Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til brede sko med stiv såle


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Må skaffe noen par med nye sko som har stiv såle og trenger tips, gjerne med bitikker i Tromsø-Narvik hvor de kan prøves.

Har brei forfot (Donaldfot) og "normale" sko med såkaldt norsk lest blir for smal i forfot og vid rundt hælen. Sko av typen Wide sitter også for løst på hælen. Beste passform har vært scarpa som er blokket ut hos skomaker. Bruker nå diverse Keen sko som passer greit, men ortoped har gitt ordre om stivere såle.

Ikke lett med andre ord, så om noen har tips om sko å prøve som er lette, lave/ankelhøye og har stiv såle tas de i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Tyske Meindl er bra kvalitet og lette støvler sko. Finnes både i normal og wide lest. Men dyre her i Norge, dessverre. XXL har de iblant.

Skal du til utlandet fx. tyskland er de mye billigere.

 

Hilsen

Elgen 

 

Har prøvd noen Meindl i butikk, uten at de passet. Et par halvhøye lærsko var akseptabel, og kan muligens blokkes ut og tilpasses siden det er lærsko. Modellene med Wide lest blir for romslig rundt hælen. XXL holder jeg meg unna, og betaler heller noen kroner mer hos spesialistbutikker om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brede føtter men jeg er i hvert fall veldig fornøyd med mine Lowa og Hanwag støvler. Lowa lager brede versjoner av Renegade skoene og støvlene så vidt jeg vet og Hanwag lager en bred versjon av Tatra støvelen og sikkert andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "donaldføtter" og trives utrolig godt i Alfa Walk King. Pussig nok var mine forrige støvler Scarpa, men de var et HEL%#&#! for mine føtter - altfor trange om framfoten, samtidig som de ga meg gnagsår på hælen - og blå stortånegler.

 

Nå regner jeg nesten med at du har prøvd - og forkastet - Walk King, men om du ikke har, så prøv dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brede føtter og bor for det meste Keen sine sko, men jeg trives også veldig godt med sko og støvler fra Kayland og Five Ten.

 

Begge har modeller som er lette og med stiv såle, både sko og støvler.

Siden jeg bor sørpå er det vrient å lete etter butikker, men det ser ut som Tromsø Sport hvertfall har en Five Ten sko med temmelig stiv såle:

http://www.tromsosport.no/en/products/five-ten-camp-four-dark-shadow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "donaldføtter" og trives utrolig godt i Alfa Walk King. Pussig nok var mine forrige støvler Scarpa, men de var et HEL%#&#! for mine føtter - altfor trange om framfoten, samtidig som de ga meg gnagsår på hælen - og blå stortånegler.

 

Nå regner jeg nesten med at du har prøvd - og forkastet - Walk King, men om du ikke har, så prøv dem.

 

Har brukt Alfasko tidligere, og hadde første versjon av Walk King. Gode sko jeg skulle ønske passet på foten. Vurderer å høre med Alfa om de har mulighet til å lage tilpassede sko. Skal jeg finne Alfasko som passer må jeg nå opp 2 skonummer fra 43 til 45, og da glipper de i hælen og får knekkpunktet på feil sted. 

 

Jeg har også brede føtter og bor for det meste Keen sine sko, men jeg trives også veldig godt med sko og støvler fra Kayland og Five Ten.

 

Begge har modeller som er lette og med stiv såle, både sko og støvler.

Siden jeg bor sørpå er det vrient å lete etter butikker, men det ser ut som Tromsø Sport hvertfall har en Five Ten sko med temmelig stiv såle:

http://www.tromsosport.no/en/products/five-ten-camp-four-dark-shadow

 

Keen er det merket som har passet best. De har dessverre ikke noen modeller som har tilstrekkelig stiv såle så vidt jeg vet. Har prøvd noen Kayland, uten å finne en favoritt. Får se om det er flere i butikken.

 

Har brukt Five Ten klatresko, så muligens det er tid for en tur innom Tromsø Sport i nær fremtid. Er litt usikker på om Camp Four skoen er tilstrekkelig stiv, men skal sjekke ut. 

 

Prøvde Scarpa Rebel Light http://www.tromsosport.no/products/rebel-lite-gtx-ms-petrol-orange/ i helga, og de er til vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg sliter med samme problemet og har ofte problemer med å finne sko som passer min fot. Vanligvis må jeg bite i det sure eple og kjøpe en sko i en-to størrelser for stor, men dette er langt i fra ideelt.

 

Jeg har kommet fram til at det kun er to skoprodusenter som lager sko som passer min fot. Det er Ecco og Adidas. For noen år siden var jeg innom en Ecco-butikk og så at de faktisk solgte en fjellstøvel. Jeg måtte prøve den på og den passet 100% perfekt og var sykt god å ha på! Må innrømme at jeg var litt skeptisk da den ikke så spesielt bra eller fin ut, men jeg tok sjansen og kjøpte et par. Det angrer jeg ikke på for i mine øyne er dette de beste (fjell)skoene jeg har prøvd. Modellen jeg har klarer jeg ikke finne igjen på internett, og har nok gått ut av produksjon. Men jeg ser på nettet at de har en som ligner nå.

 

http://shopeu.ecco.com/no/no/ecco/ecco-biom-hike_3645549/3645552?navId=332

 

De selger visst denne typen med gore-tex eller med cambrelle og også i en ekstra høy variant. Aner ikke om den er tilsvarende, men hvis det finnes en forhandler i nærheten av deg vil jeg absolutt anbefale å prøve en på foten.

 

Her er iallefall mine erfaringer med skoene, så kan du vurdere om dette kan være noe for deg:

 

- Sålen er medium til stiv (passelig for allround-bruk i mine øyne)

- Skoene har noe, men ikke mye ankelstøtte. Dette var jeg skeptisk til i starten, men har snudd og personlig mener jeg at lite ankelstøtte er best (for meg iallefall, selv med tung ryggsekk).

- Er lette i forhold til mange andre fjellsko. 

- Veldig behagelige å ha på foten.

- Pløsen sitter utrolig godt inn mot leggen.. Ehh vanskelig å forklare, men det kjennes bare mye bedre ut enn andre sko med høy ankel.

- 100% vanntett i lang lang tid. Har brukt dem masse i myrer og vått terreng og først etter et par år begynte de så vidt å trekke litt vann. Men etter en runde med impregnering-sprayen så er de gode som nye igjen!

- Skoene har en BIOM-såle (natural walking). Det het noe annet da jeg kjøpte dem, men det var samme prinsipp. Er usikker på om dette kan være negativt for noen, men jeg har ikke merket noe spesielt til det.

- Veldig slitesterke. Produsenten skryter av at dette kommer av at de er laget av Yakokse-skinn. Mine er iallefall ikke nevneverdig slitt.

- Runde lisser som går litt for lett opp. Men lissene er lange så det går greit så lenge man tar en dobbelknute.

 

Lykke til med skojakten!

 

P.S. Jeg har enda ikke klart å finne en skistøvel som passer min fot. Har Crispi "Pain" Sydpolen nå. Har de i to størrelser for store må bruke de tynneste sokkene jeg har og helt løse lisser for å ikke miste foten pga blodmangel. Dette går til nød i lett terreng, men er helt grusomt i utforkjøringene. Ønsker å høre erfaringer med skistøvler bland oss med "Donald"-fot :)

 

Edit: Ble så ivrig etter å skrive om skoene at jeg ikke helt så at du spurte etter lave sko. Isåfall har dem også en lav variant som heter Terrain. Antar at denne har samme lest og såle. Lykke til!

Endret av Ola Nordmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips Ola Nordmann. Det meste er verdt å sjekke ut, og finner jeg et par gode sko kjøper jeg gjerne et par ekstra samtidig. Men frykter at sålen ikke er mye stivere en de skoene jeg har nå.

 

Var hos ortoped før helga som "beordret" meg til å skaffe stivere sko. Spesielt på turer med mye motbakker/lengre turer. Leddet på stortåa er utslitt slik at det gnisser bein mot bein når leddet bøyes mye i motbakker.

 

Når det gjelder skisko er det litt enklere å få tilpasset sko. For rando bruker jeg et par Scarpa Maestrale som er tilpasset til nærmere en cm bredere sko, og baking av innersko etter tilpassing av skallet. For telemark har jeg et par gamle Garmont Ener-g som er godt tilpasset. For fjellski har jeg brukt lærsko fra asolo og Crispi. Lærsko er ofte greie å få tilpasset hos skomaker.

 

Stikkordet er å finne de skoene som har best mulig passform, og så få de tilpasset hos skomaker eller ortopedisk verksted. Kanskje ikke så rart at skobudsjettet er halve utstyrsbudsjettet når det gjerne går med 2-4 par sko i året...

 

Du har også rett i at det primært er lave/ankelhøye sko jeg er på utkikk etter i første omgang. Liker best sko av typen "mid" som akkurat er høye nok til å holde ute lyng, men ikke hindrer bevegelighet i ankelen. Finner jeg et par anmarsjsko som passer og er egnet for lett klatring blir jeg en glad mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags er vel noe av det stiveste du får av vanlige fjellsko. Lundhags er svensk og enkle å kontakte.

http://www.lundhagsfabriksbutik.se/info/kundtjanst/

Hva med å kontakte dem og høre hva de skal ha for å justere bredden til dine mål på et eller to par.

Kanskje blir det veldig dyrt eller kanskje har du et problem mindre.

Hvis du trenger sko som du ikke får i butikken så kan du vel få dekket noe av det offentlige?

 

Jeg har en kamerat som har to nummer i forskjell på høyre og venstre fot. Han må alltid kjøpe to par sko der vi andre kjøper et par.

Han får et par dekket av trygdekassen.

Det ble litt problemer, de nektet, en gang da han skulle ha telemarkstøvler som kostet over dobbelt så mye som et par vanlige skisko, men da butikkeieren hørte dette så solgte han et par av forskjellig størrelse til ham og så returnerte han det andre til fabrikken og sa at skoene var feil pakket.

Men en slik vri går nok bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags er vel noe av det stiveste du får av vanlige fjellsko. Lundhags er svensk og enkle å kontakte.

http://www.lundhagsfabriksbutik.se/info/kundtjanst/

Hva med å kontakte dem og høre hva de skal ha for å justere bredden til dine mål på et eller to par.

Kanskje blir det veldig dyrt eller kanskje har du et problem mindre.

Hvis du trenger sko som du ikke får i butikken så kan du vel få dekket noe av det offentlige?

 

Får dekket såler og har mulighet for spesialsko fra ortopedisk verksted, men er begrenset antall i året og en himla prosess når en skal søke om å få godkjent. Ortoped -> Saksbehandling NAV -> Time Ortopedisk verksted for prøving og slikt-> Ny time for tilpassing.

 

Ikke fullt så omstendelig for fornyelse, men er like vel enklere å finne et par ok sko og så få skomaker Maggen på torget i Molde til å fikse litt på de. Ortopedisk verksted har også et begrenset utvalg av fottøy for den som trives best ute, hele året, så utfordringen med å finne sko som kan tilpasses er fortsatt like stor.

 

Takker alle som har gode forslag, og skal ta en tur til Tromsø og prøve det som er å finne i butikkene i nær fremtid. Finner jeg ikke noe der, så er det heldigvis snart vinter så føttene får hvile litt i komfortable rando sko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Har brukt Alfasko tidligere, og hadde første versjon av Walk King. Gode sko jeg skulle ønske passet på foten. Vurderer å høre med Alfa om de har mulighet til å lage tilpassede sko. Skal jeg finne Alfasko som passer må jeg nå opp 2 skonummer fra 43 til 45, og da glipper de i hælen og får knekkpunktet på feil sted.

 

Akkurat nå labber jeg rundt i huset med et par våte ullstrømper i mine nye Alfa Walk King på foten. Au au, men jeg vet det blir bra, for dette har jeg gort før.

 

Men så lurte jeg likevel på om det kanskje fantes noen "snarveier"...eller mindre plagsomme veier for å si det slik... Kom da over denne videoen, men vet ikke om jeg tør prøve denne metoden på fjellsko til et par tusenlapper (skjønt skoene på videoen koster sikker mer, hva vet jeg).   Dumt om de plutselig ble hakket for stor etter en slik nedfrysning.

 

 

Fant også en oppskrift  på blandevann bestående av to deler vann, en del alkohol (f.eks rødsprit) og 8-10 dråper mild oppvask såpe (som Sun light) som man blander godt og smører på læret med svamp før man tar skoen på og "går de inn", les mer her:  http://www.kk.no/mote/er-de-nye-skoene-vonde-og-trange-19935

 

Noen som har prøvd dette med sine fjellsko?

 

PS: Det er helt tilfeldig at jeg leser om skopleie hos KK (Kvinner og Klær)  og at jeg ser på video om damesko på youtube, helt sant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt kan Lundhags være et tips. Sist jeg snakka med dem lagde de støvler også på innsendte fotmål. En av skomakerene deres sendte meg et skjema til formålet.Regner med de ser på målene og velger den lesten som passer mest med målene. Er du ikke fornøyd kan de sikkert ikke byttes, men helt sikkert blokkes :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt kan Lundhags være et tips. Sist jeg snakka med dem lagde de støvler også på innsendte fotmål. En av skomakerene deres sendte meg et skjema til formålet.Regner med de ser på målene og velger den lesten som passer mest med målene. Er du ikke fornøyd kan de sikkert ikke byttes, men helt sikkert blokkes :-)

 

Alle tips er gode å ta med seg, så jeg takker.

 

Har funnet et par scarpa rebel lite som er relativt gode på foten, og har stivheten i lengderetningen jeg trenger. Har også noen AKU anmarsjsko fra ortopedisk verksted som fungerer greit til daglig. Men bruker gjerne opp to par sko i året, så kanskje mulig å få "kvantumsrabatt" på sko etter mål hos Lundhag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør også nevne at jeg selv bruker Jørnkangan. De koster drøyt 4000 kr, og er kun å oppdrive på Lillestrøm og Steinkjer, om jeg husker rett. J. Jensen på Lillestrøm sender om du betaler porto, så kan de prøves på foten hjemme. Sakset fra mitt innlegg i en annen tråd:

Hvis du ser bort i fra at Jörnkängan sine støvler er så langt i fra lave som du får dem, så er de likevel de fjellstøvlene jeg har prøvd som gir mest plass til tærne og har bred lest. Jeg har selv "Vandrer", som satt best på min fot. "Original" virka litt mykere i steget, men var for meg for romslig i ankelpartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

...Var innom XXL i helgen og prøvde flere par fjellsko/støvler: Noterer i margen her, for den som måtte søke, at Haglöfs Solid Lite II Q GT virket rimelig bred på lesten og ga rimelig med plass i tåboksen for min del. Ekspeditøren (kar i 30 åra som går mye i fjellet i flg ham selv) mente at denne modellen har den bredeste lesten av de fjellskoene XXL fører. Vel og bra der altså, men falt ikke helt i smak hos meg likevel, da det var et eller annet med hælpartiet jeg ikke følte meg vel med. En annen sak var sålene som skal varmes opp før man putter de nedi skoa og står på til foten former de. Da jeg prøvde i butikken virket skoene først vond å ha på, men de ble tildels veldig god å ha på når jeg nappet ut sålene! Har sikkert noe å gjøre med at jeg har tverrplattfot, nesten plattfot, og sålene selvfølgelig ikke var tilpasset mine bein. Så anbefaler den som er på jakt etter lave sko med forholdsvis bred lest å prøve disse!

Prøvde også Bergans Trollhetta, men der måtte jeg opp i størrelse for å foten nedi uten at det klemte for mye over vrista og "storetå kulen", og da blir de fort for lange (kjent problem for de som har litt bred forfot, må opp i størrelse for å finne bred nok sko, og da blir skoen for lang. Man sklir frem i skoen - og det glipper på hælen osv.)

Prøvde også Meindl Derby GTX. De var også rimelig bred i tåboksen, men satt ikke så godt på foten totalt for min del, men har potensiale - når blir gått inn - vil jeg tro.

De som satt best på for min del der og da, og som var best å gå med i butikken var Crispi Skarven, selv om de nok har litt smalere lest enn Haglöfs sine. Passformen totalt virket altså bedre for mine føtter. Men da er vi over på støvler som går litt over ankel høyde.

Venter ellers på å få prøvd et par av disse:
https://www.oslosportslager.no/produkt/hanwag-tatra-bunion-gtx-fjellsko-35997.aspx
er vel samme som: https://www.hanwagshop.no/herre/hallux-valgus    ("bunion",  engelsk for "hallux valgus")
 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i årevis slitt med å finne sko som passer mine føtter, tverrplattfot med tilhørende utstikkene kuler og derav behov for en bred tåboks. Jeg har havnet på Alfa Tinde/ Bitihorn som de bredeste på markedet, men disse har gått ut av produksjon. 

På mange amerikanske nettbutikker så kan en spesifisere om en ønsker en "Wide" eller normal bredde. Jeg har forhørt meg på XXL og Gmax, men dette var helt ukjent for betjeningen der, og det er heller ikke noen referanser til dette på deres nettsider. Jeg tok derfor sjansen å bestilte et par Lowe fjellsko fra USA i Wide utgave. Nå kan det være at Lowe vanligvis er ganske smal, og at Wide da må ses ut ifra det, for skoen var alt for trang og helt ubrukbar for min fot.

I min søken etter Wide utgaver så kom jeg over denne Adidas joggesko fra Torshov sport, som jeg også bestilte. Den satt som et skudd, her var Wide begrepet reelt.

Men i min videre søken for en fjellstøver så havnet jeg hos Vandreskoen.no. De har faktisk noen modeller i både vanlig og Wide utgave, bla Meindl. Jeg bestille et par Meindl Island i Wide utgave, men de var heller ikke optimale. Men folkene på Vandreskoen hadde øyensynlig lang erfaring med folk med bred for, og de fortalte at de hadde mange kunder som sverget til merket Keen. Og de anbefalte meg sterkt å prøve Keen Duran, disse har en veldig bred tåboks, selv om de da ikke er merket som Wide. Jeg brukte disse skoen i sommer i England på Coast to Coast ruten (300km), og det blir sikkert flere Keen sko på meg i fremtiden. Neste gang jeg passerer Lillehammer så skal jeg innom butikken til Vandreskoen, og se om jeg kan finne meg en passende modell også for høyere og stivere fjellsko.

Jeg trodde jeg hadde funnet løsningen når jeg kom over Wide / 2E  begrepet, men det virker som hver produsent har sin egen definisjon,så da må en ut på leting igjen. (men jeg har et par Alfa fra restsalget liggende, så jeg er hjelpt en stund til..)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også tverrplattfot, og har hatt problemer med at skoene ikke var brede nok. Etter at jeg fikk fotsenger som har en ganske stor forhøyning under forfoten, ligger foten i bue og er ikke like bred inni skoen. Problemet mitt forsvant altså med rette såler.

Men nå skal det sies at jeg ikke har sånn veldig utstikkende kuler som noen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 31.10.2016 at 20.44, zimwalker skrev:

.Venter ellers på å få prøvd et par av disse:
https://www.oslosportslager.no/produkt/hanwag-tatra-bunion-gtx-fjellsko-35997.aspx
er vel samme som: https://www.hanwagshop.no/herre/hallux-valgus    ("bunion",  engelsk for "hallux valgus")
 

Disse har jeg nå fått prøvde. Er noe bredere i tåboksen enn mine utblokkende Alfa Walk King Advance, så der skåret de bra. Men satt derimot ikke så godt på bakfoten, så jeg ble ikke fortrolig med de. Skal få prøvd et nummer større, får tilsendt fra Oslo Sportslager. Men faren er jo alltids at når skoen blir bred nok hele veien, så blir de også akkurat for lang.

Den 2.11.2016 at 10.24, Lompa skrev:

Jeg er også tverrplattfot, og har hatt problemer med at skoene ikke var brede nok. Etter at jeg fikk fotsenger som har en ganske stor forhøyning under forfoten, ligger foten i bue og er ikke like bred inni skoen. Problemet mitt forsvant altså med rette såler.

Men nå skal det sies at jeg ikke har sånn veldig utstikkende kuler som noen har.

Får man løftet opp tverrbuen så kniper man jo inn på bredden ja. Har flere par fotsenger som jeg har fått tilpasset, men har til gode å bli sittende igjen med en kombinasjon av fotseng og sko som jeg liker å gå med og som jeg ikke får krampe av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.