Gå til innhold
  • Bli medlem

Villmarksbursdag


Imp

Anbefalte innlegg

Snuppa blir snart 7 år, og dette skal feires. I år skal vi ha villmarksbursdag! Har sett meg ut en plass ved vannet i skogen her vi bor. Der kan vi sette opp lavvoen vår, det blir bål og det er plass til mange rundt bålet. Jeg lekte med tanken på overnatting, men jeg tror de er for små, mange av dem kjenner oss ikke så godt. Vi kan heller ta det en annen gang.

 

Bursdagsbarnet har bestilt sushi, så det blir medbrakt, men vi skal selvfølgelig grille pølser på pinne også.

 

Og det blir kake så klart, glutenfri.

 

Vi skal ha med kajakkene og ha de på vannet. Vi har to, det er plass til en voksen og et barn. Jeg tenker at barna får ikke lov å padle alene, svømmeferdighetene er jo usikre i den alderen. Redningsvester skal med.

 

Så må vi ha noen leker. Snuppa har bestilt skattejakt. Det hadde hun i fjor også, og det var så populært, at det må vi gjøre en gang til. Skatten er selvfølgelig godteposer. 

 

Litt usikker på hva skattejakten skal inneholde. Tidligere har vi hatt gåter som sier noe om hvor neste gåte finnes. Denne gangen tenker jeg kanskje aktiviteter isteden, type hinderløype som alle må gjennom? En turbok jeg har har noen fine tips, feks gå på slakk line, skyte på blink/blikkbokser med erter, gå i blinde mens man følger en tråd med hånden og når man kommer til slutten henger godteposen der?

 

Noen som har flere supre tips eller innspill?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Geocaching: du kans elv legge ut poster i nærheten. Det krever at du har nok GPS-er å dele ut. Men kanskje har noen av ungene en telefon med GPS. Har ikke omtrend alle telefoner dette i dag?

 

Hvorfor ikke invitere foreldre til barna til å komme med telt og overnatte sammen med sine unger, bare de som vil? Da har du i tillegg noen ekstra voskne til å passe på med kanopadling og med nærheten av vann i det hele tatt.

 

Siden det er soppsesong: kan du sende dem ut på soppjakt? "Finn 5 sopper med forskjellige former" eller farger. Da må du kanskje stille med plasthansker til hele gjengen i tilfelle de plukker noe giftig.

 

Kanskje lage noen byggverk av kvister. Hvem kan bygge det høyeste tårnet av kvister?

 

Sette opp en tarp. Når jeg tenker meg om, er dette kanskje for vanskelig for 7-åringer.

 

Jeg måtte en gang, som voksen, i blinde sette opp et lite leketøystelt (størrelse 70x70 cm grunnflate), mens jeg kunne få tips av min partner som ikke fikk bruke sine hender.

 

Lage pil og bue?

 

Spikke figurer? Hvem spikker den fineste fisken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske lykke til med flott initiativ til noe jeg tror blir en fantastisk bursdag :)
Syns ideen over med at foreldrene som vil kan overnatte virket kjempe spennende :D
Gleder meg til snuppa her er så gammel at vi kan feire med skikkelig villmarksbursdag :D

Håper du gir oss en skikkelig oppdatering på ossen dette har gått :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmarksbursdag høres veldig stas ut!

 

Jeg vet ikke hvor mange voksne og barn dere blir, men jeg synes det høres litt vanskelig ut at dere skal være med i kajakkene. Hvis dere bare er to voksne, betyr det at maks en av dere kan være i kajakk. (Jeg ville i alle fall ikke latt resten av ungene være igjen alene på land). Da blir det fort lang kø. Hva med å feste kajakkene i et langt tau og la ungene prøve seg selv. Dere har jo særdeles stabile farkoster, og på den måten kommer de uansett ikke langt. Blir dere mange voksne er det selvsagt anderledes.

 

Forslag til oppgaver:

Kaste på blink - samle kongler/småstein og kaste inn i en steinring/nærmest mulig en blink/velte bokser 

Bygge tårn - bygge høyest mulig eller til en oppgitt høyde av ting de finner rundt seg. Stein, pinner,....

Spørsmål om naturen

Finne ting med bestemte egenskaper (farger, form, har samme forbokstav som barnet)

Finne konkrete ting (forskjellige blader, ulike bær, forskelige moseslag

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir to voksne i tillegg til oss foreldrene, men jeg syns uansett forslaget ditt om å binde kajakkene til tau var lurt! Jeg skal se på det :) Takk for andre forslag også.

 

Kvitebjørn: Ja, jeg tenker at noen av aktivitetene skal jeg ha i bakhånd. 4åringer er ikke noe problem mht aktivisering, men jeg ser for meg at 7åringene kan være litt vanskeligere, spesielt når et par av dem har divanykker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hinderløypa er en glimrende idé, og kan også brukes som aktivitet utenom skattejakt.

Det er mange muligheter for "hinder":

  • binde fast vannrette stokker mellom to trær for å klatre opp og over
  • løpe slalom mellom stokker satt i bakken
  • kanskje en lav zipline hvis man har det som trengs
  • et tykt tau å klatre i opp til et merke på tauet
  • hoppe fra stein til stein
  • lengdehopp
  • lokalisere noe spesifikt på avstand mens man står bak en linje
  • telle antall av noe på avstand
  • finne noe som ikke hører hjemme
  • piratkart (med kompass, eks, 3 steg øst, 16 steg nord, osv. (må memoreres?))
  • løse et stort puslespill (type 71' nord)
  • fortelle noe over tråd og kopp
  • huske noe fra start til slutt
  • løse en gåte.

 

Det var det jeg kom på i farten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten mens jeg husker det, veldig enkle (gjerne hjemmelagde) hengekøyer er sikkert supert for fnisete jenter å sitte i. Sleng oppi et teppe for å holde varmen også så har du et lite rede. :)

 

For å lage en superenkel hengekøye kjøper du noen nylonduker på 3x2 meter, folder ca 5 cm i hver kortende med 2-3 sømmer så du får en lomme å kjøre tauet igjennom, tre et tau igjennom lommen og snurp den sammen, heng opp i tre. Veldig enkelt og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zipline kan du vel lage billig med tau (ikke fleksibelt som klatretau) og en stor trinse. Men dette burde nok ikke brukes som noen permanent installasjon. For mer permanent løsning bør man nok bruke stålwire og noe mer spesifikt enn "en trinse". :) Tipper du finner det du trenger for en enkel zipline i en båtforettning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er bursdagen overstått. 

Det ble litt enklere enn jeg hadde tenkt. Vi måtte utelate kajakkene og teltet, for mannen min skadet ryggen akkurat da vi begynte å laste på kajakkene. Og jeg hadde ikke klart alt alene på den tiden vi hadde. Så det var valget mellom å avlyse eller gjennomføre en enklere variant...min mor var også med, men jeg ville ikke belaste henne med kajakkbæring.

 

Så det ble bål, og jentene koset seg rundt bålet. Spikket pinner og grillet pølser. Så var det gjemsel i skogen, en plass hvor mange digre trær hadde blåst over ende og skapt artige hjemmeplasser. Populært og alle måtte få stå før vi ble ferdige. Lærte de om traktkantarellen også, det syns de var moro og ville gjerne smake. 

 

Tilbake til bålet og pakkelek, så var det kake. Regnbuekake med sommerfugler som jeg brukte masse tid på i går kveld, jeg angret tilogmed på alt det arbeidet...men fikk jammen lønn for strevet da alle bare "ååååååh" da de så den kaka. Etterpå hadde vi en bitteliten hinderløype. Skulle starte med zipline, men vi hadde selvfølgelig kjøpt feil tau. Det strakk seg bare. Så det måtte utelates. Startet med å hoppe fra stubbe til stubbe, så fikk de på seg bind og skulle følge en tråd jeg hadde bundet opp fra tre til tre innover ut mot vannet. Det var populært, de syns det var veldig spennende! Så kom de frem, og der hang det altså godteposer høyt oppe i et tre og i andre enden av tauet var en pose full med steiner. De lure hodene skjønte at de måtte tømme posen for steiner før de kunne få godteposer, så etter en beskjed om at -alle- steinene skulle kastes ut i vannet var de godt i gang. Det tok lenger tid enn jeg trodde, og bit for bit kom godteposene ned, og som de hoppet da de neeesten kunne få tak i dem...morsomt å se på. Og så var klokka slagen så vi måtte følge dem til veien igjen. En vellykket dag med fornøyde og slitne unger!

 

Anbefalinger og huskeliste til evt. neste gang: Gjør bedre research på alle oppgaver. Bruk en hel dag på kakebaking, ikke en kveld. Og bruk litt lenger tid, 2,5 time var litt knapt til utebursdag siden vi også brukte 10 min på å komme oss til og fra leirplass. 3 timer ville ha vært perfekt og gitt litt mer rom for avslapning rundt bålet. Ville ikke hatt tid til noe kajakkpadling i tillegg til det andre.

 

Skal prøve å slenge inn noen bilder etterhvert. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.