik at vi vil være avhengige av å ta med oss det vi trenger av dette?

Har dere forslag til andre steder som kan være egnet å nå en fredag etter jobb, før det blir helt mørkt? Vi ønsker oss et sted hvor vi kanskje er så heldige å ikke møte på alt for mye folk, og helst på en liten kolle eller alternativt et litt åpent og fint sted ved et vann / tjern.

Lørdag flytter vi gjerne på oss til en ny plass. Målet er å være tilbake i Oslo innen kl. 17 på søndag da vi har planer på kvelden.

Tusen takk for alle eventuelle tips og innspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, du kan sjekke denne tråden med mange tips om overnattingsplasser og utsiktspunkter i Nordmarka: Skjult lenke - logg inn for å se den

Er en stund siden jeg har vært på Kopperhaugene, men er det ikke egnede teltplasser på toppen skal det visstnok være teltplasser ved Kobberhaughytta. 

Skriv gjerne en turrapport i samme tråd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øyungen og Fagervann er overbefolket. Gå i tilfelle inn til Gåslungen eller Rottungen, der det er litt lenger mellom teltene.. Ved Kobberhaughytta lukter det skikkelig dritt fra utedassen. Legg deg et stykke unna.

Jeg ville tatt toget til Movann, gått opp til Ørfiske, derfra langs Langdalsvann og opp til Holmetjern eller aller helst Manntjern. Det er et stykke, men du kommer høyt og fint i marka, uten for mye folk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Jeg ble litt fristet av @Skjult lenke - logg inn for å se den sitt forslag om å ta toget til Movatn og gå derfra. Det blir således en mulighet til å gå tilbake til byen på søndag.

Ville det vært gjennomførbart å for eks. gå til Manntjern eller Glotjernskollen på fredag ettermiddag for så å gå til Bjørnsjøen og leie en kano på lørdag? Manntjern - Bjørnsjøen er jo ikke langt - så her kan det legges inn en omvei - men tenker da på muligheten for å overnatte på en av øyene i Bjørnsjøen?

Er det noen som kan si om Glotjernskollen egner seg for å sette opp telt?

Igjen - takk for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at de vanna nærmest Skar bør unngås. Har heller aldri vært alene ved Rottungen, det er greit å være der med barn, men når det bare er voksne på tur er det fint å gå lenger inn i marka. Forslaget til Lompa er fint. 

Ellers har jeg lest om folk som har campet på Kobberhaugen, altså på toppen. Så det skal være mulig. Men vet ikke om det går med stort telt. Jeg har også lest om folk som har campet på Kikuttoppen, så det går kanskje også an. I begge tilfellene må du bære med deg en del vann, ikke så ille opp fra Kobberhaughytta, litt lenger opp til Kikuttoppen. 

Ellers er det også fint å telte ved Oppkuven. Også her må du bære vann, men ikke veldig langt. Det tar ca. 3-4 timer å gå opp fra endestasjonen i Sørkedalen, hvis du ikke har for tung sekk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har teltet ved Kikuttoppen, og det er flere fine, men små teltplasser der. Men den grommeste og mest spektakulære utsikten får dere om dere fortsetter fra Kikuttoppen mot Sandungskollen. Den turen tar rundt 30-40 min fra Kikuttoppen, og utsiktsplassen er rett ved blåstien. Se bilder her: Skjult lenke - logg inn for å se den Her kunne jeg altså telle fire fine teltplasser.

Tar dere turen til Sandungskollen anbefaler jeg blåstien fra Fyllingen som er mye slakere og hyggeligere enn blåstien fra Kikutstua. Med tung sekk er det ikke så moro å klyve på alle fire for å få feste. Husk å fylle på vann før dere begynner oppstigningen.

Fra Sandungskollen til Sørkedalen café hvor det går buss til Røa er det litt over 13 km om man følger denne ruta: Skjult lenke - logg inn for å se den 

Jeg kan forresten ikke anbefale Holmetjern som @Skjult lenke - logg inn for å se den tipset om. Det er bratt og utilgjengelig på vestsiden av vannet og ganske vått og myrete på østsiden. Da jeg var der for noen år siden var det kun en liten flekk på østsiden som var egnet å telte på selv om det visstnok skal være flere teltplasser rundt vannet. Her er et bilde av den beste teltplassen på øststiden: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers er Skjult lenke - logg inn for å se den et greit alternativ om dere tar toget til Movatn. Var der i sommer og tok dette bildet, men har ikke teltet der selv.:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den sør for Kalvsjøen tror jeg er fint om dere isteden foretrekker utsikt. Mener å ha lest at det skal være ett sted å sette opp vinylboligen der, men kan ikke gå god for det siden det er mange år siden jeg var der sist, og da brydde jeg meg ikke så mye om teltplasser...

På Glotjernskollen har jeg ikke vært, men kollen virker egnet for camping: Skjult lenke - logg inn for å se den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.........

Jeg kan forresten ikke anbefale Holmetjern som @Skjult lenke - logg inn for å se den tipset om. Det er bratt og utilgjengelig på østsiden av vannet og ganske vått og myrete på vestsiden. Da jeg var der for noen år siden var det kun en liten flekk på østsiden som var egnet å telte på selv om det visstnok skal være flere teltplasser rundt vannet. Her er et bilde av den beste teltplassen på øststiden: Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg hadde tenkt til å kommentere det selv - Holmetjern ligger nedi ei gryte med bratt og tett skog på alle kanter unntatt i sørende der hvor elva renner ut, men her kommer grusveien helt opp til vannet så det er ikke så koselig å telte her.

Men på "halvøya" i motsatt ende går det helt fint å telte. Er et par bålplasser her og minst en fantastisk fin teltplass, men det er mye skygge. Vi var ved Holmetjern på Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er sikkert mye finere å ta toget til Movann og gå til Holmetjern herfra enn fra Hakadal som vi gjorde.

Fin plass, også for telt

sSSL23175_zps25e3e43b.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke enig ang Holmetjern. Har ligget her flere ganger, både sommer og vinter. Nå er ikke jeg en sånn som skal ha paddeflate gressletter med ferdiglagde bålplasser. På de stedene får man aldri ligge alene. Den halvøya 7homas snakker om er fin. På østsida er det ok, og bare litt til høyre for der veien ender så går det fint å ligge oppå kollen.

En annen grunn til at jeg foreslo disse vannene, er at de er gode fiskevann. Har fått fisk over kiloen i Manntjern, og tålig bra størrelse i Holmetjern også. Svarten er også OK. I fjor så jeg ei fiskeørn ta ørret der. Det var en sterk opplevelse.

Men hvis du som startet tråden gjerne vil leie kano, hvorfor ikke gå direkte til Bjørnholt på fredagen? Da kan dere padle inn et stykke og ligge på ei av øyene i Bjørnsjøen. På lørdagen kan dere padle inn Fortjern og bære det korte stykket opp til Helgeren (ca 500m? på vei). Godt fiskevann med mange fine teltplasser (i mine øyne). Helgeren har røye, så dorging med røyeblink etter kanoen er kjempegøy. Ingen problem å padle tilbake til Bjørnholt på søndagen. Veldig fint å fiske også i Lille Gørja (og i vika hvor bekken/kanalen fra Gørja kommer ut i Helgeren).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rottungen er som regel godt befolket på sommern, litt campingplass. SIkkert en del midnre folk nå i september. Ikke fått ørret der men det er et vann med grov abbor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rottungen er som regel godt befolket på sommern, litt campingplass. SIkkert en del midnre folk nå i september. Ikke fått ørret der men det er et vann med grov abbor.

Har fått fin ørret på flue inne i Rottungsrumpa eller hva det nå heter.. Der inne er det et par fine teltplasser, og man ligger mye mer usjenert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke enig ang Holmetjern. Har ligget her flere ganger, både sommer og vinter. Nå er ikke jeg en sånn som skal ha paddeflate gressletter med ferdiglagde bålplasser. På de stedene får man aldri ligge alene. Den halvøya 7homas snakker om er fin. På østsida er det ok, og bare litt til høyre for der veien ender så går det fint å ligge oppå kollen.

Ja, jeg er nok kresen med valg av leirplass, men gress er det sjelden jeg har luksusen å telte på, og bålplass har jeg den senere tiden ikke brydd meg noe særlig om. Om jeg ankommer sent til en leirplass prioriterer jeg heller å reise teltet og fyre opp gassbrenneren enn å bruke tid på å lete etter døde kvister/ved til bålet.

Nordsiden av Holmetjern skal jeg imidlertid sjekke ut om jeg er på de traktene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips og tilbakemeldinger - det settes veldig stor pris på!

Slik det ser ut nå, regner jeg med at vi går til Bjørnholt og leier en kano fredag kveld, for så å padle ut på en av øyene i Bjørnsjøen og ta natten der. Jeg har forstått det slik at Hammeren er nærmeste bussholdeplass, med ca. 8-10 km gange frem til Bjørnholt. Tid er en viktig faktor da vi vil nå frem og få opp teltet før det blir alt for mørkt - som i disse dager er ca. åtte - halv ni. Vi belager oss derfor på å gå grusveier, mer eller mindre som en transportetappe, for å spare tid. Vi kommer også til å ha relativt tung sekk med mye utstyr og mat.

Dersom vi skulle bli forsinket, eller av en annen grunn se at vi ikke når frem i tide (til å leie kano, padle, finne en egnet øy etc.) er planen å brekke av og komme seg opp på en av Kobberhaugene.

Dag 2 ser Sandungskollen ut som et godt alternativ. Klarvær og fin utsikt hadde virkelig vært fine greier!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips og tilbakemeldinger - det settes veldig stor pris på!

Slik det ser ut nå, regner jeg med at vi går til Bjørnholt og leier en kano fredag kveld, for så å padle ut på en av øyene i Bjørnsjøen og ta natten der. Jeg har forstått det slik at Hammeren er nærmeste bussholdeplass, med ca. 8-10 km gange frem til Bjørnholt. Tid er en viktig faktor da vi vil nå frem og få opp teltet før det blir alt for mørkt - som i disse dager er ca. åtte - halv ni. Vi belager oss derfor på å gå grusveier, mer eller mindre som en transportetappe, for å spare tid. Vi kommer også til å ha relativt tung sekk med mye utstyr og mat.

Dersom vi skulle bli forsinket, eller av en annen grunn se at vi ikke når frem i tide (til å leie kano, padle, finne en egnet øy etc.) er planen å brekke av og komme seg opp på en av Kobberhaugene.

Dag 2 ser Sandungskollen ut som et godt alternativ. Klarvær og fin utsikt hadde virkelig vært fine greier!

Det er fullt mulig å ringe Bjørnholt på forhånd, da kan dere sikkert få lagt av kano og det dere trenger slik at dere ikke er så avhengig av tiden. 

@Skjult lenke - logg inn for å se den og jeg lå på en øy i Bjørnsjøen på Skjult lenke - logg inn for å se den turen, benevnt som brannodden på noen kart, på nordspissen,  Lenger sør, på Brenteøya var det fine teltplasser i sydenden. Også på den lille øya på koordinat

6666513.456, 259009.702 (UTM sone 33, hentet fra Norgeskart) 

var det fine plasser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God morgen fra en liten øy i Bjørnsjøen!

Utrolig stille!

For 30 minutter siden:

post-15256-1410594684,5464_thumb.jpg

Det letter raskt på:

post-15256-1410594763,0865_thumb.jpg

post-15256-1410594777,7116_thumb.jpg

Takk for alle tips og råd her - så lagt har det vært helt fantastisk i Nordmarka denne høsthelgen i september!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei @Skjult lenke - logg inn for å se den ! Vi kom oss ikke helt frem dit, men stoppet på en høyde like før, hvor det også var spektakulær utsikt syd, vest og nordvest. Vi ville rett og slett få litt mer tid i camp før det ble mørkt; et kjapt måltid før innsamling av ved, oppsett av telt osv!

Alt i alt en helt fantastisk tur - og et nydelig sted å tilbringe kvelden, natten og en påfølgende morgen med lang frokost og utsikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne legge ved et par bilder til.

Teltplassen ligger på Askehøgda, hvilket ligger mellom Kikuttoppen og Sandungskollen. Høyden er på 550 moh, som er ca. 50 m lavere enn Sandungskollen. Til gjengjeld er det meget bratt og åpent vestover, noe som gir flotte utsiktmuligheter. Det er faktisk så bratt at enkelte steder på høyden må kunne kalles et stup.

Vi har et stort telt, Hilleberg Keron 4 GT, så det å finne en stor nok og egnet teltplass er en utfordring. Teltet ble plassert rett ved kanten/stupet, men så lenge vi begge visste hvor vi ikke skulle gå i mørket var vi komfortable med plasseringen.

Så vidt jeg vet er det ingen vann eller bekker i nærheten, så man er avhengig av å ta med seg det man trenger av vann for oppholdet. Vi tok med alt for lite og fant fort ut at vi måtte være bestemte og nøyaktige med forbruket. Tidlig morgenen etter ble det kaffe - og da var det tomt. Tatt i betraktning at det var den varmeste septemberhelgen i manns minne hadde vi begge sandpapir i munnen da vi kom ned til nærmeste vann senere i 15-tiden. Det er selvfølgelig ingen krise, men det er langt i fra kos og komfort. Man lærer mens man lever.

Trykk på bildene for å forstørre.

Pannekaker før oppsett av telt og innsamling av ved:
post-15256-1418388278,2467_thumb.jpg

Telt satt opp. Delvis fjellgrunn fordrer alternative festemåter fremfor bare plugger.
post-15256-1418388303,5991_thumb.jpg

Utsikt vest / nordvest:
post-15256-1418388348,0158_thumb.jpg

Fyr på bålet - risotto underveis:
post-15256-1418388365,0186_thumb.jpg

Takk for alle tips her i denne tråden og ellers på forumet - det settes stor pris på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da campet dere på samme plass som meg :)

Fin plass! Tar gjerne turen inn dit igjen.

Hvordan er det lenger inn på Sandungskollen? Like åpen utsikt og flate steder egnet for større telt?

Kan tenke meg at man vil kunne være nokså i fred oppe på disse høydedragene om vinteren? Opp og ned fra Kikut til Kikuttoppen - de to korteste veiene - må vel være tilnærmet umulig på ski; vi måtte klyve/klatre den den bratteste veien. Stien vi gikk langs toppen var også stedvis nokså krunglete...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved blåstien er det ikke noe bedre egnet sted enn der dere campet, for utifra bildene ser det ut som dere teltet noen meter unna der jeg var. Godt mulig det er et høydedrag som er like bra eller bedre, men da må man bort fra blåstien. Dere havnet nok midt i smørøyet :) Det er det beste utsiktspunktet ved blåstien, ingenting lenger nordover langs blåstien mot Sandungen kan matche det. Legger ved link til et bilde, så kan dere dobbeltsjekke at dere campet samme sted som meg: Skjult lenke - logg inn for å se den

Tror ikke det akkurat er folksomt der oppe om vinteren nei. Det er uansett en fantastisk plass.

Det er klart bedre å gå blåstien fra Østre Fyllingen enn den bratte blåstien fra Kikustua. Den er ikke bratt og langt mere trivelig og åpen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ingen vann eller bekker i nærheten, så man er avhengig av å ta med seg det man trenger av vann for oppholdet. Vi tok med alt for lite og fant fort ut at vi måtte være bestemte og nøyaktige med forbruket. Tidlig morgenen etter ble det kaffe - og da var det tomt. Tatt i betraktning at det var den varmeste septemberhelgen i manns minne hadde vi begge sandpapir i munnen da vi kom ned til nærmeste vann senere i 15-tiden. Det er selvfølgelig ingen krise, men det er langt i fra kos og komfort. Man lærer mens man lever.

Nærmeste bekken er nok retning Store Sandungen. Da jeg gikk blåstien mellom Store og Lille Sandungen til Sandungskollen (dvs. Askehøgda, men for meg er den klippen Sandungskollen), så passerte jeg denne bekken. Vil anslå den er ca. 1 km nord for Sandungskollen (like etter at stien deler seg i to), men den blåstien blir etterhvert kronglete fordi man må klyve over endel døde trær. Når stien deler seg er den imidlertid fin å gå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1315 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland
      Langtur denne helgen fra Stavtjørn til Stavanger Turistforening sin hytte på Støle. Sol, knusktørt og mer multer enn folk på turen innover - men jeg noterte at Helseministeren hadde vært på besøk for noen dager siden, bevis godt nok på at det er god helse å gå turen. Det gikk 4,5 timer inn med en liten pause på stølen Hommi. 
      Skjult lenke - logg inn for å se den. 

Returen på Søndag gikk ned Søre Kvitladalen til STF hytta på Kvitlen (denne må dere besøke en gang!!), opp Nordre Kvitladalen til Hommi og så tilbake til Stavtjørn, totalt 35km begge dager og 10 timers trav, så det brant godt under føttene vel fremme ved bilen. Men turen tar jeg gjerne igjen!
      Skjult lenke - logg inn for å se den Fin start ved Stavtjørn  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Elva til venstre renner ned til Barbuvannet  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Vakre Hommadalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hommi  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hovlandsstølen til venstre   Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Støle  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Kjentfolk på besøk   Skjult lenke - logg inn for å se den Søra Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Reine Amazonas, bare litt mindre vann....  

Skjult lenke - logg inn for å se den STF hytta på Kvitlen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Opp Nordre Kvitladalen  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Hadvardhomtjørna på høyre side  
      Skjult lenke - logg inn for å se den Siste innspurt
    • Av kravnan
      Vi er et par som bor i Oslo og ønsker å ta en telttur i Kristi Himmelfarts helgen (onsdag-søndag). Vi ønsker å gå fottur. Ski er uaktuelt. Vi kan ta tog eller bil og tenker maks 5 timer unna. Vi er åpen både for å gå med teltet på etapper eller å ha «basecamp» som et utgangspunkt for dagsturer. Årstiden (snø) krever en tur i lavere terreng. Hvor finner vi dette? Vi trenger tips! 
    • Av Memento mori
      Turen ble planlagt på skiforeningens kart, med pendlerrennet sin trasé og ruta som @TarjeiSkrede hadde brukt. Jeg kjørte bilen til Gjøvik på fredags ettermiddagen, hvor kona tok over for å kjøre den hjem. For å slippe å gå gjennom noen veier i et byggefelt, ble pulken satt av der hvor pendlerrennet startet i år.  Første overnatting ble etter ca 3,5 km, men jeg var igang med turen og det føltes bra, for kona hadde lurte på om jeg angret når jeg så hvor langt der faktisk var, mens vi kjørte til Gjøvik.

Ruta går langs med RV4, nedover mot Oslo. Fra Hunndalen er det motbakke opp mot Skumsjøen, den første av mange på turen, og jeg hadde med mat og bensin til primusen for hele turen i pulken så motbakker kjennes godt. Men det var tørrsnøforhold og fint å gå i løypene. Var en tur innom Osbakken, for en vaffel og en kaffe. Fikk rådet om å gå om Mæhlumsetera, det passet fint med en overnatting på den, siden den er DNT og nøkkelen var med i pulken. 

Flotte løyper på turen, skogen forsatt hvit i andre uka i mars. God gammeldags vinter. 

Turen var bra merket frem til Lygna. Etter dette var det merking mot Oslo.  Artig med slike skilt, selv om ikke så mange starter på Gjøvik, men som det viser at det er mulig.

Gikk med samme utstyret som jeg ville ha brukt på høyfjellet, kjekt med pulk, med Artic bedding hvor liggeunderlag og sovepose, samt dunjakka for rasting ligger. Bare å sette seg på toppen av det hele. Hadde også teltet i en pulkpose slik at det var lett/raskt å sette opp/ta ned. 

Mye sol på turen, selv om den kom og gikk mange ganger i løpet av dagen. Lite folk i løypene på tross av helg og fint vær. 

Litt trist og grått og ikke all verdens utsikt ned mot Eina. Her var det riktige bygdeskiløyper mellom hus og gårder. 

Det kom snø, og jeg valgte å gå på den nedlagte jernbanen fra Trevatn stasjon, flatt og fint, men det var ikke kjørt etter at snøen hadde falt i løpet av kvelden og natta. Gikk den delvis brøyta veien mot Sønstebygrenda, mere snø, men normalt mindre bratte kneiker enn skiløyper. Det var grått så utsikten fra Glomhaugen ville vært dårlig uansett.

Pleide å ta 2 gode pauser hver dag, her satt jeg mitt i løypa, og det gikk fint, hadde ikke sett en sjel på  to dager. Fortsatt ikke kjørt, så det å tråkke løyper var tungt. 

Kartet over midtre del av ruta. Lygna til Grua.

Mot Rossumsetera var det ikke mye som syns av skisporet, bare en stor katt som hadde gått i den. På dette partiet, var det fint å ha sporet på GPSen. 

Fra Rossumsetera var det himmelske oppkjørte maskinløyper, du verden hvor lett de var å gå i, kontra å tråkke løyper selv. 

Måtte ta en stopp på Lygnaseter, for en sjaførlunsj og kaffe. Første delmål var nådd. Parkerte pulken blant bilene. Ble kvitt litt søppel, ladet powerbanken den timen pausa tok. 

Når jeg skulle ta noen små scooterløyper for å komme ned mot Grua, var det ikke kjørt. Da var både plan A og plan B brukt opp, og hadde ikke noen plan C. Sliten også, så slo opp teltet i krysset for å lage en ny plan. Det er vondt å gå fiskebein med ski med bare kortfeller i delvis kjørte scooterløyper. 

Begynte å bli kaldt på natta minus 27 grader, men scooteren kjørte forbi på kveld, og da kunne plan B brukes allikevel.  

Som regel når det er så kaldt på natta, er det fint vær på dagen, så også denne dagen, men kald trekk. Helsport Patagonia teltet fungerte veldig bra hele turen. 

Små scooterkjørte løyper har en egen sjarm.

På Langevann var det tydigvis mye snø, for stikka var nesten helt bort og nye satt opp.

Etter den kalde natta, var det viktig å få luftet soveposen og dunjakka så bra som mulig. 3-4 grader kaldere hver natt, og skulle det forsette var soveposen på -32 grader for kald. Ble en lengere rast i sola ved Auretjernet. Nyinnkjøpte clementiner og ferske pizzaboller fra Kiwi på Grua smakte fortreffelig i sola, etter å ha fått RV4 og E16 på rette siden, delmål 2 var oppnådd.

De som er godt kjent går ikke rundt Auretjern, men krysser rett over. 

Mye ned og opp de samme høydemeterne, litt kjedelig å kjøre ned, når du vet du må oppigjen omtrent det samme. Mye bedre psykisk å gå opp og kjøre ned. 

Etter bakken opp fra Grua, ble det en overnatting på en holme utpå Fjellsjøen.  Sol og klart fint vær.

Kartet over Nordmarka som skulle krysses på tvers av dalførene. På Grua var det en som kunne ha kjørt meg til Mylla, men takket høflig nei, men hadde fått en mye flatere trasé å gå i. 

Fjellsjøen må være ei stor kuldegrop, for det ble minus 30 grader om natta. Ny personlig rekord for min del. Våknet en gang på natta, så soveposen/liggeunderlaget fungerte veldig bra. 

Måtte bare ta bilde av tempmåleren, yr hadde sagt minus 12 grader...

Ved Løvlia siste natta kom det varmere vær, og snøen blåste og ramlet ned fra trærne. Må innrømme jeg gikk litt i zikk-zakk for ikke å få det i hode. 

Det kom veldig blaut snø, hadde tidens kladder,  ikke noe hjalp. Heldigvis gikk skiløypa rett ved veien til Retthella, så jeg gikk på beina 1,5 km opp bakken. Og i høyden var det kaldere, pluss at det hadde sluttet å snø. 

På Kleivstua kunne jeg se hjem igjen. Litt rart å fullføre, mere tomhet over at 10 dager på tur var over, enn glede over å ha gjennomført turen. 
      Hadde under hele turen lagt ut litt bilder og tekst på tråden Gjøvik -hjem til Sundvolden her på forumet, så de som ønsker mer info bør lese den. 

• Av TillaCharlotte
      "Jeg kunne jo skrevet en liten turrapport på fjellforum da" -  men den ble visst nokså lang  Leses på eget ansvar!
      Lenge har jeg tenkt på en solotur på vinteren, men vært redd både for mørket, det å fryse og bruk av brenner i teltet. For noen uker siden ble jeg overraskende inspirert av noen flotte turdamer på Instagram, og bestemte meg for at nå fikk det bare briste eller bære. Turhelga ble valgt med bakgrunn i at mannen hadde arbeidshelg, og en stund så det ut til at det ikke skulle bli så altfor kaldt. Et par dager før avreise viste værmeldinga brått -16, og jeg ble derfor litt nervøs for om soveposen min med komfort på -12 ville gjøre susen. Jeg bestemte meg derfor for å sy en innerpose, i håp om at den skulle berge meg gjennom natta dersom det skulle bli for ille, i tillegg til at værmeldinga så litt mer lovende ut dagen før avreise. 

I dagene før avreise begynte det å hope seg opp med turutstyr i stua, og jeg var stadig ute i hagen for å øve med primusen. Da strømmen tilfeldigvis gikk en dag, fikk jeg til og med ordna meg med litt lunsj   Turfeberen hadde for alvor satt inn, og jeg gleda meg som bare det! I tillegg til litt turinspirasjon, hadde jeg også sett noen kule oppskrifter på deilig "primus-pizza" og noen fristende bilder av sveler til frokost, så det ble med i matposen. 

Endelig kom dagen for avreise. Jeg hadde med meg alt jeg kunne komme til å trenge av utstyr, og litt ekstra for kosens skyld. For det var jo hele poenget - å kose seg på tur, alene for første gang   Været var helt fantastisk, og vi starta morgenen med strålende sol. Pulken endte opp med å veie mer enn jeg hadde sett for meg, og de første kilometerne gikk vi i stigning. Det var nok tyngre for hunden enn for meg, og til slutt koblet jeg han av for at han skulle spare litt krefter.

Jeg har tidligere vært plaga med gnagsår i fjellskiskoa mine, men i god tro tenkte jeg at dersom jeg satte på gnagsårplaster før jeg gikk ville det sikkert gå fint. Det gjorde det for det aller meste også, men da jeg nærmet meg dagens første stopp kjente jeg at det begynte å bli sårt i skoen. Det passet derfor ypperlig med en stopp på Heggelia, hvor vi ble tatt så godt i mot - selvsagt skulle hunden få være med inn  Dermed fikk jeg justert på gnagsårene, spist litt og hunden varmet seg foran peisen. Jeg ble likevel litt engstelig da verten kunne fortelle at det hadde vært -18 da han hadde åpnet i solskinnet samme morgen. Han syntes derfor at det var veldig tøft å skulle ligge ute i telt, og inni meg tenkte jeg at det kanskje kom til å bli i tøffeste laget!

Vi kom oss avgårde igjen, og en drøy kilometer senere fant vi oss en flott teltplass ved et lite vann. Betjeningen på Heggelia hadde opplyst om at det blåste surt fra nord, så jeg forsøkte å finne en fin plass i ly. Da oppdaget jeg også at kartet og kompasset lå igjen hjemme..... Teltplassen kom på plass likevel   Senere på kvelden angret jeg på at jeg hadde spadd ut forteltet, da teltet plutselig hadde flyttet seg 15 cm den veien, og soveposen min hang i fritt fall  Heldigvis var den nokså enkelt å dra teltet en liten halvmeter andre veien, i og med at det er selvstående. 

Etter at teltet hadde kommet på plass, var det på tide å fyre bål med all veden som jeg hadde drasset med meg ei mil inn i skauen (!!) Jeg tenkte at det var greit å grave bålplassen ned, slik at bålet ikke skulle forsvinne i snøen. Lite ante jeg at snøen var like dyp som jeg er høy, og derfor gravde jeg nokså lenge for å få en fin plass  Hunden var lagt til rette, og endelig kom det deilig varme fra bålet. Sola begynte å gå ned, og det samme gjorde temperaturen! Det jeg hadde glemt var hvor redd hunden min er for bål, og det ble derfor altfor "intimt" nede i ei slik grop - den fikk brått panikk, pila inn i teltet og nektet å komme ut igjen. Så da satt jeg der da, mutters alene i kulda og fyra bål. "Kose-faktoren" sank i takt med sola, og etter å ha forsøkt å få ned litt bålniste, kom jeg meg inn i teltet jeg også.

Da jeg landet i soveposen begynte det å synke inn hvor langt jeg hadde gått, hvor lite mat og drikke jeg hadde fått i meg, og at telefonen min så ut til å dø av kulde raskere enn jeg hadde sett for meg. Før jeg skulle fyre i teltet hadde jeg planlagt å lage middag, så jeg begynte med det. Pizzadeig ble laget, og diverse garnityr funnet frem. Men så, tenkte jeg at det hadde jo vært lurt å fylle primusflaska med brennstoff før jeg skulle i teltet for kvelden. Men hvordan var det nå jeg fikk ut trykket igjen? Herregud som jeg kløna! Bensin overalt, kalde fingre og en rekke banneord... Banneorda skulle nok mest kompensere for at jeg begynte å bli litt stressa - tenk om jeg ikke fikk liv i primusen igjen? Til og med bikkja hadde begynt å hutre på dette tidspunktet.  Liv ble det heldigvis i primusen, og noen likfingere senere ble det også pizza! I tillegg skapte jeg også et minne for livet - da jeg underveis i matlagingen brant meg på litt kakao jeg akkurat hadde laget, og bare skulle ta litt snø i munnen for å kjøle ned den brente tunga. Lite tenkte jeg på at jeg tok fra samme snøen som jeg akkurat hadde dynket med bensin  Det smakte rett og slett alt annet enn nydelig!!

Pizzaen var god, men samtidig smakte det ikke med mat. Et sikkert tegn til meg selv om at jeg hadde ventet for lenge med å spise! Etter mye om og men fikk jeg også primusen inn i teltet, og bikkja sluttet å hutre. Det var deilig med varme i teltet, men samtidig var jeg utrolig utilpass. I boka jeg hadde med meg, leste jeg den samme siden ganske mange ganger mens jeg fulgte med på brenneren. Til slutt klarte jeg heller ikke å holde meg lenger, og måtte bite i det "kalde" eple for å ut på do. Der kom likevel bålgropa til sin rett, for den var perfekt å gjemme seg i for å tisse når man er over snittet mørkeredd  Vel tilbake i teltet spiste jeg litt frossent smågodt, og til slutt tok både hunden og jeg kvelden. I løpet av natta var jeg takket være den nye innerposen overraskende varm, men livredd for at kompanjongen min skulle fryse. Jeg våknet derfor med jevne mellomrom for å sjekke temperaturen i posen hans  Da vi begge våknet neste morgen, var alt glemt.. Sola var på himmelen, og alle nerver glemt! Svelene til frokost ble likevel et litt for ambisiøst prosjekt i kulda, og kostet definitivt mer enn det smakte. Aldri har jeg lengtet så etter en pose real turmat!  

Nedpakking av teltplassen gikk supert, hvis man ser bort fra noen sporløst forsvunnede potesokker...  Også på veien hjem stoppet vi på Heggelia, og til vår store glede var vertskapet det samme som dagen før.

De siste kilometerne tilbake til bilen ble seige - hunden var lei, kald og sliten, og saftige gnagsår et faktum! Bilen var så kaldt at da vi hadde parkert hjemme, var den enda ikke varm  Men det var heldigvis sofaen! Og der ble vi værende resten av kvelden, mens vi satte til livs resten av godteriet som var blitt for frossent til å spise på tur.. 

• Av Þróndeimr
      Gammelbrua over elva Leira i Leirdalen

Etter ei natt i bilen i Lom var det klart for tidlig start for tur med Vegar i Jotunheimen. Plan A var å gå oppover mot Galdhøpiggen fra Spiterstulen for så å ta oss sørover mot Tverråtinder og Bukkeholstinder. Men ett stort snøfall hadde stengt veien så vi tok sjansen å gå fra Raubergstulen, som var plan B, i stedet. Vi kom ikke langt opp i veien fra Galdesand før vi kjørte oss fast da det ikke var brøytet her heller. Endret planen, «Prøve oss mot Smørstabbtindene i stedet?» Så vi kjørte oppover Bøverdalen med håp om at veien var åpen opp til Krossbu. Det var den ikke, så Plan C gikk også i vasken. Plan D var å gå fra bommen ved Geitsætre i Leirdalen, men her var det heller ikke brøytet, så vi parkerte langs RV55 ved innkjørselen til Leirdalen.

Det ble en rimelig lang innmarsj, 8 km, langs veien. Men det gikk radig opp til Sletthamn hvor vi tok av veien mot Storbrean. Prøvde å unngå de nokså store sprekkepartiene på Storbrean med å trekke under Store Smørstabbtinden og Kniven på tur opp mot målet vårt for dagen, Sauen, 2077m. Det var få sprekker å se til å være midten av november, kun noen større åpninger ganske høyt oppe i breen under Sauen. Vi gikk rett på Sauen og det ble relativt bratt de siste 20 høydemetrene, men fant oss ei fin lita renne vi kom oss opp med storsekkene og ski på ryggen. Mørket hadde kommet for lengst da vi var oppe på Sauen. Her lå det også noen utrolige mengder nysnø, mer eller mindre urørt av vind. Vi satte opp teltet 30m fra toppvarden på Sauen og der var det godt over meteren med snø på flatmark.

Lodalskåpa i soloppgang

Sokse, like sør for Sauen

Tidlig morgen på Sauen

Etter hele 7 timer med god søvn våknet vi til en strålende tirsdagsmorgen. Den var også knallblå! Målestasjonene på Sognefjellhytta og Juvass viste -20c, så det var ikke enkelt å få på seg isklossen av en randoneestøvel på morgenkvisten! Tirsdagen så ut til å bli utrolig bra med sol fra skyfri himmel gjennom hele dagen og ikke ett eneste vindpust. Derimot lå det ett ekstremværvarsel inn på Yr, prognosen viste vind på rundt 20-30m/s for onsdag og torsdag samt store mengder snø. Vi endret dermed vår plan om å være her helt til torsdag, og lot derfor teltet stå på Sauen. Vi hadde opprinnelig en liten plan om å være oppe i fjellet helt til torsdag og etablere flere heftige teltplasser underveis, men med det nye varselet var det nok bare å komme seg ned igjen ved lysning onsdag morgen, seinest! Men en ting om gangen, nå var det bare å nyte tirsdagen så vi gikk fra campen vår med Storebjørn, 2222 m, som første mål for dagen.

I Bjørnskaret på tur mot Storebjørn. Vegar er en trofast fjellskibruker, jeg gikk på randonee

På Bjørnbrean med Veslebjørn i bakgrunnen

Jeg måtte selvsagt opp på Bjørnelabben

Vegar koser seg med en kopp kaffe på Storebjørn

Store Smørstabbtinden, Kniven og Sauen sett fra Storebjørn. Campen vår på Sauen kan såvidt sees

Det var mye snø overalt i terrenget, men også en del vindblåst snø på tur opp til Storebjørn. Skispor i snøen tydet på at det hadde vært flere på toppen for noen dager siden. Flere av de store sprekkene oppover her var fremdeles åpne, så det gjaldt å holde seg mot vestryggen. Det ble en liten tur på Bjørnelabben, før vi var oppe på toppen. Selv om dunjakka kom på mens vi satt på toppen, var det ikke spesielt kaldt i sola. Tidvis påskestemning faktisk! Nydelig puddersnø å stå i på nedturen, til tider på breen nedenfor Bjørnelabben. Etter nedkjøringa fra Storebjørn tok vi turen opp på Veslebjørn på 2150m. Der var snøen svært hardt mot toppen, så vi satte igjen skiene rundt 60 høydemeter under toppen og spaserte opp.

Oppe på Veslebjørn

Posering her med Skeie og Kalven i vest

Tilbake i Bjørnskardet begynner sola å bli lav (kl 15.00). Visbreatind, Kyrkja og Hellstugutinder i bildet

Returen ble lagt med en omvei via Kniven. 

På tur opp mot Kniven. Ser tilbake på Sauen her

Tilbake i campen ble det en solid middag med noe godteri til dessert. For å holde varmen ble det iverksatt hard jobbing! Det er mye som kan gjøres med slike mengder snø, så vi satte igang med å grave ett nettverk av ganger i snøen som gikk i retning morgendagens uværsflukt, samt ganger opp til snøvardene jeg bygde for å ta nattbilder av campen. Siste værvarsel viste til ett enda mer aggresivt uvær enn da vi så ekstremværvarselet i dag tidlig. Uværet hadde også fått navnet Ylva. Vinden skulle ta godt tak fra cirka kl. 03:00 om natta, så vi bygde solide levegger og forberedte oss på å gå ned umiddelbart når dagslyset kom på onsdag morgen. Det kom garantert til å bli whiteout, så vi slo av telefoner for å spare alt av strøm slik at de heller kunne brukes hvis vi trengte GPS.

Aktivitet i leiren, nordlys på gang i nord for andre natt på rad

Kniven og nordlyset

Sauen HighCamp

Utgravinger rundt teltplassen
      Vi fikk lagt oss rundt midnatt. Da hadde en liten, men nokså vedvarende, sørlig vind holdt på en times tid. Jeg sovnet men våknet mellom 02:00 og 03:00 av at vinden virkelig slet i teltet. Selv med ørepropper hadde jeg ikke sjanse til å sovne. Det ble litt roligere i et par timer fra 04:00 - 06:00, men etter 06:00 var det umulig å sove. Jeg kom meg opp rundt 07:00 da teltet var i ferd med å bli begravd i fokksnø. Den solide leveggen vår hadde blåst bort og det var rimelig hardt å få pust utenfor teltet. Vi spiste en solid frokost og målet var at den skulle holde hele veien ned til bilen. Det var ikke vær til å ta matpauser i nå. Leiren ble tatt ned og vi startet nedturen. Nokså lite sikt, men akkurat nok til at vi enkelt kunne navigere oss et godt stykke ned på Storbrean mens vi holdt oss inn til Kniven og Store Smørstabbtinden som vi kunne se i snøføyken ett stykke. Så ble det navigering med GPS for å treffe på en trygg nedstigning til nedre del av breen. Det var sikt fra én til tre meter mye av tiden før vi fikk se steinene igjen lengre ned. Fra bretunga gikk det radig ned til veien i Leirdalen og videre til bilen. Vi hadde såpass til medvind i dalen at vinden dro oss omtrent hele veien ned til brua. Der møtte vi også en stakkars rødrev som lå sammenkrøllet bak en stor stein.
      Det ble noen frostskader etter returen. Jeg brukte skibriller siden jeg gikk ut av teltet tidlig på dagen, men fokksnøen som la seg på brillene hadde naturligvis smeltet langs kanten av brillene i kontakt med huden. Det hadde rent rundt brillene til undersiden hvor det hadde fryst til is. Når jeg skulle ta av meg brillene nede ved bilen var skibrillene frosset fast til ansiktet. Resultatet ble to 1-2cm lange, 5mm brede områder med svart hud på begge kinnene.

Distanse: 37.7km  |  Høydemeter: 2140m  |  Starthøyde: 916m ved RV55
      Bestigninger: Storebjørn (2222m), Bjørnelabben (2153m), Veslebjørn (2150m), Kniven (2133m), Sauen (2077m), Veslebjørn Sørøst (2075m)

Rutevalget vårt. Fra veien i Leirdalen og ned til bilen, ca 9km.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.