Gå til innhold
  • Bli medlem

Telte Besseggen - Bukkelægret


virrma

Anbefalte innlegg

Vi (7-åringen og jeg) har tenkt å gå Besseggen og Bukkelægret til helga. Planen er å gå fra Gjendesheim til Gjendebu i løpet av lørdag og søndag og telte et sted underveis. Nå er det veldig lenge siden jeg har gått noen av de turene, men jeg mener å huske at det er vanskelig å finne leirplasser. Er det noen som har et tips til et bra sted å slå opp teltet, sånn at jeg har noe å sikte på? Det er en klar fordel hvis lørdagsetappen er lengre enn søndagen, siden vi må rekke båten kl 16:00 fra Gjendebu.

 

Det er selvsagt et alternativ å telte eller bo på Memrubu, men jeg vil helst slippe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan kanske gå 1 km NNV om memrubu, precis innan stigen svänger rakt söderut, mellan stigen och hestbekken. Det gäller bara att hitta någon yta som är skapligt platt och inte en massa busk.

 

Annars vet jag att det finns en mycket fin plats uppe vid topparna 1542 och 1526, ca 300 meter rakt öst från toppen 1526. Det är precis bredvid stigen som går genvägen upp till Surtingshue, så räkna med att folk kommer ångande på väg upp till toppen redan vid 7 på morgonen. Löjligt bra utsikt över Gjende och gjendealperna i syd från den här platsen. Men det är en avstickare på 1,5 km eller så att lägga sig här.

 

Ananrs kan man helgardera och gå ned till memrubu och sedan följa memrudalen ett litet stycke upp. Där är det ganska platt, men utsikten är inte lika bra som högre upp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Johan. Den første plassen du nevner ved høyde 1526 ser veldig fin ut på kartet. Jeg får vurdere det når vi kommer så langt. Skal jeg være ærlig, er det vel mulig at vi ser om vi finner en flate ved bekken litt lengre nede. 1,5km og 300 høydemeter kan bli litt mye ekstra. Vi får se når vi kommer så langt.  Jeg tar med mitt lille Bibler-.telt, så da setter vi i alle fall ikke store krav til plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den lange etape skal være fra Gjendesheim til lejrpladsen og den korte fra lejrpladsen til Gjendebu, er mit forslag nok ikke så godt - det er faktisk modsat. En gang jeg kom forbi Bjørnbøltjønne, så jeg nogen telte der. Det så rigtigt fint ud, og jeg har også hørt fra andre, at det skal være fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den lange etape skal være fra Gjendesheim til lejrpladsen og den korte fra lejrpladsen til Gjendebu, er mit forslag nok ikke så godt - det er faktisk modsat. En gang jeg kom forbi Bjørnbøltjønne, så jeg nogen telte der. Det så rigtigt fint ud, og jeg har også hørt fra andre, at det skal være fint.

 

Ja, hvis vi skal går fra Gjendesheim til Gjendebu må den første etappen være lengst, siden vi er helt avhengige av å rekke 16:00-båten på søndag og det ikke er noe stas å stresse for å være sikker på at vi rekker fram. Et alternativ er selvsagt å ta turen i motsatt retning, og dermed være uavhengig av båt på søndagen. Det er bare det at jeg gjerne vil ha utsikten innover i Jotunheimen mens vi går.

 

Tror ellers gjerne på at telting ved Bjørnbøltjønne er bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tältat på bandet på Besseggen när jag var liten och det GÅR men det är kanske inte det bästa du kan göra. Det är flott utsikt, MEN det kan blåsa som tusan haha. Riktigt fint vatten vid lägret dock, så i nöd är det absolut inga problem. Annars så är det fint vi Bjørnbøltjønne som redan nämnts, OCH faktiskt den lilla sjön efter också. Den lilla sjön har en bäck som kommer uppifrån och utmed den är det rena gräsmattan. Fördelen med att tälta där är att du slipper trafiken från Besseggen också :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på tur denne helga. Det var vannvittig mye folk som gikk Besseggen på lørdag. Var visst 1500 som ble fraktet i båt den dagen i tillegg til de som gikk videre eller kom dagen før... Vi gikk som planlagt fra Gjendesheim. For at det ikke skulle bli for hektisk med Bukkelægret på søndag og båt kl 16 fra Gjendebu ville vi komme lengst mulig lørdag. Vi vurderte å legges oss omtrent ved bekken der stien svinger bratt ned mot Memurubu, men fant ut av vi orket enda litt. Dermed passerte vi Memurubu og tok den første tøffe stigningen mot Bukkelægret før vi fant le og fantastisk utsikt i en dump på toppen.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.