Gå til innhold
  • Bli medlem

Første natt i hengekøye


Gnukk_og_ute

Anbefalte innlegg

Fikk endelig muligheten for å komme meg ut å få prøvd masse av det nye utstyret som har blitt kjøpt inn i løpet av sommeren. Det jeg var mest spent på var uten tvil Hennesy hammocken, men mer om det senere. Siden det bare var en overnatting som sto på programmet og jeg ikke har bil la jeg turen til det nærmeste friluftsområdet fra der jeg bor. Opp i Langeskogen på Fjøsanger og til Grønnestølen var første etappe. Det er ikke så lange turen, men det er spennende terreng med mye stigning og en morsom sti å gå på som går over bekker og over steiner så man blir fort varm. Etter en liten pause med litt nøtteblanding og sjokolade fortsatte vi(jeg og min mye vakrere og mer firbeinte venn) oppover mot Løvtakken.

post-14585-0-43927300-1409869748_thumb.j

 

Før vi kom helt opp til Løvstakken valgte jeg veien nedover mot Langeskogen igjen og campet ved Langetjørna. Jeg har hatt lyst til å campe her flere ganger før, men med telt har det ikke vært mulig, men hengekøye derimot tok det ikke lange tida å finne ett egnet sted.

post-14585-0-21550400-1409869941_thumb.j

 

Hengekøya ble hengt opp sånn som jeg trodde var riktig og ette rlitt prøving og feiling kunne jeg ligge i den uten at rompa gikk i bakken. Jeg tenkte det var bra nok og det var på tide med matlaging :)

post-14585-0-34864400-1409870217_thumb.j

 

Etter et bedre måltid og litt lesing i køya tenkte jeg det var på tide å få meg litt søvn. Thermarest Neoair Allseason ble blæst opp og Mountain Hardwear Phantom soveposen ble funnet fram. Søvnen ble desverre litt vanskelig å finne for meg. JEg fant liksom ikke noen behagelig måte å ligge på i køya. Jeg liker å sove på siden og å få til det uten at underlaget sklei vekk fra under meg var lettere sagt enn gjort. Og når jeg endelig sovna viste det seg at bikkjekreket som alltid har vært rolig i teltet plutselig fikk utrolig vaktinstinkter og måtte fortelle meg om enhver mus som var ute på nattatur. Sånn fortsatte egentlig hele natta og jeg var ganske lykkelig da lyset kom på morgenkvisten og jeg kunne pakke sammen og komme meg hjem igjen.

 

Det var uansett deilig og komme seg ut igjen og lysten har ikke blitt mindre selvom det nok blir telt igjen neste gang :)

 

 

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det beste er å få tak i en underquilt! Nesten "umulig" å få et liggeunderlag til å være på plass i en Hennessy (gathered end hammock).

Her skal en jo ligge på skrått for å få en mest mulig flat liggestilling.

Underquilt er tingen som får opplevelsen til å bli mye bedre.

P.S. Mange tips på nett om hvordan sy denne selv...

 

Geir :frantics:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nybegynnere i hengekøye er det absolutt en god idé å "gå i lære" hos en erfaren henger. Korrekt liggestilling er ikke nødvendigvis intuitivt og det er utrolig mange tips man kan plukke opp fra noen som har hengt en vinterdag før. Hengekøyetreff er også en super måte å se alternative måter å henge opp køya på og se hvilket utstyr som er tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg liker å sove på siden og å få til det uten at underlaget sklei vekk fra under meg var lettere sagt enn gjort.

Hvordan er det med dette underlaget på oversiden? Har det ru overflate (antiskli)? I så fall, forsøk å bruke den siden ned når du bruker hengekøye. Da sørger kroppsvekten for at det ikke sklir mot stoffet i køya. Fungerer flott for meg i alle fall. Jeg bruker ei hengekøye fra Ticket To The Moon, og ligger bra på siden. Har brukt det samme hjemme i snart et år nå. Senga har hundene overtatt. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gnukk_og_ute, du kom meg i forkjøpet for å lage en turrapport for min første natt i hengekøye :D

 

Låner tråden din til å lage en rapport fra turen min, så blir det en førstereistråd:

 

 

En fredag ettermiddagen satt jeg på terrassen i sola og kikket utover utsikten til bak huset

 

Den nye Hengekøya var lagt i skapet, og jeg tenkte at kanskje det var på tide å prøve den, så tenkt så gjort, jeg fisket den frem og hengte den opp. Var litt sen med å få på tarpen så mørket tok meg litt, så på morgenen oppdaget jeg at den var montert på vrangen... Når den kommer rett vei blir den også litt bedre plassert i forhold til inngangen i køya..

 

Jeg hadde prøvd å gjøre hjemmeleksa litt, så tidligere har jeg kikket på en video med "Hengekøyemannen Shug", så jeg hadde gått til innkjøp av noen stålringer fra Biltema, og når jeg samtidig romsterte rundt der nede, fant jeg noen "viltseler". Dette er i prinsippet de samme "bilbeltene", som har fått navnet "tre huggers".

Siden trærne mine er relativt store, brukte jeg disse i stedet siden de hadde en taustump, en ring og en karabinkrok. Senere kan jeg kanskje ha de festet på trærne hele sommeren for å ha et riktig "quick setup" hjemme.

 

Her begynner mine erfaringer å sammenfalle med dine @Gnukk_og_ute, selv tok jeg frem min Exped Matcover Pro (to EVA foams med trekk på til å legge en Syn/Down mat mellom). Denne er ganske glatt, så hver gang jeg snudde med så flyttet matta på seg, og uten noe å ligge på fikk jeg kuldegjennomslag. Det var en ny opplevelse å ligge i køye, så søvnen min ble heller ikke av den helt gode sorten, delvis på grunn av kuldegjennomslaget, så jeg må definitivt finne på noe for å bøte på det. Selve liggestillingen tror jeg for min del, selv om jeg også ligger på siden, var ganske ok. Men som alt annet trenges det tilvenning.

 

Snakeskins gjorde det ganske lett på pakke herligheten sammen, men jeg syntes de var litt "trange" til min Deluxe køye. Rullet tarpen rundt etter at jeg hadde tredd på snakeskins'ene. Da henger den rett og er klar til neste gang.

 

Når man er på tur, kort som lang, så lager man maten sin ute. Derfor ble Weber'en brukt til feltkjøkken den neste morgenen, for turmat må man ha!

 

 

 

post-13618-0-34800700-1409910543_thumb.j

post-13618-0-42488800-1409910684_thumb.j

post-13618-0-10346200-1409911211_thumb.j

post-13618-0-98122100-1409911639_thumb.j

Endret av Omnilite
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det krever nok tilvenning med hengekøye. Jeg har sovet mye i tradisjonell skips hengekøye for mange år siden på skoleskip. Muligens var jeg smidigere den gang, men nå sliter jeg med overstrekk i knærne, selv om jeg ligger litt diagonalt og har eksperimentert meg frem til beste oppheng.

 

Jeg har bemerkt, at kompisen til han hill-billy video hengekøye eksperten faktisk må gjøre det samme, for han bøyer også beina litt eller legger den ene foten under det annet kne- presis som jeg for å avhjelpe samme overstrekk.

 

Jeg bruker bar en enkel trek-mates expedition køye, men den er dobbelt med plass til underlag. Så langt har jeg brukt vanlig skumunderlag, som egentlig har fungert bra.

Dessverre er køyen forsynet med snorer, som strekker sig veldig. Så jeg siger langsom med rumpen på bakken, men etter et par justeringer blir det OK.

 

Av komfort og sikkerhetsmessige årsaker henger jeg ganske lavt over bakke, hvilket hundene syns er fint og selskapelig. Den ene fant ut at den kunne huske meg med beina. Det var skikkelig moro en stund.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger køya i passe høyde til å kunne sitte behagelig når jeg steller mat og sånt. Også en passe høyde for hundene til å kikke oppi til meg om natta. Buhunden har forresten omsider oppdaget at det er koselig å ligge i hengekøye, så av og til får jeg selskap. Min akita er ikke så ivrig der. Heldigvis, eller ble det nok litt trangt og kronglete utpå natta. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nybegynnere i hengekøye er det absolutt en god idé å "gå i lære" hos en erfaren henger. Korrekt liggestilling er ikke nødvendigvis intuitivt og det er utrolig mange tips man kan plukke opp fra noen som har hengt en vinterdag før. Hengekøyetreff er også en super måte å se alternative måter å henge opp køya på og se hvilket utstyr som er tilgjengelig.

 

Har kjempelyst til å bli med på treffet, men det virker som en umulighet denne gangen desverre. Håper det blir en tradisjon og at det passer neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gnukk_og_ute, du kom meg i forkjøpet for å lage en turrapport for min første natt i hengekøye :D

 

Låner tråden din til å lage en rapport fra turen min, så blir det en førstereistråd:

 

 

En fredag ettermiddagen satt jeg på terrassen i sola og kikket utover utsikten til "jungenen" bak huset

 

Den nye Hengekøya var lagt i skapet, og jeg tenkte at kanskje det var på tide å prøve den, så tenkt så gjort, jeg fisket den frem og hengte den opp. Var litt sen med å få på tarpen så mørket tok meg litt, så på morgenen oppdaget jeg at den var montert på vrangen... Når den kommer rett vei blir den også litt bedre plassert i forhold til inngangen i køya..

 

Jeg hadde prøvd å gjøre hjemmeleksa litt, så tidligere har jeg kikket på en video med "Hengekøyemannen Shug", så jeg hadde gått til innkjøp av noen stålringer fra Biltema, og når jeg samtidig romsterte rundt der nede, fant jeg noen "viltseler". Dette er i prinsippet de samme "bilbeltene", som har fått navnet "tre huggers".

Siden trærne mine (til naboens store forargelse) er ganske store, brukte jeg disse i stedet siden de hadde en taustump, en ring og en karabinkrok. Senere kan jeg kanskje ha de festet på trærne hele sommeren for å ha et riktig "quick setup" hjemme.

 

Her begynner mine erfaringer å sammenfalle med dine @Gnukk_og_ute, selv tok jeg frem min Exped Matcover Pro (to EVA foams med trekk på til å legge en Syn/Down mat mellom). Denne er ganske glatt, så hver gang jeg snudde med så flyttet matta på seg, og uten noe å ligge på fikk jeg kuldegjennomslag. Det var en ny opplevelse å ligge i køye, så søvnen min ble heller ikke av den helt gode sorten, delvis på grunn av kuldegjennomslaget, så jeg må definitivt finne på noe for å bøte på det. Selve liggestillingen tror jeg for min del, selv om jeg også ligger på siden, var ganske ok. Men som alt annet trenges det tilvenning.

 

Snakeskins gjorde det ganske lett på pakke herligheten sammen, men jeg syntes de var litt "trange" til min Deluxe køye. Rullet tarpen rundt etter at jeg hadde tredd på snakeskins'ene. Da henger den rett og er klar til neste gang.

 

Når man er på tur, kort som lang, så lager man maten sin ute. Derfor ble Weber'en brukt til feltkjøkken den neste morgenen, for turmat må man ha!

 

Bare koselig å dele tråd! Jeg hadde tarpen inni snakeskinsen, da ble det også for trangt og jeg fikk ikke hele inni på midten. I tillegg ble selve køya(som tarpen hadde holdt tørr) våt av den fuktige tarpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjempelyst til å bli med på treffet, men det virker som en umulighet denne gangen desverre. Håper det blir en tradisjon og at det passer neste gang :)

Jeg prøver å arrangere minst to hengetreff i året, en på høsten og en om vinteren. Så får vi se hvor lenge jeg holder det gående. :)

 

Bare koselig å dele tråd! Jeg hadde tarpen inni snakeskinsen, da ble det også for trangt og jeg fikk ikke hele inni på midten. I tillegg ble selve køya(som tarpen hadde holdt tørr) våt av den fuktige tarpen.

Ja du burde ikke ha tarpen inni slangeskinnet. Eventuelt kan du (når du henger tarpen separat fra køya) ha eget slangeskinn for tarpen, men da i netting så tarpen kan tørke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å arrangere minst to hengetreff i året, en på høsten og en om vinteren. Så får vi se hvor lenge jeg holder det gående. :)

 

Ja du burde ikke ha tarpen inni slangeskinnet. Eventuelt kan du (når du henger tarpen separat fra køya) ha eget slangeskinn for tarpen, men da i netting så tarpen kan tørke.

 

Jeg har litt lyst på eget oppheng for tarpen uansett. På fine netter hadde det ikke gjort noe å hatt den litt lengre over køya for en mer åpen følelse og bedre utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bemerkt, at kompisen til han hill-billy video hengekøye eksperten faktisk må gjøre det samme, for han bøyer også beina litt eller legger den ene foten under det annet kne- presis som jeg for å avhjelpe samme overstrekk.

Jeg bruker bar en enkel trek-mates expedition køye, men den er dobbelt med plass til underlag. Så langt har jeg brukt vanlig skumunderlag, som egentlig har fungert bra.

Dessverre er køyen forsynet med snorer, som strekker sig veldig. Så jeg siger langsom med rumpen på bakken, men etter et par justeringer blir det OK.

Av komfort og sikkerhetsmessige årsaker henger jeg ganske lavt over bakke, hvilket hundene syns er fint og selskapelig. Den ene fant ut at den kunne huske meg med beina. Det var skikkelig moro en stund.

Det går an å ha en genser eller tilsvarende under knærne for å unngå alien bein som bøyer feil vei i kneleddet (Ref The Arrival)

Ellers vil jeg anbefale å kjøe såkalte whoopie slings. Enklere og lettere oppheng må du lete lenge etter. Du får kjøpt ferdig kit med alt du trenger fra Dutch f eksempel

 

Jeg prøver å arrangere minst to hengetreff i året, en på høsten og en om vinteren. Så får vi se hvor lenge jeg holder det gående. :)

 

Ja du burde ikke ha tarpen inni slangeskinnet. Eventuelt kan du (når du henger tarpen separat fra køya) ha eget slangeskinn for tarpen, men da i netting så tarpen kan tørke.

Hvis du tar vintertreff i februar skal jeg ta juletreff i begynnelsen av desember, som i fjor.

Den berømte Shug har netting-skins på tarpen, men han sier at den ikke tørker i skinnet selv om den ligger i meshlomme på utsiden av Ohm2 sekken hele dagen

 

Dere burde virkelig investere i en under-quilt. Varmemessig er det det helt overlegent, og de ligger på plass. Dere vil faktsk kjenne varmen når dere ligger i køya med underquilt. 

En gammel sovepose kan modifiseres og brukes til dette. Masse oppskrifter på nett,...

Enig.

Har heldigvis aldri behøvd å prøve med liggerunderlag. Fikk låne en UQ av @Tor Magnus på jule-/vintertreffet i fjor og kjøpte den av ham etter det.

Jeg tror en del av de som ikke ligger så komfortabelt gjør det pga liggeunderlaget. Jeg ligger iallefall helt fantastisk, men god varme fra UQ og med sovepose åpen som en OQ. Uten underlaget former køya seg mer eller mindre etter flesket og jeg har ikke problemer med at knærne bøyer seg feil vei heller. Nå har jeg en Hennessey Explorer Asym Deluxe som vel er litt breiere enn de smaleste, men jeg ligger iallefall sånn at det oppleves som flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fra Snugpack. Ikke noe særlig når det tipper under -10, men grei nok me den soveposen jeg har. 
Ikke er den særlig lettvekts heller siden den der fylt med fiber. Veier vel 1,3 kilo. Men til mitt formål funker den helt konge :-)

 

Men til skikkelig seriøs vinterbruk bør man vel ha noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på om man vil bære "vintervekt" på sommeren vs. invistere i flere UQ'er. De koster jo fort noen tusenlapper.

Som Humle nevner finnes det oppskrifter på DIY UQ'r

 

Hvordan tarp du har vil også kunne påvirke hvordan UQ du trenger da en bitteliten en vil slippe inn mer vind og kald luft enn en større med "dører".

 

Jeg har bare én UQ, en Jacks R Better Winter Nest. Ikke noe problem å bruke om sommeren. Har brukt den i +13-14 (vanlig natte temp om sommeren) og var ikke varmere enn hva som er komfortabelt. Brukte da bare en Ajungilak compact sommer pose som OQ og lå i bare boxeren. Man kan regulere hvor varm/ hvor mye effekt en UQ gir ved å slippe inn luft i endene, jo mer du slipper inn jo mer vil det kjøle.

 

Har hengt i -10 og mye vind med samme UQ, brukte da en gammel Ajungilak Tyin pose som OQ og hadde på meg masse klær. Om jeg hadde trengt alle klærne vet jeg ikke, men det var første gang jeg hang og jeg ville ikke fryse. Hadde det helt fantastisk oppi der helt til vinden sleit opp den ene pluggen og tarp'en brettet seg over ridgelinen begynte å flagre i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å stole på at en top quilt forblir over meg. Som kjerringa kan attestere ligger jeg veldig urolig om natta. Så jeg legger meg inni min kjære vinterpose, en Isbjørn jan Mayen sovepose. Et monster som veier 3 kilo, og uten problemer fyller hovedrommet i en Norrøna recon pack. Må bruke sidelommene om jeg skal få med meg noe annet enn sovepsosen, ha ha

 

Å komme seg inn i sovepsoen i en køye er foresten litt av en kunst. Jeg pleier å ha med meg en skumplast liggeunderlag til å sitte på ved bålet. Det legger jeg under køya, også står jeg på det når jeg kler av meg og skifter til et tørt sett med ullundertøy og ull-lester som jeg har på meg i posen. Så kler jeg på meg soveposen stående, og sette rmeg ned i køya og ruller på plass...5 minuter etterpå er jeg i drømmeland....

 

Det liggeunderlaget er også kjekt om morran så man har et tørt sted å plassere føttene mens man kler på seg støvlene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen sånne problemer.

Når du bruker soveposen som OQ drar du opp glidelåsen til omtrent under knærne så du får en fotpose. Dette hjelper deg til at den ikke vrir seg. Resten av posen har du over deg som dynt - og den er jo fort 1,5m bred når den er åpen og brettet ut. Sidene drar du ned rundt deg og UQ vil overlappe på utsiden av køyestoffet. Jeg ligger iallefall ganske inntill veggene i min køye så det er liten mulighet for de altfor store krumspringene.

Et annet problem jeg ser ved å ligge inni soveposen er at du ikke har armene fri for å justere UQ til der du ligger.

 

Til de som evt. måtte lure er egentlig sovepose i seg selv et ganske håpløst design da man ved å ligge stoffet man har under seg, komprimerer dettte og det mister all isolasjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.