Gå til innhold
  • Bli medlem

Glittertind med hund?


Umbros

Anbefalte innlegg

Har noen av dere gått Glittertind med hund?
Hvordan var dette?
Er snakk om tur med hunder i god kondisjon og trening som er vant med lengere fjellturer og alt mulig av terreng og underlag.

Holder på å planlegge litt for sommeren 2015 og vi har tenkt litt på å ta turen til glitterheimshytta, da måtte det vært helt toppen og tatt med hundene opp på glittertind en av dagene :)
Vi har også med oss jenta vår som da vil være 1 år, så hun blir sittende i bæremeis opp :)
Kjekt for hundene og slippe å bli igjen på hytta :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, tenker sokker på breen og antagelig hele veien, pluss smøring med potekrem :)
Da satser jeg på det skal gå fint med glittertind og hund, da kan bare planleggingen fortsette etterhvert :)

(Om andre har erfaringer fra samme tur med hund så bare skrik ut :D)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk i sommer (og da var det kun bre de siste 50 metrene til toppen) og det er en helt uproblematisk tur for hund. Min hund er lett i kroppen og blir sjelden sårbeint, men vi gikk både til Glittertind og syklet fra Glitterheim til bommen samme dag og da ble potene litt såre (i tillegg til at det var veldig varmt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem overhodet. 

Jeg brukte ikke sokker på han og syklet tur/retur, samme dagen også. 

 

Men klart, sokker kan sikker være lurt om potene er sarte. 

 

En fin tur med hund:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også på Glittertind i sommer. Aldri sett så lite snø før. Kun is helt på toppen hvor det var så bratt og isete at man måtte ha stegjern for å komme opp. Mulig det er kommet snø nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også på Glittertind i sommer. Aldri sett så lite snø før. Kun is helt på toppen hvor det var så bratt og isete at man måtte ha stegjern for å komme opp. Mulig det er kommet snø nå.

 

Det har det. Det så sånn ut på fredag. Bildet er tatt fra Keilhaus på vei opp til Galdhøpiggen:

(For ordens skyld; Glittertind er den mykt avrunda toppen med melisglasur oppe til venstre)

 

P1020980.JPG?_subject_uid=14678315&w=AAA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder tar denne turen fint. Det eneste problemet som kan oppstå er slitasje under potene, sørg for å smøre godt med god potesalve før og under turen.  Sokker er ok, men de sokkene som er beregnet for finter og snø slites fort på steinene.  Antakelig må de byttes 2 eller 3 ganger i løpet av en slik tur da de slites fort.  Se om du kan finne noen litt mer solide sokker.  Hvis hunden er vant til å gå lange turer i litt røft terreng vil det ikke gjøre så mye om noe av turen gjøres uten eller med utslitte sokker heller.  Jeg har vært på G. med min Alaska Husky og det gikk veldig fint. (Hun gikk også med en lett kløv). Litt sår under potene etter sykkelturen frem igjen, men ingen åpne sår.  Brukte sokker på vei opp og delvis på veien ned.  (Da hadde jeg ikke flere sokker igjen, brukt opp beholdningen på 10 sokker av det slaget jeg bruker om vinteren og som fint holder 40-60mil (!) på snøføre.  Møtte et følge med en større hund (tyngre) uten sokker og med lite trening i å gå i slik terreng like under toppen og den hadde store åpne sår under potene så det er nok litt individuelt.  Men selve terrenget er ikke noe problem, ikke noe klyving slik at hunden lett tar seg frem på egen hånd.

Lykke til og god tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder tar denne turen fint. Det eneste problemet som kan oppstå er slitasje under potene, sørg for å smøre godt med god potesalve før og under turen.  Sokker er ok, men de sokkene som er beregnet for finter og snø slites fort på steinene.  Antakelig må de byttes 2 eller 3 ganger i løpet av en slik tur da de slites fort.  Se om du kan finne noen litt mer solide sokker.  Hvis hunden er vant til å gå lange turer i litt røft terreng vil det ikke gjøre så mye om noe av turen gjøres uten eller med utslitte sokker heller.  Jeg har vært på G. med min Alaska Husky og det gikk veldig fint. (Hun gikk også med en lett kløv). Litt sår under potene etter sykkelturen frem igjen, men ingen åpne sår.  Brukte sokker på vei opp og delvis på veien ned.  (Da hadde jeg ikke flere sokker igjen, brukt opp beholdningen på 10 sokker av det slaget jeg bruker om vinteren og som fint holder 40-60mil (!) på snøføre.  Møtte et følge med en større hund (tyngre) uten sokker og med lite trening i å gå i slik terreng like under toppen og den hadde store åpne sår under potene så det er nok litt individuelt.  Men selve terrenget er ikke noe problem, ikke noe klyving slik at hunden lett tar seg frem på egen hånd.

Lykke til og god tur!

Tusen takk for ett kjempe god svar :)

Her er hundene godt vant med lange turer i tøft terreng, så da tror jeg Glittertind skal kunne gå greit også:)

Til dags dato ikke opplevd mer enn svak sårbeinthet, tiltross lange etapper på 9 timer dagen med kløv i røft terreng.

Vi har alltid med potesokker, men tusen takk for at du nevner dette med at det vil kunne gå flere par! Da tar vi med så det holder :)

Det verste mareritt og potensielt måtte bære bikjene ned fra glittertind pga kjøttsår under labbene (ikke å forglemme en samvittighet som ville vært heller svart) så god krem og sokker er ett absolutt must :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.