Gå til innhold
  • Bli medlem

Norefjell - Istjern..?


cosmogs

Anbefalte innlegg

Noen som er kjent i området, og vet om det finnes fine teltplasser på øst eller vestsiden av Istjern? I såfall - greit å parkere på/ ved Tempelseter, evt andre alternativer? Eller forsåvidt - andre gode steder ved vann/ elv på Norefjell? Har noen fridager i kommende uke.   :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo tett med hytter rundt Istjern. Tror ikke det er en spesielt fin, eller populær plass å telte.

Er tanken å fiske litt, eller bare campe og slappe av?

Dagstur til Høgevarde kanskje? Det er for øvrig en veldig fin topp å gå med tanke på utsikt.

Hva med Vesletjenn eller Neverfantetjenn, de ligger for øvrig så nærme hverandre at du kan velge og vrake når du er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgevarde og Høgevardtjenn virker å være et knalltips, bekrefeter at dette forumet er genialt ift kompetanse på det meste!  :flowers:

Har ikke kart over området (annet enn googlemaps), kart kjøpes inn til uka og GPS er på vei pr post. Men slik jeg forstår det er det 2 timers gange på merket sti fra Tempelsetra (hvor det trolig er greit å parkere..?) opp til Høgevarde. Høres overkommelig ut første dagen for en fersking.  :D

 

Eneste hensikten med turen er å campe, oppleve ro og være uten mobildekning. Og dessuten få en liten forsmak på hva Hardangervidda har å by på uken etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet ikke om jeg liker dette @Gyltebo :P Nå foretrekker jeg å ha vann i umiddelbar nærhet så jeg telter ikke på Ranten, men det er den toppen jeg alltid går i mot fordi den ikke er på langt nær så befolka som Høgevarde. Har faktisk aldri møtt folk oppå der. Bare reinsdyr og de kan jeg leve med :) Pleier å telte like nedenfor toppen.

 

@cosmogs Kom du deg til Høgevarde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81

 

Ikke enda, kom nettopp hjem fra 4 døgn på Hardangervidda, utgangspunkt Synken. Helt nydelig, go`vær og lite folk.  :D

Norefjell og Høgevarde står fremdeles høyt på lista, håper å rekke det før sneen faller, og om den gjør det - kanskje en grei unnskyldning for å anskaffe et vintertelt...?   :rolleyes:

 

@Gyltebo - Ranten er definitivt notert, takk!  :flowers:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cosmogs Norefjell er veldig fint på vinteren. Kan helt klart anbefalle vintercamping der :) Også vil alle gå i trikkeskinnene så man skal bare litt bort fra de for å føle at man har hele fjellet alene :)

 

Dette våknet jeg til en morgen i romjula, på Norefjell så klart ;). At det var jævlig kaldt å sette opp teltet kvelden før bler fort glemt når man våkner til en fantastisk soloppgang. Var ikke mer enn et par km fra Tempelseter.

post-8184-0-01517800-1410632614_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cosmogs Norefjell er veldig fint på vinteren. Kan helt klart anbefalle vintercamping der :) Også vil alle gå i trikkeskinnene så man skal bare litt bort fra de for å føle at man har hele fjellet alene :)

 

Dette våknet jeg til en morgen i romjula, på Norefjell så klart ;). At det var jævlig kaldt å sette opp teltet kvelden før bler fort glemt når man våkner til en fantastisk soloppgang. Var ikke mer enn et par km fra Tempelseter.

Oh la la og halleluja! Vakkert!  :thumbsup: 

Definitivt verd litt frost - frostworthy...?  :logik:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som er kjent i området, og vet om det finnes fine teltplasser på øst eller vestsiden av Istjern? I såfall - greit å parkere på/ ved Tempelseter, evt andre alternativer? Eller forsåvidt - andre gode steder ved vann/ elv på Norefjell? Har noen fridager i kommende uke.   :twitch:

Det er et hav av parkeringsplasser på tempelseter. Skal du til Istjenn kjører du til venstre når du kommer opp, og parkerer ved bommen. Skal du til Høgevarde kan du kjøre til høyre 2-300m mot skisenteret til du ser 10-15 parkeringsplasser på venstre hånd. 

Hvis du går forbi Istjennsetra (retning Nord-vest), ligger det en rygg hvor det er både vann og greie teltplasser. Det er forøvrig morsommere å sykle fra bommen til Istjennsetra, selv om det ikke er mer enn ca 2km.

 

Høgevarde og Høgevardtjenn virker å være et knalltips, bekrefeter at dette forumet er genialt ift kompetanse på det meste!  :flowers:

Har ikke kart over området (annet enn googlemaps), kart kjøpes inn til uka og GPS er på vei pr post. Men slik jeg forstår det er det 2 timers gange på merket sti fra Tempelsetra (hvor det trolig er greit å parkere..?) opp til Høgevarde. Høres overkommelig ut første dagen for en fersking.  :D

 

Eneste hensikten med turen er å campe, oppleve ro og være uten mobildekning. Og dessuten få en liten forsmak på hva Hardangervidda har å by på uken etterpå.

Mobildekning - der må jeg skuffe deg ;). Det er 4g-dekning på nesten hele fjellet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.