Gå til innhold
  • Bli medlem

JetBoil - Alternativ?


Knut S

Anbefalte innlegg

Har brukt Jetboil nå i et par år. Og må si jeg er fornød med dette apparatet når det gjelder matlaging og koking av vann. Men et par ting har jeg å utsette på jetboilen, nemlig alle de løse delene, samt dårlig kontruksjon med lokk, verdiløs hank osv. Finnes det et bedre alternativ til dette apparatet, som er i samme gate?

 

Har benyttet meg av forskjellige multifuelapparater tidligere, men har gått bort i fra disse.

 

Dersom det allerede finnes et emne om dette, så er det bare å slette tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Backpackinglight.com gjorde i 2011 en sammenligning av 8 forskjellige integreter brennere: http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/2011_sotmr_integrated_canister_stoves.html

 

Obs: Artiklene er ikke gratis. :(

Obs2: Det er 3 artikler totalt.

Jeg er medlem der og kan røpe konklusjonen: Jetboil Sol Ti Premium var den eneste som fikk "Highly Recommended". Primus ETA Solo og MSR Reactor fikk "Above Average". 

 

Primus ETA Lite var ikke kommet på markedet når testen ble utført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test som opprinnelig ble publisert i villmarksliv.

 

 

http://www.dagbladet.no/2011/11/02/tema/klikk/helse/18856184/

 

 

Jeg bruker selv reactor oger svært fornøyd. Svært greit at brenner og gassboks kan pakkes i kjelen, praktisk løsning på hank og lokk.

 

Den blir dog ikke blitt brukt så mye i det siste da jeg har blitt noe lei av tørrmat og da heller bruker Colman Featherlight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ann å kombinere en liten stekepanne til steiking av fisk for noen av disse systemene?

Jetboil har egen stekepanne. Som, om mulig, er for effektiv og rask. Rekker ikke kaste eggeskallet før egget er stekt. Får det aller meste i ekstrautstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jetboil har egen stekepanne. Som, om mulig, er for effektiv og rask. Rekker ikke kaste eggeskallet før egget er stekt. Får det aller meste i ekstrautstyr.

Takk for svar. Da er det kanskje en mulighet for å kvitte seg med det tunge trangia stormkjøkkenet for et lettere alternativ for neste års sommer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MSR Reactor, og kjøpte den pga god vindskjerm og at den ikke avgir stikkflammer. Brukt den to ganger siden kjøpet for tre uker siden, og synes den er enkel å bruke og den koker opp vann svært raskt.

 

Her en test fra Outdoor Gear Lab: http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Stove-Reviews/MSR-Reactor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Har også irritert meg over byggekvaliteten på Jetboil. Bunnlokket på Sumoen røk ganske raskt (disse lokkene, i alle fall på Sumoen burde være aluminium), håndtaket på Sumoen røk også (fordi det ofte er vanskelig å få "skrudd" den av gjengene på brenneren og det er snakk om et skikkelig tynt materiale) og piezo-tenneren på Carbon funket plutselig ikke på siste tur. Alt på et halvt år. Håndtaket på Carbon er bedre enn på Sumo, da - det skal den ha.

Og reservedeler er ikke spesielt billige, nesten bedre å bare kjøpe en ny Sumo-kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.