Gå til innhold
  • Bli medlem

Kikkert - noen tips?


Lira

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny kikkert. Den må ikke være så stor, være bra, tåle litt behandling, og ikke være alt for dyr, rundt 1000kr er greit. Har nå en vanlig 200kroners kikkert og vi kan vel alle være enige i at de ikke er noe voldsomt tess. Noen tips og erfaringer til gode kikkerter? Og gjerne tips til "styr unna".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hva du tenker på, når det gjelder kikkert. Antar den er håndholdt. Men skal det være en tradisjonell kikkert, eller en lommekikkert?

 

I prisklassen du nevner, så får en vel ikke gode kikkerter. Og om du kjøper en til 300, eller 1000 spiller ikke så stor rolle. Det er litt avhenging av fabrikant, men det sjiket er gennerelt dårlig. I praksis får du problemer med linsene på billige kikkerter, da de er mer eller mindre ugjevne, så ved den minste bevegelse i kikkerten gjør at "bildet" ikke blir så tydelig det kunne ha vært. Det er "himmelvid" forskjell på en kavlitets kikkert (fra de etablerte) og til billigkikkerter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Silva Epic 10 kikkert, 10x25. Er brukende, ikke stor, ikke tung. For meg har den hvert grei, bruken har hvert til å se litt fremover for å studere beste rute i ulendt terreng. Samt å se seg litt rundt på toppene. Også hvert med på post i elgjakta..

 

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=77472&gclid=Cj0KEQjwpvufBRCwzp_zyqfkhrcBEiQA8b-SHDIkyfc9fuFpMQ4OKTtyArtQ5qdvI8bM7rw-iR_y2GMaAnsK8P8HAQ

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassa så bør du ta en titt på noe fra Steiner i 8x22/10x26-ish. De har noen modeller som koster der omkring, eller i hvert fall kommer ned i de prisene med litt tilbud. Jeg har aldri vært borti bedre små kikkerter i den prisklassa. De er faktisk såpass bra at jeg vil hevde at Tiur3 tar feil. Selv om jeg egentlig er enig med ham. Forstå det den som kan ;-)  

For eksempel: http://schouvapen.no/produkter/optikk/steiner/steiner-handkikkerter/steiner-safari-ultra-sharp-8x2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Kikkertspesialisten i Trondheim, og den ene av kikkerttesterne brukte selv denne for småturer:

 

https://www.kikkertspesialisten.no/handkikkert/fjelltur/1000-2000-kr/opticron-hr-wp-8x26-zcfga

 

Han sa den hadde glimrende optikk i forhold til prisen. Nitrogenfylt (duggfri) og vanntett. Litt større enn den du allerede har, men fortsatt kompakt. Her har du en samletest på kompaktkikkerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Nikon Monarch DCF, veldig god kikkert til en fornuftig pris. Stiller i klassen med de store. Jeg har forøvrig versonen DCF 10x42.

 

Her har du et godt kjøp. http://naturogfritid.no/113006/Optikk/Kikkert/Kikkert_tilbud/Nikon+Monarch+8x36+DCF/RK_82

 

Du får 8x42 fra ca 2500,-

 

Kikkertspesialisten er i alle fall uenig. Den scorer rimelig dårlig i testene deres, og slik jeg forstod det skulle de slutte å ta inn Monarch pga laber kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i alle fall anbefale deg å skaffe en nitrogenfylt kikkert. Da unngår du dugg innvendig, noe som tar lang tid å bli kvitt.

Når jeg går på tur så har jeg kikkerten hengende innenfor allværs-jakka, og der blir det fuktig! Etter at jeg hadde ødelaft fire billig-kikkerter kjøpte jeg en Zeiss Victory 8x, og har ikke angret en dag på det. Alltid klar til bruk, lett, god optikk, tar lite plass. Jeg har også satt et merke på kikkerten slik at jeg med en hånd vet at jeg har åpnet avstanden mellom øynene til det som passer meg, samt at jeg har et merke på fokushjulet slik at jeg ser skarpt med en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Zeiss, Leica, Swarowsky mfl. er kvaliteskikkerter, men koster flesk - kanskje litt overflødig flesk. 

 

Steiner er litt rimeligere, men bra kikkerter.

 

Opticron skal være meget bra kikkert til prisen, Nikon har også veldig bra kikkerter  til prisen og de vil formentlig oppfylle ditt behov. XXL har noen Nikon til gunstig pris.

 

Skulle jeg kjøpe kikkert selv nå ville jeg se på og kjøpe Nikon som gunstig forhold mellom pris, kvalitet og behov.

 

Focus er dårlige kikkerter etter min mening - og jeg har en periode solgt Steiner og Focus kikkerter til maritimt bruk. Focus som billig alternativ, men like dyr som Nikon 7x50 hos XXL. Flere Focus kikkerter hadde små produksjonsfeil. 

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje TS bør avklare om det er en lommekikkert han/hun ønsker, eller om det er av de store til å henge rundt halsen. En får selvfølgelig mest for pengene om en velger det siste. Men så var det volum og vekt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opticron har en del gode kikkerter der en får mye for pengene. Hvor bra de billigste modellene er vet jeg ikke men her er to til like under tusenlappen: http://www.kikkertspesialisten.no/handkikkert/jakt-hjort/under-1000-kr

Enig! Opticron scorer generelt veldig høyt i tester. De er solid bygget og har gode optiske egenskaper. Det anbefales likevel å gå opp i klassen fra 3000 og oppover for den virkelig gode skarpheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje TS bør avklare om det er en lommekikkert han/hun ønsker, eller om det er av de store til å henge rundt halsen. En får selvfølgelig mest for pengene om en velger det siste. Men så var det volum og vekt da?

 

TS skriver nå "må ikke være så stor" i det innledende innlegget. Det tolker i hvert fall jeg som "lommekikkert", eller der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ikke så stor så tenker jeg en som kan gå i lomme, eller i en litt større lomme på for eksempel hundeførervest. Den skal bli brukt til jakt på elg hovedsakelig, men det er jo selvfølgelig morsomt å titte etter andre dyr også. Å ha den hengende rundt halsen synes jeg er litt upraktisk når jeg går med båndhund/sporhund, men jeg innså i går at jeg fort kan bli gående med den litt i hånda om vi ikke har noe dyr "for hånden" og bikkja er løs. Jeg vil gjerne ha kikkerten med når jeg ikke går med sekk. Får fint en vannflaske og matpakke til meg og bikkja i hundeførervesten -for å si noe om størrelsen.

 

Rundt 1000kr er relativt, jeg kan nok strekke meg et stykke over, men når vi snakker 3-25 000, da blir det litt for dyrt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkertspesialisten er i alle fall uenig. Den scorer rimelig dårlig i testene deres, og slik jeg forstod det skulle de slutte å ta inn Monarch pga laber kvalitet.

 

Skjønner jeg ingenting av. Jeg har brukt denne (DCF 10x42) i 2 år nå å jeg er mektig imponert over kvaliteten i forhold til pris. Den har også vært med meg i 6 uker i fjellet på jobb og fjellrevovervåkning. Har ingenting å utsette på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Nikon Monarch DCF, veldig god kikkert til en fornuftig pris. Stiller i klassen med de store. Jeg har forøvrig versonen DCF 10x42.

 

Her har du et godt kjøp. http://naturogfritid.no/113006/Optikk/Kikkert/Kikkert_tilbud/Nikon+Monarch+8x36+DCF/RK_82

 

Du får 8x42 fra ca 2500,-

Blir ikke denne litt stor for å putte i ei lomme? Spessielt ei brystlomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ikke så stor så tenker jeg en som kan gå i lomme, eller i en litt større lomme på for eksempel hundeførervest. Den skal bli brukt til jakt på elg hovedsakelig, men det er jo selvfølgelig morsomt å titte etter andre dyr også. Å ha den hengende rundt halsen synes jeg er litt upraktisk når jeg går med båndhund/sporhund, men jeg innså i går at jeg fort kan bli gående med den litt i hånda om vi ikke har noe dyr "for hånden" og da kan den jo innimellom henge rundt halsen. Jeg vil gjerne ha kikkerten med når jeg ikke går med sekk. Får fint en vannflaske og matpakke til meg og bikkja i hundeførervesten -for å si noe om størrelsen.

 

Rundt 1000kr er relativt, jeg kan nok strekke meg et stykke over, men når vi snakker 3-25 000, da blir det litt for dyrt for tiden.

 

Det finnes små kikkerter som er optisk gode, men det du taper er lysstyrke. En kikkert med god lysstyrke er pr. definisjon større enn en med dårligere lysstyrke. Det er spesielt i dårlig lys du vil merke forskjellen. For eksempel er en 8x25 kikkert en liten og hendig kikkert, mens en 8x40 er større og tyngre, men slipper inn mere lys. Du må altså prioritere hva som er viktig for deg, og finne det beste kompromisset.

Jeg har en billig Focus 8x25 til noen hundrelapper, det er søppel. Jeg har også en liten Nikon 8x25, den er bra, og en stor Nikon Monarch X 8x42. Sistnevnte er en særdeles god kikkert.

En annen faktor du bør tenke på er såkalt "eye-relief", altså hvor langt unna okularet du kan ha øynene og likevel få et godt bilde uten mørke partier (vignettering). Dette er viktig for de som bruker briller og ikke vil ta dem av hver gang man skal se i kikkerten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg ingenting av. Jeg har brukt denne (DCF 10x42) i 2 år nå å jeg er mektig imponert over kvaliteten i forhold til pris. Den har også vært med meg i 6 uker i fjellet på jobb og fjellrevovervåkning. Har ingenting å utsette på den.

 

Jeg har en Nikon Monarch X 8x42, og min erfaring er at det er en særdeles god kikkert. Jeg sammenlignet den en gang med en Leica Trinovid til masse tusen kroner, og selv om det var en viss forskjell (særlig ytterst i kantene), var jeg imponert over hvor bra Nikonkikkerten var når man ser på prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg ingenting av. Jeg har brukt denne (DCF 10x42) i 2 år nå å jeg er mektig imponert over kvaliteten i forhold til pris. Den har også vært med meg i 6 uker i fjellet på jobb og fjellrevovervåkning. Har ingenting å utsette på den.

 

Nå tror jeg i hovedsak det var snakk om mekanisk kvalitet og variasjon i produksjonen, ikke nødvendigvis optisk kvalitet på et bra eksemplar. Disse rimelige Nikon-kikkertene var de som hyppigst ble reklamert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at skillet i optisk kvalitet går mellom pressede linser og slipte linser. Kvalitetskikkerter har slipte linser og de "billige" pressede linser. Nå er teknikken med å presse linser blitt veldig god de siste årene, bare se på ferdigbrillene som henger på monteret ved kassen på bensinstasjonene.Fix ferdige briller til hundrelappen. Men optisk kvalitet kan ikke måle seg med de slipte linsene en optiker kan levere deg.

Slik med kikkerter også. Hvis du bare skal se på fjella i horisonten betyr dette ikke så mye. Men er du lidenskapelig ornitolog og skal se om fuglen 100 meter borte er en årsunge, eller en voksen fugl, nytter det ikke med Biltema kikkerten. Eller se om rådyrbukken 200 meter vekke har 4 eller 6  tagger. Det er i detaljene de gode kikkertene skiller seg ut. Hvis du er hos en optiker og vil teste kikkerter , så velg deg bilnummere rundt 200 meter borte. Kan du lese bilnummerene er kikkerten bra for det overnevnte.Hvis du ikke kan , er den brukandes til å se på fjella i syninga.

Det med coating er også blitt veldig avansert de siste årene. Coating som gjør at motlys sjenerer lite , og at regndråper renner av, og også coating som gir linsene større evne til å slippe gjennom lys.

Også er det alltid en fordel med nitrogenfylte kikkerter. De uten n2 vil begynne å dugge før eller siden.

Kikkerte som har alt dette koster noen kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt bruk altså jakt med bandhund og sporhund vil eg tru ein 8x30/32 vil vera passelig. Fleire som driv samme type jakt brukar kikkertar i denne størrelsen. Kikkert til slik bruk bør alltid vera lett tilgjengelig og dermed henga rundt rundt nakken. Du får kjøpt billige spesialreimer som gjer at den heng meir rolig om du synes det er eit problem. Her eit eksempel på korleis desse ser ut http://www.beverensport.no/products/zeiss-bresele Små lommekikkertar som t.d. 8x20 vil ikkje anbefale til jaktbruk med mykje kikring, dei passar meir til vanleg turbruk etter mi meining.

Når det gjeld prisen så får ein som oftast det ein betalar for, men skal ein ha ein "billig/rimeleg" kikkert så vil ein porroprismekikkert som oftast ha betre optiske kvalitetar enn  ein tilsvarande dyr takkantprisme kikkert.  Eg har sett litt rundt om på nettet etter kikkertar i det prisleiet du nemner og funne fram til eit par kikkertar i den dimensjonen eg foreslår. Leupold BX-1 Yosemite 8x30 har fått veldig bra kritikk prisen tatt i betraktning. Dette er ein lett porroprismekikkert som er robust med gummiering og er vasstett. 482gram og dimensjon 115mm x 155mm  Optikken er på høgde med langt dyrare takkantkikkertar, då ein porroprismekikkert er enklare av konstruksjon. http://www.leupold.com/hunting-shooting/binoculars/bx-1-yosemite-binoculars/bx-1-yosemite-8x30mm/ sjekk sjølv på nettet då det finns mange omtaler av denne. Pris 1290kr http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14400&prodid=4636   og når det gjeld ein takkantprismekikkert som er billegg og har fått bra kritikk i forhold til prisen Redfield Rebel 8x32 kr 1370 hos samme forhandlar.  Av desse to har nok Leupolden best optikk,men nokon foretrekk ein slankare takkantkikkert.

 

Når det gjeld Kikkertspesialisten sine testar så er det ein fint tiltak,men eg vil ta dei med ei lita klype salt då dei gjennom eit søsterfirma med samme adresse også er importør av Opticron. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.