Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan smyge i skogen?


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

hei, 

 

var ute og gikk alene i skogen her en kveld og innså plutselig at jeg bråkte noe helt for jævlig der jeg gikk..

 

når jeg stoppet var det faktisk mulig å høre "stillheten", men med en gang jeg begynner å gå så bråker det i glidelåsstropper som slår, det er litt småklirring fra sekken (teltplugger og kaffekjel ikke pakket bra nok) samt at det vår litt gnissing i syntet-klær.

 

Dette var vel ikke akkurat "mye" bråk etter by-nivå, men der jeg gikk alene i skogen en onsdagskveld, så var det meget tydelig. Så nå blir det å forsøke å pakke "stillere" neste gang. Ikke er jeg noen jeger, men det hadde jo vært artig å kanskje gå seg på et dyr en sjelden gang. Mulig det hadde noe å gjøre med at det var skumring og overskyet, men lyd bar utrolig godt, stillheten ble også brutt av tre studenter på sykkel, og jeg trodde først de var kun 50 meter unna men det viste seg at de må ha vært minst en kilometer unna da jeg først hørte de. 

 

Det var utrolig fint egentilg å gå slik og tusle i skogen i skumringen, dypere og dypere inn i dunkel og duggbelagt skau,  og høre og se.  

 

Hvordan skal jeg unngå å ødelegge stillheten jeg er der for å oppleve?

 

 

Har noen andre på forumet, for eksempel noen jegere, noen gode tips?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jegere har spesielle klær for dette, gjerne goretex dresser med myk føring på utsiden. Slike finnes på tilbud regelmessig og har da overkommelig pris. Jeg vil tippe at også sekken lager mindre skurrelyd mot en slik jakke, sammenlignet med en glatt jakke.

Når det gjelder sko er jeg ikke sikker. Jeg tror det har mest å gjøre med at du går på kvister som knekker. De knekker vel uansett fottøy. Det hjerlper kanskje i teori å gå på større sko (en slags truger), slik at færre kvister knekker.

På harde underlag gir myke sportssko kanskje mindre lyd enn fjellsko med harde såler.

Jeg tror at du i praksis må se hvor du går og ungå kvister på bekken og over stien. Kanskje gå på den vanligste stiene som er mer bare enn godt gjemte stier. På kvelde tror jeg at du med god sjanse kan treffe på dyr også på velbegåtte stier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Noen tips.

0.  Glemte det viktigste.  Før du går hopp og sprett og lytt.  Så kan du fjerne alt som klirrer.  Gjør et  par hopp til for å være sikker

0a. Er du forkjølet unngå å bli for varm.  Da må du hoste

1.  Det er bevegelse som synes. Husk øyekrokeffekten

2.  Gå derfor sakte med rolige bevegelser.  Trå først forsiktig ned på hælen, deretter yttersiden av sålen.  Og så kan resten av foten settes ned.

3.  Er det tørt i skogen, unngå å tråkke på kvister som brekker med et smell

4.  Velg klær med omhu.  Bomullstøy og micro etter eller annet demper lyden
5.  Ta ofte pauser og lytt.  Sett deg på en stubbe og plystre et par toner, og du vil bli overrasket over reaksjonen.  Om du er heldig

 

På høyfjellet har jeg ofte hatt følge av heilo.  Den sender ut sin klagende tone, og jeg svarer.  Så flyr den foran meg et stykke, setter seg på en stein og kaller på meg.  Sånn kan vi holde på i lange stunder.  Høytid.

Endret av torø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegere har spesielle klær for dette, gjerne goretex dresser med myk føring på utsiden. Slike finnes på tilbud regelmessig og har da overkommelig pris. Jeg vil tippe at også sekken lager mindre skurrelyd mot en slik jakke, sammenlignet med en glatt jakke.

Når det gjelder sko er jeg ikke sikker. Jeg tror det har mest å gjøre med at du går på kvister som knekker. De knekker vel uansett fottøy. Det hjerlper kanskje i teori å gå på større sko (en slags truger), slik at færre kvister knekker.

På harde underlag gir myke sportssko kanskje mindre lyd enn fjellsko med harde såler.

Jeg tror at du i praksis må se hvor du går og ungå kvister på bekken og over stien. Kanskje gå på den vanligste stiene som er mer bare enn godt gjemte stier. På kvelde tror jeg at du med god sjanse kan treffe på dyr også på velbegåtte stier.

Ganske morsomt.  Mens jeg holdt på å svare fikk jeg melding om at et annet svar var på gang.  Derfor blir det noen gjentakelser, men det styrker utsagnende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser mer når du er i ro. Hvis du våkner tidig, ligger på en fjellskråning når solen og lyset kommer om morgenen ser du mye mer. Ordtak, noe som: "Du ser uten å forstyrre" men hvis du går i skogen "forstyrrer du uten at se"

hørte ordtaket for lenge siden ifht å se bjørn i Lappland.

ellers er militærklær rimelige og mer lydløse enn membranklær. 

Så er det en sak å fokusere på egen pust. Hvis du ev får fokus innover og registrerer hva du blir påvirket av kan du ev få den paradoxale effekten å registrere mer utover. Begynn med meditasjon el likn parallellt med friluftsliv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers er militærklær rimelige og mer lydløse enn membranklær. 

 

Tettvevd og tykk bommull, som det er i gamle militærklær og jaktdresser, bråker for mye på smygjakt! Samme med de fleste Gore Tex klær, jeg kjenner til. "jakro" kommer med gode forslag til klær, i innlegg 5. Gennerelt så må klærene være av en myk type. I dag fåes også en del spessielle micorfiber klær som blir benyttet, men en kommer langt med det jarkro foreslår. 

 

Og så må en gå rolig og forsiktig (dyr og fugler ser lett bevegelser og hører bra, med noen unntak) og en trår en selvfølgelig ikke på kvist. Spessielt tørr grankvist. Unngå åpne flater. Og tette kratt, som ofte skaper noe lyd, selv om klærne ikke gjør det. Stopp ofte og lytt. Søk opp dyre- og fuglelyder på nettet, eller kjøp noen "lydkasetter"/CD. Eks. et kallesignal fra rådyr, høres ut som en fugl, for de som ikke kjenner låtene. 

 

Så bør en lære seg litt om steder der dyr beiter og når. Eks. de fleste dyr er mest aktive i grålysningen og i skumringen. På dagen ligger de og hviler og er mer på vakt. Gennerelt så gjelder dette også for skogsfugl, men de sitter da i trærne på dagen hvis de har fått nok næring. Er det vind, regn, tåke/snøvær, er de utrygge på bakken.

 

Men det å lære seg smyging, er ikke så lett og det tar tid. Noen blir aldri gode! Og som eksempel kan enkelte smyge seg inn på rådyr, men da kommer de sjelden inn på skogsfugl. På skogsfugl, må en etter min mening ha raskere fremdrift. Ofte stopp, vente 15 - 30 sek. og gå igjen. Skogsfugl ser godt bevegelser (også farger) og hører godt! Hjortevilt ser ikke farger, men bevegelser og kontraster, samt at de hører godt. De har også god luktesans, så en må bevege seg i motvind. Men i kuppert terreng, kan vinden skifte, så dette er ikke så lett. :)

 

Det går ann å gå stille med vanlig skotøy, uten å ofre en raggsokk uten på skotøyet. Men ripelyd mot en lærstøvel, gummi og annet som lager lyd, må da unngåes. For skogsfugl er farger på klær viktig, men det må ikke være cammo. Helst grønt, eller farger som passer med vegitasjonen. For dyr, er ikke farger så viktig. En kan også selvfølgelig oppservere dyr og fugler, ved å sitte rolig på rett sted og til rett tid.

 

Dette var noe, spessielt om hjortevilt og skogsfugl. Med andre dyr, kan det være annet en må vite litt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....det er litt småklirring fra sekken (teltplugger og kaffekjel ikke pakket bra nok) ......

Min første tanke er at da er sekken litt for stor så den ikke blir tettpakket nok. Synes også den gjerne blir ubehagelig å bære når den ikke er helt full.

 

........Stopp ofte og lytt. ......

 

Så bør en lære seg litt om steder der dyr beiter og når. Eks. de fleste dyr er mest aktive i grålysningen og i skumringen. På dagen ligger de og hviler og er mer på vakt. Gennerelt så gjelder dette også for skogsfugl, men de sitter da i trærne på dagen hvis de har fått nok næring. Er det vind, regn, tåke/snøvær, er de utrygge på bakken.......

 

Enig. Noe sikkert de fleste som har prøvd støkkjakt er. Dyrene er stort sett vár av deg lenge før du oppdager dem.

Førstevalget til de fleste dyr er å trykke langt oftere enn å rømme. Det er først når man stopper opp de inbiller seg at trykkingen ikke fungerer og velger å rømme. Som oftest, man kan selvfølgelig overaske dem når man kommer smygende over en liten kolle leller liknende. Hvis du aldri stopper opp går du som regel rett forbi både skogshøns og harer.

 

Også bør man vite hvor man skal gå for å ha størst sjanse til å se vilt. Kjenner du biotopene øker oddsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er smygjeger, og bruker mye stille tøy. Er det tørt er en ull eller fleecegenser veldig bra. Mest lyd kommer fra beina. Et par gamasjer med mykt ytterstoff hjelper veldig. De har på magasinet.no. En lydløs sekk er bra. Har du en gammel genser eller fleecegenser som skal kasseres så kan den gjøres om til trekk. Det er en fantastisk fin følelse å bevege seg stille i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er smygjeger, og bruker mye stille tøy. Er det tørt er en ull eller fleecegenser veldig bra. Mest lyd kommer fra beina. Et par gamasjer med mykt ytterstoff hjelper veldig. De har på magasinet.no. En lydløs sekk er bra. Har du en gammel genser eller fleecegenser som skal kasseres så kan den gjøres om til trekk. Det er en fantastisk fin følelse å bevege seg stille i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.