Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybridsykkel, hva burde jeg kjøpe?


Tor Magnus

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til kjøp! Jeg vurderer å kjøpe denne. http://www.gsport.no/produkt/138154/giant-hybrid-roam-0-disc hvis jeg kan prute meg til samme avslaget som jeg fikk på kona sin sykkel (2000kr avslag, samme pris). Er dette en ok sykkel? Burde jeg heller vurdere noe annet?

 

Bruksområdet er hovedsaklig tenkt å være transport og litt tursykling i marka / bikepacking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som står på siden til G-sport sier meg lite.

Om det er en bra sykkel eller ikke vet jeg først når jeg vet:

- hvilke serie fra Shimano er gir og bremser(Deore, SLX, XT, XTR eller hva)

- Hvordan dempegaffel

- Vekt på sykkel

 

Det er det minste info man trenger.

 

Skal du sykle mest asfalt og litt grus er hybrid fint. Skal du bruke den en del på litt røffere underlag er en terrengsykkel bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Eventuelt en 29-er med stiv gaffel.

Forskjellen mellom en hybrid og en 29' er ikke nødvendigvis så stor, siden felgene har den samme diameteren. Det er bare de større dekkene som gjør 29' en tomme større. Det er mulig å velge robuste dekk til en hybrid også. Med den brukes som skisseres så er dekkene som vanligvis leveres med 29-eren for grove.

 

Er enig i at det ofte er unødvendig å ha dempergaffel. En stiv karbongaffel er mye lettere, og gir også litt flex. Ulempen er at de færreste sykler leveres med stiv gaffel, så det er noe man må kjøpe i tillegg. Dumt, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demperen tror jeg er kjip. Resten av utstyrskonfigurasjonen tror jeg er grei. 

Skulle jeg kjøpt denne ville jeg bedt om å fått med en stiv karbongaffel i stedet. Men hva er argumentet for hybrid? Skal man ned i 5.000 kroner for en ny sykkel har nok hybridsykler noe for seg, men når man blar opp 10.000, særlig rett etter birken, mener jeg det er bedre å enten kjøpe en terrengsykkel 29 med stiv gaffel i karbon eller en cyclocross. Særlig på første kategori har du mulighet til å finne mange fine tilbud nå. 

Enig med @Lompa at forskjellen ikke er så stor, derfor mener jeg 29-er er et bedre kjøp. Da har man en sykkel som er litt mer anvendelig til annet enn bybruk og lette markaturer. Hvis man handler hos en sykkelbutikk bør det være mulig å få fremforhandlet en pakke på hjul med minimale knaster, for eksempel thunder burt, og stiv gaffel uten et stort prisavslag. 

Alternativt, hvis Tor Magnus prioriterer bysykling og asfaltdunking er cyclocross et bedre kjøp på grunn av landeveisutveksling. Er man utrent kan det bli litt tungt i de verste oppoverbakkene på grus med barnevogn, men suverent til alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe å tenke på hvis du skal bruke den som tursykkel:

Her er det vel nok av sykkelkyndige som kan fortelle om hva du burde kjøpe, men det jeg oppdaget da jeg, etter å ha kjøpt ræser for å trene på i våres, og ville bygge om min 26" MTB til tursykkel - var at jeg heldigvis kjøpte den i 2012 og at den derfor hadde festemulighet til både vanlige skjermer og bagasjebærer (til sidevesker bak). Samme sykkel i 2014 utgave har litt annen ramme som mangler de nødvendige festepunktene. Derfor ville jeg ieallfall passet på at den har disse mulighetene. Det står det neppe noe om i annonsen.

 

At man ikke får tak i "vanlige" skjermer lenger er jo selvsagt et minus. Må kanskje prøve en annen type butikk enn XXL, GMAX eller Sport1 .... :hmm:

 

 

PS: Om hybridsykkel har jeg lest følgende "It's the worst from all worlds......"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har f.eks stiv gaffel. Har XT gir. Bremsene kjenner jeg ikke så godt til. 12,6 kilo riktignok, den Giant var ikke opgitt vekt på.

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-2014-hybridsykkel-mstiv-aluminiumsgaffel-33604.aspx

 

Litt dyrere med stiv gaffel er denne, sparer litt vekt og bedre bremser http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-attitude-hybridsykkel-2014-33658.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en vekt på 12,6 kg bør man kunne forlange stålramme, som er mye sterkere.. Den var unødvendig tung.

 

En hybrid har vel en utveksling som ligger mellom en vanlig mountain bike og en cyclocross/racer? Jeg savner ofte et siste, tyngre gir på min Jamis 29'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hybrid har vel en utveksling som ligger mellom en vanlig mountain bike og en cyclocross/racer? Jeg savner ofte et siste, tyngre gir på min Jamis 29'. 

Det var hovedårsaken til at jeg kjøpte racer sykkel - på MTB'n lå jeg stort sett alltid å tråkket på 28-29. gir.

Cyclocross har ikke landevei-utveksling så vidt meg bekjent da de er ment å brukes på en kombinasjon av asfalt, grusveier og lett sti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nakamura Nitro 4 (28" hybrid) som jeg er godt fornøyd med. Kjøpte den for 5000.- på denne tida for to år siden. Stiv gaffel og V-bremser. Rett under 10 kilo. Går som et lyn (har røde detaljer, så da går den raskere).

God budsjettsykkel som trives godt på asfalt så vel som grusvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle 26" karbon MTB knakk(!)for kort tid siden. Erstatteren ble en 2014 Scott Scale 950. XXL kjører et latterlig bra tilbud på den nå. Halv pris av veilendende. Det er jo dog en fullblods terrengsykel, men fungerer gull til den bruken du nevner.

 

Fant ikke 950 online, men de har 970: http://www.scott-sports.com/global/en/products/227716006/bike-scale-970-s/

 

Virker veldig lik den første jeg postet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus

Ville kjøpt denne: http://www.oslosportslager.no/produkt/scott-scale-760-terrengsykkel-2014-32902.aspx

Eller denne, mye for pengene http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Hardtail/Gavia/Gavia-Comp-SL-650B-Terrengsykkel-Str-S-15---GCPSL15-p0000047767

Ellers kan jeg som eksempel nevne at jeg solgte min 1,5 år gamle sykkel med nypris 28 for 15 nå nylig.. Mange gode kjøp på finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.