Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor skal du på rypejakt i år?Forventninger?


Tom B

Anbefalte innlegg

Annonse

I år jakter jeg ikke i hjemtraktene (Oppdal), men drar til Røros og ser fram til onsdag 10. september. Har unghund, så mye fugl med gode muligheter for fine situasjoner og flotte naturopplevelser og lavoliv blir blant årets høydepunkt. Takseringsresultatene viser tilfredsstillende tetthet (21 ryper/km2 ), og kullene er store (8,6 kyllinger/par). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år jakter jeg ikke i hjemtraktene (Oppdal), men drar til Røros og ser fram til onsdag 10. september. Har unghund, så mye fugl med gode muligheter for fine situasjoner og flotte naturopplevelser og lavoliv blir blant årets høydepunkt. Takseringsresultatene viser tilfredsstillende tetthet (21 ryper/km2 ), og kullene er store (8,6 kyllinger/par). 

Tror du må skru ned forventningene litt for jeg har vært på endel turer å min taksering ville knapt vært halvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forventninger om et ok år jeg, ikke noe toppår for da må vi over 30 fugl/km2. Er ikke så opptatt av å skyte mye fugl, men heller få gode situasjoner på bikkja. Tettheten og kullstørrelsen er beregnet utefra en takseringslinje på 105 km og 60 observasjoner, så datagrunnlaget er solid for denne taksten. Men fasiten kommer så klart om et par uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal naturligvis ta meg et par støkkjaktturer. Først høyt i fjellet etter fjellrypa i Nord-Troms. Deretter i øylandskapet utenfor Tromsø. 

Har sett positivt mye rype på fisketurer i fjellet på yttersida. Sist forrige helt. Over 100 fugl på en kort distanse, par av kullene mellom 20 og 25 fugl. Alle fjellryper. 

 

Spent på Nord-Troms i år. Det er lengre fra kysten, som de senere år har vært betydelig bedre enn de indre strøk. 

 

Oppfordrer uansett til å felle små pipkyllinger der man ser de, og unngå å skyte voksen singelfugl/stamfugl. Bestanden må beskattes fornuftig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kort i Femunden.

Første gang jeg jakta der var i 76.

Forventningene er ikke store, bedre å bli positivt overrasket.

Sist var for tre år siden og da så vi noe skogsfugl og ryper men ikke slik som før.

Men flotteste terreng å gå i. Velg mellom gammelskog, endeløse myrer, bjørkelier eller fjell med lite vegetasjon.

Det siste blir nok mest aktuelt da kneoperasjonen i januar ikke svarte til forventningene så lettgått terreng (dersom slikt finnes) er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som vanlig store forventninger til jakta, men det er ikke målt antall skutte ryper, men gleder meg stort til å komme opp på Finnmarksvidda å tråkke rundt der, forhåpentligvis er fremgang på rypebestanden fra i fjor også merkbar i år, ellers så blir fiskestanga med i sekken og, håper været blir bra, ligge i lyngen ved et lite kaffebål er det lite som slår!

 

Ønsker alle jegere Skitt jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forventninger om et ok år jeg, ikke noe toppår for da må vi over 30 fugl/km2. Er ikke så opptatt av å skyte mye fugl, men heller få gode situasjoner på bikkja. Tettheten og kullstørrelsen er beregnet utefra en takseringslinje på 105 km og 60 observasjoner, så datagrunnlaget er solid for denne taksten. Men fasiten kommer så klart om et par uker...

Ikke meninga å være nedsettende, men den generelle stamfuglen er det ikke flust av så en må vise måtehold for å kanskje neste år også få en oppsving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, jeg er helt enig, og etterlyser flere grunneiere med pondus i form av bag-limit og egne refugier for produksjon av stamfugl. Måtehold blir stikkordet i år, da gode naturopplevelser er viktigere enn å fylle sekken, og kullene kan få fly videre med takk for en fin naturopplevelse og håp om bedre år også i fremtiden. Men får jeg en 4-5 ryper til julemiddagen er det en stor bonus. 

 

Min bestefar har jaktet hele sitt liv i Forollhogna, og har mange historier om drømmeår tidligere, som vi må se langt etter! På noen av bildene ser man jo ikke seterveggen for fugl. Vinteren 1943 lå de på fangst, og snarefanget 540 ryper som han solgte til en grosserer i Trondheim for 10 kroner stykket. Det ble en god inntekt den vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt interessant å se at Røros er det eneste stedet, sammen med Holtålen, som ikke har begrensning også i år og det gjelder fra Troms til langt i sør.

Har hørt av bestefar/oldefar hvordan det var på 50-60 tallet, da måtte de ta pauser fordi hagla gikk varm. Det var vel kanskje starten på nedgangen at jakten at det ble tatt ut litt vel mye og at det ble tilgjengelig for flere for det er vel ingen grunn til at fjellet ikke skulle kunne bugne av rype også nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stusset veldig på det når jeg så kvotene til Statskog. Det naturlige ville vært å kvotebegrense også her. Ser man på takseringsresultatene fra f.eks Kongsvoll er tettheten omtrent den samme, men noe lavere kullstørrelse. Her er baglimiten 2 ryper/jaktdag. Så får vi håpe Breisjøberget og co innfører begrensninger som antydet når de starter å få inn fangstresultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det med frisoner. Hørte på jaktansvarlig i statsskog på friluftsmagasinet herom dagen fundere i det om ikke frisonene som var nærmest utilgjengelige for 50+ år siden var det som manglet nå pga ørten skogs- og anleggsveier samt helikoptertransport og at det var en medhjelpende faktor i nedgangen av bestanden. Har en følelse av at det nok kan være en ikke fullt ut diskutert faktor om ikke annet.

Selv har jeg store forhåpninger på mange lange og fine dager i et terreng som ikke har blitt jaktet siden 60 talllet som jeg nettopp har signert en 5 års avtale på :-) Dog har jeg ikke peiling på bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel noen turer i indre Troms i år også, selv om statskog har økt prisen med 60 % på sesongkortet. Målet blir som alle år: 4-6 ryper (2 middager) og forhåpentligvis kanskje en hare eller orrfugl på vei opp gjennom skogen. Etter alle kullene jeg har gått opp i sommer og høst bør det la seg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forestill deg den følelsen en høst å vandre gjennom et rypetett fjellområde og ikke høre et forbannet skudd...

 

Bare å ta turen til Troms det Dag G. Frem til jaktstart kan du vandre i høstfarger og gå opp rypekull uten å høre et eneste skudd. Fra midten av oktober er det heller ikke mye skudd å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir min første tur opp i Rondane i skiftet september/oktober. Plan A er å svi av siste ferieuka på teltliv før vinteren fester grepet. 
Har ikke de helt store forventningene ut over naturopplevelsene i seg selv. Jeg har ikke jaktet der selv men har hørt av ikke-jegere at det er en del rype der og håper jo forsåvidt dette stemmer og at de ikke er så alt for sjenerte såpass sent ut på høsten. Kan jeg spandere rypemiddag på familien etter jakta er jeg meget godt fornøyd med fangsten. Trenger ikke mer enn ett måltid for meg og noen til så er jeg fornøyd og regner med å avrunde jakta før tiden om så. Heller la rypestammen bygge seg litt opp en stund til enn på død og liv maksimere utbytte sier nå jeg. 
Ellers regner jeg med fiskestanga også blir med i tilfelle det skulle friste når jeg først er der oppe. Kan bli lange dager å gå på støkk etter rype også så å ha mulighet til litt alternative aktiviteter er sikkert ikke feil.
Er også spent på været der oppe langt over 1000moh når vi begynner å snakke oktober månede. Det kan jo bli alle slags årstider egentlig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Greit på nordsia av Jotunheimen, men det været som har vært gjør at rypene trykker. Jeg hadde gått gjennom et stort område godt lirypeterreng uten å se ei fjær. En kar med hund gikk samme ruta en halv time etterpå. Jeg satt høyere i terrenget og så på. Han hadde opp to store kull som jeg nesten må ha gått gjennom..

Tålig bra med fjellrype. Dårlig med skogsfugl foreløpig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Senja, Dividalen og generelt i indre troms hver helg fra 10.sept.

I fjor vasset vi i ryper på senja, var til dels meget bra i indre strøk også. Nesten litt vel mye på Senja. Men man må gå et stykke og gjerne høyt for å komme til de beste områdene. Jaktet kun på statsgrunn. Spent på tellingen i år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.