Gå til innhold
  • Bli medlem

Avstemming om komfortabel vekt på sekk.


Oddbjørn

Vekt på sekk  

74 stemmer

  1. 1. Hva synes du er maks komfortabel vekt på/i sekken om du skal vandre flere dager på rad?

    • <5 kg
      1
    • 5-9 kg
      4
    • 9-15 kg
      22
    • 15-20 kg
      26
    • 20-25 kg
      16
    • > 25 kg
      5
  2. 2. Hvor lav vekt må du ha på sekken for at du nesten ikke skal merke den?

    • < 2 kg
      3
    • < 5 kg
      18
    • < 9 kg
      37
    • < 15 kg
      13
    • < 20 kg
      3
    • < 25 kg
      0
  3. 3. Hvor mye veier normalt sekken din på en 4-5 dagers tur?

    • < 5 kg
      0
    • 5-9 kg
      4
    • 9-15 kg
      20
    • 15-20 kg
      25
    • 20-25 kg
      21
    • > 25 kg
      4


Anbefalte innlegg

Er litt diskusjoner rundt vekt på telt, sekk og slikt. Hva synes du er komfortabelt å bære? Tenk at det er en flerdagers tur på fjellet uten altfor mye stigning. Altså ingen topptur, men gjerne 5-600 høydemeter til dagen som det ofte blir i fjellet. Du skal gå flere dager på rad og kanskje 8-12 timer hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er komfortabelt, har vel en del å gjøre med kroppsvekt også, kjønn og om folk er trent/utrent, samt terreng. Det er også betydelig forskjell om en går på sti, eller i terreng.

 

Det er jo litt forskjell på en mager/slank person på 55 kg og muskuløse folk på 120 kg, er det ikke? Kanskje vurdere ut fra kroppsvekt, selv om lette folk ofte er vant med å bære/sjaue uforholdsmessig mye, i forhold til kroppsvekt. .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er komfortabelt, har vel en del å gjøre med kroppsvekt også, kjønn og om folk er trent/utrent, samt terreng. Det er også betydelig forskjell om en går på sti, eller i terreng.

 

Det er jo litt forskjell på en mager/slank person på 55 kg og muskuløse folk på 120 kg, er det ikke? Kanskje vurdere ut fra kroppsvekt, selv om lette folk ofte er vant med å bære/sjaue uforholdsmessig mye, i forhold til kroppsvekt. .

 

Helt klart at det varierer med mange faktorer, så derfor finner mann ikke et fasitsvar. Men moro å se hva folk synes selv og spesielt forskjellene mellom de spørsmålene.

 

Hva som er komfortabelt er når det ikke føles som sekken begrenser framdriften for mye og den ikke er så tung at mann får vondt av å bære den. Her varierer det selvsagt mye på hvilken sekk man har også, men det får være opptil hver enkelt som stemmer hvilken sekk de stemmer utifra, regner med at folk stemmer utifra den sekken de ville valgt på en slik tur.

 

Kan gjerne stemme utifra at det gjelder sti eller relativt lettgått terreng. Ikke 10 timer i det verste vierkrattet mann kan finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mest komfortabelt å bære lite, derfor vil jeg gjerne også bære så lite som mulig, men lykkes sjelden med det....

Ved å selge unna alle sekker og kjøpe inn en medium lettvekter med egenvekt på 850 gram begrenser iallefall det mulighetene mine til å bære for tungt :thumbsup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går turer med barn. Det betyr at sekken jevnt over er tyngre enn jeg er komfortabel med. Det er mer utstyr, større telt, mer mat og større marginer på alle fronter. Til gjengjeld blir dagsetappene kortere og pausene flere og lengre enn om jeg skulle gått alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er komfortabelt, har vel en del å gjøre med kroppsvekt også, kjønn og om folk er trent/utrent, samt terreng. Det er også betydelig forskjell om en går på sti, eller i terreng.

 

Det er jo litt forskjell på en mager/slank person på 55 kg og muskuløse folk på 120 kg, er det ikke? Kanskje vurdere ut fra kroppsvekt, selv om lette folk ofte er vant med å bære/sjaue uforholdsmessig mye, i forhold til kroppsvekt. .

 

Husk at store folk også har sin egen kroppsvekt å dra på, og store muskler bruker mye oksygen. Jeg kan si av erfaring at det er jævlig tungt å veie 120kg på tur, selv uten sekk  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at store folk også har sin egen kroppsvekt å dra på, og store muskler bruker mye oksygen. Jeg kan si av erfaring at det er jævlig tungt å veie 120kg på tur, selv uten sekk  :D

 

og klærne du har pakket ned veier mer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Når det gjelder komfor og hvor mye man "legger merke til" sekken er det jo ikke kun så enkelt som kroppsvekt, hvor trent man er og hvor mye sekken veier, som er faktorer som kanskje mer påvirker hvor langt/fort man kan gå. Selv om det jo også er viktig å tenke på.

 

For komfortens del bruker jeg gjerne den store (95 liter) sekken min også på kortere teltturer, selv om jeg er på en tur hvor jeg på grunn av årstid/vær/varighet fint kunne klart meg med en mindre og lettere sekk. Så om jeg da bærer 14kg i stedet for 22kg, ser jeg ikke noe poeng i å spare enda en kg på en lettere sekk. Fordi bæresystemet på den store sekken er dimensjonert for større og tyngre last, er den da utrolig komfortabel når den er pakket litt lettere, og jeg merker omtrent ikke at jeg bærer på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komfortabel lett sekk er maks 5 kg. Men det klarer jeg meg ikke med på en 5 dagers telttur. Har derfor skrevet 15-20 kg, siden jeg ofte kommer litt over 15kg. Men som regel tar jeg med så mye mat som jeg kan bære og det blir det som til slutt avgrenser hvor lenge jeg kan gå på tur. Jeg har også gått på fisketurer med ca 23 kg i starten og det var definivt ikke komfortabelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For komfortens del bruker jeg gjerne den store (95 liter) sekken min også på kortere teltturer, selv om jeg er på en tur hvor jeg på grunn av årstid/vær/varighet fint kunne klart meg med en mindre og lettere sekk. Så om jeg da bærer 14kg i stedet for 22kg, ser jeg ikke noe poeng i å spare enda en kg på en lettere sekk. Fordi bæresystemet på den store sekken er dimensjonert for større og tyngre last, er den da utrolig komfortabel når den er pakket litt lettere, og jeg merker omtrent ikke at jeg bærer på den.

 

Enig med dette i forhold til komfort på skuldrene. Har to sekker fra Gregory, Whitney 95 og Contour 60. Whitney sekken er komfortabel opp til noe over 20 kg og sitter fremdeles godt på ryggen med over 25 kg, men da merker jeg det i skuldrene etter en lang dag. Contour sekken bør helst ikke lastes noe mer enn 16-17 kg før den begynner å gnage litt på skuldrene og sitter ubehagelig. Den veier imidlertid 1,5 kg mindre og denne vekta merker mann greit om det er en del høydemeter, så om jeg klarer å pakke under 17 kg så velger jeg contour sekken selv om whitney sekken er hakket mer komfortabel også på denne vekta siden totalvekta blir mindre.

 

Generelt sett så har jeg problemer med å nyte turen om vekta på sekken nærmer seg 25 kg eller mer. Da blir bakkene for tunge og skuldrene begynner å bli ømme etter endel timer. På slike turer gleder jeg meg bare til å komme fram og få opp teltet. Men klart skal mann ligge en uke på samme plass kan det noen ganger være verdt slitet siden mann får med så mye mer. Litt over 20 kg går greit så lenge det ikke er altfor lange dagsetapper, men skal jeg virkelig nyte å gå i fjellet bør sekken under 15 kg og helst enda lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder komfor og hvor mye man "legger merke til" sekken er det jo ikke kun så enkelt som kroppsvekt, hvor trent man er og hvor mye sekken veier, som er faktorer som kanskje mer påvirker hvor langt/fort man kan gå. Selv om det jo også er viktig å tenke på.

 

For komfortens del bruker jeg gjerne den store (95 liter) sekken min også på kortere teltturer, selv om jeg er på en tur hvor jeg på grunn av årstid/vær/varighet fint kunne klart meg med en mindre og lettere sekk. Så om jeg da bærer 14kg i stedet for 22kg, ser jeg ikke noe poeng i å spare enda en kg på en lettere sekk. Fordi bæresystemet på den store sekken er dimensjonert for større og tyngre last, er den da utrolig komfortabel når den er pakket litt lettere, og jeg merker omtrent ikke at jeg bærer på den.

 

Jeg er til dels enig, men solgte nettopp en Helsport 85-100L fordi jeg aldri fylte den helt opp og den ble derfor veldig "slengete". Virker som om sekkene er designet for å bæres fulle og derfor ikke sitter som de skal når de halvfulle. Min erfaring iallefall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 175 cm høy og veier 60kg. Bærer som regel 30-32 kg på turer som varer lenger enn 1uke. Er veldig nøye når jeg pakker sekken (bergans viking 2 110L), og opplever ikke noe ubehag ved det. Blir bare veldig sliten i låra etter en lang marsj. Det ser jeg på som bra trening :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til dels enig, men solgte nettopp en Helsport 85-100L fordi jeg aldri fylte den helt opp og den ble derfor veldig "slengete". Virker som om sekkene er designet for å bæres fulle og derfor ikke sitter som de skal når de halvfulle. Min erfaring iallefall.

 

Tror jeg variere litt på modell sekk. Jeg hadde en Helsport sekk en gang. Den funket bare hvis man ikke delte hovedrommet og fylte tight fra bunnen. Da ble den fin å bære så lenge totalvekt ikke var fot tung. Ellers ble den litt slengete.

 På Recon Pack jeg har nå føler jeg at jeg kan laste ting omtrent som det passer. Sekken i seg selv er så tight uansett.

Har og en Osprey Aether 70. Den er ikke like tight. Hvis den ikke er fylt opp så legger jeg sekken flatt og fordeler ting, så stammer jeg inn alle kompresjonsreimene. Sikkert derfor de er der.

Er ikke alle sekker som har like gode kompresjonssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@borgern

Nei, sånn var det på den Helsport Fjellheimen 85L jeg nettopp solgte. Selv med alle stropper strammet inn maks var det ikke nok. Når jeg tenker meg om var kanskje det noe av de som var mest irriterende, på en sterk andreplass var følelsen av å ha en sekk som danset litt rundt istedetfor å bare bli en forlengelse av kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.